På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av spett » 16 april 2007, 12:00

Har funderat på vilken som är världshistoriens mest misslyckade bil.
Inte trots att det är så hopplöst att bestämma parametrarna utan tack vare.
Presenterar tre kandidater :

Ford Edsel.
Med anledning av det var mest pengar i sjön och att märket märket är ett klassiskt mobboffer.

Citroen Bijou
Det märkliga är att några alls blev sålda.

A.L.C.A Volpe
En italiensk mikrobil som tillverkades, lanserades, många annonser gjordes, men inte en enda byggdes färdig !
Senast redigerad av 1 spett, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Hans » 16 april 2007, 12:12

Bild
Enligt http://www.cartalk.com/content/features ... ults5.html - Yugo.

MVH

Hans

Freudiansk felskrivning :roll: inte Lada som jag skrev först - Yugo.
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 16 april 2007, 12:35

Vad är kriteriet för misslyckad?

Det finns många bilar genom historien som inte sålt särskilt bra, men de kan ha varit mycket lyckade bilar som konstruktion sett. Är de misslyckade då?

Eller tvärtom så finns det massor av rent usla konstruktioner som sålt massor, men räknas de som lyckade då?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 16 april 2007, 13:06

En bra bil som inte sålt är misslyckad.
En usel bil som säljer massor är mycket lyckad. På villkor att den säljs med vinst.
Så är mina kriterier just nu.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 16 april 2007, 13:12

Skulle vilja snäva ned det till att säga att en bil som är avsedd att säljas till en stor marknad men misslyckas totalt med att nå försäljningssiffror är en flopp. Edsel passar bra in på det. Bugatti Veyron gör det inte.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 april 2007, 14:08

Leyland P 76 måste vara en allvarlig medtävlare. British Leylands 'sista tärningskast' i Australien - blev också dess gravsten....P 76:an var rymlig (för att motsvara australiska krav) - hade en koffert av oöveträffade dimensioner (australierna vill kunna tippa in ett 200-liters bensinfat - när dom kör på semester....) men tyvärr läckte det olja i bara ngt mindre kvantiteter än regnet som droppade in här och där på ansikten och fötter och bitar ramlade av hela tiden....I ett desperat försök - att 'rädda' Britsh Leylands australiska tillverkning trädde Australiens skattebetalare generöst i bräschen...och regeringen KÖPTE 8O hela Leylands osäljbara restlager av P 76:or.
Leyland - tackade och lade ned fabriken. Statsverken skrotade diskret sina P 76:or och friden återvände till monopolisterna, GM och Ford.

Jag vill INTE missa en kommentar till Hans post om 'Yugo' från Jugoslavien....
1986 rommade jag mig med ett antal ungdomar i Slovenien - som var väl medvetna om de amerikanska medias kommentarer om 'Yugo' , Amerikas Billigaste Bil - var att den var tillverkad av slavarbetare.....Det är VI som är slavarbetarna!, Varjag
Bilagor
Leyland P 76.jpg
Leyland P 76.jpg (74.05 KiB) Visad 5007 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2007, 14:50

millgard skrev:Vad är kriteriet för misslyckad?

Det finns många bilar genom historien som inte sålt särskilt bra, men de kan ha varit mycket lyckade bilar som konstruktion sett. Är de misslyckade då?

Eller tvärtom så finns det massor av rent usla konstruktioner som sålt massor, men räknas de som lyckade då?
Jag håller med Millgard om det, om jag skulle vilja definera en misslyckat bil så skulle det vara yvig redogörelse. Priset, om motorn hackade efter ett antal mil, om det lossnade någonting från bilen under färd, hur säkert bilen var och hur många som köpte varje bilmodell.

Känner till hur det var med Mazda 929 i Sverige, när detta bilmärke lanserades i Sverige så skulle man få en gratis mobiltelefon. I Uppsala fanns det förutom mig fyra ägare till denna bilmodell och jag har träffat samtliga, en av dessa känner jag också personligen. Den där mannen har två Mazda929:or, varav en kombi(ovanligt i Sverige). Min Mazda blev påkörd, en annan som kom fram till hade krockat.

När 929:orna lanserades i Sverige så var det vid decennietskiftet 1980/90 och det var då mobiltelefonerna eller biltelefonerna var en raritet om jag minns rätt.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 16 april 2007, 16:08

Yugo var framförallt billig, om den var sämre än de bilar de amerikanska bilfabrikerna spottade ut sig under åttiotalet skall vi nog låta vara osagt.

Likaså skämtteckningen om Lada, som både rent hållbarhetsmässigt men också konstruktionsmässigt var betydligt bättre än engelsk bilproduktion... detta då grunden var Fiat - dvs både välkonstruerad och hållbar.

En bra bil som såldes oförklarligt lite är VW K70, en NSU-konstruktion som förebådade VW-s förnyelse och därmed överlevnad.

En skitbil som sålts i många exemplar är tex Morris Minor.

Ett amerikanskt exempel är väl volymbilen AMC Pacer... :lol:

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 april 2007, 17:34

Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.

P76 är ju en klassisk flopp. Edsel sålde väl kasst pga fronten men resten var väl inte mer dålig än de andra pråmarna som kom från Detroit vid denna tid?

En misslyckad bil måste vara dålig, tycker jag, inte bara sälja kasst.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2255
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 16 april 2007, 17:57

Peugeot 305. 1988 årsmodel.
Jag hade en sådan en gång och tappade räkningen på hur många gånger drivknutarna fram till måste bytas. Vi for till Italien med den och då pajade termostaten i en bilstockning utanför Hannover. Det var någon sorts termostatkoppling till fläkten vilken gav upp. Tejpade fläkten fast i axeln så den gick hela tiden, på så sätt tog vi oss till Venedig och tillbaks hem.
När vi kom hem sålde jag skräpet och svor på att aldrig köpa Peugeot igen. Den var dessutom i "blomman" av sin ålder...
Gissa vad jag köpte ifjol???? :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2007, 18:02

Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.

Mvh Petter
Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.

Stefan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 16 april 2007, 19:22

Stefan Lundgren skrev:
Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.

Mvh Petter
Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.

Stefan
Mazda 929 kom redan 1981 om jag minns rätt. 1988 kom en ny framhjulsdriven version med V6-motor. Mazda 929 var alltid avsedd för den amerikanska marknaden i första hand och den sålde nog rätt bra i USA. Toyota Camry säljs i enstaka exemplar i Sverige, men är sedan årtionden USA-s mest sålda importerade bil, med årlig försäljning överstigande Volvos totala produktion.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 16 april 2007, 21:05

millgard skrev:
Stefan Lundgren skrev:
Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.

Mvh Petter
Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.

Stefan
Mazda 929 kom redan 1981 om jag minns rätt. 1988 kom en ny framhjulsdriven version med V6-motor. Mazda 929 var alltid avsedd för den amerikanska marknaden i första hand och den sålde nog rätt bra i USA. Toyota Camry säljs i enstaka exemplar i Sverige, men är sedan årtionden USA-s mest sålda importerade bil, med årlig försäljning överstigande Volvos totala produktion.
Som sagt, 929 sålde bra världen över. Men den kom redan 1973 och var bakhjulsdriven fram till 1991 (möjligen även till 1998). Tack Wikipedia. :)

Tillbaka till flopparna...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 16 april 2007, 21:10

Läste i någon biltidning att Diambler-Benz multilyxmärke Maybach var på fallrepet.

MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 april 2007, 21:44

Eftersom det inte såldes så många Mazda929 i Sverige så måste det var en mindre flopp. :) Iallafall i Sverige!!!!

Stefan

Skriv svar