Vem mördade elbilen?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 27 juli 2010, 19:48

Vad menar du med att eldrift kräver storskalighet för att vara effektiv? De elbilar som finns i dag är redan ytterst effektiva. Sen måste man se till hela processen från utvinningen av bränslet. Eldar du ett kraftverk med råolja så går kanske 20% av energin gå förlorad i elnät, batteri och motor utöver förlusterna vid elframställningen. En förbränningsmotor går inte på råolja, utan kräver behandlat bränsle vilket medför energiförluster. Det blir också större förluster om bränslet ska transporteras ut till ett flertal bensinstationer istället för till ett kraftverk.

Edit: Förlusterna i ett raffinaderi verkar vara runt 12%

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av masase » 27 juli 2010, 22:34

Intressant läsning i ämnet: http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf

Jag funderar nästan på att köpa en Volt men eftersom jag har ett sju månader gammalt tvillingpar att transportera så får det nog bli en minivan eller crossover istället: http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... TopStories

40 miles räckvidd räcker nästan för min dagliga pendling.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 28 juli 2010, 12:29

Lord Havelock Vetinari skrev:Vad menar du med att eldrift kräver storskalighet för att vara effektiv? De elbilar som finns i dag är redan ytterst effektiva. Sen måste man se till hela processen från utvinningen av bränslet. Eldar du ett kraftverk med råolja så går kanske 20% av energin gå förlorad i elnät, batteri och motor utöver förlusterna vid elframställningen. En förbränningsmotor går inte på råolja, utan kräver behandlat bränsle vilket medför energiförluster. Det blir också större förluster om bränslet ska transporteras ut till ett flertal bensinstationer istället för till ett kraftverk.

Edit: Förlusterna i ett raffinaderi verkar vara runt 12%
Nu har du ju lyckats vända oljefraktionerna helt och hållet för dig. Oljekondenskraftverk går ingalunda på någon "råolja" Tvärt om eldas de med den absolut energirikaste fraktionen av råoljan, de tyngsta (tjockaste) oljorna. Den sämsta (och före skatt billigaste) fraktionen är bensin. En gång i tiden flamade man bara bort bensinen som ansågs värdelös. Det var ett stort tekniskt framsteg när Otto konstruerande en motor som trots allt gjorde den användningsbar överhuvudtaget. Att som vissa gör klaga på Ottomotorn för att man inte kan få bensinen att brinna och ge en verkningsgrad som tungoljor är direkt fånigt.

Tjockoljor, kol och uran ger alla en verkningsgrad kring eller något under 40% i storskaliga kraftverk. Detta väger trots att dessa bränslen är bättre än bensin och diesel inte upp ineffektiviteten i hela systemet när man använder elbilar. Vid en rättvisare jämförelse kan dieselbilar jämföras med fotogeneldade kraftverk, de finns faktiskt men har verkningsgrader under 30%. Då inser man hela energislöseriet med elbilsidén....

Det kommer att gå åt väsentligt mer dieselolja om den används till kraftverk för att ladda elbilar än om samma dieselolja används direkt i dieselbilar.

Nåja, vissa fördelar har elbilar. Var nyligen på BMW och tittade på en X6:a med hybriddrift. Intressant därför att den tillät bromskraftsåtervinning, vilket ger ganska mycket på en så tung bil. En snabb ekonomisk kalkyl gav dock vid handen att man knappast kunde tjäna in mer än maximalt 80 000 kr i bränslebesparing under hela bilens livslängd samtidigt som BMW ville ha 160 000 kr extra för hybridpaketet...

Men i just det fallet fick man alltså en bränslebesparing. Det förutsätter nog dock två saker, dels att eldriften kopplas ur vid normal gång dels att elen väsentligt produceras "ombord" ur idag outnyttjade resurser som bromskraft.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av a81 » 29 juli 2010, 16:41

Elbilens stora problem har varit att den inte har fungerat som en "komplett" bil. Visserligen är de flesta av våra resor korta, men vi vill också kunna använda våra bilar till exempelvis semesterresor. En bil som bara går fem mil i taget fungerar inte för vanliga bilanvändare.

Sedan har ju vi i Sverige bra förutsättningar att (på sikt) elektrifiera biltrafiken: billig el, klimatneutral elproduktion (vatten- och kärnkraft), etc. I andra länder är läget oftast sämre. Elen kan vara dubbelt så dyr (och lönerna lägre) och elproduktionen är till stor del kolbaserad.

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 29 juli 2010, 17:16

Jämfört med elbilar så har bensindrivna bilar mer komplicerad mekanik, vilket även det ökar förlusterna. Det är dessutom möjligt att ta tillvara energi vid inbromsning. Artikeln som masase postade är visserligen en partsinlaga, men med de siffror som presenteras där så skulle elbilen vara effektivare än den bensindrivna bilen om kraftverkets verkningsgrad inte understiger 27%. Detta för en bensindriven bil som enligt artikeln är betydligt effektivare än de flesta personbilar.

Sen kommer man naturligtvis i praktiken inte driva elbilarna enbart med oljeeldade kraftverk, utan med en mix av kol, olja, uran och "förnyelsebara" energikällor. Det blir då inte längre meningsfullt att jämföra verkningsgrader, men koldioxidutsläppen kommer helt klart att minska.

Som du påpekar så är batterierna fortfarande alldeles för dyra. Det är helt klart utvecklingen på denna punkt som kommer att avgöra om och i så fall när elbilarna kan slå igenom. Utvecklingen går dock framåt ganska fort på detta område. Det är också troligt att vi kommer att se lösningar som går ut på att man leasar batteriet, vilket minskar inköpsutgifterna och ändå kan tillåta lägra driftkostnader än för bensindrivna fordon.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av masase » 29 juli 2010, 18:31

Olof Trätälja skrev:Det kommer att gå åt väsentligt mer dieselolja om den används till kraftverk för att ladda elbilar än om samma dieselolja används direkt i dieselbilar.
Intressant. Vad är din källa?

Enligt http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf så ligger en Volkswagen Jetta TDI på 0.48 km/MJ och en Tesla Roadster ligger på 1.14 km/MJ om energin alstaras av ett gaskraftverk med en effektivitet på 60%.

Enligt http://www.power-technology.com/projects/wasa/ så har ett modernt dieselkraftverk en effektivitet på 53-55%. Ett omodernt dieselkraftverk ligger runt 40%.

Om man anpassar siffrorna för elbilen till dieselkraftbaseradelproduktion så blir elbilen någonstans kring dubbelt så effektiv (modernt kraftverk) till 50% effektivare (gammalt kraftverk) än dieselbilen.

En Tesla roadster är byggd med lättare och dyrare material så en "Golfklassvariant" av Tesla skulle bli tyngre och dra aningen mer bränsle. Å andra sidan så skulle man kunna dra ner prestanda betydligt vilket skulle göra "Golfteslan" mer energieffektiv.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 29 juli 2010, 21:18

Hmm jag tror bestämt att herrarna har tänkt sig att dränka diskussionen i en mycket stor mängd icke hållbara argument istället för att söka hitta ett enda sakligt...

Låt oss börja med att studera påståendena om kraftverken.
masase skrev:Enligt http://www.power-technology.com/projects/wasa/ så har ett modernt dieselkraftverk en effektivitet på 53-55%. Ett omodernt dieselkraftverk ligger runt 40%.

Om man anpassar siffrorna för elbilen till dieselkraftbaseradelproduktion så blir elbilen någonstans kring dubbelt så effektiv (modernt kraftverk) till 50% effektivare (gammalt kraftverk) än dieselbilen.
Ett modernt dieselkraftverk påstås det. Men vad är det i verkligheten, jo en helt vanlig dieselmotor där man tar till vara spillvärmen.... Det är naturligtvis fint att ta till vara spillvärmen, men den får absolut inte räknas in i täljaren vid verkningsgradsberäkningen, såsom reklamfolk ibland får för sig att göra....

Det är mekanisk verkningsgrad vi behöver för att driva en bil. Så är det bara, slut på den diskussionen. Men det kan nämnas att det går helt utmärkt att få till verkningsgrader till och med över 100% !!! om man räknar med värmen m.h.a värmeväxlare. Så mycket för dessa 53-55%

Ett modernt dieselkraftverk kommer inte heller upp i några 40%. Det är tjockoljekraftverk som kan komma upp i dessa verkningsgrader vilket är något annat...


Lord Havelock Vetinari skrev:Jämfört med elbilar så har bensindrivna bilar mer komplicerad mekanik, vilket även det ökar förlusterna. Det är dessutom möjligt att ta tillvara energi vid inbromsning. Artikeln som masase postade är visserligen en partsinlaga, men med de siffror som presenteras där så skulle elbilen vara effektivare än den bensindrivna bilen om kraftverkets verkningsgrad inte understiger 27%. Detta för en bensindriven bil som enligt artikeln är betydligt effektivare än de flesta personbilar.
Om man försöker elda ett kraftverk med bensin kommer man inte upp i några 27%, dessutom som sagt en partsinlaga.
Lord Havelock Vetinari skrev:Sen kommer man naturligtvis i praktiken inte driva elbilarna enbart med oljeeldade kraftverk, utan med en mix av kol, olja, uran och "förnyelsebara" energikällor. Det blir då inte längre meningsfullt att jämföra verkningsgrader, men koldioxidutsläppen kommer helt klart att minska.
Fel igen. Det är inte så att man stänger av några av några kärnkraftverk eller vattenkraftverk för att folk vägrar köra elbil. Det är med kolkraftverk man reglerar energitillförsen till elnätet och inget annat. Inte heller är det på något vis ett hållbart argument att påstå: "Jamen, vi bygger en vindsnurra samtidigt". Det hade man kunnat göra i alla fall och ersatt något kolkraftverk.

Elbilar orsakar med direkt proportionalitet en ökad förbränning av kol och fullständigt självklart kommer koldioxidutsläppen att öka markant om folk började köra runt med elbilar som laddades från elnätet. (Sedan är det en annan sak att det troligen inte finns någon större anledning att bekymra sig för lite koldioxid, men det kan vi lämna utanför diskussionen.)
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 29 juli 2010, 21:29

Och så över till själva elbilarna.
masase skrev: Enligt http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf så ligger en Volkswagen Jetta TDI på 0.48 km/MJ och en Tesla Roadster ligger på 1.14 km/MJ om energin alstaras av ett gaskraftverk med en effektivitet på 60%.
Fint ett gaskraftverk, metan antar jag. Jodå då kan man nog komma upp i 55% i varje fall. Men en gasbil råkar som av en händelse också ha väsentligt högre verkningsgrad än diesel och bensinbilar. -Konstigt eller hur?...

Dessutom använder du helt olika tunga bilar vilket du medger själv.

Så till kärnan. Jag har alltså påstått att det inte existerar en enda elbil som är effektivare än sin konventionella variant. Hur enkelt vore det inte för herrarna att så att säga vinna diskussionen genom att hitta ett enda motexempel? -Men av någon anledning lyckas detta er inte riktigt, varför inte?

Alltså ett enda exempel där samma bil finns både i elnätsladdad variant och konventionell variant och där elbilen får en bättre verkningsgrad (lägre bränsleförbrukning) om kraftverket eldas med samma bränsle som den konventionella bilen.


Någon sådan elbil existerar helt enkelt inte !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 30 juli 2010, 07:19

Olof Trätälja skrev:Om man försöker elda ett kraftverk med bensin kommer man inte upp i några 27%, dessutom som sagt en partsinlaga.
Lord Havelock Vetinari skrev:Sen kommer man naturligtvis i praktiken inte driva elbilarna enbart med oljeeldade kraftverk, utan med en mix av kol, olja, uran och "förnyelsebara" energikällor. Det blir då inte längre meningsfullt att jämföra verkningsgrader, men koldioxidutsläppen kommer helt klart att minska.
Fel igen. Det är inte så att man stänger av några av några kärnkraftverk eller vattenkraftverk för att folk vägrar köra elbil. Det är med kolkraftverk man reglerar energitillförsen till elnätet och inget annat. Inte heller är det på något vis ett hållbart argument att påstå: "Jamen, vi bygger en vindsnurra samtidigt". Det hade man kunnat göra i alla fall och ersatt något kolkraftverk.

Elbilar orsakar med direkt proportionalitet en ökad förbränning av kol och fullständigt självklart kommer koldioxidutsläppen att öka markant om folk började köra runt med elbilar som laddades från elnätet. (Sedan är det en annan sak att det troligen inte finns någon större anledning att bekymra sig för lite koldioxid, men det kan vi lämna utanför diskussionen.)
Fullständigt fel. Att det är en partsinlaga spelar ingen roll så länge de använder korrekta siffror. Vilka verkningsgrader i rapporten är enligt dig felaktiga? 27% gällde när man jämför den effektivaste bensinbilen som konstruerats med en Tesla Roadster. För en vanlig bil kan kraftverket vara ännu sämre utan att du förlorar på att gå över till el. Siffrorna talar helt enkelt mot dig. Det blir inte någon "markant" ökning av oljeförbrukningen.

Det är löjligt att säga att just elbilarna kommer att gå på kol/oljekraft. Visst reglerar man elproduktionen med kolkraft, men en ökad mängd elbilar kommer att kräva en utbyggnad av den totala produktionen. Detta kommer givetvis att ske med en mix av olika energikällor. Elbilarna kommer dessutom till större delen att laddas på natten, då elen är billigare och konsumtionen i dagsläget är liten. Det blir då också meningsfullt att bygga ut baskraft som t.ex. kärnkraft, eftersom konsumtionen blir jämnare.

Till sist så får det betraktas som väl belagt att koldioxid förstärker växthuseffekten, oavsett vad en massa konspirationsteorier hävdar.

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 30 juli 2010, 07:46

Olof Trätälja skrev:Och så över till själva elbilarna.
masase skrev: Enligt http://www.evworld.com/library/Tesla_21centuryEV.pdf så ligger en Volkswagen Jetta TDI på 0.48 km/MJ och en Tesla Roadster ligger på 1.14 km/MJ om energin alstaras av ett gaskraftverk med en effektivitet på 60%.
Fint ett gaskraftverk, metan antar jag. Jodå då kan man nog komma upp i 55% i varje fall. Men en gasbil råkar som av en händelse också ha väsentligt högre verkningsgrad än diesel och bensinbilar. -Konstigt eller hur?...

Dessutom använder du helt olika tunga bilar vilket du medger själv.

Så till kärnan. Jag har alltså påstått att det inte existerar en enda elbil som är effektivare än sin konventionella variant. Hur enkelt vore det inte för herrarna att så att säga vinna diskussionen genom att hitta ett enda motexempel? -Men av någon anledning lyckas detta er inte riktigt, varför inte?

Alltså ett enda exempel där samma bil finns både i elnätsladdad variant och konventionell variant och där elbilen får en bättre verkningsgrad (lägre bränsleförbrukning) om kraftverket eldas med samma bränsle som den konventionella bilen.


Någon sådan elbil existerar helt enkelt inte !
En Renault Fluence Z.E. kommer 160 km med en batteriladdning på 22kWh. Det blir 2,02km/MJ och då är det inte någon lätt sportbil vi talar om (för Tesla Roadster gäller 2,53). Om vi antar att uppladdningen är 90% effektiv, vilket är ganska pessimistiskt, och att förlusterna i elnätet är 8% (som i artiken ovan) så kommer vi 1,67km per MJ levererad från kraftverket. Har det senare en verkningsgrad över 28,7% så är elbilen effektivare än Volkswagen Jetta (som bör vara jämförbar med en vanlig Renault Fluence). Då har jag varit snäll och inte tagit med förluster vid bränsletransporter, etc. Driver man kraftverket med diesel så går det ganska jämnt ut om verkningsgraden är strax under 30%. Det blir hursomhelst ingen betydligt högre energiförbrukning för elbilen. Troligare är dock att elen, om den är fossil, kommer från ett kolkraftverk med en genomsnittlig verkningsgrad på ca 40%. I så fall är elbilen betydligt effektivare.

Edit: Enligt Renault blir koldioxidutsläppen 128g/km om bilen drivs enbart med kolkraft, eller 62g/km med dagens elmix i EU. Båda siffrorna är bättre än för en jämförbar bensindriven bil.
Senast redigerad av 1 Lord Havelock Vetinari, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Olof Trätälja » 30 juli 2010, 10:42

Och jag noterar stilla att det inte heller i de senaste båda inläggen verkar vara riktigt likadana bilar som jämförs mot varandra av någon märklig anledning....
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 30 juli 2010, 11:35

Helt enkelt för att det i dag inte existerar några exakt likadana el- respektive bensindrivna modeller. Det närmaste man kommer är Renault Fluence, men jag har inte hittat några värden för den konventionella versionen. DU får gärna leta upp sådana om du vill. Det skulle dock förvåna mig väldigt mycket om en sådan jämförelse skilde sig nämnvärt från de som vi redan har presenterat. Jag noterar att det hittills från din sida har varit väldigt mycket tyckande och insinuationer om att vi skulle försöka blanda bort korten. Du har däremot inte presenterat några siffror som stöder din tes. Ge gärna exempel på bensindrivna bilar som som släpper ut mindre koldioxid än Fluence ZE, eller som kommer en längre sträcka på en given energimängd (ca 0,66km/MJ om den går på kolkraft med 40% verkningsgrad).

Edit: Dieselmodellerna av Renault Fluence släpper ut 119g koldioxid per kilometer. Det är något bättre än elbilen, om den senare går på kolkraft, men det rör sig förmodligen enbart om direkta utsläpp. Har inte hittat några siffror för bensinmodellerna, men de borde vara 20-30% högre.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av masase » 30 juli 2010, 17:08

Olof Trätälja skrev:Fint ett gaskraftverk, metan antar jag. Jodå då kan man nog komma upp i 55% i varje fall. Men en gasbil råkar som av en händelse också ha väsentligt högre verkningsgrad än diesel och bensinbilar. -Konstigt eller hur?...
Om man vill jämföra Tesla Roadster med gasgenererad elektricitet med en gasbil så får Honda CNG ut 0.32 km/MJ mot 1.14 km/MJ för Teslan. Elbilen är alltså helt klart det effektivare valet.
Olof Trätälja skrev: Dessutom använder du helt olika tunga bilar vilket du medger själv.
Tesla väger 2,723 lbs och Golf TDI väger 2,994 lbs (manuell) / 3,041 lb (automatisk) så viktskillnaden ligger runt 10%. Om man reducerar Teslans siffror för att ta hänsyn till skillnaden i vikt så hamnar man fortfarande på att Teslan är ungefär dubbelt så effektiv.

Golf TDI är den energisnålaste dieselbilen på den amerikanska marknaden medans Tesla Roadster är optimerad för prestanda. Om man skulle jämföra Tesla Roadster med en förbränningsmotorbaserad bil med samma prestanda så skulle man hamna på en faktor 2.5-3 (Golf TDI 45 mpg/ Golf GTI 31 mpg bensin/Nissan 370z Roadster 25 mpg bensin)

Med andra ord så är Tesla Roadster ett gott exempel på en elbil som är mer effektiv än motsvarande förbränningsmotordrivna bil.

(alla siffror är från respektive tillverkares webbsida)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Johan Matsson » 10 oktober 2010, 23:28

lampros skrev:Visst hade USA:s bilföretag och oljebolag en del dirty business. Men i bilens barndom, säg fram på 10-20-talet, hade bensinbilarna hunnit bli så billiga att elbilarna konkades ut den vägen.

...
Intressant att elbilar fanns så tidigt.
Bröderna Studebaker som från början tillverkade hästdroskor jobbade väldigt tidigt med elmotorer och Studebaker elbil såldes mellan 1902-1912. Man lade ned elen pga att motorn var tung och kraftlös enligt länkar nedan.

Intressant att se hur företaget går över till bilar från droskor, de ser ju likadana ut. "Den hästlösa droskan"

http://en.wikipedia.org/wiki/Studebaker

http://en.wikipedia.org/wiki/Studebaker ... utomobile)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Vem mördade elbilen?

Inlägg av Frogman » 15 oktober 2010, 23:44

masase skrev:
Olof Trätälja skrev:Fint ett gaskraftverk, metan antar jag. Jodå då kan man nog komma upp i 55% i varje fall. Men en gasbil råkar som av en händelse också ha väsentligt högre verkningsgrad än diesel och bensinbilar. -Konstigt eller hur?...
Om man vill jämföra Tesla Roadster med gasgenererad elektricitet med en gasbil så får Honda CNG ut 0.32 km/MJ mot 1.14 km/MJ för Teslan. Elbilen är alltså helt klart det effektivare valet.
Olof Trätälja skrev: Dessutom använder du helt olika tunga bilar vilket du medger själv.
Tesla väger 2,723 lbs och Golf TDI väger 2,994 lbs (manuell) / 3,041 lb (automatisk) så viktskillnaden ligger runt 10%. Om man reducerar Teslans siffror för att ta hänsyn till skillnaden i vikt så hamnar man fortfarande på att Teslan är ungefär dubbelt så effektiv.

Golf TDI är den energisnålaste dieselbilen på den amerikanska marknaden medans Tesla Roadster är optimerad för prestanda. Om man skulle jämföra Tesla Roadster med en förbränningsmotorbaserad bil med samma prestanda så skulle man hamna på en faktor 2.5-3 (Golf TDI 45 mpg/ Golf GTI 31 mpg bensin/Nissan 370z Roadster 25 mpg bensin)

Med andra ord så är Tesla Roadster ett gott exempel på en elbil som är mer effektiv än motsvarande förbränningsmotordrivna bil.

(alla siffror är från respektive tillverkares webbsida)
Fast du glömmer nämna att Tesla Roadster är tvåsitsig och dessutom kostar 3-5 gånger mera än vad dina jämförelseobjekt
gör.

Skriv svar