Riktnummer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Riktnummer

Inlägg av Hexmaster » 6 augusti 2006, 15:08

Sverige lär ha fått riktnummer på 1950-talet. Hur kom det sig att riktnumren blev som de blev?

Jag skulle kunna tänka mig 01 = Stockholm, 02 = Göteborg och 03 = Malmö, eller något annat, där det åtminstone finns en tillstymmelse till logik - men det enda som är uppenbart logiskt i 08 = Stockholm, 031 = Göteborg och 040 = Malmö är att 08 är kortast. Om Malmö är 040 skulle väl Göteborg vara 030? Vad hände med 01-07? Gamla mobilnummer är 010 och mottagaren betalar 020, så där skymtar en sorts uppdelning. Tvivelsutan finns här en spännande nutidsteknisk historia, åtminstone om man är såpass insnöad på området som väl alla som läst så här långt måste vara. :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 6 augusti 2006, 15:25

Det där har jag också tänkt mycket på. Men 010 och 020 är ju tämligen moderna nummer.

Fast i den fyrsiffriga serien finns ju 01xx. 0176 till exempel är Norrtälje
Och 07xx låg ännu närmare Stockholm. 0764 till exempel var Vaxholm. Men det är ju numera förändrat till 08 men med ett betydligt längre lokalnummer.

Hoppas att någon har en förklaring.....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 6 augusti 2006, 23:48

Donkeyman, det stämmer med 01xx-07xx; de var nummer i sthlm-zonen som numera går under 08 och sedan ofta det gamla riktnumret först, minus nollan.

Ska höra på jobbet imorgon om det finns några gamla rävar som känner till hur det ligger till med numreringen. (Inte Telia, men de är gamla Televerkare)

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 7 augusti 2006, 01:56

Är det inte så att riknummren byggts ut varefter behovet uppkommit? Även övriga siffror i tefefonnummret visade ju förr på var man bodde: I Leksands riknummerområde var nummer som började på 1 från Noret, Siljansnäs 2, Insjön 4 osv. De manuella växlarna ersattes väl först undan för undan med mekaniska?

I Harbo har för övrigt en hel del kvar samma telefonnummer som när första telefonlinjen kom 1912. man har bara lagt till ytterligare siffror för riktnummer och lokalnummer: Harbo 1 gick till Vida blev 0292-300 01; Harbo 2 var Hässelby blev 0292-300 02 osv.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 7 augusti 2006, 12:01

Principerna för riktnummernumreringen, eller vad man ska kalla det, grundlades redan på 40-talet när man började delautomatisera telenätet. Men den nuvarande "geografiska" strukturen härstammar till största delen från en telefonnummerplan från 50-talet, då helautomatiseringen inleddes. På den tiden var det femsiffriga abbonentnummer som gällde, något som redan på 60-talet gav upphov till begynnande nummerbrist och utökning till sexsiffriga abonnentnummer. Men varför det blev just de riktnuffror som det blev har jag dock inte koll på i dagsläget...

De något äldre läsarna kanske kommer ihåg "den andra kopplingstonen", som försvann i skiftet mellan 70- och 80-tal. Dvs att man fick slå riktnummer, vänta på ny kopplingston och sedan slå abbonentnumret för att komma fram. Det berodde helt enkelt på att en viss typ av växlar som kom först i helautomatiseringsvågen inte hade kapacitet att behandla så långa sifferserier i ett svep, utan man fick genom diverse hokuspokus dela upp nummerbehandlingen i hanterliga bitar.

Anledningen till att 07xx-numrena inlemmades i 08-sfären var en anpassning till internationella normer, den s.k. E.165-normen som CCITT fastställde på 80-talet. Enligt denna norm så är 07-nummer förbehållana mobiltelefonnummer, betalsamtal, div automatiska tjänster etc. Därför fick abonnenter runt Stockholm med 07xx-nummer byta till 08-riktnummer och ett åttasiffrigt abonnentnummer under 1992.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 14 augusti 2006, 13:33

Kolla med Anita Kempe här:
http://www.tekniskamuseet.se/templates/ ... px?id=3389

Eller så kanske det finns något matnyttigt här:
http://home.swipnet.se/~w-38835/telinks.htm

Med vänlig hälsning

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2006, 17:03

Har mailat Anita. Hittade inget iögonenfallande på länksidan, fast svaret finns nog på någon av de många sidorna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 augusti 2006, 18:17

Eller se om du kan hitta den officiella historien om Svenska Telegrafverket/Televerket. Jag sitter på band VII, som tyvärr enbart behandlar perioden 1966-1993 - det är för övrigt en infamt tråkigt läsning på nära tusen sidor! Band fem (uppdelat på två volymer) och sex berör rätt tidsperiod (40-50-talet). De har de gripande titlarna "Telefon, telegraf och radio 1921-1945" och "Telefon, telegrafi och radio 1946-1965" och utkom av trycket 1974 respektive 1989.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2006, 19:29

Min farsa var en teleingenjör och han berättade att innan riktnumrerna så var det alla möjliga konstiga turer innan man nådde fram till den som man skulle få tag på. Visst var det så att en telefonist i den staden där man ringde ifrån fick anropa en telefonist i den staden som samtalet skulle gå till. Och det var i sin tur en anledning till att man skapade riktnummer istället?
rik`tnummer subst. riktnumret, plur. ~, best. plur. riktnumren el. ~na
ORDLED: rikt--numr-et
• nummer som slås före abonnentnummer vid telefonering till annat telefonområde inom visst land: riktnummerområde; slå riktnumret och abonnentnumret i en följd
KONSTR.: ~ (till ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1906
Detta låter ju lite konstigt med årtalet, eller så var det anropningskoden till en stad från början.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 augusti 2006, 20:18

Stefan Lundgren skrev:Visst var det så att en telefonist i den staden där man ringde ifrån fick anropa en telefonist i den staden som samtalet skulle gå till.
Erinrade mig en detalj i en berättelse från Dyrön, strax efter kriget.
Att ringa till tillsyningsmannen som bodde på ön var krångligt. Jag vevade på telefonen och samtalade med telefonisten i Marstrand. Jag begärde att få bli kopplad till Dyrön. Det gick inte direkt utan via Varekil där jag återigen fick begära Dyrön och till slut fick jag tala med tillsyningsmannen som bodde endast 200 meter från mig.
http://home.tiscali.se/sgpalm/Kamratfor ... 4_1996.htm (googlecachad)
Telefonist #1 befann sig en halvmil söderut, telefonist #2 ca två mil norrut. Antar att exakt samma saker händer ideligen även idag, även på nätet.

Minns också den blivande hackern som växte upp - när det nu kan ha vart, på de beställda rikssamtalens tid i vilket fall, det här var USA men säg på 50-talet. En dag kom en telegubbe hem, och när han skulle ringa slog han en låång sekvens med siffror, och kopplade sig på så vis långt i hoppsan igenom. Så måhända riktnummer fanns som en dold "feature" innan de blev allmängods?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 augusti 2006, 06:37

Donkeyman skrev:Det där har jag också tänkt mycket på. Men 010 och 020 är ju tämligen moderna nummer.

Fast i den fyrsiffriga serien finns ju 01xx. 0176 till exempel är Norrtälje
Och 07xx låg ännu närmare Stockholm. 0764 till exempel var Vaxholm. Men det är ju numera förändrat till 08 men med ett betydligt längre lokalnummer.

Hoppas att någon har en förklaring.....
Nu kom jag på något som kunde möjligenvis vara någonting, alla större kommuner fick tresiffrig riktnummer och mindre kommuner fick fyrsiffrigt riktnummer. Anledningen Stockholm fick 08-nummer var väl att av en speciell orsak har jag för mig. Det har min farsa också sagt någon gång, men han är död sedan tio år tillbaka så jag måste nog vända mig till någon annan istället. En del kommuner med fyrsiffriga riktnummer så fick dess abonnenter fem till sex siffror i telefonnumret. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2006, 16:42

Ett kuvert med kopior från Tekniska museet och Eva Derlow anlände. Där fanns några sidor ur Sarvis favorit-lektyr - band VII, just det - men intressantast tyckte jag var en utläggning från tidningen Tele, nr 4 1957, rubricerad "Riktnummer och fjärrtaxor", som mest avhandlar planeringen på 30-talet och revideringen 1950. Jag begriper inte hälften, men nollan i riktnumren verkar ha varit av avgörande betydelse, i synnerhet innan den sattes på plats, liksom de tekniska begränsningarna (som ibland spökade långt efter att de utvecklats bort). Att det ofta varit trassligt som f-n står absolut glasklart.
(Jag har stuvat om bitarna en smula.)
Nils Tell skrev:Eftersom riktnumren icke skulle föregås av noll vid den kortväga trafiken, följer att nummerserierna för abonnentnumren i det egna riktnummerområdet och riktnumren för områden inom 90 km radie icke fick kollidera. Med andra ord - för att ta ett exempel - man kunde inte i de skånska riktnummerområdena ha några abonnentnummer som började på 4. Och - omvänt - man tog vid fördelningen av riktnumren hänsyn till om vissa nummerserier redan var upptagna av abonnentnummer.
Redan där klarnade en hel del.

031 har en egen historia:
Nils Tell skrev:Att Stockholmsområdet fick första siffran 1 var naturligt. Sedan hade man kanske kunnat vänta sig att Göteborg skulle fått 2 som första siffra. Som vi ser av planen, har Göteborgs riktnummerområde emellertid fått första siffran 3. Skälet härtill är att både siffran 1 och siffran 2 var upptagna av abonnenter i Göteborgs stations abonnentnummerserie.
(...)
Göteborgs riktnummer är enligt kartan 31. Man hade kanske väntat sig att den skulle vara 30. Förklaringen härtill är i sin tur den, att konstruktörerna av den tidens maskindrivna register ansåg det lämpligare av registertekniska skäl att Göteborgsområdet fick 31, under det att de kringliggande riktnummerområdena tilldelades riktnummer som började på 30. Om man hade valt 30 för Göteborgsområdet, hade nämligen registerkonstruktionen annars måst kompliceras avsevärt för att kunna tillåta dubbla trafikvägar mellan Göteborgsområdet å ena sidan och Kungsbacka-, Lerum- m.fl. områden å den andra, vilket av olika orsaker var önskvärt.
Okej... "Registret" vet jag inte vad det var, men det gick åtminstone att skylla på.

08:
Nils Tell skrev:Även i Stockholm var siffran 1 upptagen, men det ansågs nödvändigt att trots detta använda den för områdets riktnummer, vilket även kunde göras eftersom Stockholms förmedlingsområdet icke var särskilt stort och övriga riktnummerområden, som låg inom detta förmedlingsområde, icke ansågs behöva ges riktnummer som började med 1. Dessa områden är i regel små med 5-siffriga abonnentnummer, och deras riktnummer finge anses som en utökning av Stockholms egen abonnentnummerserie. Därför fick riktnummerområdena kring Stockholm riktnummer som börjar på 7, vilken siffra då var ledig i Stockholmsområdets nummerserie. Siffran 1 skulle ej tagas i bruk för abonnentnummer i deras egna nummerserier.
(...)
[Ett hopp framåt i tiden:]
De riktnummer som måste ändras är endast numren för Falköpings-, Örnsköldviks-, Luleå- och Boden-områdena. Av dessa skulle säkerligen de två sistnämnda områdenas riktnummer ändå behövt ändras, eftersom deras första siffror nu sammanfaller med första siffrorna i riktnumren för områdena kring Stockholm - samtliga börjar på 07. Framdeles måste man ju räkna med helautomatisk trafik även mellan Stockholm och Luleå och därvid är det ur registersynpunkt önskvärt att samma andra siffra i riktnumren ej återfinns hos områden som geografiskt är skilda åt. Även av andra registertekniska skäl är ändringen önskvärd.
För Stockholms riktnummerområde har reserverats nr 08 att eventuellt tagas i bruk, då 7-siffriga abonnentnummer framdeles blir aktuella inom området.
"Eventuellt" var ordet. :) Fortfarande nummerserier med reserverade siffror som spökar - man får fortfarande jämka abonnentnummer och riktnummer, ibland över hela landet, även sedan man skaffat riktnummer med nollor.

1940 inleddes automatiseringen mellan olika riktnummerområden (också ett lämpligt tillfälle kan man tycka, fast det fanns kanske fördelar med att lägga om prylarna under kriget?). I mitten av 40-talet bestämde man sig för att inleda riktnummer med 0, eftersom man började inse att man kunde få nytta av dem - att rikstrafik kunde automatiseras även på längre avstånd.
Nils Tell skrev:När riksautomatiseringen på allvar tog fart i slutet på 1940-talet och början på 1950-talet, följde man fortfarande den ursprungliga riktnummerplanen, dock med det undantaget att riktnumren alltid började med 0 (noll).
Det sista är, menar jag, nyckelmeningen. (Jag begriper åtminstone vad där står.) Så det enklaste svaret på varför vi har 08 och 031 är att de härrör från de tekniska förutsättningarna på 1930-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 augusti 2006, 19:27

Det var verkligen intressant, hoppas bara att du hittar någonting mer sevärt att skriva om. :)
Kostade det något att få dessa skrifter skickade hem till dig, Hexmaster?

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 augusti 2006, 20:21

Nix, det vart gratis. Ämnet i övrigt måste vara ett av de tråkigaste som mänskligheten lyckats kläcka ur sig, men visst är det fascinerande (och typiskt, för såväl människor som teknik) att den yttersta anledningen till att vi har alla dessa 08-nummer osv. är att man ville göra det lite enklare för folk att ringa till närbelägna riktnummerområden:
Nils Tell skrev:För samtal med övriga riktnummerområden skulle trafikanterna taga 0 och därmed få förbindelse med egen förmedlingsstation, där en telefonist skulle koppla upp samtalet.
Vid närmare eftertanke är nog det där textens nyckelmening...

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 22 augusti 2006, 20:41

Finns det någon lista över hur många abonnenter det går på varje riktnummer?
08 - Stockholm - en himla massa
031 - Göteborg - Något färre
.
.
.
? - ? - 2 (varav den ena är döv)

Vilket är sveriges minsta riktnummerområde?

Skriv svar