Min barndoms hobbyaffär

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 26 mars 2007, 10:36

B Hellqvist skrev:Jo, den var i tre våningar. Jag var i Köpenhamn för några år sedan, men kan inte påminna mig att jag såg den. Den har väl slukats av BR-imperiet som alla andra...
Vet inte riktigt när den försvann, någon gång i slutet av 1980-talet?? En som fanns kvar långt in på 1990-talet var den hobbyaffär som låg uppe vid Huvudbangården. Minns att jag köpte en återutgivning av Lindbergs J 35 Draken i 1:48 skala där. Du har helt rätt med BR/Toys R Us som båda drivs av danska Toyman, de har tagit över helt och något modelsortiment har de INTE. Bara sådan där skit med färg och klister integrerat på ett plastkort. Samma skit i alla affärer. Annat var det förr då var varje leksaksaffär var en individuell upplevelse med vitt skillt sortiment. Ibland kunde man hitta udda modelmärken i sådana små affärer. Suck... :(

Engman
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2007, 18:08
Ort: Kalmar

Inlägg av Engman » 28 mars 2007, 19:20

Jaa, det var ju inte så förfärligt många år sedan jag var ung och ny modellbyggare. Affärerna ser likadana ut som idag coh sortimentet är ungefär detsamma. Dock tycker jag att det är lite dåligt sortiment, så fort det blir tomt på hyllorna köper dom in fler airfixmodeller. Man har ju redan byggt alla en gång, njae det är lite synd att man bor i en liten skitstad (Som är väldigt vacker dock) med dåligt modellsortiment.

Är det någon karlskrona bo som vet om det säljs modeller i karlskrona? Har varit i en leksaksaffär i Lyckeby och handlat lite men inte hittat något i karlskrona city.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 29 mars 2007, 10:05

Andreas K skrev:
Det är därför jag fortfarande får konsumismbulimiska attacker varje gång jag går in i en hobbyaffär.
Vem av oss får inte det? :lol:
Jo jag känner igen mig. Även händelsen som utlöste syndromet. (att veckopengen aldrig räckte till den där modellen man ville ha.)

Min barndoms leksaksaffär har funnits hur länge som helst. Det är Käpphästen i Vetlanda. Den läggs ner nu när ägaren avlidit och änkan har totalutförsäljning i nästa vecka. Jag kan inte gå ditt och se när gamarna sliter i kadavret.
Här köpte jag alltid mina modeller som jag knopade ihop sommartid och sprängde till nyår. Jag handlade där fortfarande, priset var lågt och det fanns fullt med äldre byggsatser. Dessutom var det servic på det där gammaldagsviset när kunden var i centrum. Hela affären är förresten full med antikviterade leksaker. Affären har ju funnits sedan anno datzumal och det som inte blivit sålt har väl legat kvar.
De som bor i småland och är intresserade av gamla metall bilar som Matchbox, dinky toys m.m. kan nog göra sig ett klipp i nästa vecka men jag klarar inte av att gå ditt :(

Sonderling

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 29 mars 2007, 19:53

Det låter som rena drömmen Sonderling. Det fanns eller finns en liknande affär i Helsingborg, en cykelaffär men ägaren är lite knäpp han vägrar sälja av sina Dinky och Corgi han har på sina hyllor. De få gånger jag varit där har han ibland fått rena tosset när man tagit någon leksak och frågat vad den kostade, han har slitit den ur handen på mig och kastat in den i rummet bakom disken med orden "Den är inte till salu!".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 30 mars 2007, 11:04

Cyber Joker skrev:Det låter som rena drömmen Sonderling. Det fanns eller finns en liknande affär i Helsingborg, en cykelaffär men ägaren är lite knäpp han vägrar sälja av sina Dinky och Corgi han har på sina hyllor. De få gånger jag varit där har han ibland fått rena tosset när man tagit någon leksak och frågat vad den kostade, han har slitit den ur handen på mig och kastat in den i rummet bakom disken med orden "Den är inte till salu!".
Nej det är rena mardrömmen vet du. Grejen är den att jag var arbetslös i vintras och alla reserver är slut. Det kommer bli som när man är 10år och veckopengen är slut. :cry:
Sedan är stället så gammaldags att det är cash som gäller. Ingen idé att komma med kreditkortet där inte.

Sonderling

frekal
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 juni 2010, 21:38

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av frekal » 8 juni 2010, 21:49

Hej!

Jag har aldrig skrivit på ett forum men blev nyfiken när jag såg att ni kom ihåg min farmors affär. Jag tror hon sålde den i slutet av 70-talet. De minnen jag har är att den först låg på en adress nära parken mot järnvägsstationen. Jag minns att jag fick vara med när butiken hade stängt och jag fick leka med alla leksaker. En dröm för en liten kille på 5 år. Affären låg i två våningar men jag tror att källaren mest fungerade som lager. Min farfar hade ett litet krypin på undervåningen där han lagade märklintåg. I glasdisken vid entren hade de alla "dyrgripar" som krokodil-loket och andra exklusiva leksaker. Jag har fått ärva en del saker och har några kartonger men oanvända leksaker som jag har tänkt skicka vidare till mina barn en dag. Skulle vara kul om "Battler" kunde berätta mer om butiken, kanske några av mina första minnen väcks till liv. I Källmans Lek och Hobby jobbade min farmor, farfar, pappa och farbror. Butiken kallades också för käpphästen och flyttade efter ett tag några nummer bort på storgatan i riktning mot kungsgatan.

Mvh Frekal

ps. Jag har ingen i släkten som heter Sten och är Polis mig veterligen.


Battler skrev:
I Luleå fanns en Lek & Hobbyaffär på Storgatan 50 (det ligger en spelbutik där nu) som lystrade till namnet Källmans. Deras modellsortiment var av fabrikat: Airfix, Revell och Tamiya - det fanns säkert fler, men det var ovan nämda som gällde för mig. Kommer specillt ihåg när jag som liten knatte hade sparat ihop pengar till Airfix's 1: 600 HMS Hood, hade väl en 12 - 13 km enkel väg. Cyklade in till staden en sensommardag eller om det var en tidig höstdag och inhandlade byggsatsen. Allt gick väl.

MVH


Det måste ha varit länge sedan....Butiken startades 1949 eller 50, sonen till innehavaren - Sten Källman, var skolkamrat med mig. Han blev polis - men avled tidigt tyvärr. Sten var den som fick pappan att ta in modellgrejor bland alla leksakerna.....

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av MD650 » 9 juni 2010, 01:15

Välkommen till forumet! :welcome:

Jag kommer också ihåg Lek och Hobby. Har också ett svagt minne om Källmans.
Många byggsatser inhandlades där.
:)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av Battler » 9 juni 2010, 08:57

frekal skrev:Skulle vara kul om "Battler" kunde berätta mer om butiken, kanske några av mina första minnen väcks till liv. I Källmans Lek och Hobby jobbade min farmor, farfar, pappa och farbror. Butiken kallades också för käpphästen och flyttade efter ett tag några nummer bort på storgatan i riktning mot kungsgatan.
Det här var länge sedan, men plastbyggsatserna kommer jag ihåg. När man kom in i butiken var kassan till höger, och byggsatserna till vänster, närmast skyltfönstret två kanske tre hyllrader. Butiken i övrigt har jag inget minne av förutom att det var en källarvåning också, men där var det leksaker.
__________________________________
MVH

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av varjag » 9 juni 2010, 12:01

Battler skrev:
frekal skrev:Skulle vara kul om "Battler" kunde berätta mer om butiken, kanske några av mina första minnen väcks till liv. I Källmans Lek och Hobby jobbade min farmor, farfar, pappa och farbror. Butiken kallades också för käpphästen och flyttade efter ett tag några nummer bort på storgatan i riktning mot kungsgatan.
Det här var länge sedan, men plastbyggsatserna kommer jag ihåg. När man kom in i butiken var kassan till höger, och byggsatserna till vänster, närmast skyltfönstret två kanske tre hyllrader. Butiken i övrigt har jag inget minne av förutom att det var en källarvåning också, men där var det leksaker.
Du minns förbannat bra Battler! Det var en källarlokal med ingång ''en halvtrappa ned'' från Storgatan i korsningen med den där Posten låg på den tiden. Flyttningen nedåt Storgatan minns jag dock inte. Antagligen efter jag lämnat Luleå.....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av Hans » 9 juni 2010, 14:41

http://maps.google.com/maps?hl=en&q=sto ... a=N&tab=wl

Tryck på 'more' och 'street view' kanke ni kan hitta lokalen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av Hans » 9 juni 2010, 15:56

Borgs hobby hette affären i Linköping - när jag googlade så hittade jag denna tråd:
http://www.stinsensforum.se/board/avsom ... t3268.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re:

Inlägg av von Adler » 9 juni 2010, 16:36

Hooka-Hey skrev:Varje sommar och vinter då jag under skolloven åkte upp och hälsade på farmor och farfar på Frösön så tog jag alltid en promenad in till Östersund där det fanns en affär vid Stortorget som hette Korg-Olles (om jag minns namnet rätt) där de sålde inte enbart korgar och hemslöjd utan även modeller (fantastisk kombination!) och de hade ett rätt hyfsat sortiment - bl a köpte jag Tamiyas Tiger i skala 1/16 som då (slutet på 70/början på 80-talet) kostade ca 600 - 800 kr och var en oerhörd investering men värd varenda krona! Jag tror att Korg-Olles bommade igen verksamheten under 90-talet och nu när jag tänker tillbaka och försöker minnas så har jag för mig att de hade en klocka som pinglade när man öppnade dörren till butiken och jag kan nästan än idag känna det förväntasfulla pirret i kroppen när jag hörde "plinget", gick in i butiken och hade framför mig oanade möjligheter av botanisering bland störbombare, stridsvagnar och annat smått & gott.

Hälsningar,

/ Hooka-Hey
Nå, Korg-Olle lades ner, och en essensbutik (för att smaksätta det hemkokta) flyttade in, men Hobby-Boden blev kvar i källaren och byggde till och med ut. De var kvar när jag flyttade från stan 2005 och även när jag var på besök och gick in där senast 2008.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 september 2010, 23:22

Jag märkte nyligen att Husberg i Uppsala inte finns längre.

Stefan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av NIL » 14 september 2010, 10:05

MD650 skrev:Välkommen till forumet! :welcome:

Jag kommer också ihåg Lek och Hobby. Har också ett svagt minne om Källmans.
Många byggsatser inhandlades där.
:)

Been there, done that...vi var några som åkte på pilgrimsfärder från min hemstad. Detta framförallt för att få tag på plastsoldater i 1/32 och 1/72 som inte fanns i samma omfattning på hemmaplan.

Event of the year var när de nya kataloger från Airfix mfl kom ut, då kunde man se gubbarna avbildade i miljöer skapade av Francois Verlinden...där var man tvåa :)
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Min barndoms hobbyaffär

Inlägg av varjag » 15 september 2010, 13:12

Det fanns ju också en tid f ö r e Airfix och plast!
ALGA sålde billiga spantbyggsatser i skalan 1:20, kom i trekantiga kartonger med förtryckt faner till spant och spryglar - och en mängd billiga lister i gran eller fur - till longeronger. Samt en rudimentär ritning....... Men ALGA förde en del ovanliga flygplan, min julklapp en gång - blev en rysk I-16; som mödosamt lövsågades, putsades och ihopsattes, kläddes med ''japanpapper'' och målades silverfärgad. Papperet och sovjetstjärnorna - kom från Wentzel's och kostade troligen lika mycket som byggsatsen :roll:

En stor framgång för modellbygget i Sverige, blev Sigurd Isacssons inbrott på marknaden c:a 1949(?) med en flygande gummimotormodell av engelska ''Auster''. Som livligt annonserades - och såldes för 4:85 + Porto. Den var vad jag vet den första i Sverige med förstansade BALSADELAR och blev en succé.......
byggnadsbeskrivningen var en sorts tecknad serie, som var en nyhet.
Medaljens baksida, var att den gode Sigurd's byggbeskrivning krävde MYCKET BALSALIM... :roll: beskrivningen var späckad med instruktioner som ''mycket lim här! Massor av lim! och Måla med lim....!
Som jag skrivit tidigare i tråden - betingade en (djävla liten!) tub balsalim - 50 Öre så bygget blev mycket dyrare än man skulle tro. Sen skulle det till en gummisnodd också...som gav cirka 10-15 sekunders motortid.
Verkliga entusiaster, köpte en ''kraxväxel'' hos Wentzels - som dubblerade gummisträngens längd och ökade motortiden till kanske 25 sekunder 8-)
Austern var alldeles för liten och lätt för flygning utomhus, alltså flögs de flesta hemma i lägenheten.....
Otaliga torde vara de blomvaser, statyetter och pinaler - som krossats under Sigurd's Auster's flygövningar i Folkhemmet!

minns Varjag
Bilagor
auster.jpg
auster.jpg (62.66 KiB) Visad 7536 gånger

Skriv svar