Angående s.k. "spoilers"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Angående s.k. "spoilers"

Inlägg av Daniel L » 29 april 2007, 22:30

Jag skulle uppskatta om spoilers, det vill säga avslöjande av slutet eller andra viktiga delar av en film (eller motsvarande), så långt som möjligt undviks. Att skriva en varning innan spoiler avslöjas fungerar sällan av diverse olika skäl. Ett tips är att man skriver spoilern i vitt och därefter citatmarkerar texten. Dock ser jag personligen gärna att spoilers helt undviks.

mvh/ Daniel (som nyligen fått flera filmer förstörda på grund av spoilers)

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 22 juni 2003, 11:18
Ort: Sverige

Re: Angående s.k. "spoilers"

Inlägg av Plutokraten » 1 maj 2007, 13:13

Daniel skrev:mvh/ Daniel (som nyligen fått flera filmer förstörda på grund av spoilers)
Eller så väntar man med att läsa diskussioner kring en film man inte sett ännu? :wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Angående s.k. "spoilers"

Inlägg av Wooster » 1 maj 2007, 14:29

Plutokraten skrev:
Daniel skrev:mvh/ Daniel (som nyligen fått flera filmer förstörda på grund av spoilers)
Eller så väntar man med att läsa diskussioner kring en film man inte sett ännu? :wink:
Låter som en ganska rimlig inställning, ifall man är känslig för spoliers. Problemet kan ju inte vara att man vet hur filmen slutar utan att man vet en del om filmen och att den därför känns förutsägbar.

Personligen tycker jag handlingen är minst lika intressant som slutet i sig och störs inte av spoilers (defintivit inte till den grad att jag skulle säga att en film blivit "förstörd" för att jag vet hur den slutar) - utom möjligen vissa filmatiserade deckare eller om filmens hela poäng bygger på slutet (typ the Usual Suspects).

Historiska filmer, vilket diskuteras här, har ju dock per definition ganska sällan överraskande slut ;)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 1 maj 2007, 15:15

Nej, jag vill gärna ha möjligheten att diskutera osedda filmer. Jag är övertygad om att andra forummedlemmar delar den önskan, och jag tycker nog att det är en möjlighet som man bör kunna åtnjuta. Det går att diskutera filmer utan "spoilers".

mvh/ Daniel

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Inlägg av King Kong » 1 maj 2007, 15:47

Daniel skrev:Nej, jag vill gärna ha möjligheten att diskutera osedda filmer.
öhh..., om du inte har sett filmen, vad finns det då att diskutera? :?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 1 maj 2007, 16:20

Förväntningar, rykten, rollval, trailers, nyheter, omdömen och så vidare. Det finns en hel del att diskutera, och läsa för den delen.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 1 maj 2007, 22:00

Daniel skrev:Nej, jag vill gärna ha möjligheten att diskutera osedda filmer. Jag är övertygad om att andra forummedlemmar delar den önskan, och jag tycker nog att det är en möjlighet som man bör kunna åtnjuta. Det går att diskutera filmer utan "spoilers".

mvh/ Daniel
Det beror väl på vad som diskuteras.

Fanns det ingen "spoiler" funktion tidigare?
Det skulle vara ett bra alternativ. Eller gå på bio oftare?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 9 december 2007, 14:16

Jag tror flashback har en spoilerknapp, kan en liknande funktion fås här kanske?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 9 december 2007, 15:08

Vissa forum har funktionen att dölja spoilers, det kanske skulle vara något. Fast för egen del så kör jag med konceptet att om en film är viktig för mig att se så undviker jag helt diskussionstrådar om den. Inte bara beroende på traditionella spoilers, för min del så är det inte bara så att en film är förstörd om man vet hur den slutar, utan det kan vara så mycket annat också som kan sänka förväntningar. Är jag osäker på om en film är sevärd så kollar jag upp den, men har jag redan bestämt mig för att se den så läser jag så lite som möjligt om filmen innan...

Men detta lär ju vara något som alla har olika svar på...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 april 2008, 16:08

cocteau skrev:Jag tror flashback har en spoilerknapp, kan en liknande funktion fås här kanske?
Den funktionen finns nu i forumet. Resultatet blir så här Här kan allt hemligt avslöjas

/Martin

Skriv svar