Svenskt artilleri vid Helsingborg den 10 april 1940?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Svenskt artilleri vid Helsingborg den 10 april 1940?

Inlägg av Stilleben » 16 september 2002, 16:58

Vid besök på det högintressanta Beredskapsmuséet vid Domsten utanför Helsingborg i somras inköpte jag en planch över "Batteri Helsingborg" som bl.a. handlar om det 15 cm batteri om 4 pjäser som i all hast uppfördes där under april-juni 1940.

Men dessutom uppger planschen att ""Tisdagen 10/4 grupperar ett rörligt 10,5 cm batteri Ö Kulla Gunnarstorp Eldberett kl. 16.10" .

Samt angives vidare på planschen: "Till försvar av Helsingborgsregionen fanns endast två Pv-pjäser placerade på Hamnpiren i Helsingborg. Landstormen var hempermitterad" .

Den 10 april 1940 var Skåne fortfarande helt försvarlöst frånsett några luftvärnskanoner/pansarvärnskanoner vid Helsingborg, Malmö och någon eller några orter i Skåne till. Först framåt kvällen lyckades staben vid kavalleribrigaden i Klippan sända tre pansarbilar m/31 till Helsingborg, medan den under utbildning varande reservunderofficersskolan vid i 6 i Kristianstad sändes till Malmö hamn. Vidare började man besätta de värn som hunnit byggas på Skånes sydkust.

Jag har läst mycket om 2:a världskriget och uppgifterna ovan kommer ur "Urladdning - 1940 blixtkrigens år". Jag är även uppväxt utanför Helsingborg, men uppgiften om 10,5 cm batteriet är helt ny för mej. Är den riktig?
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 21 gånger.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Läget 9 April

Inlägg av JohnT » 16 september 2002, 18:48

Jag har inte Dankwalds "KA under VK2" hemma, men det finns inget som motsätter att den fanns ett batteri i Hbg 10:e april.
(Vet inte om det var M/34 eller någon mycket äldre pjäs.)


Ur Sveriges militära beredskap 1939-45 sidorna 162-165.

Den 8/4 beslutades att mobilisera Befälen i alla linjeförband i Milo syd och Väst, Kavalleribrigaden, 5 landstormsbataljoner i skåne och stridsvagnsbataljonen.
första mobiliseringsdag var 10/4 (då de värnpliktiga var tänkta att komma)
En bataljon var under uppsättande i Ljungbyhed den 9/4 men saknade värnpliktiga. Notera att vi då hade yrkesundeofficerare så det saknades "bara" meninga och de flesta gruppchefer. (def fanns även stamkorpraler).

På morgen den 9/4 var Milo och FO staberna i reducerad krigsorg.
Små bevakningsavdelningar or landstormen vaktade per-Albin linjen.
Ett fast KA-batteri eldberett (Trelleborg) och ett rörligt förband under transport (läs mot Domsten).

Det territorielt luftvärnet var delvis eldberedda delvis under organisering.
Eldberedda lvförband fanns i Ystad, Trelleborg, Malmö, Landskrona, Helsingborg och Ljungbyhed.

En mer generell mobiliseringsorder gick inte ut förän 23:45 den 9 April.

Det fanns en hel del förband på väg hem från finska gränsen men där behövdes de ju inte.



/John T.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 september 2002, 13:24

Om jag inte missminer mig så hetter batteriet "Maja"! :)

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 17 september 2002, 18:50

Du missminner dig Anno...Du tänker på de fasta KA-batteriet i Djuramossa, och det är inte det han snackar om.

Leif H
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 mars 2002, 13:04
Ort: Leif Högberg
Kontakt:

Inlägg av Leif H » 18 september 2002, 15:50

Anno skrev:Om jag inte missminer mig så hetter batteriet "Maja"! :)
Batteriet heter Batteri Helsingborg. Maja är den 4. pjäsen i batteriet. Totalt finns (de är faktiskt kvar alla) fyra pjäser i batteriet. "Maja" kan beskådas som museipjäs tillsammans med stora delar av anläggningen.
Leif H

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 25 januari 2003, 15:03

Ytterligare upplysningar och detaljer om det enligt uppgift eldberedda 10,5 cm-batteriet utanför Helsingborg den 10.4. 1940 skulle intressera mej (och troligen också forskningen).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 januari 2003, 17:39

Här är i alla fall en länk till beredskapsmuseet:(men dom har hållt på och byggt om sidan ett bra tag nu :? )

beredskapsmuseet.com

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 21 juni 2003, 11:29

I anslutning till tråden "Svenska befästningsverk" som bl.a. handlar om Per Albinlinjen och därmed det sydsvenska kustförsvaret under andra världskriget, är jag fortfarande intresserad att få svar på ovanstående, alltså om det 10.5 cm batteri som påståtts ha varit eldberett utanför Helsingborg den 10.4. 1940. Danmark hade ju ockuperats av tyskarna dagen före.

En uppgift som jag inte sett någon annanstans och som ställer uppgifterna om det nästan helt oförsvarade Helsingborg i ett något nytt läge!

Uppgiften kommer alltså från Beredskapsmuséet utanför Helsingborg. http://www.beredskapsmuseet.com . På dess webbforum har jag idag efterfrågat om någon känner till uppgiften och bett om närmare detaljer om den.

Andrée
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 maj 2003, 18:38
Ort: Andrée
Kontakt:

Rörligt KA batteri utanför HBG den 10/4-40

Inlägg av Andrée » 24 juni 2003, 00:06

Upptäckte till min förvåning, och glädje, att debattens vågor går höga om våra blygsamma försvarsansträngningar efter den 9/4-40. Roligt att vår poster "Batteri Helsingborg" gett upphov till nyfikenhet, debatt och efterforskning. I alla fall, så här ligger det till; Jag citerar ur Danckwardts bok " Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget" se sid 176:
"...Den 9 april på morgonen beordrades ett 10,5 cm rörligt kustartillerbatteri från KA 2 till Hälsingborg. Batteriet stod under befäl av kaptenen Bo Lindberg. Det hade snabbutrustats på Oscarsvärn och kl 1600 lämnade batteriet Karlskrona. Den 10 april kl 0015 anmälde sig batterichefen för försvarsområdesbefälhavaren i Hälsingborg. Lindeberg fick snabbt klart för sig att hans batteri var det enda egentliga krigsförbandet som kunde verka mot en eventuell tysk landstigning. Batteriet fick som uppgift: " att förhindra landstigning i Hälsingborg samt å stranden norr och söder därom". Batteriplats anvisades (valdes?) öster om Kulla-Gunnarstorp. Kl 0610 var batteriet eldberett."
Så det fanns åtminstone lite eldkraft vid sundet den 10 april 1940. Pjäserna var av modellen 10, 5 cm kanon modell 27-34 (kustartilleriets modellbeteckning), arméns pjäser av, nästan, samma modell hade beteckningen modell 34. Hoppas att jag därmed hjälpt Er med svaret på denna debattfråga (bara kul) och hälsar er hjärtligt välkomna till Beredskapsmuseet nu i sommar. Ps/ Glöm inte att vi har Bunkervisning nu på söndag den 29/6, samt Stadsbunkervisning inne i HBG den 3/7. Maila oss om Ni är intresserade beredskapsmuseet@swipnet.se

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 juni 2003, 00:22

Andrée, välkommen till Skalman, är det du som brukar stå vid kassan och tar betalt för inträdet och diverse beställningar från er meny månntro? Om det är så, så har vi träffats när jag var där och besökte museet med min far, köpte någon film(från en serie på 20 band) som handlade om kriget och debatterade olika saker som beredskapsmuséets expansionsmöjligheter osv.

/Anno som brukar tipsa om Beredskapsmuséet på Skalman.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 24 juni 2003, 17:25

Andrée, hjärtligt tack för ditt klargörande svar. Fast jag förmodar ett skrivfel i att batteriet var eldberett den 10 april kl. 06.10, kl. 16.10 (och rimligare vad jag förstår) var det enligt planschen.

Vad jag har funnit har kanonen en skottvidd av 18 km, vilket väl täcker Helsingborg med omgivningar och även över sundet. Någon uppgift om eldhastigheten har jag inte hittat, någon som kan upplysa om detta?

Det vore också intressant att få en närmare skildring av det hela. Det måste ha varit spännande och orosfyllda dagar för batteriet och deras personal, hur många de nu var och vad de närmare gjorde. Finns det inget berättat om detta?

Bara den snabba motortransporten av fyra kanoner med alla tillbehör Karlskrona-Helsingborg i mörkret om c:a 25 mil och på dåliga vägar är värd att få beskriven.

Och vem var försvarsområdesbefälhavare i Helsingborg (och vad gjorde han utan trupp där?!?).

Och varför placerades batteriet i Ö. Kulla Gunnarstorp? Jag har ett svagt minne av att jag läst att det funnits ett kustbatteri där i närheten under första världskriget, kan det ha haft betydelse? Men vad jag förstår ligger platsen rätt högt och med god utsikt, så det kan ha bidragit.

Som sagt: Frågor, frågor och som gärna får besvaras om detta nästan okända skeende som ju något jävar det allmänna (och omskrivna) intrycket att Helsingborg (och Skåne) var nästan totalt försvarlöst dagarna kring den 9 april 1940.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Läget 9 April

Inlägg av Stilleben » 2 mars 2008, 09:46

JohnT skrev:Jag har inte Dankwalds "KA under VK2" hemma, men det finns inget som motsätter att den fanns ett batteri i Hbg 10:e april.
(Vet inte om det var M/34 eller någon mycket äldre pjäs.)


Ur Sveriges militära beredskap 1939-45 sidorna 162-165.

Den 8/4 beslutades att mobilisera Befälen i alla linjeförband i Milo syd och Väst, Kavalleribrigaden, 5 landstormsbataljoner i skåne och stridsvagnsbataljonen.
första mobiliseringsdag var 10/4 (då de värnpliktiga var tänkta att komma)
En bataljon var under uppsättande i Ljungbyhed den 9/4 men saknade värnpliktiga. Notera att vi då hade yrkesundeofficerare så det saknades "bara" meninga och de flesta gruppchefer. (def fanns även stamkorpraler).

På morgen den 9/4 var Milo och FO staberna i reducerad krigsorg.
Små bevakningsavdelningar or landstormen vaktade per-Albin linjen.
Ett fast KA-batteri eldberett (Trelleborg) och ett rörligt förband under transport (läs mot Domsten).

Det territorielt luftvärnet var delvis eldberedda delvis under organisering.
Eldberedda lvförband fanns i Ystad, Trelleborg, Malmö, Landskrona, Helsingborg och Ljungbyhed.

En mer generell mobiliseringsorder gick inte ut förän 23:45 den 9 April.

Det fanns en hel del förband på väg hem från finska gränsen men där behövdes de ju inte. /John T.
Tar upp denna urgamla tråd för litet väsentliga klargörande!

Går man till den ovan nämnda boken "Sveriges militära beredskap 1939-45 " (som jag först för en tid sedan fick tag i !) , men går vidare till sidan 169, så kan man faktiskt där läsa att "Samma natt (och det avses natten till den 10 april) förstärktes Helsingborgs försvar med ett 10 cm kanonbatteri från KA 2 i Karlskrona. Batteriet var eldberett på förmiddagen den 10 april."

i boken "Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget" av översten 1.graden Jean-Carlos Danckwardt, bekräftas detta, batteriet var faktiskt eldberett 06.10 på morgonen den 10 april. Se inlägget av Andrée ovan! Planschen från hans skötebarn, Beredskapsmuséet, anger dock tiden till 16.10, men det är alltså fel.

Den utomordentliga boken från SMB "Urladdning 1940, Blixtkrigens år" omnämner inte alls batteriet, utan bara att en pansarbilsskvadron om tre bilar nådde Helsingborg (och hamnen) på kvällen den 10 april.

Således kan konstateras att försvaret av Helsingborg inte var så dåligt från åtminstone den 10 april som det ju allmänt har beskrivits. Ett kustartilleribatteri om fyra rätt moderna 10,5 cm-pjäser med dess placering strax norr om Helsingborg och med en skottvidd om 18 km hade faktiskt kunnat ingripa mot en tysk landstigning i Helsingborgs-trakten, som ju befarades dessa dagar. Från i varje fall den 12 april fanns dessutom större truppförband på plats.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenskt artilleri vid Helsingborg den 10 april 1940?

Inlägg av von Adler » 6 mars 2008, 23:11

Ett danskt kompani, under befäl av 4:e regementets överste marscherade ombord på färjan Helsingör-Helsingborg och marscherade av i Sverige med fanan flygande. Översten (namnet undgår mig just nu) var övertygad om att även Sverige hade anfallits och missnöjd med att danska regeringen beordrat nedläggande av vapnen och tänkte sig att kämpa vidare från Sverige.

De anlände på förmiddagen den 9:e april, med full utrustning, vapen och ammunition och förlades som flygfältsskydd av Ljungbyhed natten till den 10:e. När det den 10:e stod klart att tyskarna nog inte skulle komma direkt i alla fall "internerades" kompaniet. Deras vapen placerades i olåsta kasuner något hundratal meter bort och männen sattes att gräva fältbefästningar och skyttegravar, med tyst överenskommelse om att hämta vapnen och slåss om tysken kom till Sverige.

När situationen klarnade valde de flesta i kompaniet att resa hem till Danmark och inga hårda repressalier utdelades.

Så det fanns reguljär infanteritrupp beredd att bita ifrån om tysken kom till Helsingborg den 9:e eller 10:e, den var bara inte svensk. :P

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Försvaret av Helsingborg med omnejd april-dagarna 1940

Inlägg av Stilleben » 7 mars 2008, 17:36

I tråden "Svenskt artilleri vid Helsingborg den 10 april 1940?",som olyckligtvis hamnat under "Övrig historia - Svenska förband 1925- " ( viewtopic.php?f=54&t=3018 )har jag i dagarna gjort ett nytt inlägg. Detta mot bakgrunden av att jag nu - äntligen - tycker mig ha säkert konstaterat att det fanns ett inte oväsentligt, men hittills nästan okänt tillskott aprildagarna 1940 till försvaret där.

Jag sammanfattar den nämnda tråden här med en del tillägg, eftersom jag tror att den här har ett större intresse.

Det rör sig det fyra 10,5cm kanoner av m/34, alltså ett rätt modernt och rörligt kustartillerförband och med en skottvidd av 18 kilometer som på morgonen den 9 april sändes från kustartilleriet i Karlskrona. Det var eldberett på morgonen den 10 april 06.10 strax norr om Helsingborg . Mål kunde alltså bekämpas även ute på Sundet ungefärligen på sträckan Råå - Höganäs, liksom mål i Danmark.

Det har funnits tvekan om batteriet var eldberett 06.10 på morgonen eller 16.10 på eftermiddagen, men bl.a. boken "Kustartilleriet i Sverige under andra världskriget" av översten 1.graden Jean-Carlos Danckwardt, bekräftar att det var 06.10.

Boken från SMB "Urladdning 1940, Blixtkrigens år" omnämner inte alls batteriet, utan bara att det vid Sundet den 9 april "fanns några spridda luftvärnsbatterier, i övrigt inte ett enda krigsorganiserat förband". De 2 pjäser som fanns i Helsingborg var placerade i hamnområdet.

På kvällen den 10 april kom ett från Klippan sänt pansarbilskompani om tre pansarbilar till Helsingborg och hamnen där.

Den 11 april sattes ett kompani ur inneliggande årsklassen vid I 11 i Växjö in "för att försvara Höganäs och Viken".

Sedan fanns det de 203 från Danmark flyktade soldaterna från middagen den 9 april på Ljungbyhed, beredda att försvara flygfältet där. De hade faktiskt en rätt betydande eldkraft med sig. Utöver de egna gevären hade de också 3 tunga kulsprutor och 16 kulsprutegevär. Det finns foton av dem i deras eldställningar.

Den 12 april ligger några timmar på morgonen över Helsingborgsområdet och Sundet tolv B3:or med full bomblast. Från samma dag finns det större truppförband på plats.

Således får det faktiskt konstateras att försvaret av Helsingborg och dess omnejd inte var SÅ dåligt från åtminstone den 10 april som det ju allmänt har beskrivits. Det för eftervärlden nästan okända kustartilleriförbandet om fyra rätt moderna 10,5 cm-pjäser med dess placering strax norr om Helsingborg och med en skottvidd om 18 km, hade faktiskt och troligen rätt verksamt kunnat ingripa mot en tysk landstigning i Helsingborgs-trakten, som ju allvarligt befarades dessa dagar.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Försvaret av Helsingborg med omnejd april-dagarna 1940

Inlägg av Marcus » 7 mars 2008, 18:07

Inlägget ovan har sammanfogats hit från en separat tråd.

/Marcus

Skriv svar