Utö-incidenten - foton?

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Utö-incidenten - foton?

Inlägg av MatsB » 23 februari 2007, 14:57

Efter Utö-incidenten 1980, där Sverige skadade en (polsk?) WP-ubåt, skall den skadade ubåten ha blivit fotograferad av svenskt spaningsflyg när den linkade hem.

Finns foto(n) på detta tillgänglig(a)?

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Utö-incidenten - foton?

Inlägg av Perman » 23 februari 2007, 19:43

MatsB skrev:Efter Utö-incidenten 1980, där Sverige skadade en (polsk?) WP-ubåt, skall den skadade ubåten ha blivit fotograferad av svenskt spaningsflyg när den linkade hem.

Finns foto(n) på detta tillgänglig(a)?

Kan det möjligen vara så att du misstagit dig betr. händelsen? 1988 utanför Häradsskär (tror jag det var) så släppte två st patrullbåtar sjunkbomber över en stillaliggande 28 m miniubåt, efter att denna tidigare hade upptäckts av ett passerande minjaktfartyg. Dagen efter så upptäckte ett flygplan från kustbevakningen med värmekamera ett stråk av kallare vatten som förmodligen hörrörde från denna skadade miniubåt och som nu linkade hem.

Var det inte vid Utö-incidenten 1980 som jagaren Halland satte in en skarpladdad 375 mm ubåtsjaktraket?

/Per

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 23 februari 2007, 20:47

Hans von Hofsten skriver om denna episod i sin bok "I kamp mot överheten". HMS Halland skjuter en auraket mot ett upptäckt mål den 28 september, varefter kontakten förloras och aldrig återfås. Den 6 oktober kan svenskt spaningsflyg se hur två polska Whiskeyubåtar intar ytläge invid ett polskt ubåtbärgningsfartyg sydost Gotland. En av ubåtarna föreföll skadad.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 23 februari 2007, 21:05

Om jag inte minns fel så läcktes bilderna till Expressen,
(eller var det Aftonbladet) i alla fall så har bilder på skadad WP ubåt,
enligt uppgift taget dagar efter incident publicerats i svenska tidningar.

Men bevisbördan ligger på den som vill hävda att skadan uppstod på svenskt vatten ;)


Cheers
/John T.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 24 februari 2007, 10:57

När jag gjorde lumpen i flottan tidigt 90-tal fanns det ett par befäl som påstod sig varit med vid just den händelsen. De hade haft lite olika lägre befälsbefattningar ombord i Halland.
Enligt de så ska de ombord varit bombsäkra på att de träffat något annat än botten.

Sedan om det stämmer det är en annan sak. Men bilderna borde finnas i arkiven om de läckte ut och trycktes i tidningarna.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 24 februari 2007, 12:06

Om bilderna publicerats borde de också finnas nämda i någon av utredningarna och kommissionerna i samband med genomgång av Utö-händelsen. Ingen av utredningarna eller kommisionerna lyfter fram detta. Personligen tror jag inte att det finns några sådana bilder, men inget är omöjligt. Dock så kan ju bilder från helt andra sammanhang gärna sättas i en kontext där de skapar sensation...Så jobbade media ganska mycket under de intensivaste åren av ubåtsjakt. Mycket spekulationer, fabrikationer och önsketänkande, allt i strävan att sälja lösnummer.

28 m ubåt vid Häradsskär, ej bottenliggande, men var det verkligen så tidigt som 88?... Bilden från minjaktens sonar (skärmdump/avfotograferad skärm) har publicerats i Försvarets forum någongång under sent 90-tal. Jag har tidningen någonstans i källaren. Hittar jag den skall jag scanna in bilden

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 24 februari 2007, 13:15

Stivne skrev:28 m ubåt vid Häradsskär, ej bottenliggande, men var det verkligen så tidigt som 88?... Bilden från minjaktens sonar (skärmdump/avfotograferad skärm) har publicerats i Försvarets forum någongång under sent 90-tal. Jag har tidningen någonstans i källaren. Hittar jag den skall jag scanna in bilden
Det är riktigt. Det kan ha varit -92 också. Ett minfartyg upptäcker en minubåt med högfrekvenssonaren, men låter bli att anfalla utan skickar bara meddelandet per radio. 2 st patrullbåtar hörsammar meddelandet och lägger varsitt fält med sjunkbomber över platsen (dock förmodligen med lite avstånd från den förmodade positionen för miniubåten för att inte sänka den). Efteråt konstateras att efter märkena från sjunkbomberna att döma så borde denna åtminstone ha skadats vid anfallet. Dagen efter så upptäcker då kustbevakningsflygplanet det här stråket med kallare vatten som tränger upp till ytan och som tolkas som att minubåten nu linkar hemåt. Senare kunde man även med hjälp av bilderna från sonaren fastställa att minubåten haft en längd av ca 28 m (läs: Piranha-klass).

/Per

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 24 februari 2007, 15:50

Det finns två Hävringeincidenter:
1. 1988 vid detta tillfälle fälldes sjunkbomber, konstaterades luftuppkok mm
2. 1992 vid detta tillfälle sköts för första och enda gången torped (Torped 44)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 24 februari 2007, 19:27

Hette whiteheadtorpeden Tp44 i Sverige? För så vitt jag vet var det väl den där "finkalibriga" torpeden man köpte in i väntan på Tp 45 man sköt i Hävrige med tveksamt resultat?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 25 februari 2007, 01:24

Stivne skrev:Hette whiteheadtorpeden Tp44 i Sverige? För så vitt jag vet var det väl den där "finkalibriga" torpeden man köpte in i väntan på Tp 45 man sköt i Hävrige med tveksamt resultat?
Ja. Ja, 324 mm. Tveksamt? Den låste ju på mål s.a.s... :roll:

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 25 februari 2007, 09:00

Jo, visst men vilket mål... Blue on blu...

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 25 februari 2007, 17:18

FNP skrev:
Stivne skrev:Hette whiteheadtorpeden Tp44 i Sverige? För så vitt jag vet var det väl den där "finkalibriga" torpeden man köpte in i väntan på Tp 45 man sköt i Hävrige med tveksamt resultat?
Ja. Ja, 324 mm. Tveksamt? Den låste ju på mål s.a.s... :roll:
Förklara gärna för oss landkrabbor, ifall vi har missat något smaskigt. :D

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 februari 2007, 20:11

Torpeden var en italiensk sak som snabbinköptes på 80-talet, ersattes sedan av svensktillverkade torped 45.

Lyssnade på UbjO HMS Halland 1980 då han redogjorde om incidenten på en KMÖS vittnes diskussion, mycket intressant. Med största sannolikhet är den ubåten som von Hofsen beskriver den polska W-ubåt som en SF/ SH 37 fottade söder om Gotland då den mötte upp ett bärningsfartyg. Mycket intressant händelse, Halland var bara rustad med en skalbesättning för hennes vpl hade muckat osv.Kontakten var fin och tyvärr fick man bara eldtillstånd för en Aurak, ochinte fyra som var normal salva. Då hade ubåten varit ett vackert vrak idag...

Sonarbilden har tom legat på internet, jag har den i en annan dator, men jag har varit skeptisk till att sprida den, för jag har inte återfunnit den igen på nätet.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 25 februari 2007, 21:54

Psilander, vem var UbjO på Halland då? Intitialer C A?

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 25 februari 2007, 21:56

MatsB skrev:fall vi har missat något smaskigt. :D
Ja, det har ni gjort! :D

Men fan vet om jag vågar skriva vad som hände här. Tror inte det är riktigt okej.

Skriv svar