Självtätande däck

Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 juni 2006, 17:20

Hans skrev:Det finns också färdiggjorda att köpa:
Bild
Två för en $.

Hans
De där färdiggjorda såg riktigt läskiga ut. Om de dessutom kamoflueras med matt svart färg så..

Hemmagjorda finns väl i alla varianter, märlor är väl mest tacksamma, de behöver egentligen bara sättas ihop två och två. Fast ibland används bara spik av lite grövre nubbtyp opreparerade, slänger man bara ut tillräckligt många så blir de effektiva ändå. Ställer till sjuhelsikes massa skada och inte lätt att plocka upp alltihop med en gång.

När vi ändå är inne på ämnet, hur fungerar det med säkerhetsdäck, finns det däck som tål anglar och i sådana fall hur bra fungerar de?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 26 juni 2006, 11:57

Menar du skälvtätande däck eller däck som kan köra på fäljen med?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 juni 2006, 17:31

Bra poäng. Däck med förstärkta sidor som går att köra på fälgen är väl hyfsat okänsliga för fotanglar. Hur bra självtätande är vet jag inte.

Det finns väl säkerhetsdäck som är fyllda med ett slags polymerskum? Fast det kanske är samma sak som självtätande..hursomhelst bör väl de också klara anglarna... och polisens spikmattor, för den delen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 26 juni 2006, 19:50

predator skrev:Menar du skälvtätande däck eller däck som kan köra på fäljen med?
Jag var lite otydlig tror jag.

Som min fråga lydde "hur fungerar det med säkerhetsdäck, finns det däck som tål anglar och i sådana fall hur bra fungerar de?" Jag har själv ingen koll på vilka system som finns eller hur de fungerar, men när jag läste om fotanglar och funderade lite på dess effektivitet så blev jag nyfiken på motmedlen. Det slog mig att det helt enkelt måste finnas åtminstone försök till säkerhetsdäck som tål fotanglar. Det finns ju om inte annat en rad tillfällen då man inte vill bli utsatt för punka av fotanglar (till exempel vid värdetransporter)

Det finns ju olika säkerhetsdäck mot punkteringar etc, fungerar de mot fotanglar också, isådana fall hur är de konstruerade och hur väl fungerar de?

Uppfattningen jag har fått av däck som går att köra på fälgen snarare handlar om att ge föraren en chans att bromsa in bilen vid en hastig punktering eller annan däckskada än att köra vidare på bara fälgen några längre sträckor eller i högre farter, men jag är kanske ute och cyklar helt (på fälgen ;))?

Hur fungerar de självtätande däcken?

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 28 juni 2006, 10:46

Det kommer alltid nya medel och motmedel. På Wikipedia finns en bild på en fotangel som användes av Amerikanska Office of Strategic Service. Bild Dess spetsar är ihåliga rör för att hindra att hålet täpps igen t.ex. av självtätande däck.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 28 juni 2006, 12:41

Wooster skrev:
predator skrev:
Hur fungerar de självtätande däcken?
Jag tror det är e skum eller något liknade som fyller igen hålen vid skada. De måste väll va somma som skälvtätande bränsletankar som man använde under ww2...

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 28 juni 2006, 23:05

predator skrev:...somma som skälvtätande bränsletankar som man använde under ww2...
Och använder fortfarande, kan jag tillägga. Men jag tror inte att det är riktigt samma system i däck. De självtätande bränsletankarna i sin enklaste form fungerar genom att man använder två lager gummi, ett vulkaniserat och ett icke-vulkaniserat lager. När en läcka uppstår, gör kontakten med bränslet att gummit sväller och därigenom tätar läckan.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 29 juni 2006, 04:53

Michelins nya 'air-less' däck förefaller vara svaret! Varjag

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... D%26sa%3DG
Bilagor
Michelin air-less tyre.jpg
Michelin air-less tyre.jpg (14.88 KiB) Visad 3395 gånger

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 29 juni 2006, 11:26

heh, undrar hur Michelins däck funkar om det är packat med snö och is :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 29 juni 2006, 11:47

Urban skrev:heh, undrar hur Michelins däck funkar om det är packat med snö och is :)
Skall inte vara några problem, läs här.

http://www.michelinman.com/difference/r ... 2005a.html

Bild

MVH

Hans

Civil teknikhistoria?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 29 juni 2006, 14:30

Intressant, tack för länken Hans! Verkar som om Michelins nya "däck", det så kallade "Tweel" även testas för militärt bruk, liksom civila fordon och andra farkoster som använder däck som rullstolar.

Så om några år så kanske man inte behöver ha gummi på däcken och att fotanglar blir oanvändbara vid rån och sådant.

"Benefits of Tweel™:
The heart of Tweel innovation is its deceptively simple looking hub and spoke design that replaces the need for air pressure while delivering performance previously only available from pneumatic tires. The flexible spokes are fused with a flexible wheel that deforms to absorb shock and rebound with unimaginable ease. Without the air needed by conventional tires, Tweel still delivers pneumatic-like performance in weight-carrying capacity, ride comfort, and the ability to "envelope" road hazards.

Michelin has also found that it can tune Tweel performances independently of each other, which is a significant change from conventional tires. This means that vertical stiffness (which primarily affects ride comfort) and lateral stiffness (which affects handling and cornering) can both be optimized, pushing the performance envelope in these applications and enabling new performances not possible for current inflated tires."

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 29 juni 2006, 23:41

Grodätarna är inte så dumma alla gånger... :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 juni 2006, 14:13

MoparMadness skrev:Grodätarna är inte så dumma alla gånger... :)
Näe - med hänsyn till att Michelin - faktiskt 'uppfann' det pneumatiskt luftfyllda däck som vi
idag tar för givet......eller i alla fall omsatte det i en säljbar produkt!
För de få - som ägt bilar med ekerhjul - och VET - hur jobbigt det var att putsa ekrarna, lyckönskar
jag framtidens bilister till ett djävla jobb! Enklast - var billiga engelska med 48 ekrar, näst värst
var Jaguars - med 60. Dom verkkliga masochisterna - köpte (för fyra månadslöner!) -italienska
Borrani - dom hade 72 förnicklade fälgar och ekrar....suck, Varjag

Skriv svar