Någon som vet ??

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kempf
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2007, 20:31
Ort: Borås

Någon som vet ??

Inlägg av Kempf » 15 april 2007, 08:22

jag hitta en intressant sida /sidor(inte för att flyga med kanse )men just att det fanns dessa otroliga modeller på 30-40 talet och ganska avancerade grejer oxå :) ...och det verkar rätt kul att samla på ..

http://www.thestuarts.eclipse.co.uk/solent.htm

http://www.knightsofavalon.com/etoycoll ... rcraft.htm

Vet någon här på forumet om dessa Frog modeller
har den här marknaden på just FROG plan funnits i Sverige på 30-40 talet ??
hitta inte så mycket om detta på nätet ....kanse ni själva som är lite äldre än jag har lekt med dessa fantastiska leksaker eller vet någon som har haft sådant i sin ägo som barn , som kan berätta om dom ..

På en av sidorna hittar jag en som är till salu... en Hawker in box ...erkänn att det ser hur läckert ut som helst att titta på ...Jag har Mailat ägaren till den här modellen ....utan svar :cry: !!! kanse är det så svårt att få tag på en sådan modell att man måste till å med vara medlem i deras förening för att ens få möjligheten att köpa en sådan modell ..?

alla tips är Välkomna ...då jag har ´blev helt såld på dessa vackra plan. :D

Mvh Kempf

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 15 april 2007, 16:12

Läste själv om dessa plan i "Classic Kits". Namnet Frog är en förkortning av Flies Rigth Off the Ground. Tror inte dessa har sålts i Sverige då de daterar sig från åren strax innan kriget. Här hemma fanns egna tillverkare av balsaträ modeller på 30 och 40-talet. Hade något liknande som barn men den var gjord i tunn plast (celluid?) som gick sönder efter ett par luftturer. Kanske var det en Frog, det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg.

Användarvisningsbild
Kempf
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 januari 2007, 20:31
Ort: Borås

Hej

Inlägg av Kempf » 15 april 2007, 20:41

Ja det kan säkert varit en Frog modell du hade där ,Dom gjordes i olika material ,

Dock tycker jag Hawker Hart modellen som då är delvis gjord i tunn aluminium (kroppen)är bland det läckraste hantverk jag har sett ...det var som dom skrev på en av deras sidor att den modellen var inte direkt lönande ...vingarna som då var avtagbara för att få plats med modellen i kartongen ...så enkelt men endå så avancerade,(med utväxling på gummimotorn)inget man ser idagens butiker direkt :)

Jag får helt enkelt leta vidare på olika ställen i England :) Och får ta och Maila dom fler gånger ..tills jag får svar :D

kul att du svara Cyber Joker ....då vet jag att det är nog inte lönt att leta mer här hemma .
TACK för snabbt svar CJ :wink:

är det någon mer där ute som kan något om dessa modeller ..?? så hör av er bara

Mvh Kempf

Skriv svar