Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 januari 2007, 22:32
Ort: Växjö

Inlägg av Kapten Kristoffer » 2 februari 2007, 16:36

Jag har hört att det ska ha nödlandat/krachat ett tyskt bombplan på isen på sjön Åsnen (Småland). Är det någom som han bekräfta/avfärda detta? Jag vore oerhört tacksam för detta. :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 2 februari 2007, 16:56

Flygplanet som störtade på Åsnen (den 16 dec 1943) var en brittisk Lancaster Mk II. Känner inte till något tyskt dito.

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 januari 2007, 22:32
Ort: Växjö

Inlägg av Kapten Kristoffer » 2 februari 2007, 18:27

Tack för den infon :) Att det skulle ha landat två fpl på samma sjö under AVK låter för mig otroligt osannolikt.
Jag har hottat en sida om flygplan över Småland under AVK. Där såg jag lite bilder och det verkar inte finnas så mycket kvar av den Lancastern. Men jag känner mig nässtan tvingad av mig själv och åka till platsen och känna historien flöda (^^)

Länk :http://hem.passagen.se/sfff/fremmande.htm

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 5 februari 2007, 11:26

Kapten Kristoffer skrev:Tack för den infon :) Att det skulle ha landat två fpl på samma sjö under AVK låter för mig otroligt osannolikt.
Jag har hottat en sida om flygplan över Småland under AVK. Där såg jag lite bilder och det verkar inte finnas så mycket kvar av den Lancastern. Men jag känner mig nässtan tvingad av mig själv och åka till platsen och känna historien flöda (^^)

Länk :http://hem.passagen.se/sfff/fremmande.htm
Var det den Lancastern som gick ned med nosen först i sjöisen och slogs fullständigt sönder? Jag rotade lite info om den för några år sedan. Fick fram att man bärgat en del saker från den. kommer inte ihåg exakt vad det var men har för mig att det var nån kulspruta och propeller.

Användarvisningsbild
Kapten Kristoffer
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 januari 2007, 22:32
Ort: Växjö

Inlägg av Kapten Kristoffer » 5 februari 2007, 20:00

Japp, den totalförstördes vid krachen. Om man har bärgat mtrl eller ej vet jag inte men jag vill dit och dyka. Får man ta upp saker som man hittar, jag menat det är inte fråga om någon direkt vrakplundring när det ligger delar utspridda över flera hundra meter + att det inte var någon som dog.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 6 februari 2007, 00:12

Private Snafu skrev:Var det den Lancastern som gick ned med nosen först i sjöisen och slogs fullständigt sönder? Jag rotade lite info om den för några år sedan. Fick fram att man bärgat en del saker från den. kommer inte ihåg exakt vad det var men har för mig att det var nån kulspruta och propeller.
Vet inte om det är en skröna... har hört att något (eller flera) av däcken på ett eller annat sätt hamnade i en närboendes trädgård, där det användes som blomkruka 8O .
Var visserligen några år sedan som jag hörde det och gubben som berättade talade om en "flygande fästning" (vilket han nog skulle sagt om det så var en Anson som ramlat ner).

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 6 februari 2007, 08:50

Jo begreppet flygande fästning stöter man på ofta :) Antar att det är ungefär samma fenomen som att tyskarna alltid har Tigers.

Kan dra en liten rolig anekdot. Pratade med barnen till amerikansk flygare som hamnade i Sverige ett kort tag när deras B17-G från 457th BG tvingades nödlanda. Uppdraget den dagen var att bomba oljerafinaderierna i Pölitz Polen. Under samtalet hävdades bestämt att deras uppdrag varit Berlin och att de blivit skadeskjutna av luftvärnet i Berlin. I själva verket hade deras plan blivit träffat över 90 ggr under inflygningen mot målet i Pölitz. Var helt omöjligt att övertyga dem om att det inte var Berlin. Började faktiskt ana att gubben hade snickrat om sin historia lite för att göra den mer dramatisk. :)

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av oxford » 14 december 2010, 03:20

Är det någon som har mer information om det här? Var någonstans i Åsnen? Sjön är ju stor, samt vilket datum?

Jag har en båt i just Åsnen...

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av tommyjonason » 14 december 2010, 08:37

Här finns en man som fotograferat:

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=16300730

Tyvärr verkar inte fotona komma fram på sidan, men han kanske vet mer var vraket hamnade i sjön

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Stilleben » 14 december 2010, 08:54

oxford skrev:Är det någon som har mer information om det här? Var någonstans i Åsnen? Sjön är ju stor, samt vilket datum?

Jag har en båt i just Åsnen..
Lancastern störtade utanför Urshult i Åsnen den 16 december 1943. Många vrakdelar
låg kvar på den tjocka isen. I boken av Wegmann-Widfeldt "Nödlandning Sverige" sid. 49 finns ett foto från haveriplatsen med omgivande stränder och med den och genom lokalbefolkningen kan du säkert få reda på dess exakta läge.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Private Snafu » 14 december 2010, 10:58

Nu tar jag detta fritt ur minnet eftersom det var ett par år sedan jag höll på med detta men....
Har för mig att just den Lancastern var utrustad med stjärnmotorer (Hercules?) Drygt 700 tillverkade.
Pratade med en amerikan som jobbade åt Kermit Weeks med att lokalisera flygplansvrak. Killen blev eld och lågor när han hörde att det var en MKII och var på vippen att dra igång en massiv bärgningsoperation. Efter att ha beskrivet nedslaget så lugnade han ned sig dock :)

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av oxford » 14 december 2010, 11:07

Åhh, Urshult, fel del av sjön..., tar evigheter för min lilla utombordare att ta sig ditt från den norra delen.

Jag skall kolla boken.

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av oxford » 14 december 2010, 14:57

Har dragit lite i mina kontakter och fått veta att den skall ligga någonstans mellan Julön och Huleviken, vilket skulle vara otroligt goda nyheter.

Rocketman
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 juni 2011, 15:35

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av Rocketman » 18 juni 2011, 15:44

Hallo. Jag har dykt på detta plan för många år sedan. Inte alls djupt 5-7 meter, men sat*n va mörkt. hade sikt på 20 cm med lampa, vädret var dock mulet. De var kalle som ägde en dyk shop i växjö som plockade upp en akter kulspruta har sett den men de var säkert 25 år sedan. Han har flyttat till Tahiland nu tror jag. O de stämmer att planet är i smulor. De är dy botten o riktigt mycket dy oxå. som sagt nu var de många år sedan. Får se vad som händer om de blir ngr dyk där framöver. / Roger SDK Amfibia

sponny
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 mars 2009, 22:37

Re: Kraschlandat flygplan i Åsnen, Småland?

Inlägg av sponny » 25 september 2013, 10:54

Denna lilla pärlan spelades upp igår i P1. Ett femtioårskalas i Kyrkhult med en oväntad gäst. :D

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3730997

Skriv svar