Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av B Hellqvist » 10 september 2007, 00:25

Då det här forumet behandlar historia i populariserad form, tänkte jag att det kunde vara lämpligt att posta bilder föreställande Skalmans medlemmar i historisk dräkt. Beskriv gärna det ni bär, och sätt in det i sitt sammanhang.

Själv så kan jag visa upp en nytagen bild på mig i min fotsoldatsutstyrsel, cirka 1470. På huvudet har jag en barbut, skölden är en s.k. bucklare, i bältet har jag en väska och s.k. testikeldolk (greppets form är påtagligt "manlig"). Ringbrynjan består av ungefär 15,500 ringar, och väger mellan 5,5 och 6 kilo. Jag höll på med medeltida återskapande för ett antal år sedan, men de senaste fyra åren har jag varit lite "off". I takt med att min son blir äldre är det möjligt att min sambo, son och jag börjar åka på en del medeltidsevenemang igen.
Bilagor
b_1470.JPG
b_1470.JPG (59.46 KiB) Visad 18125 gånger
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 september 2007, 10:43

Stiligt!

a) Är det fjäderstålsringar eller har du nitat dem?
b) Är skorna av egen produktion?

Sergeanten (som ska leta fram en bild på sig själv när jag kommer hem från jobbet)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 september 2007, 18:34

Tackar! Gambesonen passar fortfarande, även om inslaget av naturlig "stoppning" på bäraren ökat... :( Tur att brynjan stretchar! :)

a) Det är fjäderstålsringar från Spiros, men en specialvariant (brorsan och jag gjorde en beställning på 250,000 ringar åt oss själva och några kompisar) som är 1,25 mm breda men bara 0,85 mm tjocka. Detta ger flera fördelar: brynjan blir lättare, den glänser mera, och på ett par meters avstånd ser den ut att vara nitad.
b) Skorna är gjorda av Stefan Eriksson, som försåg betydande delar av reenactment- och lajv-Sverige med skor på 90-talet. Han är författare till "Skoboken".

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 12 oktober 2007, 10:44

Fotade av en förstoring, inte bästa kvalitet men jag har inte tillgång till orginalet.

Taget på Gotland, medeltidsveckan-01. Efter att ha svalkat oss med några krus på Kapitelhusgården får gentlemannen till höger den "lysande" ideén att "jag vill ha en träl". Han går in till krögaren, får ett rep och binder ihop armar och fötter på en kvinnlig bekant som var med oss. Hon spelar med, ropar på hjälp och sprattlar vilt. Han kastar upp henne över axeln och när vi tågar ut därifrån kommer krögaren utrusande och skriker "försvinn härifrån era hedniska apor".

Det är jag som är i mitten. Har gjort all utrustning själv, nitad konhjälm, brynja av spirosringar (ca 35 000), svärd, spjut, sköld samt sytt kläder och skor.

Mannen till höger jobbar som metallarbetare och har tillgång till massa bra maskiner, har gjort hjälmen själv och svärdet är utslipat av nåt specialstål (kommer inte ihåg vad det heter), men det är ruggigt vasst och hållbart.

mannen till vänster har även han gjort det mesta själv och jag misstänker att han är med här på forumet om han vill ge sig till känna.

/ Kai
Bilagor
tres amigos.jpg
tres amigos.jpg (149.95 KiB) Visad 17827 gånger

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 12 oktober 2007, 12:06

Det var väl Armox eller något liknande han använde?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 28 november 2007, 11:52

Efter en hårddiskkrasch härom veckan försvann alla bilder som tagits under åren under min "reenactment-period". Lyckades dock hitta en i datorn på jobbet så det får väl bli den då.

Bilden föreställer en nyss hemkommen sjöfarare i österled omkring år 950-990. Leende för "runstensristaren" tänker han tillbaka på alla intryck från Miklagård men verkar i ärlighetens namn mest lättad av att kommit levande hem igen.

Remkängor, benlindor och "ryssbyxor", dubbla linnetunikor och en kortärmad ringbrynja bestående av omkring 25 000 ringar enligt 1-4 systemet. Svärdet hemgjort och syns tack och lov inte så väl. Yxan är hemgjord och borde kanske haft längre skaft för att få rätt proportioner. På ryggen en klassisk rundsköld.
Bilagor
Eirik.jpg
Eirik.jpg (52.89 KiB) Visad 17580 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 28 november 2007, 12:32

Under september förra året hade vi ett mindre spelkonvent i Huskvarna, det första i den spelförening jag var medlem i då, innan min flytt till Tyskland, och två stycken från Norrköping som spelade ett figurspel hade på sig varsin brittisk fallskärmsjägaruniform, med basker, tunika, kamouflagesjal och allt. Nyfikna jag ville naturligtvis också prova! :)

Morgan

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 28 november 2007, 15:35

Jag har ganska kassa medeltidskläder, använda på ett enstaka lajv och vid uppvisningar i medeltida kampkonst.

Bild

Det är jag till höger. Jag har inte på mig manteln och struthättan eftersom det är aningens knöligt att fäktas i dem. :-)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av Andreas K » 12 mars 2008, 18:47

se om det funkar... tyvärr vågar jag inte ha på någon insignia eftersom jag använder kläderna till vardags då och då. Jag har på mig en tysk vapenrock m/40 samt en feldmütze m/43. Det är nytillverkade saker från e-bay som jag drog på mig för att skapa en länk till det förflutna. :) Lägg noga märke till min regelmässiga piercing m/37...järnkorset platsar väääldigt bra det med :lol:
2008-03-01 006.jpg
2008-03-01 006.jpg (118.14 KiB) Visad 17128 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re:

Inlägg av B Hellqvist » 12 mars 2008, 23:41

Engan skrev:Jag har ganska kassa medeltidskläder, använda på ett enstaka lajv och vid uppvisningar i medeltida kampkonst.

Det är jag till höger. Jag har inte på mig manteln och struthättan eftersom det är aningens knöligt att fäktas i dem. :-)
Är det Gustaf till vänster?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2008, 09:28

Här en bild på en kompis och mig, när vi klätt upp oss till ett litet ryttarjippo.

Jag är den lille fanjunkaren. Det är en misch av m/23 (byxor, stövlar, mössa) och m/39 (vapenrock, skjorta, slips). Det är de behagligaste ridkläderna jag någonsin haft! Önskar man kunde använda dem oftare utan att bli betraktad som konstig.

Min kompis har gjort sig en karolineruniform, han har sytt varje stygn för hand. Stövlarna är hemmagjorda 1400-talesmodeller. Han håller på med ett par riktiga karolinerstövlar, men jag vet inte hur långt de är komna.
utnaförridhus2.jpg
utnaförridhus2.jpg (34.87 KiB) Visad 17063 gånger
Lägger in en bild där jag rider i kappa m/39 och en hemmagjord hatt också, på samma uppvisning.
blixten1.jpg
blixten1.jpg (18.1 KiB) Visad 17058 gånger

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Re:

Inlägg av Engan » 13 mars 2008, 09:40

B Hellqvist skrev:
Engan skrev:Jag har ganska kassa medeltidskläder, använda på ett enstaka lajv och vid uppvisningar i medeltida kampkonst.
Bild
Det är jag till höger. Jag har inte på mig manteln och struthättan eftersom det är aningens knöligt att fäktas i dem. :-)
Är det Gustaf till vänster?
Nix (vem är Gustaf, förresten? :) ) Det är Anders Linnard, vår huvudtränare..

http://www.ghfs.se/Info/Tr%C3%A4nare/ta ... fault.aspx

Vasiljev
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 november 2007, 21:46
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av Vasiljev » 10 januari 2009, 14:41

Hittade inget bättre ställe att lägga det på, mod får gärna flytta om det ligger fel. Kan man få en egen tråd skulle det vara toppen.

Stack ut med en kompis för några dagar sedan och tog lite bilder i den snö vi har. Lite förberedelse inför den resan vi ska göra i slutet på månaden när vi ska till Ryssland och reenacta på ett riktigt gammalt slagfält utanför Leningrad (St Petersburg) med ca 200-300 andra reenactors. Det var ganska mörkt när vi väl kom igång dock så det fick bli högt ISO men hoppas att det ser någorlunda bra ut:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/ Mladsjij Serzjant A.I. Vasiljev - 188 Gardesskytteregementet

Mer bilder kommer i slutet på februari, då med ca halva styrkan ungefär 8-10 man.
För mer info: Fronthistoriska Föreningen - FHF - http://www.reenactor.se

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2009, 16:30

Vasiljev skrev:Hittade inget bättre ställe att lägga det på, mod får gärna flytta om det ligger fel. Kan man få en egen tråd skulle det vara toppen.

(...)

Mer bilder kommer i slutet på februari, då med ca halva styrkan ungefär 8-10 man.
Välkommen till Skalman! Bilderna ligger bra här, då de ju är en presentation av dig i historisk dräkt/uniform. Däremot kan du lägga upp din reseberättelse i en separat tråd.

Till alla som postat här hittills - trevligt att se folk som vill testa historia "hands on".

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Visa foton på er själva i historisk dräkt!

Inlägg av NIL » 15 januari 2009, 15:34

B Hellqvist skrev:
Vasiljev skrev:Hittade inget bättre ställe att lägga det på, mod får gärna flytta om det ligger fel. Kan man få en egen tråd skulle det vara toppen.

(...)

Mer bilder kommer i slutet på februari, då med ca halva styrkan ungefär 8-10 man.
Välkommen till Skalman! Bilderna ligger bra här, då de ju är en presentation av dig i historisk dräkt/uniform. Däremot kan du lägga upp din reseberättelse i en separat tråd.

Till alla som postat här hittills - trevligt att se folk som vill testa historia "hands on".
Så länge det inte blir frågan om sängkammarbilder...usch!
Äh, det löser sig.

Skriv svar