Skala 1/6-figurer: produktnyheter

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Skala 1/6-figurer: produktnyheter

Inlägg av B Hellqvist » 19 augusti 2006, 23:12

Jag tänkte att vi kan ha en separat tråd för diskussion om nya figurer från de olika tillverkarna, så slipper vi att de andra trådarna blir ännu spretigare.

DiD har utannonserat sin nästa figur: SA-snubben "Otto Bittman" http://www.onlinedid.com/products/wwii/80037/.

Personligen hade jag hellre sett t.ex. en Luftwaffepilot eller fullt utrustad Landser istället för en förgylld gatbuse. Det finns säkert de som gillar fler paradfigurer från 3:e riket, men personligen tycker jag bättre om militära figurer. Tja, jag sparar 400 spänn i varje fall...

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skala 1/6-figurer: produktnyheter

Inlägg av snorre70 » 19 augusti 2006, 23:32

B Hellqvist skrev:Jag tänkte att vi kan ha en separat tråd för diskussion om nya figurer från de olika tillverkarna, så slipper vi att de andra trådarna blir ännu spretigare.

DiD har utannonserat sin nästa figur: SA-snubben "Otto Bittman" http://www.onlinedid.com/products/wwii/80037/.

Personligen hade jag hellre sett t.ex. en Luftwaffepilot eller fullt utrustad Landser istället för en förgylld gatbuse. Det finns säkert de som gillar fler paradfigurer från 3:e riket, men personligen tycker jag bättre om militära figurer. Tja, jag sparar 400 spänn i varje fall...
Men jag tycker att det är roligt att DID kör sitt race DML sitt, man kan inte anklaga dom för att göra lika figurer i alla fall.
Men jag kommer nog att göra som dig att spara in 400kr. Men dolken skulle jag nog vilja ha..

Tråkit att det var länge sedan dom kom med någon riktigt snygg tysk soldat som Reinhardt Witt eller Kurt Dorr.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Skala 1/6-figurer: produktnyheter

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2006, 00:05

snorre70 skrev:Tråkit att det var länge sedan dom kom med någon riktigt snygg tysk soldat som Reinhardt Witt eller Kurt Dorr.
Absolut! Deras senaste icke-paradtyskar har varit besvikelser. Jag menar, en "Grossdeutschland"-soldat utan GD-armband?! En fantasi "Nord"-soldat? Den enda DiD-tysk jag köpt och behållit är "Leon Basin", och då bytte jag ut en del på honom ändå. DiD är utmärkta vad gäller en del detaljer + tygval till en del uniformer, men de lyckas strula till det i slutändan.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 augusti 2006, 00:07

Synd att DiD:s medaljer och metall detaljer är så klumpiga, rent ut sagt amatörmässiga.
Det kan väl inte vara så jävla svårt att göra detaljrika orginal och formar.
I övrigt så diggar jag att DiD kör på med politiska figurer. Det finns säkert en marknad för det med.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 augusti 2006, 00:18

Är det riktigt att BBI lagt ner all nyproduktion av 1/6 figurer? Synd i så fall, deras prylar höll hög klass. Många gånger bättre än DML:s.
Kolla in detta asiatiska ansikte från BBI.. :D Det talar för sig själv!
Bilagor
Japansk pilot.jpg
Japansk pilot.jpg (42.75 KiB) Visad 8150 gånger

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2006, 01:13

Det verkar inte bättre än att BBi gjort ett långt uppehåll på 2VK-fronten. De har släppt någon enstaka modern figur, men inget mer. De aktiva aktörerna på 2VK-marknaden är Dragon, DiD, Twisting Toyz, Merit och nykomlingen HumanWave Figures.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 augusti 2006, 12:33

Får bara hoppas att inte fler tillverkare gör som BBI då... :cry:

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem
Inlägg: 363
Blev medlem: 8 oktober 2005, 13:08
Ort: Norrland

Inlägg av Välitalo » 20 augusti 2006, 14:09

Visst fyller paradsoldaterna en funktion i mångas samlingar, & denne SA-man ser onekligen välgjord ut, dock är den inget för mig....

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 20 augusti 2006, 15:02

Välitalo skrev:Visst fyller paradsoldaterna en funktion i mångas samlingar, & denne SA-man ser onekligen välgjord ut, dock är den inget för mig....
Inget för mig heller.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 20 augusti 2006, 17:28

Håller med er, en SA-man är inget för mig, men jag kommer nog köpa bältet och selen löst, kan vara sjysst till tidiga heer-officerare eller ryssar. :)

/M

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 augusti 2006, 18:23

panzerIV skrev:Håller med er, en SA-man är inget för mig, men jag kommer nog köpa bältet och selen löst, kan vara sjysst till tidiga heer-officerare eller ryssar. :)

/M
"Guld"spännet är mest lämpat för generaler.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem
Inlägg: 741
Blev medlem: 27 juli 2004, 22:52
Ort: Eskilstuna

Inlägg av panzerIV » 20 augusti 2006, 19:06

Det är bara att ta fram penseln. :wink:

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 augusti 2006, 19:11

B Hellqvist skrev:Det verkar inte bättre än att BBi gjort ett långt uppehåll på 2VK-fronten. De har släppt någon enstaka modern figur, men inget mer. De aktiva aktörerna på 2VK-marknaden är Dragon, DiD, Twisting Toyz, Merit och nykomlingen HumanWave Figures.
Merit är väl bara en distributör? DiD:s "Friedrich Lugwin" var ju en Merit Exclusive. Men jag kanske har fel... :o

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 20 augusti 2006, 19:18

Generellt är DiD rätt dåliga. Bara en sån sak som deras pansarofficer, han har en Panzesabzichen i brons. Tanksbesättningar fick dem i silver. Sedan påminner kragen på hans uniform om Elvis Las Vegas kostym. Deras research verkar vara undermånlig. Uniformerna kan vara rätt schysta men det där med träkolvar till gevären och dåligt gjutna metalldelar ger jag inte mycket för.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 21 augusti 2006, 17:52

Cyber Joker skrev:Generellt är DiD rätt dåliga. Bara en sån sak som deras pansarofficer, han har en Panzesabzichen i brons. Tanksbesättningar fick dem i silver. Sedan påminner kragen på hans uniform om Elvis Las Vegas kostym. Deras research verkar vara undermånlig. Uniformerna kan vara rätt schysta men det där med träkolvar till gevären och dåligt gjutna metalldelar ger jag inte mycket för.
Nej dom skulle ha dig som gjuter medaler till DID då skulle det vara kanon!! :D

Skriv svar