Varför Teaterkriget?

Laros6006
Medlem

Varför Teaterkriget?

Inlägg av Laros6006 » 17 juni 2006, 22:22

Jag har via min hemsida om Gustav III krig 1788-90 fått en fråga om "Teaterkriget" som jag inte kunde svara på,
men som kanske någon här kanske vet något om.

I samband med Gustav III krig mot Ryssland 1788-90 invaderade en Dansk/Norsk armé Bohuslän och hotade Göteborg. Operationerna i väster kallas ibland för Teaterkriget.

För att göra en lång historia lite kortare så fick jag ett e-mail av en japan som läst mina sidor, men han kunde inte begripa varför händelserna borta i väster kallas teaterkriget. Jag fick erkänna att jag också reflekterat över det men inte hittat någon förklaring. Nu har jag gått igenom huvuddelen av den litteratur jag har och då slår det mej att första gången begreppet dyker upp är i Ulf Sundbergs "Sveriges krig 1521-1814" från 1998.

Jag har några teorier till namnet men det finns kanske någon här som har en bra förklaring?
Vet någon om namnet använts tidigare eller har den gode Ulf själv hittat på det när han skrev boken?
(Borde kanske frågat Ulf direkt men har ingen koll på var jag hittar honom...)

I Norge kallas tydligen fälttåget "Tyttebaerskriget", Lingonkriget, eftersom det rådde så stor brist på mat att trupperna var tvungna att själva leta mat i skogen.

MVH/Lars R

http://hem.bredband.net/b111807/

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 17 juni 2006, 23:51

Känns som namnet borde vara mer relevant i kriget mot Ryssland eftersom Gustav III arrangerade en fejkad Rysk attack på en gränspostering på Sveriges östgräns, som svepskjäl för kriget, och alltså spelade Sverige teater för att få fram ett berättigat krig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 juni 2006, 00:11

Jaha, den här episoden har jag glömt bort att jag kände till - det var inte förrän jag läste om "Lingonkriget" som det pinglade en svag, svag klocka bortigenom... Enligt Wikipedian kommer benämningen av att "det i praktiken blev mer ett skådespel än stora bataljer", vilket måhända har med mitt dåliga minne att göra (inte så mycket att komma ihåg, alltså). Om beteckningen är så sen som 1998 så borde det gå att visa, även om det inte låter sannolikt. Själv tror jag aldrig jag hört den.

Laros6006
Medlem

Inlägg av Laros6006 » 18 juni 2006, 09:20

Giancarlo: Du har en bra poäng där!

Hexmaster: mer buller än bataljer är inte direkt unikt för just detta fälttåg, men om Ulf Sundberg är "pappa" till begreppet teaterkriget så kan jag tänka mej att han resonerat som du.

Till skillnad från kampanjen i öster där Gustav både skrivit manus och regiserat, fick han här hoppa in i en oförberedd roll och spela i en föreställning utan regisör och utan manus... insatserna torde vara att jämföra med vad som presteras på "roliga timmen" i en ordinär svensk mellanstadieskola på 70-talet...

Fler uppslag någon?

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 19 juni 2006, 12:37

Namnet kanske har att göra med Gustav III:s besök i Mora och andra orter för att uppbåda stöd för kriget mot Danmark? I Mora lär kungen ha hållit tal från samma kulle som Gustav Vasa, som han även skall ha varit klädd som. Mer eller mindre en teaterföreställning alltså.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2006, 13:57

Lord Havelock Vetinari skrev:Namnet kanske har att göra med Gustav III:s besök i Mora och andra orter för att uppbåda stöd för kriget mot Danmark? I Mora lär kungen ha hållit tal från samma kulle som Gustav Vasa, som han även skall ha varit klädd som. Mer eller mindre en teaterföreställning alltså.
Det finns en populär legend som säger att Gustav III lät sy upp en moradräkt som han bar vid sitt tal, men i själva verket bar han livgardets uniform vid tillfället

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 15:11

Det finns en populär legend som säger att Gustav III lät sy upp en moradräkt som han bar vid sitt tal
Den har jag också hört, i form av en vederlagd sanning. :lol:
Så det är bara en skröna då? :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 juni 2006, 17:54

Det enda krig som Danmark var involverat under andra hälften av 1700-talet var det korta kriget mot Sverige åren 1788-1789. I detta tämligen okända krig mellan Danmark och Sverige fanns få egentliga strider vilket till stor del har gjort att kriget glömts bort och förekommer sällan i skolböcker nuförtiden. Ytterligare information om Teaterkriget 1788-1789 kan ni läsa om här: http://www.smb.nu/svenskakrig/1788b.asp

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juni 2006, 18:34

Andreas K skrev:
Det finns en populär legend som säger att Gustav III lät sy upp en moradräkt som han bar vid sitt tal
Den har jag också hört, i form av en vederlagd sanning. :lol:
Så det är bara en skröna då? :)
Jupp, en skröna. Det är troligare i så fall att Gustav Vasa klädde sig så när det begav sig, men det man inte säkert.

Angående teaterkrigets namn har jag aldrig hört ngt annat än att det kallades så pga. att man lät klä ut svenska soldater till kosacker för att få det att se ut som att Ryssland angrep

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 19 juni 2006, 18:54

Angående teaterkrigets namn har jag aldrig hört ngt annat än att det kallades så pga. att man lät klä ut svenska soldater till kosacker för att få det att se ut som att Ryssland angrep
Ja, det där är väl i alla fall vad de flesta får lära sig i skolan(inkl. mig).

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 20 juni 2006, 18:28

Men namnet "teaterkriget" avser väl endast kriget mot Danmark?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 juni 2006, 20:48

Men namnet "teaterkriget" avser väl endast kriget mot Danmark?
Kriget mellan Sverige och Danmark 1788-1789 kallas Teaterkriget medan det samtida kriget mellan Sverige och Ryssland 1788-1790 kallas Gustav III:s ryska krig eller "svensk-ryska kriget 1788-1790".

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 22 juni 2006, 08:00

Jag tror inte att benämningen Teaterkriget har med danskar att göra alls.
Enligt grundlagen (1772 års regeringsform) hade kungen inte tillstånd att starta ett angreppskrig utan ständernas tillåtelse. Ständerna var ej beredda att tillåta angrepp, så svenskar utklädda till ryssar beskjuter svensk gränspostering vid Puumala sund i Savolax den 27 juni 1788.
Här finns en verklig orsak att benämna kriget Teaterkriget. När det gäller sammanträffandet av danska och svenska styrkor i Bohuslän har jag mycket svårt att förstå hur det skulle kunna få detta namn. Den mer vedertagna benämningen är Tiodagarskriget, vilket man bland annat kan läsa om i
Tio dagar som skakade Göteborg av Bertil Holmström, Warne förlag år 2000

Så tyvärr, Ralf och ni andra, jag tror att ni har fel...

Angående slaget vid Kvistrum (Munkedal) och varför det blev så oblodigt lämnar Mary Wollstonecraft följande intressanta upplysning i Letters Written During a Short Residence in Sweden, Norway, and Denmark (hon reste längs den bohuslänska kusten 1795, alltså inte så länge efter kriget):
Hon skriver att det var den oerhört vackra och oerhört trevliga gästgiverskan på Kvistrums gästgiveri (finns kvar än idag) som fick de två härförarna att hellre äta en god måltid tillsammans med henne, än fortsätta Kvistrumsslaget. Wollstonecraft träffade gästgiverskan, och intygade att hon verkligen var mycket vacker och trevlig.

Så kanske borde vi kalla det Gästgiverskans krig...

Laros6006
Medlem

Inlägg av Laros6006 » 22 juni 2006, 08:18

Tack för alla teorier och funderingar kring begreppet Teaterkriget.
Som flera av inläggen redan betonat har beteckningen inget samband med Gustav III lilla skådespel i Pumala, mer än att den händelsen gör att beteckningen kanske hade kunnat vara mer passande på det kriget.

Utöver detta känns det som vi inte kommit närmare någon bra förklaring på varför begreppet använts för händelserna på "västfronten", men som sagt många bra teorier har kommit fram.

För att gå tillbaka till min ursprungliga frågeställning så har jag uppfattningen att begreppet Teaterkriget är färskt. Den tidigaste uppgiften jag hittat är från Ulf Sundbergs bok "Sveriges krig 1521-1814" utgiven 1998.

Har någon sett begreppet före 1998, eller kan vi anta att det är Ulf S som myntat det?

MVH/Lars

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 22 juni 2006, 09:22

Laros6006 skrev:Som flera av inläggen redan betonat har beteckningen inget samband med Gustav III lilla skådespel i Pumala, mer än att den händelsen gör att beteckningen kanske hade kunnat vara mer passande på det kriget.
Och som jag betonade är den betoningen förmodligen tagen helt ur luften. Alternativt kan man tänka sig att Ulf Sundberg förväxlat krigen, och att vad han vill kalla Teaterkriget egentligen är det vars ursprung var teaterföreställningen i Puumala. Något annat är helt enkelt inte logiskt att antaga.

Skriv svar