Behöver hjälp till en dokumentärfilm
-
jakethesnake
- Ny medlem
Behöver hjälp till en dokumentärfilm
Hej
Jag ska spela in en dokumentär till våren som ska handla om forntidens mystiska byggnadsverk. Jag kommer att lägga fram olika teorier, b.la. Dänikens. För att begränsa mig lite ska jag hålla mig i Sverige.
Nu behöver jag hjälp av er med allt.
Jag undrar om det finns några instutitioner eller forskare som håller på med Dänikens teorier och om de är aktiva i Sverige.
Jag behöver också hjälp med platser i Sverige som kan vara värda att kolla upp. Det enda jag kommer att tänka på är Ales stenar.
Alla andra tips är också välkomna.
Jag ska spela in en dokumentär till våren som ska handla om forntidens mystiska byggnadsverk. Jag kommer att lägga fram olika teorier, b.la. Dänikens. För att begränsa mig lite ska jag hålla mig i Sverige.
Nu behöver jag hjälp av er med allt.
Jag undrar om det finns några instutitioner eller forskare som håller på med Dänikens teorier och om de är aktiva i Sverige.
Jag behöver också hjälp med platser i Sverige som kan vara värda att kolla upp. Det enda jag kommer att tänka på är Ales stenar.
Alla andra tips är också välkomna.
"Instutitioner", gud förbjude - skulle vara den sortens www-institutioner som vår bosniske vän Osmanagic hämtar sina kunskapare ifrån, då. 
Två namn som jag kommer på:
Ulf Erlingsson - doktor, nota bene - placerar Atlantis på Irland, och är därmed den svensk jag känner till som arbetar ivrigast i von Dänikens anda.
http://atlantisinireland.com/
Bob Lind heter en som studerat just Ales stenar, hans teorier är inte vildare än att han vill ha det hela till en solkalender av äldre datum än vendeltid, som är monumentets vedertagna datering. Han är nog på tok för konventionell för von Däniken.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=1566
Det vore hur som helst intressant att höra lite om vilken inriktning din dokumentär skall hålla. Eftersom du skriver på Skalman - välkommen till forumet, förresten! - är det kanske onödigt att anta att den kommer att hålla sig så strikt vetenskaplig som det bara går.
Två namn som jag kommer på:
Ulf Erlingsson - doktor, nota bene - placerar Atlantis på Irland, och är därmed den svensk jag känner till som arbetar ivrigast i von Dänikens anda.
http://atlantisinireland.com/
Bob Lind heter en som studerat just Ales stenar, hans teorier är inte vildare än att han vill ha det hela till en solkalender av äldre datum än vendeltid, som är monumentets vedertagna datering. Han är nog på tok för konventionell för von Däniken.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=1566
Det vore hur som helst intressant att höra lite om vilken inriktning din dokumentär skall hålla. Eftersom du skriver på Skalman - välkommen till forumet, förresten! - är det kanske onödigt att anta att den kommer att hålla sig så strikt vetenskaplig som det bara går.
-
jakethesnake
- Ny medlem
Tack för svar
Känns kul att ha hittat hit. Alltid varit intresserad av historia, allt fram till modern tid. Fast mina kunskaper är på Hobbynivå förståss.
Projektet har inte dragits igång än, utan är nu bara på tidigt planeringsstadium. Förhoppningen är att det ska bli en serie där man går i Dänikens fotspår över hela landet och lägger upp teorier och motteorier, så att filmen i sig är partisk och man får göra sin egen uppfattning.
För ärligt talat vet jag inte själv vad jag ska tro.
Det ska i alla fall bli en väldigt spännande resa, för mig och förhoppningsvis för tittarna också.
Men som sagt... Finns det mer mystiska platser förutom Ales stenar? Finns det radioaktivitet någonstans kanske? Landningsplatser? Smällt berg? Kartor ritade från rymden?
/Jakob
Känns kul att ha hittat hit. Alltid varit intresserad av historia, allt fram till modern tid. Fast mina kunskaper är på Hobbynivå förståss.
Projektet har inte dragits igång än, utan är nu bara på tidigt planeringsstadium. Förhoppningen är att det ska bli en serie där man går i Dänikens fotspår över hela landet och lägger upp teorier och motteorier, så att filmen i sig är partisk och man får göra sin egen uppfattning.
För ärligt talat vet jag inte själv vad jag ska tro.
Det ska i alla fall bli en väldigt spännande resa, för mig och förhoppningsvis för tittarna också.
Men som sagt... Finns det mer mystiska platser förutom Ales stenar? Finns det radioaktivitet någonstans kanske? Landningsplatser? Smällt berg? Kartor ritade från rymden?
/Jakob
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den här artikeln kan indirekt ge en del tips: http://www.vof.se/folkvett/20011pseudo.html
Då är vi två!jakethesnake skrev:Fast mina kunskaper är på Hobbynivå förståss.
Alltså "opartisk", OK.jakethesnake skrev:filmen i sig är partisk och man får göra sin egen uppfattning.
Nu blir jag aningen ställd. Letar du efter faktiska eller påhittade frågeställningar? Några landningsplatser för rymdskepp (som jag antar att du menar) finns inte, om du skulle hitta ett faktiskt sådant och bevisa det vore det förvisso en första klassens sensation, men det verkar som om du snarare är ute efter virrpannor som försöker lura sig själva och andra att sådant finns där sådant inte finns.jakethesnake skrev:Finns det mer mystiska platser förutom Ales stenar? Finns det radioaktivitet någonstans kanske? Landningsplatser? Smällt berg? Kartor ritade från rymden?
-
jakethesnake
- Ny medlem
Nu kom jag på två namn som jag borde kommit på direkt -- Henry Kjellson! Och Carl-Anton Mattsson. Deras Teknik i forntiden står ju i hyllan. Den förre död 1962, den senares status känner jag inte till men han är åtminstone en generation yngre.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Kjellson
(Efter att ha kollat på wikin så är det en oerhört mycket intressantare person än jag kunnat ana -- förste flygingenjören inom försvaret, deltog i en haveriutredning 1916 (sexton!), var med om att ta fram Tummelisa, "enda personen med egen monter vid Flygvapenmuseet i Malmslätt", världsmästare i bågskytte, innehavare av O.B.E. och far till Ingvar Kjellson... För farao, gör en film om Henry...)
Utan att ha koll på vilka idéer som kommer från vem så är boken en aning seriösare än von Däniken, vete sjutton om inte Kjellson var före honom också..? Som utredningen om vilken sorts verktyg som de gamla egyptierna kan ha använt; där EvD börjar längst bort i häftighets-skalan, med lasrar och gravitationsneutralisatorer etc., diskuterar K & M något som snarare påminner om vinkelslipar. Sen är de bra långt ute i tankerymden, men hur som helst - där har du två namn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Kjellson
(Efter att ha kollat på wikin så är det en oerhört mycket intressantare person än jag kunnat ana -- förste flygingenjören inom försvaret, deltog i en haveriutredning 1916 (sexton!), var med om att ta fram Tummelisa, "enda personen med egen monter vid Flygvapenmuseet i Malmslätt", världsmästare i bågskytte, innehavare av O.B.E. och far till Ingvar Kjellson... För farao, gör en film om Henry...)
Utan att ha koll på vilka idéer som kommer från vem så är boken en aning seriösare än von Däniken, vete sjutton om inte Kjellson var före honom också..? Som utredningen om vilken sorts verktyg som de gamla egyptierna kan ha använt; där EvD börjar längst bort i häftighets-skalan, med lasrar och gravitationsneutralisatorer etc., diskuterar K & M något som snarare påminner om vinkelslipar. Sen är de bra långt ute i tankerymden, men hur som helst - där har du två namn.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag tror du nog måste inse att det här är två motsägelsefulla premisser. Du kommer inte hitta annat än virrpannor som påstår sig hittat bevis för landningsbanor (och smält berg, oförklarlig radioaktivitet, kartor från rymden och sådant).jakethesnake skrev:Med landiningsplatser menar jag platser som vissa skulle kunna tolka ha används som landningsplatser och att det till en viss mån finns bevis därom. Däremot vill jag inte vara så fördomsfull att jag kallar dem virrpannor.
Det finns säkert personer som är inspirerade av Däniken, men jag tror det blir svårt att utgå från Däniken i ett program om Sverige. Däniken har inte skrivit (vad jag vet) om just Sverige eller några platser här. Alltså kan man strunta i Däniken helt och kanske ta de ovan nämnda svenskarna. Sedan kan man kanske jämföra med Däniken.
Mvh -Dan
En annan sak kan vara att kolla upp de som sysslar med slagrutor och annat. Följande bok har jag hittat på biblioteket: Dan Mattson: Jordstrålning, hälsa och forntida vetande, utgiven på NTB/Parthenon 1995. Där har de gått runt med slagruta på bl.a. Anundshögens skeppssättningar och olika trojaborgar.
Mafalda
Mafalda
Just när det gäller svenskar med "Däniken-inspiration" så kan man väl möjligen nämna Eugen Semitjov som en av dem. Han skrev ju en del böcker om UFO:n och utomjordingar under jordens forntid. Han är mer försiktig i sina uttalanden, men nog lutar sympatierna lite åt Däniken-hållet.
Lite om honom, och litteraturlista:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eugen_Semitjov
Lite om honom, och litteraturlista:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Eugen_Semitjov