Widsith skrev: Trevligt inlägg. Håller med om det hela. När några pubar inte finns, vart vänder sig svensken med sin sorg och sina problem?
Att ha kontakt och stöd i sin omgivning är oerhört viktigt. Utan den blir den enskilde betydligt försvagad. Om nu det direkta stödet vad gäller trygghet och känslor är borta, är det inte svårt att se hur de lite större perspektiven som politik och världsåskådning blir
än mer drabbat. Detta torde gälla i betydligt större grad i Sverige än i andra länder, då vi är betydligt reserverade.
En neutral yta med öl och atmosfär är då sine qua non för en fri och fruktbar diskussion. Jag tror fruktbar är ett nyckelord, återkommmer till det.
För att genuint kunna ha en individuell åsikt i det lite större området krävs betydande krafter hos en person.
Widsith skrev: Och vad kan det komma sig?
Lite osäker på referens där. Men om du undrar varför de försvann, så tror jag att många slumpmässig faktorer som nykterhetsrörelse och en internationell trend låg bakom. "Nyttan" att hålla folk åtskillda var det nog bara några som anade. Men konsekvenserna som kom efterhand när tiden gick, var folk nog inte sena att utnyttja. Ett sådant förhållande ger ju oerhörda möjligheter till att kunna påverka och faktiskt bestämma världsbild för ett stort antal.
Baserat på vad jag iakttagit i efter ett antal år i intim kontakt mellan två mkt skilda länder som Sverige och GB hört engelsmänns kommentarer här på hemmaplan, men även där, har jag några punkter som i mina spekulationer om konsekvenserna.
1. Frånvaro av kontakt med det samhälle man faktiskt lever i leder till att informationsflödet hämmas kraftigt. Artificiella alternativ som media får ta över, vilket leder till likformighet i världsåskådning. [ett mycket vanlig iaktt. bland engelsmän är att svenskar inte bildar sin egen uppfattning (baserad på info och erfarenhet,) utan en enad "samstämmighet" råder. Många blir chockade över att om man träffar folk alltifrån Ystad till Haparanda, så tycks de anse likadant.]
2. Bristen på stöd i den naturliga, lokala gruppen gör att närvarokänslan försvinner. [en god vän, Alan, som bott från och till här ca 20 år, säger folk saknar fokus. Han noterade att folk ofta gick med blicken rakt ner i backen, verkade inte fokusera blicken på något speciellt och att de kunde vara svåra att få ur denna "dimma"]
3. Här kommer min stora sorg, bristen på historiskt intresse. Genom puben får man inblicken bakåt, hör de äldre som faktiskt varit med tala direkt från erfarenhet, ger den historiska överföringen. Men, inte dessto mindre viktigt, en känsla för att historien är något verkligt och nästan materielt. Om nu folk pratar historia så är det på ett anekdotiskt vis, som det vore en slags rolig berättelse eller saga. Frånvaron av riktig känsla är påfallande, och man får intrycket att den personen är helt endimensionell, saknar helt riktningen bakåt. (och då försvinner riktningen framåt ävenledes)
[en annan vän, eller snarare bekant, Curt från Stratford (uA), en anhängare av Monty Python, säger att svenskarna är precis som de amerikaner som illustreras i Filosofiska restaurangen i Meaning of Life. Vet inte om ni kommer ihåg, men alla gästerna får ett filosofiskt samtalsämne på ett kort. Och ett amerikanskt par får frågan "Vad är livets mening?" Och då säger den ena att det har han minsann aldrig funderat över. Lite tillspetsat, men diskussioner som rör något bortanför de rena affärerna och vädret är det mycket bevänt med. Jag brukar då beställa en extra avec och sluta öronen]
Detta rör den nya mentalitet vi fått efter krogarnas försvinnande, jag känner inte alls igen tendenserna exempelvis från Bellmans texter eller andra nedteckningar. Tyvärr så är det allt för många skribenter och författare som etablerar en föreställning om den inbundne neurotiske svensken är vår nationalkaraktär. Det vore oerhört tragiskt om så vore.
Senaste födelsedagen fick jag en ny bok av Åka Daun om svensk mentalitet, det antogs att jag skulle ha nytta av den i arbetet. Jag förstod direkt att den inte tog några historiska aspekter i avseende, utan bara gjort en analys rätt av, baserat på ett "nu-läge". Ungefär som att göra en personlighetsanalys direkt efter någon varit med om en allvarlig bilolycka och mistat hela familjen. Och sedan dragit slutsatsen att personen är upprörd och kaotisk.