På spaning efter världens mest misslyckade bil
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Den Moskvitch-modell som såldes runt 1970 i bl a Sverige var visserligen just på öststatsnivå vad gäller standard och modernitet, men den såg inte illa ut (det fanns åtminstone lika fula västbilar) och tålde tuffa tag eftersom den var utvecklad för ryska "vägar". Så lite utveckling skedde allt.
Motorn framför framaxeln? Det låter som en Audi, det...
Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?
Mvh Petter
Motorn framför framaxeln? Det låter som en Audi, det...
Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 5970
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 nov 2005 20:48
- Ort: Göteborg
Volvo 66
Hur är det med den här modellen då? Kommer ihåg att jag såg några exemplar som rullade omkring när jag var liten, men jag vet inte hur den sålde?
Volvo 66
Volvo 66
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Om man tillbringade sin tidiga barndom i en är man för präglad för att helt glömma den helt igenom bruna inredningen (allt, t o m växelväljare, fönstervevar och ratt var brunt) med säten i nåt slags raggigt sofftyg... Fin färg, men på fula grejer.Sarvi skrev:Ingenting, den har vi förträngt.Gutekrigaren skrev:Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?
Torbjörn, Volvo 66 sålde endast för att det stod Volvo på den. Ett känt fenomen i bil-Sverige.
Mvh Petter
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
'sålde enbart för att det stod Volvo på den.....'
Fransmännen var inte olika svenskarna i det kapitlet. Rovin 'Motocar' såldes där i några år - men det fåtal som kom till Sverige floppade helt. Den var 3 meter lång, 1,13 m bred och vägde 356 kg. Motorn var en 2-cylindrig 425-kubikare på modiga 11 hästkrafter. 'Bilen' saknade bl.a. värme så på vinterbruk vare inte en tanke - om inte förare och passagerare värmde varandra, dom satt i alla fall nära Varjag
Fransmännen var inte olika svenskarna i det kapitlet. Rovin 'Motocar' såldes där i några år - men det fåtal som kom till Sverige floppade helt. Den var 3 meter lång, 1,13 m bred och vägde 356 kg. Motorn var en 2-cylindrig 425-kubikare på modiga 11 hästkrafter. 'Bilen' saknade bl.a. värme så på vinterbruk vare inte en tanke - om inte förare och passagerare värmde varandra, dom satt i alla fall nära Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Vilka år tillverkades Rovin? Den ser 50-talsaktigt ut och det innebär att avsaknad av värme inte var ovanligt alls, i synnerhet i mindre bilar.
Daf/Volvo var inte helt bort i tok egentligen. Vad jag vet rasade de inte ihop och för kundkretsen (typ frikyrkliga tanter som inte kunde växla och inte ville köpa ett av de slagskepp till bilar som förutom Daf fanns med automatlåda) passade de utmärkt.
Mvh Petter
Daf/Volvo var inte helt bort i tok egentligen. Vad jag vet rasade de inte ihop och för kundkretsen (typ frikyrkliga tanter som inte kunde växla och inte ville köpa ett av de slagskepp till bilar som förutom Daf fanns med automatlåda) passade de utmärkt.
Mvh Petter
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Jag tror den tillverkades c:a 1949-52. Den var ovanlig även i Frankrike - i Sverige var den en raritet, jag tror jag har sett två stycken. Men åtminstone i gladare färger än Moskoviten , VarjagGutekrigaren skrev:Vilka år tillverkades Rovin? Den ser 50-talsaktigt ut och det innebär att avsaknad av värme inte var ovanligt alls, i synnerhet i mindre bilar.
Daf/Volvo var inte helt bort i tok egentligen. Vad jag vet rasade de inte ihop och för kundkretsen (typ frikyrkliga tanter som inte kunde växla och inte ville köpa ett av de slagskepp till bilar som förutom Daf fanns med automatlåda) passade de utmärkt.
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 1373
- Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
- Ort: Stockholm
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3849
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Tucker 'Torpedo'
En väldig flop på fyrtiotalet - var den amerikanska Tucker-bilen. En mycket avancerad konstruktion, svansmotor, framhjulsdrift via 'hydramatic, cyclopögat följde rattrörelserna m.m. m.m. - tillverkades bilen i bara 51 exemplar innan konkurs stoppade alltsammans - och bankruptadvokaterna började undra vart miljonerna tagit vägen. Som alla 'floppar' blev Tucker's kultbilar - och många lever än i USA, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Tucker_Sedan
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Tucker_Sedan
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjagmillgard skrev:VW Phaeton
Maybach
är två tyska floppar från senare år. Phaeton säljs idag för en spottstyver trots att det är en otrolig bil, Maybachs förestående nedläggning är föremål för vadslagning redan något år efter lanseringen.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30276
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Jag tackar Hans.....har di månne många osäljbara kvar...... Med 25000 sålda blir det aldrig en 'samlarbil' å då skulle jag enbart fundera på'n för bekvämlighetens skullHans skrev:The 25,000th Phaeton was built in early September 2006; half of all Phaetons are sold in Germany, (13,108 up to November 2006).varjag skrev:
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag
Wikipedia
MVH
Hans
Varjag
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30276
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes