Videoklipp på Hitlers besök i Finland 1942

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 juni 2004, 23:39

Det vore väl ganska enkelt att avliva myten bara genom att läsa en biografi om Hitler, det lär ju stå vad han gjorde hösten 1912 till våren 1913. Tyvärr har jag bara Shirers Vem var Adolf Hitler? och han nämner inget specifikt under perioden, bara det att han hankade sig fram i Wien, som han sedan lämnade våren 1913.

/Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 juni 2004, 06:41

Stilleben skrev:Två webbsidor om Hitlers påstådda besök (hos släktingar) i Liverpool 1912-1913
http://www.bbc.co.uk/legacies/myths_leg ... le_3.shtml (flera sidor, mycket intressant och även om Hitlers härkomst)

http://www.btinternet.com/~m.royden/mrl ... erpool.htm

Vad är sant?
Jag har läst ett antal biografier om Adolf Hitler, och ingenstans näms där att han besökt Storbritannien, än mindre Liverpool.
Ett sånt besök torde rimligen - om det nu skett - ha noterats i någon av dessa biografier, men icke. Så jag är ganska säker på att detta är en helt felaktig myt.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juni 2004, 07:56

Perra skrev:Med tanke på att han hade att göra med att överleva, verkar det föga troligt att han skulle åkt till England som ung. Att han skulle ha några släktingar i USA har jag heller aldrig hört talas om!
Han har/hade släkt i USA. Hette också Hitler, men de bytte namn efter kriget till Hiller. Ingen källa möjlig, då jag inte kommer ihåg var jag l'äste det.

Maia
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 juli 2003, 15:43
Ort: Västergötland

Inlägg av Maia » 4 juni 2004, 12:38

Han har/hade släkt i USA. Hette också Hitler, men de bytte namn efter kriget till Hiller. Ingen källa möjlig, då jag inte kommer ihåg var jag l'äste det.
De där uppgifterna skall man nog ta med en smula salt och källkritik, det låter mer som sensationshistorik, än seriös forskning om du frågar mig. Har dessutom för mig att den här diskussionen om släktnamnet Hitler har varit uppe förut och att det däri mer eller mindre fastslogs att släkten Hitler, enbart fanns i Europa och aldrig var särskilt utbredd ens där. Ej heller fanns där särskilt många(om några) andra som bar namnet Hitler då det skall ha varit ett väldigt ovanligt namn i den utformning som Hitler stavade det iaf. Så tills du kommer på källan och man kan undersöka uppgiften lite själv så tar jag ställer jag mig väldigt frågande till uppgiften.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 juni 2004, 13:10

Hitlersläkten i USA skämdes nog lite grann var Adolf H hade ställt till med i Europa. :D

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 4 juni 2004, 13:32

Stefan Lundgren skrev:Hitlersläkten i USA skämdes nog lite grann var Adolf H hade ställt till med i Europa. :D
Tror du det? Kan det vara därför de bytte namn? :wink:

/A

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Inlägg av Kai Robert » 4 juni 2004, 13:54

Maia skrev:
Han har/hade släkt i USA. Hette också Hitler, men de bytte namn efter kriget till Hiller. Ingen källa möjlig, då jag inte kommer ihåg var jag l'äste det.
De där uppgifterna skall man nog ta med en smula salt och källkritik, det låter mer som sensationshistorik, än seriös forskning om du frågar mig. Har dessutom för mig att den här diskussionen om släktnamnet Hitler har varit uppe förut och att det däri mer eller mindre fastslogs att släkten Hitler, enbart fanns i Europa
länk till tidigare disskussion som jag tycket visar att han har släktingar i USA som har bytt namn till Hiller.

viewtopic.php?p=70383&highlight=hiller#70383

MVH Kai

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 4 juni 2004, 16:45

Var det Alois barn och barnbarn det handlade om alltså!?

Då är jag med, men då var det släktingar som bodde i USA långt efter Hitlers ungdom. Så helt fel ute var jag inte.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Videoklipp på Hitlers besök i Finland 1942

Inlägg av mustamato » 22 oktober 2006, 06:33

https://www.youtube.com/watch?v=4C5jmgTySOg

Videoklipp som varar i 4 minuter 26 sekunder. Ganska intressant :)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Videoklipp på Hitlers besök i Finland 1942

Inlägg av Perman » 22 oktober 2006, 23:00

mustamato skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4C5jmgTySOg

Videoklipp som varar i 4 minuter 26 sekunder. Ganska intressant :)
Besökte Hitler Finland mer än en gång? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett minne av en annan video från ett besök av Hitler i Finland där bl a hjulen i landningsstället står i brand på hans FW 200 Condor efter en förmodad hård inbromsning vid landningen. Dessutom så var väl piloten nära att flyga in i en skorsten nånstans i Polen under ditresan?

Jag kan inte heller låta bli att nämna den här lilla historien från när Hitler skulle besöka Mannerheim på hans födelsedag:

Mannerheim sitter i sin privata järnvägsvagn och väntar på Hitler. Tysk säkerhetspersonal har anlänt och börjar leta igenom vagnarna efter eventuella bomber o. d. En officer från säkerhetsstyrkorna går fram till Mannerheim som sitter och blossar på en stor cigarr.
- "Entschuldigen Sie mich herr Generalfeldmarschall, aber der Führer mag nicht Tabakrauch."
- "Nein, aber ich." svarade Mannerheim och fortsatte lugnt att blossa på sin cigarr. :D

Så vitt jag vet så ska den vara sann. Jag hoppas och tror att jag inte behöver översätta till svenska.

/Per

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 26 oktober 2006, 00:32

Jag skulle tro att detta är ett klipp från den tyska fotografen. Jag har för mig att man i det finska materialet ser en tysk fotograf (dock längesen jag såg det, så jag kan ha fel). Resan till Finland var mig veterligen Hitlers enda utlandsbesök under kriget tillsammans med snabbvisiten i Paris.

Det var denna resa till Finland som genererade Thor Damens inspelning av Hitler när han talar med sin "vanliga röst" som är mörkare och djupare än när han skriker i sina officiella tal. Dessutom sägs det att Mannerheim gjorde ett starkt intryck på Hitler, så till den grad att han lät bli att ställa politiska och militära krav som han kanske annars skulle ha gjort (som att Finland skulle delta aktivt i belägringen av Leningrad samt bryta Murmanskbanan). Huruvida detta stämmer eller inte, har jag dock ingen större kännedom om.

ThEd85
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 april 2006, 13:33
Ort: Sverige/Värmland

Inlägg av ThEd85 » 28 oktober 2006, 12:36

mustamato skrev:Det var denna resa till Finland som genererade Thor Damens inspelning av Hitler när han talar med sin "vanliga röst" som är mörkare och djupare än när han skriker i sina officiella tal.
Är det någon som vet vart man kan höra det?

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 30 oktober 2006, 11:52

ThEd85 skrev:
mustamato skrev:Det var denna resa till Finland som genererade Thor Damens inspelning av Hitler när han talar med sin "vanliga röst" som är mörkare och djupare än när han skriker i sina officiella tal.
Är det någon som vet vart man kan höra det?
Tror att det kan finnas något på nyss öppnade YLE Arkiv, men har inte kollat. Det att Bruno Granz övade inför "Der Untergang" med att lyssna på dessa och att Tyskarna var inte så lyckliga med att man spelade in detta.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 oktober 2006, 12:14

Armfeldt skrev:Hittade en länk på Third Reich Forum till en sida som har publicerat Hitlers tal i "mjuk ton".

Jag kan dock inte säga med säkerhet att det är Hitler. Men den som kan tyska kanske kan bekräfta eller dementera det som står på den här sidan om bandet.

Längst ner på sidan finns inspelningen.

http://www.ero.fi/ah/
Från viewtopic.php?t=16646

/Martin

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 31 oktober 2006, 09:10

Patrik skrev:
Stilleben skrev:Två webbsidor om Hitlers påstådda besök (hos släktingar) i Liverpool 1912-1913
http://www.bbc.co.uk/legacies/myths_leg ... le_3.shtml (flera sidor, mycket intressant och även om Hitlers härkomst)

http://www.btinternet.com/~m.royden/mrl ... erpool.htm

Vad är sant?
Jag har läst ett antal biografier om Adolf Hitler, och ingenstans näms där att han besökt Storbritannien, än mindre Liverpool.
Ett sånt besök torde rimligen - om det nu skett - ha noterats i någon av dessa biografier, men icke. Så jag är ganska säker på att detta är en helt felaktig myt.
Under "Första världskriget & mellankrigstiden" har det framkommit att Hitler också besökt Norge, han var där 1934, viewtopic.php?t=27357 . Ytterligare ett land som han alltså varit i.

Men hur var det med hans påstådda Liverpool-besök enligt ovan? Se länkarna om detta ! Finns det något säkert svar?

Skriv svar