Har plockat upp Dick Harrisons "Krigarnas och helgonens tid" men den verkar bara nudda vid de brittiska öarna på ett par hundra sidor!
Litteratur om de brittiska öarna ca år 400-1066 v.t.?
- Plutokraten
- Medlem
Litteratur om de brittiska öarna ca år 400-1066 v.t.?
Är intresserad av att läsa mer om den (i min mening) ganska spännande tiden mellan romarnas utrymning av de brittiska öarna på 400-talet och Wilhelm av Normandies erövring 1066. (Jag sätter slutdatumet lite flytande, mest för att markera att huvudpunkten ligger på den tidiga medeltiden.) Vilket språk det är skrivet på (engelska eller svenska) är av underordnad betydelse. Britterna själva måste väl ha skrivit spaltmeter om den här perioden? De får gärna ta upp danelagen, vikinga-angrepp, den feodala (?) samhällsordningen, kristendomens intåg. 
Har plockat upp Dick Harrisons "Krigarnas och helgonens tid" men den verkar bara nudda vid de brittiska öarna på ett par hundra sidor!
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag har nyss läst på nytt klassikern "From Roman Britain to Norman England" av Professor P. H. Sawyer. Boken utgavs redan år 1978 så den är redan av äldre datum men är fortfarande en lysande introduktion om Englands historia från 400-talet till år 1066. Dessutom har boken nog klassiker status. Trots att boken redan är äldre så är den mycket bra och kan därför rekommenderas varmt.