Jag kunde tänka mig att du skulle komma med något sådant. Det håller dock inte, eftersom stridsvagnarna som sagt inte går att förbinda med någon språkgrupp (stridsvagnen spred sig till slut långt utanför indoeuropeiska områden). Istället utgår vi ifrån att Mitannis härskarelit var indoeuropeer av just samma anledning som vi utgår ifrån att Hyksos var semiter: närvaron av främmande namn och språk.Olof Trätälja skrev:Det vet vi eftersom den stridutrustning armen har helt uppenbart är av indoeuropeiskt ursprung.Dûrion Annûndil skrev:Hur vet vi det?Olof Trätälja skrev:...vi vet att det fanns både indoeuropeer och semiter i båda områdena ändå.
När det gäller antika ting refererar "chariot" till "stridsvagn" på engelska.Olof Trätälja skrev:En chariot behöver inte vara en stridsvagn utan kan också vara en vanlig vagn, vilket här är fallet.
De tolkar det som vildåsnor. Hur de skiljer sig från vardagliga åsnor idag vet jag inte.Olof Trätälja skrev:Bra att de var tydliga med att det var just åsnor.
Titta igen, så ser du att de kör över personer. Eller ligger de och sover under vagnen under transporten?Olof Trätälja skrev:Tillägg: Som en not, vagnarna är inte på något vis involverade i aktiv strid på standaret från Ur. Där används de för transport i en kolonn med infanteri.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Stan ... _-_War.jpg
Du har exempelvis försökt binda samman närvaron av stridsvagnar hos Hyksos med indoeuropeerna, och påstått att Hyksos-armén var indoeuropeisk senare. "Den traditionella synen är ju att de var indoeuropeer", "Det finns alltså mycket goda skäl att anta armén varit indoeuropeisk"Olof Trätälja skrev:Det påståendet är ju inte alls santDûrion Annûndil skrev:Du har påstått att Hyksos var indoeuropeer.
När källorna inte skriver att de var semiter, så blir de specifika och talar om vilken/vilka semitiska språkgrupper som var inblandade (därav "etniskt blandade"), tillexempel kananeer. I slutändan har vi att alla källor tyder på att de tillhörde de semitiska folkgrupperna - härskarnamn och gudanamn tyder på det som sagt. Alla källor vi sett stödjer detta; böcker, wikipedia, NE.Olof Trätälja skrev:Du har kategoriskt hävdat att de var semiter jag har påpekat att de var en etniskt blandad grupp och att vi inte kan veta härskarna bakgrund. Du har för övrigt redan själv tagit fram flera källor som direkt eller indirekt påpekat just det, även om du väljer att inte ta budskapet till dig trots att du själv väljer källorna.
Mvh -Dan