Letar olycka i flottan.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av StefanZ » 16 december 2020, 22:16

https://www.wikiwand.com/sv/Lista_%C3%B ... a_svenskar

ANGER en explosion på HMS Gotland 10 okt 48, där 3 man dog och 10 blev skadade. Kan det vara den?

Deras källbeläggning tycks vara i olag.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Letar olycka i flottan.

Inlägg av von Adler » 17 december 2020, 00:12

Psilander skrev:
16 december 2020, 22:12
von Adler skrev:
7 juni 2007, 10:40
Min morfar tjänstgjorde som frivillig i flottan från 1944 och flera år framåt. Han var luftvärnsriktare på 40mm boforskanon på HMS Oscar II, HMS Victoria och HMS Gotland (med vilken han seglade på goodwillresor efter kriget).

Han har berättat om en olycka, där man övade med en 20mm automatkanon - manskapet stod på led för att få skjuta några skarpa skott var med en 20mm automatkanon för att lära sig hur den hanterade med riktig ammunition. Det skall ha varit en löstagbar typ som togs fram och sattes i en kon vid behov (antar att saltvatten och/eller is kunde slita hårdare än man ville och därför förvarade den under däck och monterade den vid behov). Kanonen ska dock ionte ha blivit ordentligt fäst utan ha lossnat vid skjutningen och spridit skarpa skott över ledet med väntande besättningsmän.

Morfar ska ha varit med i ledet, men klarat sig och varit en av dem som tog hand om de sårade efteråt.

Tyvärr har jag inte mer detaljer än så, men det bör ha skett på ett av de tre ovan nämnda fartygen och mellan 1944 och 1948. Om någon har mer information vore jag mycket tacksam!
Öäser om frågan. Det var på Gotland 1948. följande omkom
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant P.G.G Lundgren SVD 481027
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant B.A Löfman SVD 481027
481026 Gotland Skjutolycka Utö Officersaspirant K.G.A Nyström SVD 481027
13 år senare kommer ett utmärkt svar. Tyvärr har morfar hunnit gå bort under tiden.

När jag själv letar mer information hittar jag att någon annan gjort precis samma sak (där Nyström nämns).

http://li141-80.members.linode.com/sv/s ... -fodd-1927

Finns det någon mer information och/eller nyhetsartikel om olyckan?

Skriv svar