Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av B Hellqvist » 24 augusti 2008, 19:31

Min sambo och jag hade besök idag av en ny bekantskap, en kvinna på lite drygt 40 som delar vårt intresse för rollspel och medeltid. När hon kom in i hobbyrummet och fick se mina 150 figurer så tjoade hon till; det visade sig att hon är helintresserad av 2VK, gärna läser om tyska armén, är intresserad av strategi, m.m. När hon sedan vände sig om och fick se mina bokyllor med krigs- och vapenlitteratur så konstaterade hon att det var "rena porren". Som liten var hon stridsvagnsnörd... Så de av er som är singlar, så kan det vara uppmuntrande att det faktiskt finns kvinnor som gillar figurer, krig och historia. :)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Ori » 24 augusti 2008, 20:04

Är hon anställd av Carlsberg :wink: :lol: ?

(åsyftar reklamsnuttarna om diverse perfekta saker/inrättningar)
--
Jörgen

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av snorre70 » 26 augusti 2008, 19:17

Tyvärr kan dom inte vara många.........suck. men min fick en ny dammsugare i dag (Dyr som fan) så nu kanske man får vara i fred ett tag............. :D

Användarvisningsbild
glimturen
Medlem
Inlägg: 430
Blev medlem: 29 december 2006, 02:54
Ort: Göteborg

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av glimturen » 29 augusti 2008, 23:32

snorre70 skrev:Tyvärr kan dom inte vara många.........suck. men min fick en ny dammsugare i dag (Dyr som fan) så nu kanske man får vara i fred ett tag............. :D
Å de trodde du?
:D :D :D

Hällsningar
Glimturen

Användarvisningsbild
Ghazza
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 september 2007, 15:07
Ort: Skåne

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Ghazza » 3 september 2008, 08:44

Fick igår hem min första order från Monkeydepot (jag tror minsann att det är detta forum och era bilders fel) och måste säga att jag är mycket nöjd!
Snabb leverans och snyggt paketerat!

Nu återstår det bara att se om man kan få lite tid över för ännu mera pyssel (pysslar med mycket annat också).
Får väl sitta uppe några sena kvällar och dopa mig med Zoegas för att få tiden att räcka till.



Lär återkomma med jobbiga nybörjarfrågor...


/Ghazza

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Reinhard » 3 september 2008, 15:18

Välkommen till våran lilla nisch, Ghazza. ;)

//Alexander

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 3 september 2008, 18:54

Ghazza skrev:Fick igår hem min första order från Monkeydepot (jag tror minsann att det är detta forum och era bilders fel) och måste säga att jag är mycket nöjd!
Snabb leverans och snyggt paketerat!

Nu återstår det bara att se om man kan få lite tid över för ännu mera pyssel (pysslar med mycket annat också).
Får väl sitta uppe några sena kvällar och dopa mig med Zoegas för att få tiden att räcka till.



Lär återkomma med jobbiga nybörjarfrågor...


/Ghazza
Vad köpte du för något? Du får skynda dig att handla grejer nu, dollarn går upp! 8O

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av B Hellqvist » 3 september 2008, 19:29

Välkommen, Ghazza!

Falckner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 12 januari 2006, 19:20
Ort: Skåne

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Falckner » 3 september 2008, 22:09

Välkommen Ghazza
Ska bli kul att
få se vad du handlat.

Mvh Falckner

Användarvisningsbild
Ghazza
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 september 2007, 15:07
Ort: Skåne

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Ghazza » 4 september 2008, 11:22

Hej alla och stort tack för det varma välkomnandet! :D

Känns alltid bra att hitta sådana här vattenhål för likasinnade kompisar.
Har tidigare endast lurkat här inne men tycker nu det är dags att försöka bidra med något själv också.

Ghazza skrev:
Lär återkomma med jobbiga nybörjarfrågor...

Nu är jag inte helt grön vad det gäller klister, färger och penslar.
Började redan som 4-åring med att måla mina Airfix Cowboys (både färgburk och några av gubbarna finns faktiskt kvar, hehe!)
Har efter det byggt och målat plastmodeller i många år (med undantag gymnasieåren) och alltid varit grymt intresserad av pyssel o dyl.
Efter en tids målande på Tamiyas modellsoldater tröttnade jag dock på att allt skulle vara så förbenat Historiskt korrekt och hittade då genom kompisar Games workshops olika spel.
En perfekt hobby om man gillar att kludda på figurer och det bästa av allt var att man kunde använda vilka färger och färgscheman som helst!
Kul spel var det också!
Efter 15 års tid med massor av fantasyspel bakom mig så hittade jag (återigen genom vänner) slutligen spelet Flames of War som passar mig som handen i handsken!
Riktigt kul att måla fordon och soldater som man sen kan plåga sina bekanta på spelbordet med! 8-)

1/6” hobbyn är däremot helt ny för mig (om man bortser från tiden man lekte med Big Jim, Action Man och Lone Ranger).
Har pratat en del med en kille på samlastarwars.nu som sysslar med 1/6 figurer och fått lite tips därigenom.
Känner nu att det ska bli fruktansvärt kul att pröva denna nya skala (därmed inte sagt att jag ska konvertera allt åtminstone så här i början).

Har köpt på mig en Philipp Wagner låda (är svag för de svarta uniformerna) och passade då på att köpa en ny mössa till honom (sidecap M38 från Battle Gear) eftersom den mössa han fick med sig i asken ser så ”hög” ut.
Beställde även lite granater, fotplattor, badges och en naken Alder Ingomar så att jag har någon docka hemma i lager att modifiera med lösa tillbehör som man (med all säkerhet) köper på sig.
Du får skynda dig att handla grejer nu, dollarn går upp!
Att Dollarn går upp känns lagom kul.
Jag handlar en del via Ebay och diverse webbutiker så för den sakens skull vill man ju gärna behålla den låga kursen.

Skyndar mig till datorn för att handla ännu mera…

Som sagt, jag lär återkomma med frågor inom kort. :)

Hörs igen!

/Ghazza



Flames of War?

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Cyber Joker » 10 september 2008, 16:25

Fick ett paket från Toy Soldier Brigade idag. Det innehöll bl.a. den nya korta 8 cm granatkastaren som jag tyckte var mycket enklare och simplare än DML:s långa dito. Pipan går t.ex. inte att ta av från stället. Det första jag gjorde var att lägga lite torr silverfärg på slitytorna. Kulan gick knappt att få ner i hålet på basplattan så det blev att skära bort lite plast med skalpell och sedan måla över med silver. En pryl som imponerade var Franz vinteroverall, den hade riktigt foder i hela plagget. Den var värd sina $ 5.95. Fick även den "nya" Panzerschrecken vilket var samma gamla med fjäder i men med ny bärrem i tyg (den gamla var i resårband). Köpte tre Y-remmar i tyg att ha till M44 kamoflage uniformer. Kunde inte låta bli att köpa en "Püppschen" för 14.95 när jag ändå skulle beställa, så nu har jag två! :roll:
Bilagor
Granatkastare basplatta.jpg
Granatkastare basplatta.jpg (51.87 KiB) Visad 2626 gånger
Granatkastare blixt.jpg
Granatkastare blixt.jpg (67.86 KiB) Visad 2625 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

DML:s bältspänne suger

Inlägg av Cyber Joker » 10 september 2008, 16:56

Fan vad jag tycker DML:s bältspännen suger, de där två små invikta flikarna som kroken ska fästa i går ständigt av hur försiktig man än är. Tror jag har tre spännen som är sönder nu. Jag får nog göra en egen konstruktion eller ta Human Wave Figures SS-bältspänne och göra ett avtryck på och gjuta upp ett gäng sådana. De är de bästa och mest lika orginalen jag sett.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem
Inlägg: 295
Blev medlem: 31 januari 2007, 17:50
Ort: Piteå, född i Stockholm

Re: Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Inlägg av Reinhard » 10 september 2008, 18:40

Ja, de är ju inte alls bra, tyvärr. Tror du att du skulle kunna gjuta upp ett par sådana åt mig? PM:a mig.

//Alexander

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Inlägg: 1497
Blev medlem: 27 maj 2006, 09:49
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: DML:s bältspänne suger

Inlägg av snorre70 » 11 september 2008, 19:38

Cyber Joker skrev:Fan vad jag tycker DML:s bältspännen suger, de där två små invikta flikarna som kroken ska fästa i går ständigt av hur försiktig man än är. Tror jag har tre spännen som är sönder nu. Jag får nog göra en egen konstruktion eller ta Human Wave Figures SS-bältspänne och göra ett avtryck på och gjuta upp ett gäng sådana. De är de bästa och mest lika orginalen jag sett.
Jo det har du så rätt i skit bara, man har nog ett gäng trasiga nu. O inte lär det bli mindre med tiden heller..
Cyber Joker skrev:Fick ett paket från Toy Soldier Brigade idag. Det innehöll bl.a. den nya korta 8 cm granatkastaren som jag tyckte var mycket enklare och simplare än DML:s långa dito.

JAså du har packat upp den redan, Min har legat ett tag nu, Vet inte änns om jag kommer att packa upp den, Men troligen får man tråkit någon dag, o inget att göra........då kanske den åker upp. :D

Tappat lite intresse att fixa med figurerna just nu, Men det kanske kommer tillbaka. :(

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: DML:s bältspänne suger

Inlägg av Cyber Joker » 11 september 2008, 22:44

snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:Fan vad jag tycker DML:s bältspännen suger, de där två små invikta flikarna som kroken ska fästa i går ständigt av hur försiktig man än är. Tror jag har tre spännen som är sönder nu. Jag får nog göra en egen konstruktion eller ta Human Wave Figures SS-bältspänne och göra ett avtryck på och gjuta upp ett gäng sådana. De är de bästa och mest lika orginalen jag sett.
Jo det har du så rätt i skit bara, man har nog ett gäng trasiga nu. O inte lär det bli mindre med tiden heller..
Cyber Joker skrev:Fick ett paket från Toy Soldier Brigade idag. Det innehöll bl.a. den nya korta 8 cm granatkastaren som jag tyckte var mycket enklare och simplare än DML:s långa dito.

JAså du har packat upp den redan, Min har legat ett tag nu, Vet inte änns om jag kommer att packa upp den, Men troligen får man tråkit någon dag, o inget att göra........då kanske den åker upp. :D

Tappat lite intresse att fixa med figurerna just nu, Men det kanske kommer tillbaka. :(
Tappat intresset? Det låter hemskt, jag har just fixat till en Hauptfeldwebel den tyska armens ryggrad. :lol:

Skriv svar