Karl XII:s ek och andra kungsekar

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Karl XII:s ek och andra kungsekar

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 15:49

Nyfiken: Hur många ekar tillskrivna Karl XII finns det i landet?

Jag har hittat en i Uddevalla och en i Ed, Dalsland. Har fått för mig att det skall finnas betydligt fler?
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 13 gånger.

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Inlägg av feffe » 13 augusti 2007, 16:21

Hej.

Det finns (minst) en vid Karlbergs slott i Stockholm.

OT: Där ligger dessutom ett antal av Kalles vovvar begravda.

/Fredrik

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2007, 17:29

Jag håller på att undersöka om den berömda ek som finns söder om Flottsund utanför Uppsala, om denna ek är förknipat med Karl XII.

Lite översikt.

Ekar har oftast blivit planterade av olika kungar och drottningar, en ek i Grönsöö slottspark har blivit planterat av drottning Kristina. Tror nog att det är lite svårt att få fram en komplett lista över vilka ekar som är releterat till vilken kung, har aldrig träffat på sådan lista faktiskt.

Kungsekar har man hört talas om.

Stefan

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:32

Varför just ek. Vad har eken för symboliskt över sig? Läste i James Frazers The Golden Bough att eken skall vara ett gammalt germanskt heligt träd. Det kan väl inte ha samband med detta?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 17:37

Om det finns träd av andra sorter som Karl XII sägs ha planterat (det är väl den koppling som görs) så vore det ännu intressantare. :)
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 augusti 2007, 17:38

Harkett, eken är fantastiskt bra att bygga stora träskepp med.

"Kungsekar" är väl dock inte samma sak som att de blivit planterade av en regent utan att de blivit lysta som statens egendom - som ingen annan får röra?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 17:48

Hittar en antydan att "kungsek" är en egen art, Quercus macranthera = persisk ek. Annars så tycker jag mig känna igen beskrivningen; se här ett träd som passar perfekt för en detalj si-och-så på ett fartyg om en 40-50 år, så den rör ingen. Stämmer det?

Men de enstaka praktträd tillskrivna Karl XII är, såvitt jag uppfattat det, tänkta att ha planterats av densamme.

Den engelska kungliga ek som gett namn åt fartyget har en helt annan historia, någon så spännande historia finns väl inte förknippad med något svenskt träd ö h t:
The Royal Oak is the name given to the oak tree within which King Charles II of England hid to escape the Roundheads following the Battle of Worcester in 1651.
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Oak

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 13 augusti 2007, 17:49

"Kungsekar" är väl dock inte samma sak som att de blivit planterade av en regent utan att de blivit lysta som statens egendom - som ingen annan får röra?
Ungefär som Kungl. Musikaliska Akademien eller Kungl. Biblioteket, att det är statligt...? Denna prefix som officiellt avskaffades på alla statliga institutioner på 1970-talet?

(PS: Hexmasters inlägg skrevs medan jag skrev min).

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 17:56

Ha! Hittade en hel liten uppsats, Kungsekar av Matts Floderus, införd i Svenska Naturskyddsföreningens årsskrift 1917.
http://runeberg.org/snf/1917/0117.html
I forna tider, då våra örlogsfartyg hoptimrades af ekvirke, betraktades så godt som alla ekar, äfven de på enskild mark växande, i viss mån som »kungsekar», såsom kronans tillhörighet. Först i våra dagar (1913) har förslag framställts om att denna kronans rätt till »storverksträd» och ek å allmänningar skall upphöra, då behofvet af ekvirke i järnfartygens tid är ringa eller intet, men förf. har sig tyvärr ej bekant förslagets vidare öden.
Gällde lagen ännu 1913? Fantastiskt.

Läser även att "vid Slakemöre i Ryssby socken norr om Kalmar skall finnas en lifskraftig kungsek, under hvilken år 1611 konung Karl IX och Gustaf Adolf spisat middag", samt att det "vid Stafsunds herrgård i Ekerö socken vid Norrsundet i Mälaren i närheten af Stockholm står — enligt arbetet »Uplands herrgårdar» — en stor ek, kallad Karl XII:s ek, enär denne konung som barn skall ha lekt under densamma vid sina besök hos sin guvernör, grefve Erik Lindsköld, som då ägde godset." Och vid Rydboholm står en Vasaek! "...så kallad, emedan den enligt trovärdigt vittnesbörd är planterad af ingen mindre än Gustaf Vasa själf."

Då är vi uppe i fyra Karl XII-ekar, fast det lutar åt att de inte behöver ha planterats av densamme.


Kommen så här långt så undrar jag om det inte är själva beteckningen "kungsek" som fått fantasin i rullning lite varstans. (Justerade rubriken.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13597
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2007, 18:20

Lagen om kronoekar lär ha gjort att bönder rev upp varenda liten ekplanta de hittade, för att slippa vårda ett stort träd som stod i vägen och de aldrig skulle få egen nytta av. jag har någon gång läst att en bonde fick plikta med livet sedan han tagit bort en kronoek från sin mark. Undras mig omd et var fogden som hade uppsyn över ekarna?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 13 augusti 2007, 20:45

Finns en Karl XII:es ek i Holmeja, Svedala kn också...

Från 1830 kunde bönderna köpa ut ekarna på sin mark från kronan. Därför avverkades en hel del ek även under 1800-talet av bönderna. Tidigare försökte man ta ihjäl ekarna genom att topphugga dom, bränna ris mot dem, skada bark och grenar osv... dylikt var förstås straffbelagt men det gjordes ändå. Samtidigt hade eken ett värde även för bönderna då de var bärande träd och ekollonen var begärligt bete för de svin som man hade att gå i ekskogarna.

EDC
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 oktober 2002, 13:54
Ort: Sthlm

Inlägg av EDC » 13 augusti 2007, 23:00

På Värmdö någonstans finns en och i Sörmland i trakten kring Strängnäs och Kungsör lär det finnas ett flertal.
Men "planterat", handlar inte detta mest om "pissad vid" eller rena Klintbergare. Varje ålderdomlig ek kommer ju med viss automatik genom sin i regel märkvärdiga storlek och därmed särställning att sätta fantasin i rörelse hos generationer av när- kring- och särboende. Kungliga ekar är uppenbarligen ett fenomen som fordrar ett visst avstånd till kungens normala uppehållsort och vanor.
Lägg märke till att det varken i Hagaparken eller vid Drottningholm, där det garanterat finns mängder med kungliga ekar där medlemmar från alla våra olika kungafamiljer genom seklerna har gjort både det ena och det andra, inte finns några kungliga ekar.

Förresten är r inte den gamla sparbankseken en kunglig ek?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 augusti 2007, 23:02

EDC skrev: Förresten är r inte den gamla sparbankseken en kunglig ek?
Jo, den är väl en kronek ståendes i Småland?

EDIT, lite OT men ändå med relevans: När Sarvi nämnde svin och ollonskog föll en liten polett ner, nämligen Byggningabalken - och "12 kap. Huru svin må i ollonskog släppas". Byggningabalken är ett tidsdokument från 1700-talet men samtidigt fortfarande gällande lag. Eventuellt finns rester kvar om kronoekar också..

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24%7BHT ... C5R%2CLPNR+

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 23:44

EDC skrev:Men "planterat", handlar inte detta mest om "pissad vid" eller rena Klintbergare.
Därav min fråga. :)

Och när de dessutom kallas "kronoekar" eller ännu bättre "kungsekar" så ligger ju kopplingen till någon bra kung för lämpligt länge sedan ännu närmare till. Att hjältekonungen Karl XII, som väl inte är allra mest känd för sin arboretiska läggning, är överrepresenterad är väl knappast någon slump...

I Mattsens förträffliga arbete (som jag ännu bara skummat i) nämns faktiskt en ek som skall ha planterats av Gustav IV, fast den ligger nära en som tillskrivs Gustav III samt en tillskriven Gustaf I. Hade där bara funnits en till, som fungerat bara någotsånär åldersmässigt, så hade den gustavianska kvartetten kunnat bli komplett, kantänka.

Harkett frågade varför det just skall vara ekar. Om det verkligen inte finns några andra kungliga träd än ekar så talar det ju ännu mer för kungseks-teorin.


Edit: Hittade sparbankseken - den står nära Flottsund i Uppland, enligt såväl Wikipedia som Floderus skall Gustav Vasa ha vilat i dess skugga. Sådan namngivning låter betydligt mindre besvärlig än planterande, men bevisföringen blir ju desto klenare...

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 14 augusti 2007, 08:37

Glöm inte heller den kungliga ekodlingen på Visingsö. 1831 beslutades att plantera ekar där för flottans räkning, att skördas för fartygsbyggen 200 år senare. 1975 anmälde generaldirektören för Domänverket (som förvaltade odlingen) till flottan att virket var färdigt för leverans. Tyvärr var behovet vid det laget inte så akut... :)

Skriv svar