Hemmabygge under amerikanska inbördeskriget

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Hemmabygge under amerikanska inbördeskriget

Inlägg av Vargas » 13 september 2006, 15:49

Surfade runt lite grann på måfå och dök in på en sida som väckte min nyfikenhet.
Hemsidan har jag förlängesedan slarvat bort och det var en utav det amerikanska frihetskrigets hjältar som enligt utsago byggd ihop ett antal musköter och på detta sätt gjort sig ett mycket primitivt "flerskotts" vapen.

Bilden nedan har ingenting med geväret eller mannen ifråga men ger en snarlik ide om hur hans bössa var.
Är det någon som vet någonting mer om mannen och framför allt bössan att göra?
Vapnet på bilden ser rätt tung ut hursomhelst för att vara så liten så jag kan tänka mig att det krävdes sin karl att handskas någorlunda smidigt med bössan ifråga.
Bilagor
nock2_sml.jpg
En glad farbror med ett udda gevär
nock2_sml.jpg (37.62 KiB) Visad 5612 gånger

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 september 2006, 18:32

Utan att veta nåt konkret gissar jag att han helt enkelt smällde ihop dem i en rad. Att användas i någon form av halvfast lavett.
Ungefär som två eller fyrkopplade LV kulsprutor under andra världskriget, och diverse småkalibriga artilleripjäser seklerna innan...

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 17 september 2006, 02:32

Jag har sett flera exempel på samma tema, även tidigare. Det brukar ju finnas ganska mycket vapenkunnigt folk här som kan detaljerna, så vi får väl se om vi får ett mer utförligt svar, men idéerna var i varje fall inte nya.
Jag har sett modeller med roterande pipor, oftast med separata hanar för varje pipa, i vilket fall som helst var de flesta väldigt otympliga, och dessutom så blev de väldigt svåra att ladda om efter alla skotten; de var ju ändå mynningsladdare, så det dröjde innna principen slog igenom. Dessutom krävde konstruktionerna en hel del, så jag tror knappast att vapnen var särskilt billiga i produktion.
Lavett eller någon form av stöd har krävts för de flesta varianter jag sett.

Skriv svar