Amish-folket
Amish-folket
Hej,
Jag hade en diskussion tidigare i veckan med en kamrat angående amish-folket. Jag är väldigt intresserad i dem, deras sätt att leva och att de vägrar anamma den moderna västerländska kulturen. Tyder på religös och kulturell integritet. Hur som helst visade det sig att min kamrat tyckte samma sak och frågade mig därför om man kunde konvertera in i amish-folket. En mycket intressant fråga jag inte hade något adekvat svar på. Berättade enbart vad jag läst på internet, att amish-folkt accepterar konvertiter som bosätter sig hos dem och verkligen lever ett amish-liv. Men är det någon som är kunnig inom amish-folket här som kan ge mig en utförligare beskrivning?
Är det möjligt att be om att få bo där, och formellt konvertera in i "sekten"?
Tacksam för alla svar!
Må väl
//Corsair
Jag hade en diskussion tidigare i veckan med en kamrat angående amish-folket. Jag är väldigt intresserad i dem, deras sätt att leva och att de vägrar anamma den moderna västerländska kulturen. Tyder på religös och kulturell integritet. Hur som helst visade det sig att min kamrat tyckte samma sak och frågade mig därför om man kunde konvertera in i amish-folket. En mycket intressant fråga jag inte hade något adekvat svar på. Berättade enbart vad jag läst på internet, att amish-folkt accepterar konvertiter som bosätter sig hos dem och verkligen lever ett amish-liv. Men är det någon som är kunnig inom amish-folket här som kan ge mig en utförligare beskrivning?
Är det möjligt att be om att få bo där, och formellt konvertera in i "sekten"?
Tacksam för alla svar!
Må väl
//Corsair
Amish tillhör menoniterna och de mer modera menoniterna t om missionerar och får in en del nya den vägem. De har t ex kyrkor i Bronx med flera ställen.
Old Order typ de som var med om skolmordet för en tid sedan missionerar däremot inte och är inte lika många som ansluter sig heller beroende på bristen av missionerande och att det ställs högre krav. Det går ändå att ansluta sig till dem men de är i regel ganska misstänksamma av sig så det kan ta en tid innan du blir till fullo accepterad.
Old Order typ de som var med om skolmordet för en tid sedan missionerar däremot inte och är inte lika många som ansluter sig heller beroende på bristen av missionerande och att det ställs högre krav. Det går ändå att ansluta sig till dem men de är i regel ganska misstänksamma av sig så det kan ta en tid innan du blir till fullo accepterad.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag fick äran att se dem i verkligheten under sommaren 1996 i USA, vi åkte med en buss på en sidoväg och då såg man dem på nära håll. Synd att jag inte har mitt lilla arbete om amishfolket kvar eller rättare sagt, jag vet inte vad jag har arbetet, arbetet är nog borta för länge sedan.
Men det som jag vill lyfta fram är deras levnadssätt, om någon skulle få sin lada nerbränt så hjälps alla åt att bygga upp ladan igen. Skulle ett annat problem uppstå så assistera i stort alla arbetsföra för att det skulle bli som förut igen. Det jag vill lyfta fram är deras kollektiva anda, dom försöker visa med kroppen att de inte vill bråka.
Ett annat religiös samfund i USA minns jag inte riktigt namnet på, men dom lever i Dakotaregionen och de har också vanor som kan känneteckas på 1800-talet. Vill någon har nånting där, så är det ett råd som ställer frågan, "kan det föra oss närmare Gud?". Det finns vissa likheter mellan detta samfund och Amish-folket.
Stefan
Men det som jag vill lyfta fram är deras levnadssätt, om någon skulle få sin lada nerbränt så hjälps alla åt att bygga upp ladan igen. Skulle ett annat problem uppstå så assistera i stort alla arbetsföra för att det skulle bli som förut igen. Det jag vill lyfta fram är deras kollektiva anda, dom försöker visa med kroppen att de inte vill bråka.
Ett annat religiös samfund i USA minns jag inte riktigt namnet på, men dom lever i Dakotaregionen och de har också vanor som kan känneteckas på 1800-talet. Vill någon har nånting där, så är det ett råd som ställer frågan, "kan det föra oss närmare Gud?". Det finns vissa likheter mellan detta samfund och Amish-folket.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det är en tolkning av amishfolkets huvudsakliga motiv som jag läste i en debattbok där man tog upp amishfolket i förbifarten, kommer dock inte ihåg varken titel eller författare.Markus Holst skrev:Är detta ett citat hämtat från amish-folket, eller är det din egen tolkning?Giancarlo skrev:"Vad ska vi med gud till om vi har all den här tekniken? Alltså väljer vi gud".
Vill poängtera att det är någonting jag ser som positivt inom sådana här grupper. Ett oerhört socialt stöd där man tar hand om varandra inom familjen och delar på det man har. På engelska vill jag minnas att det kallas kristen anarkism. Någonting vårt samhälle i högsta grad kan lära oss av amish-folket är att det finns ett värde i att ha ett starkt familje- och områdesliv tillsammans med de man spenderar sitt liv.Stefan Lundgren skrev:Men det som jag vill lyfta fram är deras levnadssätt, om någon skulle få sin lada nerbränt så hjälps alla åt att bygga upp ladan igen. Skulle ett annat problem uppstå så assistera i stort alla arbetsföra för att det skulle bli som förut igen. Det jag vill lyfta fram är deras kollektiva anda, dom försöker visa med kroppen att de inte vill bråka.
Vore helt klart intressant att besöka dem.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det kan jag varmt rekommendera dig att göra, jag är till hundra procent säker på att du inte kommer att ångra detta.Corsair skrev:
Vore helt klart intressant att besöka dem.
Men vi "hoppade" aldrig av bussen för att titta närmare på dem, för oss räckte det med att titta ut genom fönstret. Men om du får chansen att se amishfolket igenom att ni går ut från bussen, så tycker jag att du bör göra detta.
OBS: Det gäller även andra som har läst detta inlägg också.
Ni blir förda rakt in i 1800-talet, det kan jag nästan lova.
Stefan
Hur är det med religiös tolerans hos amish-folket? Kommer de samla sina pitch-forks och driva ut en som om man vore Shrek om man inte är kristen?Stefan Lundgren skrev:Det kan jag varmt rekommendera dig att göra, jag är till hundra procent säker på att du inte kommer att ångra detta.
Men vi "hoppade" aldrig av bussen för att titta närmare på dem, för oss räckte det med att titta ut genom fönstret. Men om du får chansen att se amishfolket igenom att ni går ut från bussen, så tycker jag att du bör göra detta.
OBS: Det gäller även andra som har läst detta inlägg också.
Ni blir förda rakt in i 1800-talet, det kan jag nästan lova.![]()
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Tomas Carlsson
- Utsparkad
Re: Amish-folket
Ska du bli amish så bör du fundera över om du tycker det är värt att byta liv - inga kvällar med coca cola och ostbågar framför teven med familjen. Samt du kan ju inte direkt göra vad du vill.
MVH
Tomas
MVH
Tomas
Ja, det stämmer. Tydligen så är det så att de har förrutom Bibeln lagt till ytterligare en dimension de ser som nödvändigt för att utveckla ett hållbart samhälle, ordnung.Stefan Lundgren skrev:Jag tyckte att jag läste nånstans att det går att komma i amishfolket, men då måste man acceptera vissa regler. Har för mig det faktiskt om jag inte har fel.
Givetvis tänker varken jag eller min kompis konvertera till amish. Det var mer ett roligt tankeexperiment.
/Corsair
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: