Hur många räddade Kersten?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 31 augusti 2006, 08:56

Stilleben skrev:
Utrikesministern under kriget, Christian Günther, uttryckte sig dock så här:
"Det förhåller sig otvivelaktigt så, att Kersten gjorde en rent otrolig insats ifråga om att rädda människor ur nazistbödlarnas klor. I många fall skedde detta på direkt begäran av mig, och med angivande från min sida av vilka personer det gällde. .
Detta är ett slående vittnesmål. Det är inte frågan om citerandet av vaga rykten eller lösa tyckanden - utan direkt personligt kännedom om handfasta fall.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 31 augusti 2006, 10:42

Hej!
Det stämmer att vittnesmålen till förmån för Kersten är många och uttalade folk - som Günther - som visste vad som hände. Inte bara i Sverige utan också på andra håll i världen. Detta som jag tog upp om Bergen-Belsen och Kerstens ingripande borde ju kunna dokumenteras. Och tåget som förde 2700 judar till Schweiz i stället för gaskamrarna är ju till och med bekräftat av Yad Vashem.
När jag besökte Kerstens anspråkslösa grav på Länna kyrkogård så blev jag tvungen att fråga en anställd, som måste titta i sina papper innan han kunde peka ut graven. Och han hade aldrig hört talas om Kersten! Nog tycker man ju att denna grav borde bli något av ett vallfärdsmål likt många andra välgörares.
Laitman

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 3 september 2006, 17:13

laitman skrev:Hej!
Det stämmer att vittnesmålen till förmån för Kersten är många och uttalade folk - som Günther - som visste vad som hände. Inte bara i Sverige utan också på andra håll i världen. Detta som jag tog upp om Bergen-Belsen och Kerstens ingripande borde ju kunna dokumenteras. Och tåget som förde 2700 judar till Schweiz i stället för gaskamrarna är ju till och med bekräftat av Yad Vashem.
När jag besökte Kerstens anspråkslösa grav på Länna kyrkogård så blev jag tvungen att fråga en anställd, som måste titta i sina papper innan han kunde peka ut graven. Och han hade aldrig hört talas om Kersten! Nog tycker man ju att denna grav borde bli något av ett vallfärdsmål likt många andra välgörares.Laitman
Kanske en uppgift för intresserade, bosatta i Huddinge kommun dit Länna hör, att få till stånd ett minnesmärke över denne märklige men tydligen fantastiske man ?

Tillägg 4.9.-06: Som nedan påpekats gäller det inte Huddinge kommun, även om ett Länna ligger där också!
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 4 gånger.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Inlägg av laitman » 4 september 2006, 19:03

Hej!
Det är fråga om Länna kyrka halvannan mil söderom Strängnäs. Inte ligger väl denna kyrkogård inom Huddinge kommun?
Förövrigt så är forskningen on Kersten ännu tämligen bristfällig. Flere böcker har ju skrivits till hans fördel men ännu saknas många pusselbitar. Den finske industrimannen och diplomaten Jorma Palopuros kvarlämnade arkiv - vet inte var det finns - skulle säkert ha mycket att berätta. Palopuros vänskap med Kersten varade i över trettio år och själv säger han att "om någon kände Kersten så var det jag".
I sina memoarer gör Palopuro gällande att det var bekantskapen med hans familj som fick Kersten att bli massör och senare
Himmlers livläkare med allt vad som därmed följde. Enligt Palopuro gick det till på följande sätt: Palopuros familj hade ett sommarställe i Ikaalis där de vistades mycket. I Ikaalis tjänstgjorde också en ung fänrik, föga militärisk, som utbildare inom skyddskåren. Denna fänrik Kersten uppvaktade Palopuros syster och familjen blev bekant. Senare då Kersten tjänstgjort i Tavastehus och Viborg som officer kom han att bo hos Palopuro som underhyresgäst. Palopuros mor led av migrän som en doktor Collander brukade bota med massage. Då denna läkare inte var närvarande fick Kersten hoppa in och utföra massagen, varvid modern märkte att Kersten hade alla förutsättningar att bli en skicklig massör och "the rest is history".
Palopuro berättar också att då Kersten rest ut i Europa så fick han sedan ett brev från Holland där Kersten berättade att han nu stod kungahuset nära och umgicks med den kungliga familjen. Palopuro trodde att detta var fantasi och reste till Holland där han träffade Kersten i hans hem i Scheveningen nära Haag. Och en kort stund senare kom kungahusets limousin in på gården och ut hoppade prins Henrik som sade åt Palopuro "min gode vän Felix har berättat så mycket om Finland".
Så Kerstens påståenden, hur fantastiska de än låter torde till största delen vara sanna. Då Palopuro under kriget sedan besökte Kersten i Berlin så fick han uppleva hur högt uppsatta diplomater och andra högdjur kom till Kersten för att få den och de frigivna och oftast lyckades Kersten uppfylla önskningarna. Palopuro vittnar om att varje gång Himmler ville bli fri från sina magkramper - förmodligen förorsakade av samvetskval över det han sysslade med - så var han i desperat behov av Kersten som samtidigt med behandlingen alltid tog upp frågan om att frige folk från koncentrationslägren. Palopuro säger att sålunda kunde igen ett tusentals människor räddas ur lägren. Ifall Kerstens påståenden skulle vara ren fantasi så varför skulle diplomater och andra högt uppsatta personer i en jämn ström kommit för att träffa en obetydlig massör?
Laitman

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 5 september 2006, 08:31

laitman skrev: Palopuros familj hade ett sommarställe i Ikaalis där de vistades mycket. I Ikaalis tjänstgjorde också en ung fänrik, föga militärisk, som utbildare inom skyddskåren. Denna fänrik Kersten uppvaktade Palopuros syster och familjen blev bekant. Senare då Kersten tjänstgjort i Tavastehus och Viborg som officer
.

I början på tråden ifrågasattes Kerstens finländare-status. men här är ett svar. Oberoende av härstamning och senare levnadsförhållanden, verkade han ett antal år som finsk militär och officer. Vilket är ett av de klassiska sätten att tjäna in - resp befästa - ett medborgarskap....
laitman skrev:Palopuro berättar också att då Kersten rest ut i Europa så fick han sedan ett brev från Holland där Kersten berättade att han nu stod kungahuset nära och umgicks med den kungliga familjen. Palopuro trodde att detta var fantasi och reste till Holland där han träffade Kersten i hans hem i Scheveningen nära Haag. Och en kort stund senare kom kungahusets limousin in på gården och ut hoppade prins Henrik som sade åt Palopuro "min gode vän Felix har berättat så mycket om Finland".
Så Kerstens påståenden, hur fantastiska de än låter torde till största delen vara sanna.
.

Precis. På något sätt fick han in foten in i de rätta kretsarna - och sedan var det ju ganska lätt att följa den rätta strömfåran, vara med i innegänget. Så är det ju.
Vi behöver inte spåra upp varenda efterföljande detalj, man kan lugnt utgå ifrån att han även i fortsättningen flöt ovanpå, ja bättre och bättre iom att han fick allt bättre rutin på att umgås med högdjuren.
laitman skrev: Palopuro vittnar om att varje gång Himmler ville bli fri från sina magkramper - förmodligen förorsakade av samvetskval över det han sysslade med - så var han i desperat behov av Kersten som samtidigt med behandlingen alltid tog upp frågan om att frige folk från koncentrationslägren.
Laitman
Intressant spekulation av Palopuro. Hade Himmlers lidande varit allmänt stress-relaterade, t.ex. pga maktkampen, så skulle det vara ganska betänkligt att ta upp frågor om frigivinging just då när avslappning var som viktigast. Kan göras, men det är dans på en knivsegg.
Men om plågorna orsakades främst/delvis pga samvetskval - då var det tvärtom enbart smart att komma med anhållanden om frigivning. Då blev detta ett led i behandlingen, en pysventil.

Vissa får lätta sitt samvete genom att uppmanas rabbla 10 Ave Marie och 10 Pater Noster (Fader Vår), andra uppmanas att frige herr Zilberstein med familj...

(liten edit med ett par småord)

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 27 september 2006, 09:25

I boken "Under Kriget - svenska spioner och hjältar under andra världskriget" av Lennart Lundberg (Förlaget Tre Böcker 1997) innehåller många detaljer om Felix Karstens humanitära insatser under kriget.

Günther skrev även i sitt brev (se tidigare inlägg!) om Kerstens förmenta "nazism: "Jag har känt Kersten sedan hösten 1943 och hos honom alltid funnit beredvillighet att göra sitt yttersta i det stora humanitära räddningsarbete, vartill hans egenartade ställning öppnade möjlighet. Däremot har jag aldrig funnit något i hans verksamhet eller uttalanden, som kunnat giva anledning till de i vissa tidningarna framkomna antydningarna att han skulle vara nazist, vilket jag tvärtom anser vara alldeles uteslutet".

Det återges även ett brev från den svenske Berlin-ambassadören Arvid Richert, angående Kersten. Han nämner att han kontaktat justitieminister Zetterberg angående dennes ansökan om svenskt medborgarskap och därvid "särskilt erinrat om Kerstens insatser för frigivandet av de fem s.k. Warzawasvenskarna (de ägnas ett särskilt kapitel i den omnämnda boken !) och därjämte framhållit att Kersten i ett stort antal fall lyckats utverka frigivande av andra i Tyskland häktade eller dömda personer, däribland åtskilliga svenskar, samt att han sålunda säkerligen räddat många människor av olika nationaliteter".

Breven (från 1946) av Christian Günther och Arvid Richtert är ställda till Kerstens juridiska ombud för att stödja Kersten i hans ansträngningar om att erhålla svenskt medborgarskap, där detta alltså avslogs eftersom det ansågs att han varit lierad med nazisterna.

"Kerstens anhållan om svensk medborgarskap stöttes och stöttes i flera år av pressen, UD, riksdagen och regeringen" framkommer det i boken, samt att "ovanstående brev är ett av de många som skrevs av personer som levt och arbetat med Kersten under de svåra krigsåren".

1953 togs frågan på borgerligt initiativ upp i riksdagen och vållade en rätt skarp debatt, främst med den socialdemokratiske "röde" prosten Hallén. Denne påstod att Kersten även var en medicinsk "charlatan". Beträffande detta förelåg dock enligt riksdagsdebatten "ett tveklöst godkännande av den svenska Medicinalstyrelsen".

Kersten blev dock strax efter och under 1953 svensk medborgare. Han bodde kvar i Sverige och dog 1960.

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Felix Kersten

Inlägg av svarta gardet » 25 november 2006, 17:53

Hej läser en bok av författaren Heinz Höhne Hitlers SS och Gestapo
På första sidan nämns Kersten.Där nämns att Kersten förde dagbok och en speciell händelse nämns.Kersten har i förtroende fått reda på av Himmler ang den slutgiltiga lösningen på Judefrågan.Se inscannade text.
Nu till frågan.
Finns Kersten dagboksanteckningar kvar?.
Ska man tro på att Himmler verkligen betrodde sin massör med detta?.
Finns det nån som vet om det verkligen var Gobbels som låg bakom jude utrotningen?.

Ursäkta att den kom 2 gånger är inte så dj duktig på datan (ännu) :lol:
Bilagor
ss.jpg
ss.jpg (136.54 KiB) Visad 3876 gånger

blom109
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 februari 2004, 10:25
Ort: Finland & Göteborg
Kontakt:

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av blom109 » 27 augusti 2008, 13:46

Hej!
i går så gick en film om Felix på SVT2 den visas igen 28/8 21.00 och 30/8 00.00 men på kunskapkanalen.
För er som är intresserade.
Mvh Blom

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av Schwemppa » 20 november 2008, 16:09

Igår visades på finska TV 1 en fransk dokumentär om Kersten "Himmlers livläkare".

Mycket intressant, här framställs han åtminstone som en hjälte.

För de som ser finsk TV; den kommer i repris på TV 1 på söndag 23.11 kl 16.05.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Felix Kersten

Inlägg av Stilleben » 21 november 2008, 11:34

svarta gardet skrev:Hej läser en bok av författaren Heinz Höhne Hitlers SS och Gestapo
På första sidan nämns Kersten.Där nämns att Kersten förde dagbok och en speciell händelse nämns.Kersten har i förtroende fått reda på av Himmler ang den slutgiltiga lösningen på Judefrågan.Se inscannade text.
Nu till frågan.
Finns Kersten dagboksanteckningar kvar?.
Ska man tro på att Himmler verkligen betrodde sin massör med detta?.
Finns det nån som vet om det verkligen var Gobbels som låg bakom jude utrotningen?.

Ursäkta att den kom 2 gånger är inte så dj duktig på datan (ännu) :lol:
På frågan om Goebbels låg bakom judeutrotningen, måste man ju svara att han som propagandaminister i varje fall inte försummade att propagera för det! Det finns åtskilliga tal och även hans dagboksanteckningar om detta.

Däremot hade han ju knappast något att göra med verkställandet av det, undantagandes i "sitt" Berlin där han energiskt med sina kontakter verkade för att göra staden "judefri". Det lyckades han också nästan helt med !!!

Verkställandet av judeutrotningen låg på Himmler, som var högste chef för SS och därmed bl.a. kunde kommendera Eichmann med sina underställda till detta. Massexekutionerna i Öst, utbyggnaden av Auschwitz till en massmordsanläggning samt förintelselägren i Polen tillkom alltså på order av Himmler.

eskil
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 februari 2009, 15:22

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av eskil » 10 februari 2009, 15:30

Hej
Alla ni som är intresserade av Felix Kersten
försök att ta kontakt men han son Arno
som är bosatt i Hälleforsnäs i södermanland
Han har mycket kvar av många dokoment från
den tiden. Skulle vara kul och se om någon
tog kontakt och kunde komma med nya fakta.
eskil

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av Lawson » 14 februari 2009, 22:12

Felix Kersten var född i Livland, och hans far var godsägare, och han säger själv att han "efter krigets slut" begav sig till Finland, och utbildade sig till officer och sjukgymnast.
I sitt sökande efter nya och effektivare metoder så reste han till Berlin där han hamnade hos den kinesiske läkaren och sjukgymnasten dr Koo.

Allt enligt honom själv i boken "Samtal med Himmler" utgiven av AB Ljus förlag, Stockholm 1947. Det roliga är vad tidigare nämnda "Exellens Christian Günther säger i ett brev till Advokat Knut Littorin i ett brev från 16/7 1947.

Jag har en bevittnad avskrift av detta brev där Günther uttrycker sitt "Till medicinalrådet Kersten mitt förbindligaste tack för boken" och fortsätter med "Lyckönskar författaren till hans verk. Boken ger en utmärkt bild av vad som verkligen försegick inom det område den behandlar"

Jag har ännu inte läst boken, men kanske någon annan av er har gjort det??

/ Christopher

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re:

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 augusti 2009, 13:18

Stilleben skrev:
Mathias Forsberg skrev:
laitman skrev: En överlevande från Ravensbrück har åt mig personligen intygat att hon själv och tusentals andra överlevde tack vare Kersten.
Hur vet hon att det just var hans förtjänst då?
laitman skrev: Kersten ansåg ju som sin största prestation det att han våren 1941 förhindrade Heydrichs och Walther Rauters plan att tvångsförflytta stora delar av den holländska befolkningen till Polen. Denna förflyttning var tänkt som en födelsedagsgåva åt Hitler den 20 april 1941, men enligt Kersten lyckades han övertala Himmler att annullera planen.
Deportationerna av judarna från Holland började c:a ett år senare. Länken http://www.cympm.com/deportationtimetable.html visar huvuddelen av transporterna. Ett digitalt minnesmonument (att klicka på!) över de omkomna, c:a 100.000 av c:a 107.000 deporterade finns på http://www.joodsmonument.nl/index.php?lang=en . Där kan man med litet tur även hitta Anne Frank.
Att deportera 100 000 judar från Nederländerna är en sak. Det är helt realitiskt. Precis som tyskarna rätt snabbt deporterade de flesta av Ungerns judar våren 1944 efter fascistkuppen. Stalin deporterade över en halv miljon tjetjener och andra folkgrupper i rask takt 1944.

Att däremot deportera stora delar av befolkningen i Nederländerna, som då bör ha varit ca 15 miljoner, är omöjligt. Ens över flera år.

HgF
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 juli 2009, 04:42

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av HgF » 11 augusti 2009, 01:15

Jag läste Kerstens bok för många år sedan och har den här någonstan - och just då jag tröttnat på att riva i bokhyllen ramlar den fram som på beställning - märkligt!

Jag ska nu läsa om den.

Men min omedelbara minnesbild av den väldigt detaljrika redogörelsen är att det finns mycket fluff i texten och en hel del som man spontant undrar över. Inte för att jag vet mer om alla dessa dessa detaljer som passerar i framställningen, men ofta får man intrycket av att texten är tillrättalagd, med av författaren återgivna talrika långa repliker i direkt anföring. Författaren har obegrändade möjlighter att lägga vilka ord han vill i munnen på t ex Himmler, vilket man också får intrycket av att han gör.

I boken förekommer en hel del dokument i faksimil med avsikt att ge stöd åt framställningen. Boken gavs ut 1947 och Kersten sägs ha varit en flitig dagboksförfattare.

Det förefaller finnas en del mytbildning kring Kerstens person. Inte sällan kallas han doktor, någon gång Himlers livläkare och i boken kallar han sig själv läkare och medicinalråd. Han tycks ha varit en kompentent massör och kvacksalvare men läkare var han inte.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur många räddade Kersten?

Inlägg av Hexmaster » 5 november 2009, 10:54

Bumpar denna tråd om intressant person. Är en bit igenom Samtal med Himmler och tycker att HgF:s minnesbild stämmer rätt bra.

Det som finns belagt om Kerstens insatser räcker mer än väl. Varför han skulle piffa upp sin CV (så att säga) med deporteringen av hela Holland m.m. begriper jag inte.

Skriv svar