Stormningen av Köpenhamn 1658!

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Stormningen av Köpenhamn 1658!

Inlägg av steben » 26 juni 2006, 23:39

Ett litet frö började gro i mig då jag kollade in ett alt. hist. forum..."Vad hade hänt om Sverige erövrade Danmark 1658" Jag får tacka frågeställaren för passningen. :)

För att detta ska funka så börjar vi i oktober 1658. :)

Karl X Gustav, vår "lilla" pfalzgreve står med en svnsk armé på Själland, man är i besittning av Kronoborg och har Köpenhamn under belägring. I öresund ligger en svensk flotta om 45 skepp i 4 divisioner och belägrar köpenhamn och visiterar och tar tull av passerande skepp, danska flottn har blott sju skepp i Köpenhamn, staden liksom Fredrik III är alltså helt avskuren. I staden pågår barrikaderande för fullt och invånarna väntar på den svenska stormningen.

Som saker skedde så slog sig en 41 skepp stark flotta sig igenom den svenska och bröt belägringen till sjöss, svenskarnas stormning följande mars avslogs och England och Frankrike ingrep för att förhindra en svensk kollaps. Fred slöts efter Karl Gustavs plötsliga död 1660 varvid Trondheim och Bornholm, som revolterat mot snenskarna, återlämnades.

Så skedde det i vår tid, nu till en alternativ händelseutveckling. :)

oktober 1658: Den svenska flottan om 56 skepp ligger i öresund, man har från säker källa hört att en holländsk flotta är på väg till Köpenhamns undsättning. I ett konselj som hålls på Kronoborg, då Pfalzgreven är på ett ypperligt bra humör och mycket klartänkt och resonlig, så beslutar man att för säkerhets skull anlägga en blocklinje utanför Helsingborg. Order går ut till guvernörerna i Västra och Södra sverige att rekvirera skepp och omgående sända dessa till Helsingborg. Flottan tar sig även för att uppbringa så många skepp den kan för att få blockskepp och brännare.

I början av november har en anselig och brokig skara skepp samlats ihop i sundet(c. 80 skutor), de ankras upp i en lång linje tvärs över sundet från helsingborg. Blockskeppen med kanoner är bemmanade med artillerister(från själland och sverige) och allt folk som sett en kanon man hittar. Dessa har dock order att lämna skeppen och sätta eld på de om holländarna kommer inpå.

Söder om blocklinjen ligger Bjelkenstjärnas division om 12 skepp utanför Köpenhamn. Resten av flottan 44 skepp kryssar norr om blocklinjen i väntan på den holländska flottan.

Den monotona vakttjänsten kommer till ett abrupt slut den 8 november då den holländska flottan för fulla halsar under nordlig vind siktas på horisonten, klart skepp trummas ut på de svenska däcken, kanoner laddas och kanonportar öppnas.
De 4 divisionerna lägger sig i två linjer väntande på den analkande flottans tät.
Vad som sen följer kan bäst liknas vid en drunknandes panikartade kamp mot havets sug, den holländsa flottan seglar under kraftig beskjutning i medvind igenom de svenska linjerna för att på andra sidan mötas av en vägg av trä och rep mellan sig och Köpenhamn. Man har seglat rätt in i lejonkulan, kaos uppstår då vissa kaptener beordrar gir och andra seglar på i det krutrökintäckta smala sundet skepp kolliderar och driver med vinden andra går på grund, så börjar eden flamma upp på blockskeppen en veritabel mur av eld tornar upp sig. Många holländska skepp driver i den starka nordanvinden(deras förmodade allierade) in i brännare och fattar eld. Vad som är kvar norr om har vinden ochden svenska flottan att kämpa emot, de skepp som mirakulöst nog kommer igenom blocklinjen blir snabbt bordade av Bjelkenstjärnas eskader som väntar dom på andra sidan(man har posterat ut roddbåtar för att bogsera bort brännare vars kablar bränns av).

Resultatet av sjöslaget i öresund är att svenska flottan kan tillräkna sig 14 holländska örlogsmän som gott pris för de 3 skepp man förlorat, och den holländska flotta som räknade 41 stolta skepp vid utlöpandet från Texel vid sitt återväntande blott räknar ett dussin luggslitna kombtanter utan sin Amiral.

Efter slaget hålls ett nytt konselj på Kronoborg, Karl Gustav är även denna gång på gott humör, denna gång planerar man för att få slut på kriget genom ett med flottan samkordinerat anfall på den danska huvudstaden. Sagt och gjort så skrider planen till verket den 30 november ock Pfalzgreven kan tillgdoräkna sig ytterligare en bragd, denna gång får han dessutom Fredrik III huvud på fat, vid ljudet av värjklingor och muskötskott utanför sitt Slott så kapitulerar han. Kriget är slut! Freden undertecknas en vecka senare på Köpenhamns slott. :)

Så ja, låter väl bra :D Frågan är bara vad freden innebär? Vad får Fredrik punga ut med? Blir han avsatt?

/Stefan
Senast redigerad av 1 steben, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Stormningen av Köpenhamn 1658!

Inlägg av Carolus » 27 juni 2006, 13:32

Det ett erövrande av Danmark skulle kunna resultera i längden är ett ordentligt krigsbyte, en ordentlig utpungning och ett i fortsättningen passivt Danmark. Sen kanske vi skulle fått behålla Bornholm och mindre fästen typ Kronborg och Skagen (likt spanska Ceuta och Mellila i Nordafrika). Holstein-Gottorp, Sveriges allierade skulle antagligen växt till sig på dansk bekostnad och blivit en starkare tysk stat och i längden hamnat i krig med Preussen och/eller Hannover.

Så visst skulle vi tjänat på att erövrat Danmark! Men erövrat det permanent? Njae, tror knappast det.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Stormningen av Köpenhamn 1658!

Inlägg av steben » 27 juni 2006, 14:30

Carolus skrev:Det ett erövrande av Danmark skulle kunna resultera i längden är ett ordentligt krigsbyte, en ordentlig utpungning och ett i fortsättningen passivt Danmark. Sen kanske vi skulle fått behålla Bornholm och mindre fästen typ Kronborg och Skagen (likt spanska Ceuta och Mellila i Nordafrika). Holstein-Gottorp, Sveriges allierade skulle antagligen växt till sig på dansk bekostnad och blivit en starkare tysk stat och i längden hamnat i krig med Preussen och/eller Hannover.

Så visst skulle vi tjänat på att erövrat Danmark! Men erövrat det permanent? Njae, tror knappast det.
Jag kan tänka mig Ven, Laesö öarna i sundet och kattegatt kanske Vendsyssel(Skagen) hade väl vart intressant att ha ett brohuvud på Jylland misstänker jag. Och naturligtvis Norge kanske Island och Färöarna också? Jag tror inte engelsmännen hade velat se svensk dominans i öresund så Kronborg går nog bort, d v s om inte Karl X var beredd att köra över engelsmännen? Hade england vart beredda att gå i krig för det tro? Både holland och england emot sig så fall, lite magstarkt kanske.

Stofilen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 augusti 2005, 14:48
Ort: Uppsala

Inlägg av Stofilen » 27 juni 2006, 15:46

Jag har tänkt i liknande banor. Danmark tvingas avstå hela norge, som sedan "försvenskas" a la skånemodellen. Fredrik III avsätts och en svenskvänlig kung utses, liknande "utränsnigar" görs innom danska adeln. Storbritanien och Holland mutas om det är nödvändigt med billigare tullar.

//Stofilen

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 27 juni 2006, 21:02

Stofilen skrev:Jag har tänkt i liknande banor. Danmark tvingas avstå hela norge, som sedan "försvenskas" a la skånemodellen. Fredrik III avsätts och en svenskvänlig kung utses, liknande "utränsnigar" görs innom danska adeln. Storbritanien och Holland mutas om det är nödvändigt med billigare tullar.

//Stofilen
Någon utrensnig bland adeln hade inte behövts, Fredrik var inte populär där. Fredrik hade själv faktist sagt att han skulle slåss till döden så inte helt otroligt att han stupat på barrikaderna, och blivit martyr :roll: En "svensk" kung hade nog skapat mer problem bara, man hade gjort bäst i att inte lägga sig i danmarks inre och nöjt sig med territoriella förvärv och öresundstullen vilken ju gett ett viktigt och stort tillskott i statskassan.
En försvenskning av Norge bör ju gått som med skåne, de var ju lika "olika" sverige.
/Stefan

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 27 juni 2006, 23:12

Stofilen skrev:Jag har tänkt i liknande banor. Danmark tvingas avstå hela norge, som sedan "försvenskas" a la skånemodellen.
Hade det verkligen gått? En sak att fullständigt besätta det platta och lilla Skåne, en annan sak att besätta och tygla det stora och bergiga Norge.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 28 juni 2006, 01:48

Carolus skrev:Hade det verkligen gått? En sak att fullständigt besätta det platta och lilla Skåne, en annan sak att besätta och tygla det stora och bergiga Norge.
Jag tror att man i stor utsträckning hade satsat på att ta ett fast grepp kring de största städerna, de strategiskt viktiga platserna och de tätbebyggda områdena. Norge är stort, men inte särskilt tätbefolkat. Om man hade lyckats "försvenska" de största befolkningscentrumen och knutpunkterna, så tror jag att landsortsbefolkningen i de mer otillgängliga delarna av landet hade följt med frivilligt, av praktiska skäl om inte annat. Sedan så borde det inte vara så svårt att få prästerna att predika på svenska osv. Det hade nog räckt med att locka med olika smaskiga fördelar för prästerskapet, så hade de snällt dansat efter Stockholms (eller Christiania) pipa.

edit// Fan vad jag stavade illa igår...

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 28 juni 2006, 14:13

Ferocius skrev:
Carolus skrev:Hade det verkligen gått? En sak att fullständigt besätta det platta och lilla Skåne, en annan sak att besätta och tygla det stora och bergiga Norge.
Jag tror att man i stor utsträckkning hade satsat på att ta ett fast grepp kring de största städerna, de strategiskt viktiga platserna och de tätbebyggda områdena. Norge är stort, men inte särskilt tätbefolkat. Om man hade lyckats "försvenska" de största befolkningscentrumen och knutpunkterna, så tror jag att landsortsbefolkningen i de mer otillgängliga delarna av landet hade följt med frivilligt, av praktiska skäl om inte annat. Sedan så borde det inte vara så svårt att få prästerna att predika på svenska osv. Det hade nog räckt med att locka med olika smaskiga fördelar för prästerskapet, så hade de snällt dansat efter Stockholms (eller Christiania) pipa.
Christiania har väl bommat igen väl?! :lol: :wink: Hade det namnet fått vara kvar tro? Ett namnbyte hade nog gått hem hos norrmännen också, så länge det inte vart "Karlshamn". Kanske Oslo redan då?! Norge hade ju i motsats till skåne en nationell identidet, det enda sätt jag ser some försvenskning kunnat äga rum är om man delat landet säg Tröndelag(Trondheim) och nordnorge vart svenska provinser medan resten fick självstyre, i union med sverige. Den enda provins som "revolterat" hade vart Trondheim, nordnorge var alldelles för glesbefolkat och en inflyttning av svenskar och finnar hade skapat en svensk "majoritet", och det hade man kunnat hantera a´la skåne. Norge, syd om trondheim, hade nog fått ökat självstyre och till slut sitt egna kungahus senast c.1920 men om det gått fredligt till kunnat fortsatt i någon form av "förbund" med sverige, liknande commonwealth(GB). Det är vad jag tror, frågan är bara om sverige 1658 var villiga att vara "tillmötesgående" mot norrmännen?!

/Stefan

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 28 juni 2006, 14:46

Om nu hela Norge skulle ha avträtts så skulle det inneburit att Karl X Gustav blev kung av Norge istället för Fredrik III som alltså skulle tvingas abdikera från den norska tronen. Eftersom Norge var ganska starkt knutet till Danmark vid denna tidpunkt så är det rimligt att antaga att förhållandet mellan Sverige och Norge skulle bli ungefär detsamma. Hur man skulle resonerat om Trondheims status vet jag inte riktigt. Skulle det betraktas som en del av Sverige eller alternativt en del av ett Norge underordnat Sverige?

En försvenskning skulle kanske inte vara lika angelägen i Norge om nu hela riket hamnat i Karl X Gustavs händer, å andra sidan så ville man säkert bryta det danska inflytandet i Norge så vissa åtgärder skulle säkerligen varit att vänta.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 30 juni 2006, 19:26

medundersåte skrev:Om nu hela Norge skulle ha avträtts så skulle det inneburit att Karl X Gustav blev kung av Norge istället för Fredrik III som alltså skulle tvingas abdikera från den norska tronen. Eftersom Norge var ganska starkt knutet till Danmark vid denna tidpunkt så är det rimligt att antaga att förhållandet mellan Sverige och Norge skulle bli ungefär detsamma. Hur man skulle resonerat om Trondheims status vet jag inte riktigt. Skulle det betraktas som en del av Sverige eller alternativt en del av ett Norge underordnat Sverige?

En försvenskning skulle kanske inte vara lika angelägen i Norge om nu hela riket hamnat i Karl X Gustavs händer, å andra sidan så ville man säkert bryta det danska inflytandet i Norge så vissa åtgärder skulle säkerligen varit att vänta.
Tittar man på kartan så ligger ju Trondheim väldigt "dumt" placerat, klyver norge i två ju. Kanske kunde vara intressant ändå ur svensk synpunkt i och med att man ju hade den större armén, bökigt värre för norrmännen dock :lol: Nu när jag tänker på det så var det kanske inte så dumt ändå...tvärtom ett ständigt orosmoment för dansken .

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Lejonmod » 24 juli 2007, 13:30

1660, Danmark-Sverige-England

--------------------------------------------------------------------------------

Karl X Gustav erbjöd England två städer i Holstein, Island, Bremen och Jylland om England hjälpte Sverige att erövra Danmark.
Karl X Gustav hade lovat sig själv att totalförstöra Köpenhamn och den Danska monarkin

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 juli 2007, 14:16

Karl X Gustav var - som sagt - fast besluten att utplåna Danmark som statsbildning. Vem vet hur långt han kunnat gå i det, men att Fredrik fått kliva ned från tronen kan man utgå ifrån.

Engelsmännen är ju en ständig fråga i och med deras intresse av öresundspassagen. Skickades det inte ut några trevare mot London under vintern 57-58 för att höra vad de kunde tänkas gå med på (och i utbyte mot vad??)

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Lejonmod » 24 juli 2007, 14:44

Belisarius skrev: Skickades det inte ut några trevare mot London under vintern 57-58 för att höra vad de kunde tänkas gå med på (och i utbyte mot vad??)
Karl X Gustav erbjöd England två städer i Holstein, Island, Bremen och Jylland om England hjälpte Sverige att erövra Danmark

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 24 juli 2007, 21:06

Bästa chansen att erövra Köpenhamn hade varit att strunta i fredstrevarna och inte sluta fred i Roskilde utan helt sonika marschera fram till Köpenhamn och storma staden efter tåget över bält när danskarna fortfarande var i panik.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 26 juli 2007, 10:23

Ge Britterna Bremen, Island och tullfrihet och det hade kanske gått. Visserligen hade tullfriheten svidit rejält, men stöd av antingen England eller Holland är nödvändigt inna Sverige kan ta upp striden på allvar på haven.

Jag ser faktiskt inga problem med att svenskifiera hela Danmark, när det de facto gick med halva Denmark. Frågan är om de övertagna resurserna räcker för att ändra utgången av den kommande konflikten med Ryssland.

Skriv svar