strv105?
-
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 nov 2006 13:46
- Ort: Stockholm
strv105?
Vad skiljer strv105 från 104an? Själv har jag meckat 101,104 och bgbv(mekbatF,mekbat2)
-
- Redaktionen
- Inlägg: 16317
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: strv105?
Om jag minns rätt så var det tänkt att den bl.a. skulle få IRV.peter bjurman skrev:Vad skiljer strv105 från 104an? Själv har jag meckat 101,104 och bgbv(mekbatF,mekbat2)

-
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
- Ort: Mullsjö
IRV, annan förarlucka, ny hjulupphängning.
Det är vad jag kommer på så här direkt.
Vagnen finns bevarad på pansarmuseet.
http://www.pansarmuseet.se/81-105.htm
/Thord
Det är vad jag kommer på så här direkt.
Vagnen finns bevarad på pansarmuseet.
http://www.pansarmuseet.se/81-105.htm
/Thord
-
- Medlem
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: 09 feb 2005 23:45
- Ort: Sverige
Re: strv105?
http://www.ludd.luth.se/~antenna/t2k/ve ... v105_p.htmpeter bjurman skrev:Vad skiljer strv105 från 104an? Själv har jag meckat 101,104 och bgbv(mekbatF,mekbat2)
Enligt pansarmuseets hemsida även nytt fjädringssystem:
http://www.pansarmuseet.se/81-105.htm
Det var väl 84 vagnar som modifierades till strv 104, inte 80 som det står på museets hemsida? Det är i alla fall en siffra som jag minns från min rekrytperiod på P18.
/Per
EDIT: för sen som vanligt

-
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
- Ort: Mullsjö
-
- Medlem
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: 09 feb 2005 23:45
- Ort: Sverige
Tack!Thord Wedman skrev:Nja, 80 är den siffra jag hört från alla möjliga håll.
Det är även den siffra som presenteras tillsammans med registreringsnummer i artikelserien i SPHF tidning Pansar.
/Thord
Ok. Min siffra 84 vagnar är dock inte gripen bara ur luften, utan är en siffra som sett nånstans och kommit ihåg. Uppenbarligen fel dock.
/Per
-
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mar 2002 16:03
- Ort: Mullsjö
-
- Medlem
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: 09 feb 2005 23:45
- Ort: Sverige
Om du säger det såThord Wedman skrev:Det är ju kalibern på de första Centurionvagnarna du kommer ihåg.


En annan siffra jag minns från när vi pansargyttje blev förevisade en Centurion var att frontpansaret på tornet skulle vara 8 cm ungefär. Förmodligen imponerande när vagnen kom, men knappast på 70-talet?
Annat man minns från Centurionvagnarna är den känsliga gyrostabiliseringen som ballade ur emellanåt, och hur man undrade hur i h-v de fick tillstånd att köra på asfaltsgatorna ner till hamnen i Visby. Det blev ju rejäla spår i asfalten efter dem! Det var heller inget nöje att sitta uppsutten på bakpansaret men en laddad Ak4:a (med patron i patronläget!) mellan benen och inget annat att hålla sig i än ett glödhett avgasrör precis intill, alltmedan vagnen krängde nåt fruktansvärt. Efter varje större övning tackade man gud för att man var pansargyttjesoldat. Vi hade en dags vapenvård, medan strvkillarna hade en vecka! Åtminstone gick snacket så...

/Per
-
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 nov 2006 13:46
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mar 2002 19:08
- Ort: Östergötland
-
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 nov 2006 13:46
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Redaktionen
- Inlägg: 16317
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 4121
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
72 smörjnipplar per bandaggregat var en siffra de inte tröttnade på att nämna...att svara "runt tio" om Tgb 11 gick också bra.Perman skrev:Efter varje större övning tackade man gud för att man var pansargyttjesoldat. Vi hade en dags vapenvård, medan strvkillarna hade en vecka! Åtminstone gick snacket så...![]()
/Per

Mvh Petter