"I'm irish-dutch-cherokee..."

Diskussioner kring släktforskning.
Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 16 oktober 2007, 21:51

Ja. Folklore. Annars måste man anta att spanjorer kom väl långt ur kurs eller att de var extremt goda simmare 1588. Folklore har en förmåga att spridas från land till land via olika kanaler.

Schwozh
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 februari 2007, 23:03
Ort: Hässleholm

Re: "I'm irish-dutch-cherokee..."

Inlägg av Schwozh » 5 november 2007, 12:09

a81 skrev:
Djinghis Khan skrev:I själva verket är det väl endast ett par procent av befolkningen som har ens några vallonska anor.
Det kan nog vara något fler än ett par procent som var vallonska anor. (Vet du var dina siffror kommer ifrån?) Jag skulle spontant (efter att ha tittat en hel del på mina föräldrars och andras släktforskning) uppskatta att det kan röra sig om lite mer, kanske något tiotal procent som överhuvudtaget har några vallonska anor. Däremot är vallonernas andel väldigt liten för de flesta vallonättlingar. För den typiske vallonättlingen utgör kanske andelen vallonska anor någon procent. Är själv cirka 2 procent vallon, men då har jag rätt många anor från norra Uppland. De flesta(?) svenskar har troligen inga vallonska anor alls.

Om man skulle gå tillbaka i folkbokföringen så långt det går, skulle sannolikt de flesta av dagens (etniska) svenskar ha någonstans mellan 95 och 100 procent (etniskt) svenska anor. Flertalet skulle nog ligga närmare 100 än 95 procent. Samtidigt har man kanske ett par procent vallonska, finska, samiska, romska eller tyska, etc, anor. Migrationen var alltså inte särskilt stor. Däremot var väl trälarna som togs hit på vikingatiden rätt många. Kanske är det en troligare orsak till mörk hårfärg? Jag hade ett par anfäder som var mycket mörkhåriga. Trots detta finns bara svensk allmoge bland deras anor (i ena fallet fanns dock en vallonsk ana som levde på 1600-talet). Sedan måste man också inse att en hel del människor i dagens Sverige var mörkhåriga redan på t ex vikingartiden, utan att för den skull ha kommit hit som trälar.
Det var ca 6 tusen år sedan man började få ljus hy i sverige o bli blonda o ljushåriga, jag tror nog att det sitter faktiskt kvar det mörka hos många svenskar utan att kunna ha blivit muterade, 6 tusen år e ganska kort tid för vara någon stor mutation.

Skriv svar