Adjektiv
Adjektiv
det här kanske är ett litet konstig ämne att ta upp. men men. vi ska skriva 10 adjektiv till ett arbete i skolan som beskriver medeltiden. Skulle va kul om man fick lite tips. 
- Ralf Palmgren
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Verkar som ett lite småskumt uppdrag. Försök hitta 10 adjektiv som beskriver nutiden. Det låter rätt svårt, eftersom det finns så mycket. Dessutom måste man ju ha en grym inblick i medeltiden för att verkligen hitta de 10 ord som korrekt beskriver medeltiden. Allt annat blir ju ren gissning och stereotyper. Antar förresten att det gäller svensk medeltid 
i övrigt var jag så dålig i Svenska att jag inte vet vad ett adjektiv är
i övrigt var jag så dålig i Svenska att jag inte vet vad ett adjektiv är
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
observera att om de inte hade toapapper, ej heller varma duschar och många inte hade några ombyteskläder, etc så rimligt sett hade de ett helt annat begrepp om ordet "illaluktande". Det var ju det helt normala för dem.
En modern människa hade helt säkert pressat in illaluktande bland de första adjektiven. Men antagligen inte en medeltida människa.
En modern människa hade helt säkert pressat in illaluktande bland de första adjektiven. Men antagligen inte en medeltida människa.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Intressant vore ju att be medeltidiianen beskriva lukterna i dagens Sverige. Förmodligen hade han sagt just att det här och nu luktar illa. Lukter är ju något som vi bara märker när de förändras, varför vår luktfria värld säkerligen luktar lika mycket som andra.Stefan skrev:observera att om de inte hade toapapper, ej heller varma duschar och många inte hade några ombyteskläder, etc så rimligt sett hade de ett helt annat begrepp om ordet "illaluktande". Det var ju det helt normala för dem.
Lukters godhet är ju även värdeladdade såtillvida att lukter upplevs goda eller hemska beroende på vad vi associerar dem till. I min barndoms sommarstuga lagades maten på fotogenkök, varför jag fortfarande tänker på mat när jag känner lukten av fotogen och stundtals tycker att fotogen luktar gott.
Jag har fortfarande i starkt minne hur jag en sommardag stod parkeran utanför centralstationen i Lund, mitt i rusningstid. Då kände jag mycket tydligt hur hela staden luktade illa av avgaser, alla rentvättade och väldeodorantade lundensare till trots. Dålig lukt är nog inte specifikt för medeltiden.
Eftersom man inte kan beskriva Medeltiden som den var (eftersom vi inte kan veta allt om den) så måste man ju beskriva den ur vårt perspektiv. Det vill säga som en del av undervisningen i historia. Då kan man ju drämma till med svår, otydlig, obegriplig, osammanhängande eller kanske omöjlig?
Jag saknar inte skolan.
Jag saknar inte skolan.
Det där är väl två fullständigt olika saker - å ena sidan ofullständig kunskap (men visst vet vi tillräckligt mycket om medeltiden för detta sammanhang), å andra sidan skillnaden mellan att beskriva hur de som levde då upplevde sin tid, och hur vi skulle upplevt den om vi kommit dit.WZH skrev:Eftersom man inte kan beskriva Medeltiden som den var (eftersom vi inte kan veta allt om den) så måste man ju beskriva den ur vårt perspektiv.
Att kalla medeltiden "mörk och illaluktande" ligger kanske i paritet med att konstatera att man på 30-talet inte kunde köpa en färg-TV för pengar. Eller att jag fick inleda min nät-bana med ett modem på en tusendels ADSL-lina (eller vad det kan bli). Hur skulle de kunna jämföra sig med framtiden? Lixom.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag håller med B Hellqvist om att medeltiden inte var en mörk tidsperiod. Därför har jag ett "wink" i inlägget ovan. Men varifrån kommer det här med "1800-talsattityd"?1800-talsattityd. Forskningen har kommit längre än så. Kolla de senaste 50 årens historieskrivning.
Medeltiden var inte en mörk tidsperiod. Att den räknas som en mellanliggande tidsperiod då ingenting nytt skapades är en myt som härstammar från renässansen på 1500-talet. Renässans betyder just pånytt födelse. Renässansen var således dynamiskt cyklisk då man strävade tillbaka till gulåldern (antiken) efter en tusenårig vila!Den "mörka" medeltiden. Wink