Hitler
Hitler
Hur vanligt var namnet Hitler i Tyskland/Österrike vid tidpunkten för det tredje riket? Var det lika vanligt som Andersson?
Och efter nazisternas fall, fanns det någon som hette Hitler då, eller hade alla bytt? Namnet Hitler kan knappast ha legat på topp 10 bland mest vanliga familjenamnen i Tyskland.
Och efter nazisternas fall, fanns det någon som hette Hitler då, eller hade alla bytt? Namnet Hitler kan knappast ha legat på topp 10 bland mest vanliga familjenamnen i Tyskland.
Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.Daniel skrev:Hitler var ett taget familjenamn, uppkom genom ett stavningsfel av lantprästen.
I själva verket fanns namnet i åtskilliga stavningsvarianter, och alla var naturligtvis medvetna om att det var samma namn. Hitlers (påstådde) far Johann Georg stavade som sagt Hiedler, medan hans bror Johann Nepomuk (tillika Hitlers fosterfar) stavade Hüttler. Hitlers far, Alois, tog namnet Hitler när han var 39 år, för att visa att han var son till Johann Georg, och Alois var knappast analfabet, kejserlig tulltjänsteman i karriären som han var, så man kan väl misstänka att han valde själv att stava det Hitler. Annars hade han inte gjort det, eftersom han inte var bunden av hur prästen (som för övrigt skrev Aloys i stället för Alois) stavade det.
Namnet är möjligen av tjeckiskt ursprung, men har förtyskats under de åtminstone femhundra år det varit i omlopp. Det har förutom ovanstående varianter också stavats bl a Hidler, Hytler och Hittler. Hur namnet stavas hade ingen betydelse för vilket namn det var. I Sverige kunde samma person vid olika tillfällen stava sitt namn Lundkvist/Lundquist/Lunqvist, Oluffsson/Olsson/Olofsson/Ohlsson, osv, utan att detta hade någon praktisk betydelse. Även Adolf själv stavade stundom sitt namn Hittler (i de första partidokumenten runt 1920).
Med tanke på att namnet har gamla rötter kan man misstänka att det har funnits ganska många Hitlrar som bytt namn efter kriget.
Anser Lindir att denna "utbredda uppfattningen" skulle vara fel?Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.
Har faktiskt aldrig läst något som dementerat detta, påstår dock inte att det inte skulle kunna vara på detta viset.
Har faktiskt heller aldrig hört talas om folk som hetat Hitler (i någon form) och som efter kriget skulle behövt byta detta namn. Skall dock kontakta en god vän i Tyskland som borde ha goda kunskaper om detta.Med tanke på att namnet har gamla rötter kan man misstänka att det har funnits ganska många Hitlrar som bytt namn efter kriget.
Jag återkommer i ämnet.
Efter att ha rådfrågat en "expert" i ämnet kan jag inget annat än att hålla med Lindir i det han skriver, att namnet med största sannolikhet skulle härstamma från Heidler/Hüttler.
Möjligheten att någon skulle hetat Hitler efter kriget kan inte uteslutas även om min källa inte kände till något fall.
Ang. mitt påstående om felstavningen kan jag berätta att jag senast läste om detta i Bokoramas bokserie kallad Tredje Riket
.
Möjligheten att någon skulle hetat Hitler efter kriget kan inte uteslutas även om min källa inte kände till något fall.
Ang. mitt påstående om felstavningen kan jag berätta att jag senast läste om detta i Bokoramas bokserie kallad Tredje Riket
- Andreas Wien
- Medlem
Amen! Bravo Lindir!Lindir skrev: Det finns en utbredd uppfattning att Hiedler skulle ha varit det "egentliga", eller "ursprungliga" namnet och Hitler en felstavning av det. På internet finns mängder av sidor som påstår det, ofta skoluppsatser eller sidor som egentligen handlar om något helt annat.
I själva verket fanns namnet i åtskilliga stavningsvarianter, och alla var naturligtvis medvetna om att det var samma namn. Hitlers (påstådde) far Johann Georg stavade som sagt Hiedler, medan hans bror Johann Nepomuk (tillika Hitlers fosterfar) stavade Hüttler. Hitlers far, Alois, tog namnet Hitler när han var 39 år, för att visa att han var son till Johann Georg, och Alois var knappast analfabet, kejserlig tulltjänsteman i karriären som han var, så man kan väl misstänka att han valde själv att stava det Hitler. Annars hade han inte gjort det, eftersom han inte var bunden av hur prästen (som för övrigt skrev Aloys i stället för Alois) stavade det.
Här vill jag bara tillägga att namnet Hitler inte behöver ha ett böhmiskt ursprung. Gränsen mellan Böhmen och dagens Oberösterreich var under arhundraden en öppen och en flytande gräns och var under flera mäktiga adelsfamiljers kontroll, sasom Rosenburg, Rastenberg och Rappottenstein.Lindr skrev:Namnet är möjligen av tjeckiskt ursprung, men har förtyskats under de åtminstone femhundra år det varit i omlopp. Det har förutom ovanstående varianter också stavats bl a Hidler, Hytler och Hittler. Hur namnet stavas hade ingen betydelse för vilket namn det var. I Sverige kunde samma person vid olika tillfällen stava sitt namn Lundkvist/Lundquist/Lunqvist, Oluffsson/Olsson/Olofsson/Ohlsson, osv, utan att detta hade någon praktisk betydelse. Även Adolf själv stavade stundom sitt namn Hittler (i de första partidokumenten runt 1920).
Med tanke på att namnet har gamla rötter kan man misstänka att det har funnits ganska många Hitlrar som bytt namn efter kriget.
Befolkningen runt gränsen Böhmen-Oberösterreich var under medeltiden en "salig nationell blandning". Manga orts- och familjenamn har dock ett slaviskt ursprung i denna region.
Att namnet "Hitler", som även skrivs med stavningsformerna "Hiedler", "Hittler", "Hüttler" skulle vara av ett böhmiskt ursprung är som sagt möjligt, men det finns ännu inga fasta bevis för detta pastaende.
Det mest logiska förklaringen till namnets härstammning är att namnet refererar till subjektet "Hütte" (Hydda), dvs den maskulina formen av subjektet "Hütte", dvs "Hüttler". Namnet kan även ha betydelsen "Häusler" eller "Bergmann".
Det finns dock inga andra familjer i regionen som bär namnet Hitler under tiden före och under Hitlers familjs leverne.
Hitler var överlycklig över sitt faders namnbyte 1876. Han sade till sin ungdomsvän Kobizek: "Schicklgruber" är för dystert, för bondaktigt och för komplicerat. Namnet "Hiedler" för mjukt, för langtrakigt, medans namnet "Hitler" var rappt, lät bra och var lätt att komma ihag
Nu till fragan om andra familjer hade namnet Hitler under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet? Namnet fanns, men det var mycket ovanligt. Det fanns vissa judiska familjer i den mähriska smastaden Polna med familjenamet Hitler under 1800-talets senare hälft. Namnet hittades även hos en affärsman i Leopoldstadt. Även i Warsava fanns det vissa familjer med familjenamnet Hitler. Att namet skulle vara vanligt är alltsa fel.
Att sedan heta "Hitler" under det Tredje Rikets ära anser jag som en omöjlighet. För det första, sa var namnet mycket ovanligt. För det andra sa var även Adolf Hitlers syster tvungen att byta namnet "Hitler" till "Wolff" 1936, pga av att det "bara fanns plats för en Hitler i riket". Vad hade da de andra icke släktreleterade människorna med familjenamnet "Hitler" för val?
Jag vill bara papeka att, sasom jag skrev ovan, att det även förekom judiska familjer med familjenamnet "Hitler". Adolf Hitler själv var dock inte av judisk börd, vilket manga illvilliga rykten vill göra gällande. Varken fran sin faders eller moders sida. Detta ryckte uppkom runt 1932, efter det att en släktforskare hade hittat namnet "Hitler" hos judiska familjer och därtill hade Frank begatt ett fel i sitt stamträd över Hitlers familj och dess förfäder. Nr 45 pa stamträdet, dvs Hitler urururmormor, skulle ha hetat Katharina Salomon. Detta judiska klingande namn, hos hans katolska förmoder, bäddade för vissa rykten. Dock alla felkaktiga och motbevisade.
Mvh Andreas Wien[/quote]
- Andreas Wien
- Medlem
Hejsan Lindir,
Jag kollade i den elektroniska telefonkatalogen över Wien (ca 1000 000 invanare) och jag hittade 5 personer med familjenamnet "Hiedler". I Hela Österrike hittade jag 13 personer som bar detta namn.
Med namnet "Hüttler" är det annorlunda. I Wien hittade jag ca 30 personer med detta namn och i hela Österrike, sa är det säkert ett hundratal personer som bär namnet.
Med namnen "Hittler" och "Hitler" hittade jag (givetvis) inga personer.
Schikelgruber och Pölzl är dock tva mycket vanligt namn och dessa namn dyker upp lika vanligt som vara familjenamn "Ljungström" och "Björk".
Märk att detta är i dagsläget. Hur det var före kriget vet jag inte, men det är nog troligt att det förekom mer "Hiedler" och "Hüttler" da än nu. Manga ville väl inte bli verbalt associerade med namnet "Hitler" efter krigets slut, med rädsla för diverse obehagligheter, och ändrade därför de "likaklinganande" namnen.
Mvh Andreas Wien
Jag kollade i den elektroniska telefonkatalogen över Wien (ca 1000 000 invanare) och jag hittade 5 personer med familjenamnet "Hiedler". I Hela Österrike hittade jag 13 personer som bar detta namn.
Med namnet "Hüttler" är det annorlunda. I Wien hittade jag ca 30 personer med detta namn och i hela Österrike, sa är det säkert ett hundratal personer som bär namnet.
Med namnen "Hittler" och "Hitler" hittade jag (givetvis) inga personer.
Schikelgruber och Pölzl är dock tva mycket vanligt namn och dessa namn dyker upp lika vanligt som vara familjenamn "Ljungström" och "Björk".
Märk att detta är i dagsläget. Hur det var före kriget vet jag inte, men det är nog troligt att det förekom mer "Hiedler" och "Hüttler" da än nu. Manga ville väl inte bli verbalt associerade med namnet "Hitler" efter krigets slut, med rädsla för diverse obehagligheter, och ändrade därför de "likaklinganande" namnen.
Mvh Andreas Wien
Tack för intressanta svar - och jo, det vore ju intressant om man på något sätt kunde jämföra dessa siffror med tiden före kriget. En gammal telefonkatalog kanske kunde ge en vink. Jag kollade för övrigt för kuriosas skull SCB, och konstaterade att ingen av stavningarna finns representerade i Sverige (åtminstone inte med mer än fyra personer, där gränsen går). Däremot finns det 10 Himmler och inte mindre än 52 Stalin - fast de betonar nog på sista stavelsen, åtminstone de av dem som jag har träffat.
Nästa följdfråga: Jag har läst någonstans att Schicklgruber ska betyda "flugsmälla" ... Stämmer det? Gruber måste väl komma från Grube (grav), men vad är Schickl? Dialektalt? "Hell Flugsmällan" låter ju onekligen chickt och snärtigt ...
Schicksel(-gruber) hade kanske passat bättre, eftersom det användes i betydelsen "judisk flicka" (diminutiv av Schickse=landstrykare) ...
Nästa följdfråga: Jag har läst någonstans att Schicklgruber ska betyda "flugsmälla" ... Stämmer det? Gruber måste väl komma från Grube (grav), men vad är Schickl? Dialektalt? "Hell Flugsmällan" låter ju onekligen chickt och snärtigt ...
Schicksel(-gruber) hade kanske passat bättre, eftersom det användes i betydelsen "judisk flicka" (diminutiv av Schickse=landstrykare) ...
- Andreas Wien
- Medlem
Namnet "Schicklgruber" betyder faktiskt ingenting pa ren tyska. Kanske är det en dialektal variant av ett ord, namn etc.
Att "Schicklgruber" skulle betyda "flugsmälla" har jag aldrig hört
Intressant att du hittade 10 stycken Himmler i Sverige. Jag känner faktiskt till en person som heter Heinrich Himmer i Österrike. Jag undrar vad hans föräldrar tänkte pa när han döptes.
Mvh Andreas Wien
Att "Schicklgruber" skulle betyda "flugsmälla" har jag aldrig hört
Intressant att du hittade 10 stycken Himmler i Sverige. Jag känner faktiskt till en person som heter Heinrich Himmer i Österrike. Jag undrar vad hans föräldrar tänkte pa när han döptes.
Mvh Andreas Wien
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: