Ett kuvert med kopior från Tekniska museet och Eva Derlow anlände. Där fanns några sidor ur Sarvis favorit-lektyr - band VII, just det - men intressantast tyckte jag var en utläggning från tidningen Tele, nr 4 1957, rubricerad "Riktnummer och fjärrtaxor", som mest avhandlar planeringen på 30-talet och revideringen 1950. Jag begriper inte hälften, men nollan i riktnumren verkar ha varit av avgörande betydelse, i synnerhet innan den sattes på plats, liksom de tekniska begränsningarna (som ibland spökade långt efter att de utvecklats bort). Att det ofta varit trassligt som f-n står absolut glasklart.
(Jag har stuvat om bitarna en smula.)
Nils Tell skrev:Eftersom riktnumren icke skulle föregås av noll vid den kortväga trafiken, följer att nummerserierna för abonnentnumren i det egna riktnummerområdet och riktnumren för områden inom 90 km radie icke fick kollidera. Med andra ord - för att ta ett exempel - man kunde inte i de skånska riktnummerområdena ha några abonnentnummer som började på 4. Och - omvänt - man tog vid fördelningen av riktnumren hänsyn till om vissa nummerserier redan var upptagna av abonnentnummer.
Redan där klarnade en hel del.
031 har en egen historia:
Nils Tell skrev:Att Stockholmsområdet fick första siffran 1 var naturligt. Sedan hade man kanske kunnat vänta sig att Göteborg skulle fått 2 som första siffra. Som vi ser av planen, har Göteborgs riktnummerområde emellertid fått första siffran 3. Skälet härtill är att både siffran 1 och siffran 2 var upptagna av abonnenter i Göteborgs stations abonnentnummerserie.
(...)
Göteborgs riktnummer är enligt kartan 31. Man hade kanske väntat sig att den skulle vara 30. Förklaringen härtill är i sin tur den, att konstruktörerna av den tidens maskindrivna register ansåg det lämpligare av registertekniska skäl att Göteborgsområdet fick 31, under det att de kringliggande riktnummerområdena tilldelades riktnummer som började på 30. Om man hade valt 30 för Göteborgsområdet, hade nämligen registerkonstruktionen annars måst kompliceras avsevärt för att kunna tillåta dubbla trafikvägar mellan Göteborgsområdet å ena sidan och Kungsbacka-, Lerum- m.fl. områden å den andra, vilket av olika orsaker var önskvärt.
Okej... "Registret" vet jag inte vad det var, men det gick åtminstone att skylla på.
08:
Nils Tell skrev:Även i Stockholm var siffran 1 upptagen, men det ansågs nödvändigt att trots detta använda den för områdets riktnummer, vilket även kunde göras eftersom Stockholms förmedlingsområdet icke var särskilt stort och övriga riktnummerområden, som låg inom detta förmedlingsområde, icke ansågs behöva ges riktnummer som började med 1. Dessa områden är i regel små med 5-siffriga abonnentnummer, och deras riktnummer finge anses som en utökning av Stockholms egen abonnentnummerserie. Därför fick riktnummerområdena kring Stockholm riktnummer som börjar på 7, vilken siffra då var ledig i Stockholmsområdets nummerserie. Siffran 1 skulle ej tagas i bruk för abonnentnummer i deras egna nummerserier.
(...)
[Ett hopp framåt i tiden:]
De riktnummer som måste ändras är endast numren för Falköpings-, Örnsköldviks-, Luleå- och Boden-områdena. Av dessa skulle säkerligen de två sistnämnda områdenas riktnummer ändå behövt ändras, eftersom deras första siffror nu sammanfaller med första siffrorna i riktnumren för områdena kring Stockholm - samtliga börjar på 07. Framdeles måste man ju räkna med helautomatisk trafik även mellan Stockholm och Luleå och därvid är det ur registersynpunkt önskvärt att samma andra siffra i riktnumren ej återfinns hos områden som geografiskt är skilda åt. Även av andra registertekniska skäl är ändringen önskvärd.
För Stockholms riktnummerområde har reserverats nr 08 att eventuellt tagas i bruk, då 7-siffriga abonnentnummer framdeles blir aktuella inom området.
"Eventuellt" var ordet.

Fortfarande nummerserier med reserverade siffror som spökar - man får fortfarande jämka abonnentnummer och riktnummer, ibland över hela landet, även sedan man skaffat riktnummer med nollor.
1940 inleddes automatiseringen mellan olika riktnummerområden (också ett lämpligt tillfälle kan man tycka, fast det fanns kanske fördelar med att lägga om prylarna under kriget?). I mitten av 40-talet bestämde man sig för att inleda riktnummer med 0, eftersom man började inse att man kunde få nytta av dem - att rikstrafik kunde automatiseras även på längre avstånd.
Nils Tell skrev:När riksautomatiseringen på allvar tog fart i slutet på 1940-talet och början på 1950-talet, följde man fortfarande den ursprungliga riktnummerplanen, dock med det undantaget att riktnumren alltid började med 0 (noll).
Det sista är, menar jag, nyckelmeningen. (Jag begriper åtminstone vad där står.) Så det enklaste svaret på varför vi har 08 och 031 är att de härrör från de tekniska förutsättningarna på 1930-talet.