Historien bakom bensinmackar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 3 november 2010, 23:13

Tänkte fortsätta min utredning av bensinmackarnas historia genom att ta mig tillbaka till 30-talet.

Marknadsandelar strax före andra världskrigets utbrott:

Standard oil (sedermera Statoil via Esso): 25%
Nafta (Sedermera OKQ8 via Gulf och Q8): 25%
Shell (Sedermera eller kanske snarare snart St1): 25%
Texaco (Sedermera Preem) 15%
BP (Sedermera uppdelat mellan Statoil och St1 via Uno-X): 5%
Övriga inkl Nynäs, IC mfl: 5%

Jag tycker att det är slående hur marknadsandelssiffrorna var nästan identiska med dagens trots flera årtionden däremellan med stenhård konkurrens då inget bolag nådde över 15% !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 november 2010, 23:59

Förr i tiden var jobbet på mackarna för äldre män eller medelsålders män, nu jobbar ju t o m snygga tjejer i mackarna. Även där har det blivit förändrat, vid macken i Sollebrunn i Västergötland kan man en mack från 1950-talet (har nog skrivit om det tidigare).

En bild finns bl a på;

http://www.transport.se/home/trp2/tidn/ ... 25004125BC

Lite längre ner på denna fotosida!!!

http://www.cadillacclub.se/galery05/galery05sdel3.html

Själv var jag där för ungefär femton år sedan.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Angående Naftasyndikatet

Inlägg av Olof Trätälja » 4 november 2010, 11:02

Naftasyndikatet var bröderna Nobels oljebolag som redan under 1800-talet hade börjat utvinna olja i Ryssland och från 1910 egenimporterade petroleumprodukter, från början främst fotogen, till Sverige. Som bekant nationaliserades den ryska produktionen men importfirman fanns kvar och man försåg även en hel del av IC:s stationer som var skyltade Nafta. (notera att dessa finns med i marknadsandelssiffran 25% ovan). Detta var naturligtvis moraliskt tveksamt eftersom det ju understödde nationaliseringen och bensinen kallades inte sällan bolsjevikbensin. Men den var ju billigare! 1937 blev det emellertid slut på importen från Sovjetunionen och Gulf köpte Naftas egna bensinstationer. Endast ett fåtal han dock skyltas om före krigsutbrottet och bensinransoneringen. Efter kriget bildar IC tillsammans med KF och några andra intressenter OK som på 60-talet även kom att bli varumärke för IC-stationerna. Nafta stationsnät hade således delats upp i två konkurrerande nät, Gulf och OK.

1975 kom nästa nationaliseringsvåg och denna gång var det Gulfs anläggningar i Kuwait som drabbades, USA:s olja höll också på att sina så USA övergick till att bli en importnation och de amerikanska bolagen började dra sig ur den europeiska marknaden. 1983 såldes Gulfs svenska stationsnät ironiskt nog till det statliga kuwaitiska oljebolaget och fick namnet Q8.

Nåväl pendeln svänger och 1989 påbörjades upplösningen av Sovjetunionen. Under 90-talet ökar den ryska oljeimporten starkt till Sverige medan importen från mellanöstern sjunker. 1999 slås som av en händelse åter Q8 och OK samman under namnet OKQ8 och idag tror jag att den allra mesta bensinen som säljs är rysk*.

Bild

*Ryska drivmedel står för nästan hälften av den svenska importen och jag antar att det är Statoil som säljer den norska andelen samt att Shell och Preem som har egna raffinaderier i Sverige står för den mer differentierade importen. Således bör det vara OKQ8 som säljer merparten av den ryska bensinen.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Olof Trätälja » 4 november 2010, 11:35

varjag skrev:...ett par märkesnamn från forntiden var Standard Oil (numera ESSO) och Gargoil för smörjoljor, Varjag
Här kanske man kan tillägga att Gargoil var ett varumärke under Mobil som sedermera kom att även sälja bensin, då under eget namn. Dessa stationer övergick senare som nämnts ovan först till Norsk Hydro och därefter St1.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av varjag » 4 november 2010, 11:39

Tänkte fortsätta min utredning av bensinmackarnas historia genom att ta mig tillbaka till 30-talet
Tack Olof Trätälja för exposén över historien. Det mesta är nytt för mig då bensinbranschen i Sverige efter 1968 - vid varje sällsynt nytt hembesök - visade förvillande förändringar :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 5 november 2010, 00:19

Man tackar för att det intresserar någon. Samtidigt så bör väl sägas att mycket av det jag skrivit är plockat ur boken "Farväl till macken" om än inte allt. För att avsluta det hela och i någon mån återknyta till Gargoyle (som smörjoljan egentligen skall stavas) så såldes alltså inte denna av Mobil själva förrän man fick eget stationsnät på 60-talet. Istället var det BP som var återförsäljare i Sverige.

För BP själva var ödet mindre gynnsamt. Trots sin storlek på världmarknaden och sin tidiga etablering i Sverige och enträgna försök lyckades man aldrig riktigt etablera sig bland de största. Förvisso nådde man under marknadssplittringens 50-tal ganska långt och 1985 hade man kommit upp i en marknadsandel på 13%. Men det räckte inte riktigt. Vid slutet av 80-talet fick man idén att koncentrera verksamheten till större stationer och till sydsverige där man tyckte sig ha tillräcklig omsättning. De mindre stationerna såldes till Uno-X och därefter gjordes en bytesaffär med Statoil som övertog de kvarvarande norrländska stationerna mot att BP fick några i söder. Detta mottogs dock inte särskillt väl av marknaden och 1993 lämnade BP Sverige genom att det kvarvarande stationerna såldes till Statoil. Därmed kom ett bolag som annars torde passa ganska väl in på den nordeuropeiska marknaden att försvinna.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 november 2010, 22:08

Jo, det är verkligen nostalgisk tripp som vi fick!!!
Tänker på de mackar runtom i Uppland som har blivit nedlagda.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av varjag » 7 november 2010, 12:49

Vad jag finner intressant är det evinnerliga övertagandena/namnbytena och i många fall kortvariga äganden.
Vinstmotivet måste ju ha varit avgörande men tydligen byggt på ''konjunkturer'' och lösan sand. Eftersom den sammanlagda svenska konsumptionen = försäljningen knappast haft några enorma toppar - eller dykningar genom åren, tycker jag det hela verkar precis som ommöblering av däcksstolarna på TITANIC...... :wink:
Gissar att tillfälliga kontrakt om billigare råvara - ligger bakom....Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 7 november 2010, 13:10

Nja, jag tror inte att det var billiga kontrakt utan snarare att man då ville etablera sig, men att mer långsiktiga trender tog överhanden. Generellt kan man säga att den uppbyggnad som skedde under 50 och 60 talen främst genomfördes av amerikanska bolag som ville slå sig in på marknaden. Vi skall då komma ihåg att marknaden på den tiden var svårare att komma åt och att man i större utsträckning behövde egna återförsäljare.

Ett intressant exempel är kedjan Murco, ett amerikanskt bolag som på 60-talet ville slå sig in på den svenska marknaden. Man lyckades dock aldrig att få tillstånd till att bygga något raffinaderi i Europa. Istället tvingades man in i en komplicerad bytesaffär med BP där man fick europeisk raffinaderikapacitet samtidigt som BP kom åt den amerikanska marknaden. Men en bikomponent i bytesaffären var att Murco lämnade vissa europeiska marknader. Därför övertog BP Murcos svenska stationsnät.

På senare tid har europamarknaden blivit allt mindre intressant för amerikanska bolag i takt med att USA blivit en importnation och då har andra intressenter tagit över. Jag tror nog att det finns en underliggande fundamental utveckling som driver förändringarna i återförsäljarledet.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 november 2010, 22:19

Jag vet inte om någon har sett det, men jag har lagt ut några egna bilder på nedlagda mackar i Uppland och ni söker antingen på "bensinmack" eller "mack" på http://stephannium-mm.blogspot.com/. Om jag inte missminner mig så har drygt fyratusen mackar i Sverige lagts ner under den senaste 10-15 åren och i synnerhet på landsbygden. Jag anser att de nedlagda mackarna har ett kulturvärde och förhoppningsvis att någon av dem skall kunna återuppstå igen.

Apropå den redan nämnda länken så publicerade två bilder på nedlagda mackar och kan kommentera dessa också.

http://stephannium-mm.blogspot.com/2010 ... ackar.html

Macken i Östervåla vet jag inte riktigt när den stängdes och det har funnits flera mackar i orten. Det är faktiskt lite frappant att en ort på drygt 6 000 invånare inte har en riktig mack, kanske beror på läget eftersom ingen direkt trafikerad väg går igenom området. Riksväg 67 går ett par mil bort och likaså E4:an som många väljer istället för länsväg 272.

Preemmacken i Svista som också Shell har huserat lades ner i samband med den nya motorvägen öppnades för nästan fyra år sedan. I det där läget hade jag värdshuset bakom mig och det är tal om att värdshusets skall öppnas i nya lokaler vid den nya motorvägen. På andra sidan av f d E4:an låg också en bensinmack som också hyrde ut rum.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 17 november 2010, 10:15

Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om någon har sett det, men jag har lagt ut några egna bilder på nedlagda mackar i Uppland och ni söker antingen på "bensinmack" eller "mack" på http://stephannium-mm.blogspot.com/. Om jag inte missminner mig så har drygt fyratusen mackar i Sverige lagts ner under den senaste 10-15 åren och i synnerhet på landsbygden. Jag anser att de nedlagda mackarna har ett kulturvärde och förhoppningsvis att någon av dem skall kunna återuppstå igen.
Nja, det var i första hand under 70-talet som antalet försäljningsställen minskade. Under 15-års perioden 1968 till 1983 reducerades antalet från 8927 till 4431. Det var dock i första hand pumparna utanför vanliga affärer som försvann. Därefter har antalet legat runt 4000 ganska länge. Vad som däremot skett är att bemanade stationer lagts ned eller byggts om till automatstationer. 2007 bröts denna trend och sedan dess minskar antalet stationer av alla typer. För närvarande fanns i Sverige totalt ca 2937 försäljningsställen varav 1104 är fullständiga servicestationer, 122 bemannade, men utan service såsom verkstad, tvätthall eller liknande och 1711 rena automatstationer.

Det kan också vara intressant att studera hur stationerna ägs. Principiellt finns tre olika former. Dels har vi de stationer som ägs och drivs av de stora oljebolagen med i förekommande fall direktanställd personal. Typexempel OKQ8, men även de övriga bolagen har många stationer av detta slag, undantaget Din-X. Därefter har vi franchise-stationerna, dvs själva stationen ägs av oljebolaget, men hyrs ut till en mindre näringsidkare som driver själva affären i egen firma. Typiskt för fullservice-stationer hos Shell, Statoil och Preem. Slutligen har vi de självägda stationerna som ägs av den som driver den och bara är ansluten till något märke.

Den senare formen gör naturligtvis att stationen ibland kan byta märke utöver de generella förändringar som skisserats ovan. Typexempel är stationer som var anslutna till Fina vilka formellt övertogs först av det kortlivade statliga försäljningsbolaget SP och därefter av OK. Många fria företagare ville inte vara med om detta utan bytte istället märke. Tyvärr skedde det inte sällan till Uno-X eller Hydro. Dvs stationer som blivit slaktade i det senaste dribblandet mellan St1 och Statoil som pågick 2007-2009. Men många andra exempel finns också.

Angående nedläggningar på landsbyggden så kan det kanske verka som att fler stationer läggs ned där eftersom det för större konsekvenser för en ort att gå från 1 till 0 än från 50 till 20. Men statistiskt så undrar jag om det är korrekt. Tar man Stockholms innerstad som exempel, så fanns där för några tiotal år sedan minst ett 30 tal stationer. Idag är de färre än tio. Det är en större minskning än för landet som helhet.

Som beskrivande exempel kan nämnas att det 2007 fanns två hydro-stationer och en Uno-X i Stockholms innerstad. Vidare fanns två hydro samt en Uno-x i direkt anslutning till tullarna. Ytterligere hydrostatoioner fanns tex i Huvudstad, vid Bromma flygplats och i Vällingby. Samtliga dessa stationer har nu slaktats förutom två, båda automatstationer! -Uno-X i frihamnen samt Hydro vid Hammarby sjöstad (nästan direkt utanför tullen) vilka blivit St1. I ett fall, Huvudstad, finns själva verkstatden och kioskförsäljningen kvar drivna av en tapper stationsägare skulle jag tro. Men någon bensin säljs inte längre. Övriga sex stationer är helt jämnade med marken eller i olka faser av rivning.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av varjag » 17 november 2010, 11:00

Fråga: Antalet mackar minskar - dom mindre går under, trampas ned av de stora? Hur är det med privatägda mackar i Sverige? Finns dom kvar - eller ha alla köpts upp/lagts ned - av de stora?
Anno 2010, går ju också de flesta moderna bilar längre på en tankning - än för 15-20 år sedan = behovet av ''tätare'' tankställen föll bort längs huvudvägarna. Samma trend i Sverige?

Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 17 november 2010, 11:07

Privatägda var det jag menade med självägda. Fristående privatägda macker finns mindre än ett tiotal, förmodligen med mycket goda personliga kontakter för att kunna erhålla leveranser. Sedan finns det ett ganska stort antal (vet ej hur många) privatägda mackar anslutna via kontrakt till de större bolagen och skyltade under dess namn. Men det är gärna de som trängs ut i tider av neddragningar.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av varjag » 17 november 2010, 11:20

Olof Trätälja skrev:Privatägda var det jag menade med självägda. Fristående privatägda macker finns mindre än ett tiotal, förmodligen med mycket goda personliga kontakter för att kunna erhålla leveranser. Sedan finns det ett ganska stort antal (vet ej hur många) privatägda mackar anslutna via kontrakt till de större bolagen och skyltade under dess namn. Men det är gärna de som trängs ut i tider av neddragningar.
Tack....här, var bilden av privatmackar (i mycket goda lägen!) att ''de stora'' underbjöd varandra för att sälja drivmedel till dom. Dom i sämre lägen - konkurrerades ihjäl, dom behövde inte ens köpa dom. Lyckostarna i de fina lägena - bjöds utförsäljningspriser av ''de stora'', så dom - oavsett ålder - kunde ''flytta till Bahamas och fiska för resten av livet....'' :lol: Jag kände två av dom, som kämpat 24/7 i 20-30 år, men satt på tomtmark/kundkrets/idealiskt läge - man kan inte klandra dom för att ha tatt ''Bahamabiljetten'' och tackat för sig.....Good luck Bill Cochran och Tim Tomkins!

Varjag

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Historien bakom bensinmackar

Inlägg av Olof Trätälja » 17 november 2010, 11:32

Hehe, jo det förekommer säkerligen en och annan lyckad privatmackägare i Sverige också, precis som det finns ICA-handlare som dragit in över hundra miljoner till den egna plånboken (Han med den omdaterade köttfärsen är väl en av dem.) Men för flertalet är nog verkligheten lite hårdare...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar