Donkeyman:
Visst går utvecklingen mot färre pubar även i England. Men - och det är ett stort men - Den Engelska Puben är mer än en ölstuga. Det är den lokala samlingspunkten. Det är där man träffar sina grannar och vänner. Det är där man äter julmiddag. Det är där man firar familjens högtidsdagar. Och det är där man får höra senaste skvallret om vad som händer i grannskapet.
Jag läste för övrigt en tidningsartikel härom året som gick ut på att myndigheterna på Irland har upptäckt att äldre folk som inte bor centralt i de små byarna plötsligt har hamnat utanför bygdegemenskapen. Vilket beror på att de inte längre kan (eller snarare får) köra till (eller snarare från) puben. Något som hade ledit till att man i flera kommuner organiserade skjutsning av gamlingar så de skulle kunna komma sig på "the local".
Ja, det är en tendens i England att pubar slår igen och stängs. Även att mer anonyma kedjor dyker upp och köper upp. En lite lustig kedja gör lite parodi på pub-namn, typ Giraffe-in-a-pond istället för det mer vettiga Duck-in-a-pond, alla pubarna ser relativt likadana ut, de köper inredning centralt förmodar jag. Lite som Dubliner's här i Sverige. De är på intet sätt vad jag skulle kalla riktiga pubar, men pubmentaliteten sitter i blodet och det tar baske mig inte lång tid förrän de etablerat sin pubgrupp med jargong och hierarki. Upplevs som det varit etablerat sen länge. De har den förmågan, engelsmännen, att agera helt oreserverade och obesvärade.
Jag tror att lärdomar och kunskaper kommer från och upprätthålls på puben, men det finns över hela samhället, vid alla tider.
Någon skrev att han inte var så imponerad av de klientelet på en viss pub, ja jo det är sant. Pubar är som människor, det finns de som ser trevliga ut men har en mycket trist atmosfär och även tvärtom. Jag har en egen teori om att det är så att ingen bra ledargestalt finns så har det en tendens att degenerera, skämten övergår till elakheter och själva konversationsnivån sjunker stadigt. Även gäller det unga vuxnas första lektion i uppträde och moral som tar ordentligt är nog den vuxna gruppens eget uppträde, de är ju deras naturliga förebilder och har de inget vettigt att lära ut blir det därefter.
Hörde häromdagen om att två slynglar satt upp snömoddiga fötter på sätena på spårvagnen varvid en ung dam hade påpekat detsamma. De gav sig på henne rådiga flicka med både förolämpningar och spott, ingen i den omedelbara närheten gjorde någonting. Skamligt, har jag ytterst sällan sett England, ingen skulle komma på tanken att sätta upp skitna fötter på sätena, även om man nu råkar vara en skitstövel själv. Det är helt enkelt dumt och lågt att göra så, den skolning finns inte i Sverige. Det artificiella borttagandet av krogarna och samlingslokaler har garanterat något med det att göra. Att krogar och pubar försvinner nere i Europa har inget att göra med den veritabla kulturrevolution som skett här 150 år tidigare, snarare är det så att vi håller på att "läka" vårt samhälle och åtminstone i de större städerna har vi sett en ganska omfattande krogtillväxt. Alltså motsatt tendens. En ej bokstavlig jämförelse kunde vara att man inte skall låta uppfostra en hund vind för våg, utan visa den disciplin och uppförande. Något som hundens förfäder lärde sig i vargflocken. Att inte göra detta leder till stora problem och är faktiskt väldigt grymt mot hunden. Den skall ju fungera i en social/grupp-miljö och lär sig inte det. Ingen tycker väl här i Sverige att det är okey att låta barnen växa upp som analfabeter i ett utvecklat samhälle. Men "analfabeter" vad sociala kunskaper beträffar skall då vara acceptabelt, man bör betona att det inte bara handlarytlig kunskap utan om hela vårt förflutna, det kan bara ges från person till person. Att lägga boklig lärdom till sådan som inte har den gedigna kunskapen blir att skapa en "lärd okunnig" och en sådan är värre än alla andra.
Nåväl, man skall väl inte dra ut för mycket av analogin, men med en nypa salt ligger det något i detta. Jag kan säga att jag lärde mig oerhört mycket som ung på de lokala ställena, men jag upphör aldrig att stöta nytt och intressant stoff. Situationer och även berätttelser som berikar mig något oerhört. Någon genmälde att pubarna inte skulle ha någon "karaktärsdanande" egenskap, frågan är då vad som skulle ha denna effekt? Alla andra sociala djur kräver massiv skolning, för människan torde det vara än mer så. Det är väldigt svårt att tänka sig det antika greklands tankeutveckling förutan
agorans diskuterande och filosoferande. Kunskap överförs från mun till öra, via gester och förståelse, från generation till generation, kanske kan man jämföra det med ett hantverk där färdigheter måste gå från hand till hand. Visst kan man få ett visst utbyte via böcker och dylikt, men utan bakgrunden, den djupare förståelsen blir det inget kött på benen. Enbart en kunskapens imitation om man skall vara hård.
Puben, cafét, Bierstuben, tavernan och allt vad det heter har en uppgift att fylla i samhället som är väldigt stor. Dessa är inte några arbiträra inrättningar som bara råkat dyka upp för att folk inte har annat att göra, kanske kan det förefalla så för en som vuxit upp del av sitt liv i Sverige. Ett land där krogarna av makten har avlägsnats från samhället, ett artificiellt samhälle skulle man kanske kunna säga, där man kanske glömt bort att världen och historien faktiskt består av människor och deras förehavande.