Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Johan Elisson » 13 januari 2007, 23:32

Som en följd av mitt intresse för förband och krigsorganisation och så vidare har jag under en längre tid fixat lite med att skapa ett scenario för spelet The Operational Art of War III, som är ett av de mest verklighetstrogna strategi/taktik-spelen som finns ute på marknaden. För de som är intresserade så bygger scenariot till stor del på böckerna i Operation Garbo-serien, och det hela utspelar sig således september 1992. Kartan är påbörjad (så här såg den ut innan sommaren, har i dagsläget gjort klart till strax norr om Stockholm) och kommer troligen sluta i storleken 175 * 300 hexagoner, där varje hex är i skalan 2.5 km. I slutändan kommer det bli två separata kartor (en för södra och en för norra Sverige, på grund av begränsningar i kartstorleken), vilket dock inte är några större problem då dessa två områden har relativt lite att göra med varandra även i böckerna.

Det var bakgrunden, tillbaka till frågan och det som passar in här i den här forumdelen. Som rubriken säger, jag behöver en order of battle. Trots att scenariot utspelar sig hösten 1992 tänker jag mig att en OOB från runt 1989-1991 är bättre, då nedläggningarna som skedde strax efter Sovjetunionens fall inte hade inträffat om historien istället följt de händelser som är beskrivna i Operation Garbo. Jag söker således någon sorts blandning av riktigt sen 1980-talsorganisation med utrustning från 1992. Eftersom det är till ett spel så behöver jag inte hålla alltför hårt på att allt ska vara exakt som i verkligheten, men det vore trevligt att komma relativt nära ändå. Med andra ord, har ni ett hum om något, så duger det bra i den här tråden. Scenariot spelas på regementes-, bataljons- och kompaninivå, så det är många förband som är inblandade...

Än så länge har jag, med hjälp av böcker, internetsidor (grundstommen består av information från den här sidan, ett otal olika trådar här och på SoldF samt en hel del egna gissningar och fantasi (speciellt vad gäller förbandsnummer) skissat upp följande (listan avser för i flertalet fall var förbandet mobiliserar snarare än var det har sin krigsuppgift):

Milo ÖN
Milostab ÖN
Fältförband
15. förd med:
- 15. stabsbat
- 15. MPkomp
- 1. och 2. fördstrvbat
- 11., 12., 13. och 18. nskbat
- ? x nskbat
- ? x njbat
- ? x njkomp
- AR 8 med:
-- 11. fördhaubbat
-- 1 x fördhaubbat
- 3 x fördkanbat
- ? x lvbat
- ? x nfördingbat
- ? x uhbat
NB 19
NB 50
Marinförband
Inga
Flygvapenförband
F 21/Se ÖN med:
- ? x strilbat
- ? x basbat
211. sdiv
212. jdiv
213. jdiv
Lokalförsvarsförband
Fo 61, 63, 66 och 67 med:
- ???

Milo NN
Milostab NN
Fältförband
12. förd med:
- 12. stabsbat
- 12. MPkomp
- 16. och 17. nskbat
- ? x nskbat
- ? x njbat
- ? x njkomp
- AR 24 med:
-- 13. fördhaubbat
-- 26. fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x nfördingbat
- ? x uhbat
IB 14
IB 21
NB 35
IB 44
IB 51
Marinförband
MKN med:
- MKuhbat N
- ? x basbat
(Flottan)
- 5. ptrbdiv
- 1. minkriavd
- 1 x hkpdiv
(Kustartilleriet)
- Sprbat GE (Gävle)
- Sprbat HD (Holmögadd)
- Sprbat HÖ (Härnösand)
- Sprbat SL (Sundsvall)
- 4. rörl sprbat
- 7. kjkomp
Flygvapenförband
F 4/Se NN med:
- ? x strilbat
- ? x basbat
41. jdiv
42. jdiv
Lokalförsvarsförband
Fo 21, 22 och 23 med:
- ???

Milo B
Milostab B
Fältförband
14. och 15. nskbat
IB 2
IB 3
NB 13
IB 33
IB 43
Marinförband
Inga
Flygvapenförband
Inga
Lokalförsvarsförband
Fo 51, 52 och 53 med:
- ???

Milo Ö
Milostab Ö
Fältförband
4. förd med:
- 4. stabsbat
- 4. MPkomp
- 41. mekbat
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 9 med:
-- 14. fördhaubbat
-- 21. fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
14. förd med:
- 14. stabsbat
- 14. MPkomp
- 43. mekbat
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 1 med:
-- 3. fördhaubbat
-- 4. fördhaubbat
-- 6. fördhaubbat
-- 10. fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
IB 1
IB 4
MekB 10
Marinförband
MKO med:
- MKuhbat O
- ? x basbat
(Flottan)
- 1. yaflj med:
-- 10. kkvdiv
-- 11. kkvdiv
-- 11. rbbdiv
-- 13. ptrbdiv
- 2. minkriavd
- 1. ubavd
- 1. hkpdiv
(Kustartilleriet)
- KAB 1 med:
-- Sprbat AH (Arholma)
-- Sprbat RN (Roten)
-- Sprbat SA (Söderarm)
-- 3. rörl sprbat
-- 1. rörl sprkomp
-- 1. kjkomp
- KAB 2 med:
-- Sprbat KO (Korsö)
-- 4. rörl sprkomp
-- 2. kjkomp
- KAB 3 med:
-- Sprbat AÖ (Askö)
-- Sprbat BR (Bråviken)
-- Sprbat MS (Mellsten)
-- Sprbat OR (Ornö)
-- 5. rörl sprbat
-- 2. KAbat
-- 5. rörl sprkomp
-- 3. kjkomp
Flygvapenförband
F 16/Se Ö (eller Se M?) med:
- ? x strilbat
- ? x basbat
131. jdiv
132. sdiv
133. jdiv
161. jdiv
162. jdiv
Lokalförsvarsförband
Fo 41, 43, 44, 47 och 48 med:
- ???

MKG (underställt Milo Ö)
Fältförband
PB 18
AR 7 med:
-- 1. fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x uhbat
Marinförband
(Kustartilleriet)
- KAB 6 med:
-- Sprbat FD (Fårösund)
-- Sprbat SE (Slite)
-- Sprkomp KP (Kappelskär)
-- Sprkomp LN (Ljungarn)
-- 2. rörl sprbat

Milo V
Milostab V
Fältförband
1. förd med:
- 1. stabsbat
- 1. MPkomp
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 22 med:
-- 2 x fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
3. förd med:
- 3. stabsbat
- 3. MPkomp
- 31. mekbat
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 2 med:
-- 3 x fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
PB 9
IB 15
IB 17
IB 45
IB 46
IB 47
Marinförband
MKV med:
- MKuhbat V
- ? x basbat
(Flottan)
- 18. ptrbdiv
- ? x ubåtsförband?
- 6. minkriavd
- 2. hkpdiv
(Kustartilleriet)
- KAB 5 med:
-- Sprbat GG (Göteborg)
-- Sprbat MD (Marstrand)
-- 2. rörl sprkomp
-- 5. kjkomp
- 12. KAgrp med:
-- Sprbat LK (Lysekil)
-- 6. kjkomp
Flygvapenförband
F 7/Se V med:
- ? x strilbat
- ? x basbat
Lokalförsvarsförband
Fo 31, 32, 34 och 35 med:
- ???

Milo S
Milostab S
Fältförband
11. förd med:
- 11. stabsbat
- 11. MPkomp
- 11. mekbat
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 23 med:
-- 2 x fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
13. förd med:
- 13. stabsbat
- 13. MPkomp
- 12. mekbat
- ? x skbat
- ? x jbat
- ? x jkomp
- AR 3 med:
-- 2 x fördhaubbat
- ? x lvbat
- ? x fördingbat
- ? x bromtrlkomp
- ? x uhbat
PB 7
PB 8
IB 11
IB 12
PB 26
IB 41
IB 42
Marinförband
MKS med:
- MKuhbat S
- ? x basbat
(Flottan)
- 4. yaflj med:
-- 44. rbbdiv
-- 46. ptrbdiv
-- 48. ptrbdiv
- 5. ubflj med:
-- ? x ubdiv
- 4. minkriavd
- 3. hkpdiv
(Kustartilleriet)
- KAB 4 med:
-- Sprbat KH (Kungsholmen)
-- 1. rörl sprbat
-- 3. KAbat
-- 3. rörl sprkomp
-- Tkrbbatt
-- 4. kjkomp
- 11. KAgrp med:
-- Sprbat HB (Helsingborg)
-- Sprbat KM (Karlshamn)
-- Sprbat TE (Trelleborg)
-- Sprbat YD (Ystad)
-- Sprkomp MÖ (Malmö)
-- Sprkomp SI (Simrishamn)
-- 6. rörl sprbat
-- 1. KAbat
-- 8. kjkomp
Flygvapenförband
F 10/Se S med:
- ? x strilbat
- ? x basbat
101. jdiv
102. jdiv
103. jdiv
171. jdiv
172. sdiv
Lokalförsvarsförband
Fo 11, 14, 15, 16, 17 och 18 med:
- ???

E1 (attackeskadern) (och flygtransportförband)
61. adiv
62. adiv
71. adiv
72. adiv
151. adiv
152. agrp
51. ladiv
63. ladiv
2 x ladiv
3 x sdiv
5 x sflyggrp
(Transport)
73. ttrdiv?
5 x ltrdiv
5 x ltrgrp




Som synes är det som främst saknas antal och nummer på fördelningsförband, därefter det mesta vad gäller lokalförsvar och hemvärn... Så som jag förstår det hade varje försvarsområde ett par fogruppstaber som i sin tur motsvarade en hemvärnskrets (som i sin tur kontrollerade ett par hemvärnsområden). Var lokalförsvarsförbanden underordnade fostaben eller fogrpstaben? Enligt uppgift fanns det runt 170 hemvärnskretsar (och motsvarande fogrpstaber då?) samt ca 950 hemvärnsområden. Hur var de fördelade?

Jag hatar det här (totalt jävla oöverskådligt) samtidigt som jag älskar det...

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 januari 2007, 23:52

- 11., 12., 13. och 18. nskbat
- ? x nskbat
De numrerade nskbat var fristående bataljoner som ingick i olika fogrupper.
Det Du kan stryka är ? x nskbat . Som jag förstår så representerar ? de numrerade bataljonerna
- ? x njkomp
Antalet vet jag inte men kan försöka få fram det. Det var inte njkomp utan fristående jkomp 85 (med strid eller und som huvuduppgift) samt jkomp 85G som var ett s.k. gränsjägarkomp.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 januari 2007, 23:53

BTW
Är det TOAW Century of warfare?
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 januari 2007, 23:55

Lokalförsvarsförband
Fo 61, 63, 66 och 67 med:
- ???
Kolla här så får Du några fogrupper.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 14 januari 2007, 00:05

Johan Elisson skrev:

Som synes är det som främst saknas antal och nummer på fördelningsförband, därefter det mesta vad gäller lokalförsvar och hemvärn... Så som jag förstår det hade varje försvarsområde ett par fogruppstaber som i sin tur motsvarade en hemvärnskrets (som i sin tur kontrollerade ett par hemvärnsområden). Var lokalförsvarsförbanden underordnade fostaben eller fogrpstaben? Enligt uppgift fanns det runt 170 hemvärnskretsar (och motsvarande fogrpstaber då?) samt ca 950 hemvärnsområden. Hur var de fördelade?

/Johan
Fogrupp var en sammansatt stridsgrupp som i styrka var något under en brigad d.v.s. mellan en-fyra stridande bataljoner.
I denna fogrupp ingick oftast hv som normalt inte var underställt fo:t utan fostridsgruppen.
Blanda inte ihop forgruppstab med en hvkrets. Hvkrets var ett antal hvområden emedan fogruppstab var ett stabsförband som kunde leda strid.
:)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 januari 2007, 00:18

MD650 skrev:De numrerade nskbat var fristående bataljoner som ingick i olika fogrupper.
Det Du kan stryka är ? x nskbat . Som jag förstår så representerar ? de numrerade bataljonerna
Så trots att de så att säga var fältförband ingick de i fogrupperna och var inte underställda en fördelning? Ja, "? x nskbat" var bara en artefakt från en tidigare lista där jag inte hade alla nummer på de (tydligen?) åtta nskbat som fanns (11 till 18).
MD650 skrev:Antalet vet jag inte men kan försöka få fram det. Det var inte njkomp utan fristående jkomp 85 (med strid eller und som huvuduppgift) samt jkomp 85G som var ett s.k. gränsjägarkomp.
Dessa jkomp hade alltså inte någon speciellt vinterutrustning så som snöskotrar eller bandvagnar? Förutom i gjkomp-fallen då.
MD650 skrev:BTW
Är det TOAW Century of warfare?
Uppföljaren, TOAW III. Fast det är möjligt att scenariot kan vara spelbart på COW också, jag vet inte riktigt hur kompabiliteten funkar. COW-scenarion går att spela i trean så det kanske funkar andra vägen också.
MD650 skrev:Kolla här så får Du några fogrupper.
Jepp, det är delvis gjort. :) "Problemet" är att om jag förstått det rätt så som jag skrivit att varje fogrp hade en motsvarighet i en hvkrets, som det fanns ca 170 st av, så är det aldeles för få fogrupper som räknas upp i den tråden (utom för just Övre Norrland då). Ska det ha funnits även 170 fogrupper så blir det ett snitt på 6½ fogrupper per försvarsområde, vilket inte alls är vad listorna i tråden ger, där det snarare är ett snitt på 4 fogrupper per fo. Men jag kanske dragit förhastade slutsatser, var det möjligen så att vissa fogrupper hade ansvar för flera hvkretsar? Har en nedladdad bild (hittar inte sidan dock) som visar att Fo 14 hade fem fogrupper, och Fo 14 var ändå ett till ytan ganska litet försvarsområde?
MD650 skrev:Fogrupp var en sammansatt stridsgrupp som i styrka var något under en brigad d.v.s. mellan en-fyra stridande bataljoner.
I denna fogrupp ingick oftast hv som normalt inte var underställt fo:t utan fostridsgruppen.
Blanda inte ihop forgruppstab med en hvkrets. Hvkrets var ett antal hvområden emedan fogruppstab var ett stabsförband som kunde leda strid.
Bataljonerna var då av typer njbat, jbat, skbat och lfskbat (cskbat)? Ingick även de olika typerna av lokalförsvarskompanier där (ing, haub, lv o s v?). Och var dyker värnkomp upp, under fostaben eller under fogrpstaben? Det där med fogrupp och hvkrets kommer från bilden jag pratar om ovan, som säger "Hemvärnskretsen ingår i försvarsområdesgruppen". Jag kanske tolkat det på fel sätt som jag skrivit ovan?

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2007, 02:26

Så trots att de så att säga var fältförband ingick de i fogrupperna och var inte underställda en fördelning?
Stämmer.
Dessa jkomp hade alltså inte någon speciellt vinterutrustning så som snöskotrar eller bandvagnar? Förutom i gjkomp-fallen då.
Jo, de hade speciell vinterutr. De utbildades och sattes upp på I 22. Däremot fanns det inga fristående jkomp i Milo S.

Uppföljaren, TOAW III. Fast det är möjligt att scenariot kan vara spelbart på COW också, jag vet inte riktigt hur kompabiliteten funkar. COW-scenarion går att spela i trean så det kanske funkar andra vägen också.
När köpte Du det?

Jepp, det är delvis gjort. :) "Problemet" är att om jag förstått det rätt så som jag skrivit att varje fogrp hade en motsvarighet i en hvkrets, som det fanns ca 170 st av, så är det aldeles för få fogrupper som räknas upp i den tråden (utom för just Övre Norrland då). Ska det ha funnits även 170 fogrupper så blir det ett snitt på 6½ fogrupper per försvarsområde, vilket inte alls är vad listorna i tråden ger, där det snarare är ett snitt på 4 fogrupper per fo. Men jag kanske dragit förhastade slutsatser, var det möjligen så att vissa fogrupper hade ansvar för flera hvkretsar? Har en nedladdad bild (hittar inte sidan dock) som visar att Fo 14 hade fem fogrupper, och Fo 14 var ändå ett till ytan ganska litet försvarsområde?
Är inte riktigt med på vad du menar men nån direkt koppling mellan hvkrets ( motsv bat) och fostridsgrupp fanns inte.
Jo inom ett fo fanns det flera kretsar som kunde lyda under en fogrupp.


Bataljonerna var då av typer njbat, jbat, skbat och lfskbat (cskbat)? Ingick även de olika typerna av lokalförsvarskompanier där (ing, haub, lv o s v?).


Rätt!
Och var dyker värnkomp upp, under fostaben eller under fogrpstaben?

Normalt på fogruppen (och med dess stab)
Det där med fogrupp och hvkrets kommer från bilden jag pratar om ovan, som säger "Hemvärnskretsen ingår i försvarsområdesgruppen". Jag kanske tolkat det på fel sätt som jag skrivit ovan
Som sagt, jag tror du fått det lite om bakfoten.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Fogrupp/Hemvärnskrets

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2007, 13:16

Det fanns ingen koppling mellan fogruppstaber och hemvärnskretsar. I fogrupper ingick en eller flera hvk. Där det inte fanns någon fogrpstab löd hvkr direkt under fobef. Inom Fo 44 hade tex fogrp Syd två hvkretsar (senare bat). Mälaröarnas hvkrets var t ex självständig och utgjorde en stridsgrupp genom att en pensionerad övlt sattes som "överrock" på kretshemvärnschefen (senare hvbatch).

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 14 januari 2007, 14:22

Tror mig minnas att det runt 1990 fanns följande armeflygförband:

4 st fördelningshelikopterkompanier med hkp 3 och 6 (inklusive inmönstrade civila jetrangers)
7 st fördelningshelikopterplutoner med hkp 5
2 st pansarvärnshelikopterkompanier (5. och 25., i norr resp. söder), blev dock inte fullständiga krigsförband förrän efter 1990 tror jag pga utbildning av system och vpl.

Till detta kommer artilleriflygplutoner med fpl 61, men dessa plan överfördes från och med 1989 till FV. Större delen förrådsställda från och med 1985. Har för mig att det fanns en pluton per artilleriregemente.


PS. Det finns ju en vidareutveckling av TOAW på Matrix games http://www.matrixgames.com/games/game.asp?gid=317, så jag undrar om du använder den spelmotorn då den verkar bara lite mer uppgraderad.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 januari 2007, 15:09

Okej, tack MD650 och SB, då verkar antalet fogrupper stämma lite bättre om de inte har någon direkt koppling till antalet hvkretsar.

Som sagt, numrering och placering av de olika -bat-förbanden skulle vara trevligt att ha. Sidan jag länkat till i inledningsinlägget nämner att vi hade 10-12 st skbat F samt 16 st jbat av olika slag (inräknat njbat och fjbat). Njbat är ganska väl utredda (11-18, placering milovis), och om jag förstått det rätt hade vi två fjbat (1. och 2., kanske? utgångsgruppering var? Karlsborg?) vilket lämnar 10-12 st skbat F och 6 st jbat. Numrering och tillhörandes vilka Milo/förd/fogrp?

Dessutom 2 st lvbat typ 77, 10 st lvbat typ 70 samt 14 st lvbat typ 48. Och 13 st uhbat och 19 st fördingbat.
Urban skrev:Tror mig minnas att det runt 1990 fanns följande armeflygförband:

4 st fördelningshelikopterkompanier med hkp 3 och 6 (inklusive inmönstrade civila jetrangers)
7 st fördelningshelikopterplutoner med hkp 5
2 st pansarvärnshelikopterkompanier (5. och 25., i norr resp. söder), blev dock inte fullständiga krigsförband förrän efter 1990 tror jag pga utbildning av system och vpl.

Till detta kommer artilleriflygplutoner med fpl 61, men dessa plan överfördes från och med 1989 till FV. Större delen förrådsställda från och med 1985. Har för mig att det fanns en pluton per artilleriregemente.
Tack för infot! Naturligtvis överkurs, men hur var dessa hkpkomp och plut fördelade över landet? Enligt samma sida jag pratar om ovan så hade vi två st arméflygbataljoner. Vilka förband ingick i dessa?

Om jag förstår det rätt hade pvhkpkompanierna 10 (eller 11) helikoptrar var, sett till hur många hkp 9A som vi hade? Gäller samma siffra för den andra kompanitypen, och hur många hkp ingick i en pluton?
Urban skrev:PS. Det finns ju en vidareutveckling av TOAW på Matrix games http://www.matrixgames.com/games/game.asp?gid=317, så jag undrar om du använder den spelmotorn då den verkar bara lite mer uppgraderad.
Japp. Det är TOAW III jag använder. Även om jag påbörjade projektet med att rita kartan (i TOAW:COW) innan det hade kommit ut.

/Johan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

I 1/Fio 44 omkr 1992

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2007, 15:31

Taget ur minnet. Reservation för dåligt sådant.

441.fogrpstaben (Vällinge)
442.fogruppstanen (Stockholm)
443.fogruppstaben (Sundbyberg)
444.fogruppstaben (Märsta)
445.fogruppstaben (Södertälje)

IB 1 (Arlanda)

441.foskbat (Södertörn)
442.foskbat (Järvafältet)
443.-445.stadsskyttebat (Stockholm)
445.försvarsbat (Södertälje)

461.försvarsbat (KAB 1 Rådmansö)
462.försvarsbat (KAB 2 Värmdö)
463.försvarsbat (KAB 3 Nynåshamn)

18.lvbat (40/48)
27.lvbat (RB-77)
35.lvbat (RB-70)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 14 januari 2007, 15:40

Armeflygbataljonerna är de fredstida organisationerna, dvs AF1 och AF2 och mig veterligen så var aldrig armeflygförbanden organiserade som bataljoner i krigstid utan var kompani som högsta enhet. Dock så var ex. ppvhkp komp. bland de största kompanier som fanns då de hade över 200 man samt 10 hkp 9 var.

Vill minnas att det inköptes 20 + 1 provex av hkp 9 för armen samt några annorlunda exemplar för flygräddning av FV.

fördelningshelikopterplutoner har jag för mig hade 4 st hkp5 och till för transport av chefer samt artillerieldledning
fördelningshelikopterkompanier var ju till för att flytta trupp/skadade samt mindre last och mixen hkp 3 samt 6 var att det fanns fler hkp 6 än 3. Är dock osäker på hur många som fanns där, men borde vara under 10 st totalt då jag har för mig att pvhkpkomp var de som hade flest helikoptrar.

Helikoptrarna var underställda fördelningschefen i resp fördelning, men tanken var att de skulle kunna operera över hela landet. Dock så var pvhkp komp. uppdelade i norr resp söder från start samt att hkp 5 endast var baserade i söder på AF2. hkp3 och 6 var blandat på båda ställena men vill minnas att det fanns fler hkp 3 och 6 i norr än i söder.

En rimlig fördelning kan vara att i Milo ÖN så fanns det 1 pvhkpkomp, 2 transporthkpkomp samt minst 2 fördelningshkpplut. I Milo S bör den andra pvhkpkomp operera men även till för Milo V och Ö. Övriga har jag ingen ide om.

AF1 låg i Boden och AF2 på Malmslätt i Linköping men krigsorganisationen hade egen bas organisation komplett med verkstad på kompani nivå och kunde i princip flyttas överallt där fordon kunde ta sig fram så vi fick under GU 89-90 för 5.pvhkpkomp för norr höra att tanken var att vi skulle kunna baseras även till södra sverige vid behov, men att vi nog skulle ha häcken full i norr om det blev allvar mot den röde.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: I 1/Fio 44 omkr 1992

Inlägg av Johan Elisson » 14 januari 2007, 15:43

Stellan Bojerud skrev:Taget ur minnet. Reservation för dåligt sådant.

441.fogrpstaben (Vällinge)
442.fogruppstanen (Stockholm)
443.fogruppstaben (Sundbyberg)
444.fogruppstaben (Märsta)
445.fogruppstaben (Södertälje)

IB 1 (Arlanda)

441.foskbat (Södertörn)
442.foskbat (Järvafältet)
443.-445.stadsskyttebat (Stockholm)
445.försvarsbat (Södertälje)

461.försvarsbat (KAB 1 Rådmansö)
462.försvarsbat (KAB 2 Värmdö)
463.försvarsbat (KAB 3 Nynåshamn)

18.lvbat (40/48)
27.lvbat (RB-77)
35.lvbat (RB-70)
Tackar! Hittade även lite info om 111. (Malmö), 321. och 322. (Göteborg) sskbat (eller hur man nu förkortar stads- på rätt sätt) och det verkar som att det var de sex stadsskyttebataljonerna som fanns? Vad var försvarsbataljonen för sorts förband?
Urban skrev:Armeflygbataljonerna är de fredstida organisationerna, dvs AF1 och AF2 och mig veterligen så var aldrig armeflygförbanden organiserade som bataljoner i krigstid utan var kompani som högsta enhet. Dock så var ex. ppvhkp komp. bland de största kompanier som fanns då de hade över 200 man samt 10 hkp 9 var.

Vill minnas att det inköptes 20 + 1 provex av hkp 9 för armen samt några annorlunda exemplar för flygräddning av FV.

fördelningshelikopterplutoner har jag för mig hade 4 st hkp5 och till för transport av chefer samt artillerieldledning
fördelningshelikopterkompanier var ju till för att flytta trupp/skadade samt mindre last och mixen hkp 3 samt 6 var att det fanns fler hkp 6 än 3. Är dock osäker på hur många som fanns där, men borde vara under 10 st totalt då jag har för mig att pvhkpkomp var de som hade flest helikoptrar.

Helikoptrarna var underställda fördelningschefen i resp fördelning, men tanken var att de skulle kunna operera över hela landet. Dock så var pvhkp komp. uppdelade i norr resp söder från start samt att hkp 5 endast var baserade i söder på AF2. hkp3 och 6 var blandat på båda ställena men vill minnas att det fanns fler hkp 3 och 6 i norr än i söder.

En rimlig fördelning kan vara att i Milo ÖN så fanns det 1 pvhkpkomp, 2 transporthkpkomp samt minst 2 fördelningshkpplut. I Milo S bör den andra pvhkpkomp operera men även till för Milo V och Ö. Övriga har jag ingen ide om.

AF1 låg i Boden och AF2 på Malmslätt i Linköping men krigsorganisationen hade egen bas organisation komplett med verkstad på kompani nivå och kunde i princip flyttas överallt där fordon kunde ta sig fram så vi fick under GU 89-90 för 5.pvhkpkomp för norr höra att tanken var att vi skulle kunna baseras även till södra sverige vid behov, men att vi nog skulle ha häcken full i norr om det blev allvar mot den röde.
Tackar tackar! Precis sånt jag vill höra.

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2007, 15:46

Man hade i slutet av 80 början på 90-talet försök med tre-månaders vpl som var inriktade på försvar.
Det kan ha varit bataljon med sådana. Försöket föll inte väl ut.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2007, 15:53

Johan Elisson skrev:
Som sagt, numrering och placering av de olika -bat-förbanden skulle vara trevligt att ha. Sidan jag länkat till i inledningsinlägget nämner att vi hade 10-12 st skbat F samt 16 st jbat av olika slag (inräknat njbat och fjbat). Njbat är ganska väl utredda (11-18, placering milovis), och om jag förstått det rätt hade vi två fjbat (1. och 2., kanske? utgångsgruppering var? Karlsborg?) vilket lämnar 10-12 st skbat F och 6 st jbat. Numrering och tillhörandes vilka Milo/förd/fogrp?

/Johan
Mig veterligen så hade alla njbat uppgifter i Milo ÖN (läs Fo 66 resp 67) och jbat (d.v.s. det som utbildades på K 3) hade uppgifter i södra Sverige.
:)

Skriv svar