Ähum, not quite... Vanligast är väl att de plockar ur vald reservdel ur donatorn, lägger det i en high-tech kylväska som dels håller temperaturen nere och dels håller igång cirkulationen i organet. Sedan slänger man boxen i bilen och drar iväg.varjag skrev:Kul se 'Polizia' i en Lambo - å det där med brådskande transporter - var ju en djäkla bra ursäkt för att köpa superbilar åt dom, som det skrevs i länken. (dom lägger väl i alla fall OFTAST det ryckande kadavret som skall dö - bredvid 'mottagaren' - skär ut den åtrådda 'reservdelen' - och kastar resten i sophinken???).
Fri fart
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30251
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Apropå snabba polisbilar: http://www.samlaren.org/porsche/polis1b.htm
Svenskarna kan de med
MVH
Hans
Svenskarna kan de med
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 jul 2003 14:41
Det där känner jag igen från flera länder. En lag kan vara stenhård i ett land men svag i ett annat. Speeding och rattfylla är allvarliga grejer i Sverige.sta skrev:När vi ändå pratar fartgränser kommer jag att tänka på när min fru och jag bilade i Frankrike för några år sedan. Sträckte ut i 160-170-någonting på en fin och slät motorväg när det plötsligt började blinka blått bakom, inte bra, inte bra. Men tydligen bröt vi inte mot lagen utan var bara i vägen eftersom polispeggan drog förbi i fullaste fart. När vi en stund senare svängde in för att äta lunch stod polisbilen parkerad vid lunchhaket och poliserna satt inne och njöt den brådskande lunchen.
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 jul 2003 14:41
Körde just sträckan Sverige Danmark Tyskland Holland Belgien Frankrike England.
Snabbaste fordon oavsett gräns:
Tyskland
Frankrike
Holland/Belgien. (Belgien = sämre väg)
Danmark/England
Sverige sist och sämst. Förlåt. Snbbast/bäst i S = ändå Skåne. Från Jönköping och nedåt, rätt bra, snabb väg faktiskt.
Alla länder utom Sverige/England hade många rastdepåer med utseende som Formel1 där mat, bensin, sömn och andra verksamheter finns att tillgå utan att man behöver svänga av motorvägen. Såg i och för sig ingen i Fankrike denna gång men var fruktansvärt trött i mörkret.
USA skulle jag placera strax före Sverige och Kanada strax efter USA på grund av alla vägarbeten och skador på vägen.
Kändes som det blev en viss fartökning efter Belgien till Frankrike.
England har någonslags mellanting mellan motorväg och motortrafikled kanske, där det går fort men vägen är skit. Undantag de riktiga motorvägarna då.
Min subjektiva erfarenhet under veckan, tänkte på den här tråden.
Snabbaste fordon oavsett gräns:
Tyskland
Frankrike
Holland/Belgien. (Belgien = sämre väg)
Danmark/England
Sverige sist och sämst. Förlåt. Snbbast/bäst i S = ändå Skåne. Från Jönköping och nedåt, rätt bra, snabb väg faktiskt.
Alla länder utom Sverige/England hade många rastdepåer med utseende som Formel1 där mat, bensin, sömn och andra verksamheter finns att tillgå utan att man behöver svänga av motorvägen. Såg i och för sig ingen i Fankrike denna gång men var fruktansvärt trött i mörkret.
USA skulle jag placera strax före Sverige och Kanada strax efter USA på grund av alla vägarbeten och skador på vägen.
Kändes som det blev en viss fartökning efter Belgien till Frankrike.
England har någonslags mellanting mellan motorväg och motortrafikled kanske, där det går fort men vägen är skit. Undantag de riktiga motorvägarna då.
Min subjektiva erfarenhet under veckan, tänkte på den här tråden.
-
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 jul 2003 14:41
-
- Medlem
- Inlägg: 1296
- Blev medlem: 07 mar 2005 11:21
Men är dem praktiska sett ur denna synpunkten? Måste man inte vara minst två poliser när man griper/omhändetar någon och ha plats nog att förvara den gripna/omhändetagna personen i bilen? Är det inte därför man i regel minst har fyrsitsiga polisbilar idag? Sportbilar som polisbilar verkar vara opraktiskt ur den synpunktensta skrev:Dom är för goa. Polissportbilar är fräckt men att köra polissportbil i ridstövlar och ridbyxor med revärer är fräckast...
När vi ändå pratar fartgränser kommer jag att tänka på när min fru och jag bilade i Frankrike för några år sedan. Sträckte ut i 160-170-någonting på en fin och slät motorväg när det plötsligt började blinka blått bakom, inte bra, inte bra. Men tydligen bröt vi inte mot lagen utan var bara i vägen eftersom polispeggan drog förbi i fullaste fart. När vi en stund senare svängde in för att äta lunch stod polisbilen parkerad vid lunchhaket och poliserna satt inne och njöt den brådskande lunchen.
Morgan
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Polisbilarna är väl då i första hand menade för akuttransporter, inte att haffa trafiksyndare.
Hannberg, jag får lägga in en kommentar på dig där, i min mening är den bästa vägen i Sverige helt klart E6 sträckan Uddevalla - Malmö. Bred, rak och bra standard rakt igenom. Enda knixet är förstås genom Göteborg i allmänhet och Tingstadstunneln i synnerhet men annars går det undan. På min andraplats är E4 Sthlm - Värnamo (söder om det blir det skrutt).
Ruttnaste väg som borde vara bättre? E20 (Göteborg -) Alingsås - Örebro.
Hannberg, jag får lägga in en kommentar på dig där, i min mening är den bästa vägen i Sverige helt klart E6 sträckan Uddevalla - Malmö. Bred, rak och bra standard rakt igenom. Enda knixet är förstås genom Göteborg i allmänhet och Tingstadstunneln i synnerhet men annars går det undan. På min andraplats är E4 Sthlm - Värnamo (söder om det blir det skrutt).
Ruttnaste väg som borde vara bättre? E20 (Göteborg -) Alingsås - Örebro.
-
- Medlem
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 18 okt 2005 11:35
- Ort: Goteborg
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12145
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
För att få lite fartnostalgi i tråden så var det i vissa arabstater fri hastighet, man fick inte köra fort, men inte heller för sakta så dom hindrar annan trafik. Det var iallafall så på 80-talet, nu vet jag inte. Polisen jagade dom som de tyckte att det var för hög fart på, det låter lite lustigt va, eller hur!!!
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
- Ort: Stockholm
Italien har numera 150 på nybyggda, trefiliga motorvägar. Om man, som i Sverige eller Frankrike, kan "lägga på" 20 km/h utan problem bör man alltså kunna cruisa i ca 170, vilket ju ger inte långt från ett de facto Autobahn-tempo.
Österrike har en testmotorväg i Sydtyrolen, där hastigheten är satt till 160. Danmark har höjt till 130. Spanien?
Italien lär därmed ha EU:s hösta tillåtna hastigheter på motorvägar numera?
Österrike har en testmotorväg i Sydtyrolen, där hastigheten är satt till 160. Danmark har höjt till 130. Spanien?
Italien lär därmed ha EU:s hösta tillåtna hastigheter på motorvägar numera?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Finns det inte en annan aspekt - av höga marschfarter, jag talar om 150+? Däcken! Få bildäck, gissar jag - är byggda för sådana farter om det gäller cruising - i timtal. Visserligen är däcken mycket bättre idag är för 15-20 år sedan - men jag erinrar mig en avlägsen bekant som satte ett personligt rekord mellan Alice Springs och Darwin (210 mil) i en super-duper Holden med super-duper däck......Jag har glömt hans 'tid' men han måste ha suttit på omkring 160 - 185 hela vägen.Det var dags för däcksbyte i Darwin Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 2986
- Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
- Ort: Stockholm
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12145
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Nu har jag gått igenom tråden en gång till, men det är ingen som egentligen skrev om Sverige, min farsa sade medan han levde att det var fri fart i Sverige fram till slutet på 1960-talet. Lite kuriosa; programledaren för radioprogrammet "Hits men inte längre", Paul Eyra, sade när temat var "döden" att bilarna var som "rullande likkistor" under 50- och 60-talet och det kan man förstå. Läser man trafikolycka i NE så förstår man nog varför, det var vanligt att dödssiffrorna var över tusen under 60-talet.
Jag bifogar NE:s text om trafikolycka som bilaga.
Stefan
----------------------------------------------------------------------------------
Jag bifogar NE:s text om trafikolycka som bilaga.
Stefan
----------------------------------------------------------------------------------
trafikolycka, händelse i vägtrafik som oavsiktligt skadar personer, djur, natur eller material. Sveriges officiella statistik har länge baserats enbart på polisrapporterade olyckor med personskada. Bland dem saknas många trafikolyckor som kommer till sjukvårdens kännedom, t.ex. cyklisters singelolyckor och fotgängare som halkar och faller. Försäkringsbolagens statistik täcker en tredje grupp av trafikolyckor, som bara delvis är identisk med den som registreras hos polisen och sjukvården. Klassificering av skadeföljd, kostnadsberäkningar och prioritering av förebyggande åtgärder varierar därför. För antalet dödade personer anses emellertid överensstämmelsen vara god mellan olika källor. Trots ökad trafik har dödstalet minskat från 1 313 personer under år 1965 till 589 under 1994 i polisrapporterade olyckor. Enligt sjukvårdens dödsorsaksstatistik trafikdödades 1 412 resp. 745 personer under åren 1965 och 1992. Detta motsvarar 41 % resp. 28 % av dödsfallen i alla typer av olyckshändelser, men för barn och ungdomar är vägtrafikandelen högre. Antalet skadade har inte minskat på motsvarande sätt: 1965 registrerade polisen 3 158 svårt och 20 460 lindrigt skadade personer, 1994 var antalet 4 221 resp. 16 862.
-
- Medlem
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 08 okt 2003 18:18
- Ort: Göteborg
Vilken hastighet däck är gjorda för/klarar av anges av första bokstaven i däcksbeteckningen, som börjar med bredd och slutar med invändig diameter.
Exempel på beteckningar är:
Q = 160 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Till exempel står 225/60 VR 16 för ett däck som har 225 mm bred slitbana, 70-profil (däckets "tjocklek" (höjd från fälgen) är 70% av bredden, det tål en hastighet av 240 km/h och fälgdiametern ska vara 16" (tum).
Fullständig beskrivning inklusive belastningsindex etc. finns till exempel på:
http://www.dackonline.se/dack.html
Exempel på beteckningar är:
Q = 160 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Till exempel står 225/60 VR 16 för ett däck som har 225 mm bred slitbana, 70-profil (däckets "tjocklek" (höjd från fälgen) är 70% av bredden, det tål en hastighet av 240 km/h och fälgdiametern ska vara 16" (tum).
Fullständig beskrivning inklusive belastningsindex etc. finns till exempel på:
http://www.dackonline.se/dack.html