Salla och Alakurtti

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Salla och Alakurtti

Inlägg av cocteau » 16 januari 2007, 09:21

Hejsan,

Är det någon som vet om det finns webbsidor eller litteratur som beskriver Salla och Alakurtti området innan och under VK2? Jag har hittat lite intressant information på Barentsvägens sidor. Det jag är intresserad av är historiska fakta om tätorterna och dess befolkning från att de blidades till de utrymdes.

Tillägg: Dessvärre är mina språkkunskaper begränsade till de skandinaviska språken och engelska.

(Kom på att jag nog postade i fel forum, kan en moderator flytta till mellankrigstiden tack.)

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 16 januari 2007, 17:42

Hej!
En bok på svenska som berättar om striderna i Alakurtti och Salla, om än på några tiotal sidor, är Otto Wegelius "Slumpens vägar". Jag nämner den bara därför att den utkommit på svenska och Wegelius var i 6.Divisionen sommaren 1941.
Om Salla finns väl ganska mycket, men jag berättar bara kort , sann historia. De svenska frivilliga som i vinterkriget stred här har ju skrivit böcker, Orvar Nilsson, Harry Martinsson, Hård af Segerstad och så vidare. Så det finns nog mycket. Min intressanta historia är följande: Överstelöjtnant Magnus Dyrssén stupade här i vinterkriget. Danska kyrkan ville sedan hjälpa Sallaborna efter kriget att få en ny kyrka och samlade pengar för ändamålet. Pengarna gavs sedan till kyrkoherden i Salla, Erkki Koivisto, minns jag namnet rätt?, som genast märkte att dessa pengar inte på långt när räckte till att bygga en kyrka på den plats Dyrssén stupat, vilket var danskarnas önskemål. Koivisto var i Danmark och tog emot pengarna och visste inte vad han skulle göra då ingen kyrka kunde byggas för dessa pengar. Mycket hade samlats men det räckte såklart inte.
Han fick en idé: Han köper kaffe i Danmark för dessa kronor och tar kaffet till Finland och säljer det på eget bevåg. Och på detta sätt lyckades han få summan mångdubblad och kyrkan i Salla byggdes.
Laitman

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 16 januari 2007, 21:00

Tackar, för en intressant historia som visar att man måste vara pragmatisk även med gåvor ibland.

Det som också intresserar mig med detta område är att det verkar helt avfolkats förutom den nuvarande garnisionsstaden Alakurtti. Såg på gamla sovjetiska kartor från kalla kriget att dom inte, som på Näset, ens brydde sig om att döpa om eller ens översätta geografin. Namn som Саллатунтури, Салайоки, Куолаярви, Апаярви, Кусивара, dvs. Sallatunturi, Sallajokki, Kuolajärvi, Apajarvi, Kusivara måste vara väldigt främmande för de människor som idag lever sina liv i Alakurtti.

Så jag undrar hur var livet i dessa skogar då dom var mer levande, vad gjorde man i i Gamla Salla och i Alakurtti sommaren 1932... det är sånt jag funderar på.

Gränsen går ju i dag där den gör av en anledning. Vägen över Koulajärvi är som gjord för att stoppa en angripare, så antingen ville man hindra Finland att försvara sig där eller så ville man själv ha den möjligheten om det skulle behövas, troligen bägge. Sen så där det ju 140 km istället för 70 km till Kandalaksja.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 17 januari 2007, 16:44

Hej!
Socknen hette visst Kuolajärvi tidigare. Vad de exakt gjorde 1932 kan man ju ta reda på om i något arkiv. Här inträffade ju det såkallade "Fläskupproret" då kommunister i början på tjugotalet igångsatte ett väpnat uppror mot Republiken Finland. Denna affär fortsatte ju med spionaffären i Petsamo 1939 där de flesta inblandade dog en mystisk och våldsam död. Eller rättare sagt alla utom en; Urho Kekkonen.
Denna tråd hör väl närmast hemma i andra världskriget? Wegelius berättar att han under sina fem år i kriget just i Alakurtti fick uppleva de råaste och grymmaste scenerna i sitt liv.
Förresten så var det väl här som den tyske utrikesministern Ribbentropps son stupade? Eller vet moderatorerna någon länk gällande just detta fall?
Laitman

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 20 januari 2007, 10:19

Hej!
Måste ta tillbaka vad jag sade om Ribbentrops son. Wegelius hade uppfattat saken så att Rudolf von Ribbentrop var så svårt sårad att han dött efter det han flugits till Tyskland för vård. Han säger detta i boken, men det torde inte stämma!
Laitman

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 22 januari 2007, 09:22

Hej igen!

Tack för den information du berättat. Självklart är jag också intresserad av de krigshandlingar som utspelade sig i dessa ödemarker, men om dessa är det lättare att hitta information. Det som facinerar mig är hur man tillsynes helt överger ett område man tagit efter en fred. Därför vill jag försöka ta reda på hur livet tedde sig där före kriget.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 23 januari 2007, 12:04

Hittade lite bilder på Alakurtti och Salla:

Alakurtti:
Bild

Kuolajärvi:
Bild

Tyvärr så kan jag inte finska så vad det står kan jag inte återberätta. Det jag däremot förstått är att den nedre bilden visar "Gamla Salla Kyrkby" som efter kriget övergavs och flyttades till nuvarande Salla.

Mandlit
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 31 januari 2007, 15:48
Ort: Lit
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 31 januari 2007, 16:17

Har själv beställt kartor från Finländska lantmäteriet över Salla efter att jag passerat gränsen på väg till Kandalaksja.
Salla är vad jag förstår sockennamnet respektive kommunnamnet och är ju kvar idag också som namn på kommunen.
Salla sockens kyrkby var Kuolajärvi som under 1920-t (?) döptes om till Salla efter socknen, på samma sätt som skett på så många håll i Sverige, exempelvis Lit.
Efter marsfredan 1940 så blev byn Märkäjärvi nytt centrum för Salla kn och då fick den byn istället heta Salla och bli nytt kommuncentrum. Där byggdes den "danska" kyrkan och alldeles väster om Märkäjärvi slogs SFK.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 6 februari 2007, 20:27

Mandlit skrev:Har själv beställt kartor från Finländska lantmäteriet över Salla efter att jag passerat gränsen på väg till Kandalaksja.
Om du är intresserad så kan du hitta digitala (inskannade) Ryska/Sovjetiska kartor på denna URL:
http://mapy.mk.cvut.cz/data/Rusko-Russi ... Kutsa_50k/

Skriv svar