På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 27 jun 2007 22:29

Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.
Oh nej... :) Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.

Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.

För övrigt tycker (dvs uppmanar alla) jag att vi tar det lugnt här i tråden...det är inte blodigt allvar.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2130
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Inlägg av dc » 28 jun 2007 12:40

Toppfart 300? Knappast... 260 på mätaren i en Volvo är ungefär 240-245 i verkligheten vilket är bra nog för en bil med det chassit och den väghållningen.

För att få upp en S40 i 300 knyck då skall man nog ha 600hk på drivhjulen samt omväxlad växellåda och säkert också livlig fantasi... ;)
Jag kan inte uttala mig om hur säker laserkameran är i sin mätning, men så fruktansvärt fel kan den inte ha. Då skulle de inte kunna användas som bevis för fortkörning.

Vet ej vilken den aktuella effekten var, men inga 600 hästar behövs för 300 knutar....
Utan att förarstolen lossnar som vid ett Alfatest som en biltidning gjorde.....

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007 17:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 28 jun 2007 15:25

Var det inte 156an eller GTV, med V6 som på test på AMS i Tyskland motorn pajade? Förklaringen till den var att en lite metallbit hade lämnats kvar, när motorn tillverkades, in i oljekanalen nånstans! Alltså, inget typfel på motorn, men den mänskliga faktorn! En drivaxel gick av på 147GTA också i en Engelsk test! En turbo Volvo pajade också på en test i Tyskland! 2-1 till Volvon!
300Km/h är mycket ambitiös för en vanlig bil, det krävs 50 nånting extra hästkrafter för varje 10Km mer hastighet om man är upp i såna hastigheter!
Aerodynamiken är avgörande för överlevnand! Att bromsa kraftig från 300Km/h är mycket riskabelt, de bilar som är dimensionerande från fabriken för såna höga hastigheter har anapassat aerodynamik! Några bilar har en gömt spoiler i bakluckan som fälls ut vid inbromsning, för att trycka ner bakvagnen! Glöm inte vad hände med Audi TT, när det kom, då 25 personer fick lämna livet eftersom det klarade inte ens att man släppte gasen från svindlade hastigheter runt 160 Km/h!!! Bakvagnen blev alldeles för lätt och bilen snurade på sidan! Audin, efter påtryckningar och en spektakulär olycka med deras testförare som skulle påvisa för allmänheten att det är inget fel på bilen och olyckligvis omkom, tvingades att återkala samtliga sålda bilar och kraftig modifiera!(en liten parentes om aerodynamiken, inget ont om Audin, här!)
Min kompis Mazerati 4porte har en topfart på 302 Km/h, fabriks siffra! Och bilen går exakt 302 på autobahn! Inte en enda Km mer!

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 okt 2005 11:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 28 jun 2007 16:23

Gutekrigaren skrev:
Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.
Oh nej... :) Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.

Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.
Mvh Petter
Jag menade inte alls att Saabarna skulle vara misslyckade bilar, verkligen tvärtom. Jag bara minns att de var lättrostade, men det är mycket möjligt att det gällde andra bilmodeller i ungefär samma grad. Jag var inte så gammal på åttiotalet. Min gamla handledare sålde (OBS inte ens skrotade) sin gamla Saab 900 modell sent åttiotal 2003 eller 2004 efter närmre 40 0000 mil i den västsvenska vintersaltsörjan. Den såg för djävlig ut, men jag tror att allt vitalt fortfarande fungerade.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 sep 2003 22:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 02 jul 2007 16:35

Talbot Tagora är en annan flopp.

Det var en stor lyxsedan som menad som Talbots flaggskepp.

Det stora problemet var (förutom att den är väldigt ful) att Talbot hade noll varumärkesigennkänning och status.

Bara ca 20 000 bilar tillverkades mellan 1991 - 1983

Bild

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2130
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Inlägg av dc » 02 jul 2007 18:20

Är det inte dags att starta en tråd för världens bästa bil/ den bil som bäst löser sina uppgifter?

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 aug 2005 08:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 04 jul 2007 15:30

Norges försök på området:
Bild

http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html
Per Kohl-Larsen var født i 1914. Han var utdannet agronom og hadde vært 14 år i utlandet da han kom hjem til Norge i 1950. Da hadde han blant annet jobbet en periode som kaffedyrker i Afrika.

I 1950 pågikk fortsatt gjenoppbyggingen av Norge etter krigen for fullt. Det var fortsatt rasjonering og kjøpsbegrensninger på en rekke varer, deriblant biler. Dette gjorde at det var svært vanskelig for en vanlig nordmann å skaffe seg sin egen bil.

Per Kohl-Larsen begynnte derfor å jobbe med tanken på å lage en norsk bil, i håp om at en norsk-produsert bil kunne omsettes på det norske markedet uten kjøpetillatelse.
Designen kanske inte var den bästa, en cabriolet hade nog gjort sig bättre utseendemässigt, (håll för biltaket med handen) plus en annan front. En norsk SAAB Sonett?
Intressant bakgrundshistoria är det ialla fall.

Mvh, Sören

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 04 jul 2007 16:08

Där hade vi en fin kandidat till en misslyckad bil. Fälld av finansiella, tekniska o politiska skäl. :)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 05 jul 2007 07:16

Gyps skrev:Talbot Tagora är en annan flopp.

Det var en stor lyxsedan som menad som Talbots flaggskepp.

Det stora problemet var (förutom att den är väldigt ful) att Talbot hade noll varumärkesigennkänning och status.

Bara ca 20 000 bilar tillverkades mellan 1991 - 1983

Bild
Vet inte om den kan sägas vara "ful" bara diskret precis som Bristols bilar, en del gillar att ha en
stor och påkostad bil som inte ser ut att vara så dyra. Annars tror jag inte det var så mycket
tekniska problem med Tagoran, väldigt mycket pålitlig Chrysler teknologi i den.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2235
Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 05 aug 2007 00:31

DeLorean är väl den bil som jag spontant kommer att tänka på.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3585
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 08 aug 2007 09:54

En misslyckad bil måste sägas vara Ford Thames, för den som vet hur den ser ut (och är). Storlek ungefär som Ford Transit men med inga delar gemensamma. Kvaliteten var väl inte den högsta och utan stockkonservativa drag hos engelska hantverkare hade den aldrig sålts alls.

En kamrat har renoverat en sådan och han minns särskilt växellänkaget som hade sex eller sju leder av ej renoverbar konstruktion. Därmed blev varje växling efter de första tre åren ett lotteri och de fick ersättas av något annat (millimeterberäknat). Resten av bilen var inte bättre den.


Det är denna jag tänker på. Fanns i buss, pickup osv.

Bild

Ford Transit II (den som ser ut som en gris) blev ju en relativ succé och tillverkades utan större förändringar långt in på 1980-talet. Inte illa för en bil med stel framaxel. Som kuriosa kan nämnas att den hade samma navkapslar från 1965-1986...och motorn var samma V4 som bla satt i Saab 95/96.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46873
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 08 aug 2007 12:00

Inget illa om Ford Transit....vi köpte en begagnad -67(?) tror jag. Plåtlåda med RESONANS! Körde halva Australien med den - inklusive dit man idag ALDRIG skulle åka utan 4WD :roll: Men den gick - vartsomhelst. Vi sov, åt och älskade i den. Med hög frigång och kärringen/bensin/vattendunkar - mitt över bakaxeln, klarade den terräng som jag idag skulle tveka ta en del SUV's till....Ja sen var det ju bakaxeln - den ylade som en banshee efter 3000 mil, byt diffen - och ylandet höll sig borta i 3000 mil till......Men i gräshoppssvärmen - blev det stopp. Jag var ung och grön - 10-centimeters gräshoppor - som drivsnö.....fattade för sent att dom snabbt kloggade upp kylaren....kokande motor! Plockade döda gräshoppor i en halvtimme - när 'snöbyn' försvunnit......hurrah för Ford Transit, Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3585
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 08 aug 2007 14:31

varjag skrev:Inget illa om Ford Transit....vi köpte en begagnad -67(?) tror jag. Plåtlåda med RESONANS! Körde halva Australien med den - inklusive dit man idag ALDRIG skulle åka utan 4WD :roll: Men den gick - vartsomhelst. Vi sov, åt och älskade i den. Med hög frigång och kärringen/bensin/vattendunkar - mitt över bakaxeln, klarade den terräng som jag idag skulle tveka ta en del SUV's till....Ja sen var det ju bakaxeln - den ylade som en banshee efter 3000 mil, byt diffen - och ylandet höll sig borta i 3000 mil till......Men i gräshoppssvärmen - blev det stopp. Jag var ung och grön - 10-centimeters gräshoppor - som drivsnö.....fattade för sent att dom snabbt kloggade upp kylaren....kokande motor! Plockade döda gräshoppor i en halvtimme - när 'snöbyn' försvunnit......hurrah för Ford Transit, Varjag
När vi åkte folkabuss i alperna på sjuttiotalet stod Transiterna som kokande fontäner i backarna. Den enda bil som körde om oss uppför Brennerpasset var en Porsche 911... Det hade emellertid varit intressant att se hur gräshopporna sugs in i luftintagen på folkabussen för att stekas som näringsrik gröt på cylindrar och oljekylare...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3585
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 11 aug 2007 17:41

Såg en RIKTIG kalkon idag:


Volvo 262C.

Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46873
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 aug 2007 23:28

I mitten av 90-talet 'drabbades' Australien av den Indiska Mahindra-jeepen. Billiga var dom - i alla avseenden......

He had the vehicle from new. His main complaints were:-

"Heater - no good
Soft top - poorly constructed
Handbrake - ineffective
Electrical problems - various, especially the starter motor
There were disagreements over the vehicle's warranty...."

men sådana småsaker var lappri jämfört med att

"the engine committed suicide at 16,000 miles." ( 2600mil :roll: )

Bilarna var ju 'terrängfordon' men i Australien lärde sig snabbt Mahindra-ägare att det var oklokt att ge sig ut i bushen med sådant skräp.
Överlevande Mahindras - fick fort bruten rygg på mitten - ägaren satt i en svacka med fram- och bakvagn pekande uppåt i en intressant vinkel :lol:
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.