Online spel Travian!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Joachim
Medlem

Online spel Travian!

Inlägg av Joachim » 10 januari 2007, 02:56

Detta är ett grymt spel, blanding mellan settlers och civilization.
Kan spelas på jobbet i webbläsaren tex :) (det gör jag)

Prova det och se om du gillar det, jag älskar det iaf

http://www.travian.se/?uc=se1_12146

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 21 september 2007, 17:38

Jo, jag spelar också Travian.

Jag har en by i en tysk server (för tillfället 220 invånare) och en nystartad by i en brittisk server (för tillfället 34 invånare). Dessutom har jag och tjejen en gemensam by i en svensk server...

Tidigare har jag spelat KnightFight, men Travian är roligare och kräver mer tänk, inte bara "rusta upp och anfalla"-stuket. I den tyska servern har jag t.o.m. skapat en allians som för tillfället har 18 medlemmar, plus ett stort antal förbund och en IAP, inte alls illa. Det enda tråkiga är att en del medlemmar i min och tjejens allians blir hårt angripna, och det av spelare som anfaller med upp till 300 man per angrepp, vi har med andra ord inte en chans att göra något mot dem, och svinen vet om det också.

Tyvärr var det en spelare som var med i vår allians i totalt tre timmar. Orsaken var att han trakasserade en medspelerska sexuellt och då vi inte tolerarerar sånt åkte han ut omedelbums. Nu hoppas vi att den som har hand om sånt i spelet kastar ut honom från Travian-världen - såna spelare hör inte hemma där.

Morgan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 21 september 2007, 18:57

Följer med intresse den här tråden då jag har sneglat på den inneboende tolvåringen (som påstås vara min son) då han spelar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 21 september 2007, 19:09

Hans skrev:Följer med intresse den här tråden då jag har sneglat på den inneboende tolvåringen (som påstås vara min son) då han spelar.

MVH

Hans
Ähhh säg som det är, det är du själv som sitter där och spelar och den stackars 12-årige thai-pojken får väl aldrig ens komma i närheten av datorn.. :P :wink: :lol:

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 22 september 2007, 14:04

Själv har jag nu startat en by, det verkar ju kul. Ska bli kul att erövra lite...hehehe

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 22 september 2007, 15:42

steben skrev:Själv har jag nu startat en by, det verkar ju kul. Ska bli kul att erövra lite...hehehe
Det du egentligen behöver är huvudbyggnaden, ambassaden, marknadsplatsen, råvarubehållarna (havre och de andra tre sorterna) plus gömställena. Resten behövs egentligen inte. Jag menar, min tyska by kan gömma undan 10.000 råvaror, egentligen behöver jag ingen armé, men som du skriver det är roligt att plundra andra byar...

En fråga, vilket folkslag valde du? Germaner, Gallier eller Romare? Själv har jag två Gallier-byar...

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 22 september 2007, 15:47

Glöm inte heller bort att du har två veckors nybörjarskydd. Under den tiden kan ingen angripa dig. Utnyttja den tiden maximalt till att bygga ut så många gömställen som bara möjligt, därefter kan du bygga ut byn i lugn och utan att egentligen behöva oroa dig för angrepp.

Morgan

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 22 september 2007, 19:45

Ok, tack för tipsen, en grotta var det första jag byggde.;) Jag valde romarna. Men kan inte andra förstöra dina silos och liknande om dom angriper dig då eller? Jag håller på att bygga ut råvaroproduktionen för fullt, någon marknadplats att bygga hittar jag inte, den kanske kommer senare eller?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 23 september 2007, 09:31

steben skrev:Ok, tack för tipsen, en grotta var det första jag byggde.;) Jag valde romarna. Men kan inte andra förstöra dina silos och liknande om dom angriper dig då eller? Jag håller på att bygga ut råvaroproduktionen för fullt, någon marknadplats att bygga hittar jag inte, den kanske kommer senare eller?
För att kunna bygga en marknadsplats måste du ha huvudbyggnaden på steg 3 och de båda råvarubehållarna på steg 1. Allt detta hittar du i länken under Startsidan (ovan till vänster). Om du sedan bygger ett palats eller en resedens (ett palats är mer att rekommendera) så måste fienden använda katapulter för att kunna förstöra din by.

Morgan

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 25 september 2007, 11:42

Hur funkar det sen när man börjar kriga och så, kan man erövra andras byar eller kan man bara plundra dom eller? Har spanat in ett par små byar i min närhet jag vill ta. :)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 25 september 2007, 12:08

steben skrev:Hur funkar det sen när man börjar kriga och så, kan man erövra andras byar eller kan man bara plundra dom eller? Har spanat in ett par små byar i min närhet jag vill ta. :)
Att erövra en by är komplicerat, vet inte exakt hur det funkar då jag är inställd på att grunda en andra by i den tyska servern, den brittiska byn är som sagt fortfarande i sin linda, det jag satsar på att göra där nu är att göra den säker mot angrepp...

Men generellt sett kan du, om du väljer att anfalla en by normalt, förstöra saker i byn om byn inte har ett palats eller en residens, de andra alternativen är som du säkert redan vet att plundra eller understödja. För att kunna förstöra en by med residens eller palats måste du ha tillgång till katapulter eller rammar, och de är både dyra och sårbara.

Morgan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 3 november 2007, 14:48

Skaparna av Travian skapat ett liknande spel, Travianer, som än så länge bara finns på tyska - http://www.travianer.de - men jag har provat det två gånger nu, och det tilltalar mig inte alls. Då spelar jag hellre ett annat onlinerollspel... Det här var rena skiten enligt min mening.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 3 november 2007, 21:24

Började spela Travian (den svenska) idag. Kul spel, men lite väl tidskrävande (man måste ju titta till det tre-fyra gånger per dag)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 4 november 2007, 13:25

Wooster skrev:Började spela Travian (den svenska) idag. Kul spel, men lite väl tidskrävande (man måste ju titta till det tre-fyra gånger per dag)
De tre-fyra första veckorna är de mest tidskrävande, sedan är din by i regel så stor att du bara behöver logga in en gång per dag, även om du givetvis fortfarande måste se upp så att ingen angriper dig! :) Det som är mest tidskrävande är att ha sin egen allians, det finns garanterat alltid något att göra - allt från att varna eller kicka en problemspelare till att se till att du får till en IAP (icke-angreppspakt) med en allians där några starka men oövervinnerliga spelare förstör en eller flera alliansmedlemmars byar.

Men jag håller med dig, spelet är jätteskojigt!

Morgan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 4 november 2007, 18:24

Jag spelar också, på en svensk server, i sydväst, skulle vara kul att få kontakt där med någon från Skalman.

Skriv svar