Kontrafaktisk skönlitteratur

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Kontrafaktisk skönlitteratur

Inlägg av Kapten_Gars » 28 maj 2006, 12:19

Denna tråd är avsedd för information om kontrafaktisk litteratur av det skönlitterära slaget.

När ni rekommenderar en bok, skriv gärna något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.
Senast redigerad av 1 Kapten_Gars, redigerad totalt 28 gånger.

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 28 maj 2006, 14:13

Alternate Generals av Harry Turtledove. Noveller om vad som kunde hänt, ex om Patton och Ike var på Philipinerna i december 41

Faderland. En polis utreder ett mord i nazityskland som vann ww2

Attentatet i Pålsbo skog av Hasse Alfredsson där Skåningar attackerar ett tyskt transittåg och händelseutvecklingen leder till att Sverige angrips av Tyskland(POD2 är att Kreta inte anfalls)

How Few Remain/The Great War/American Empire/Settling Account av Harry Turtledove. Syd vinner ACW och ww1 och ww2 utspelar sig även i Nordamerika

The Two Georges av Harry Turtledove och Richard Dreyfuss. En deckare i ett Nordamerika där amerikanska revolutionen aldrig skedde

Ruled Britannia av Harry Turtledove. Spanska armadan lyckades invadera England. Nu bubblar det under ytan och Shakespeare har en stor roll

World War/Colonisation av harry Turtledove. Utomjordingar invaderar mitt under ww2

Island in the sea of Time av Steve Stirling. Nantucket transporteras bakåt i tiden och förändrar historien

Roads not taken. Olika historier om hur historien kunde sett ut

1632 av Eric Flint. En kommun i Virginia transporteras bakåt i tiden till Tyskland och 30åriga kriget och hjälper Gustav 2e Adolf

Operation Garbo av Harry Winter om ett sovjetiskt anfall mot Sverige

Slaget om Gävle. Ett anfall av Ryssland mot Sverige och utspelar sig i skogarna runt Gävle

sen borde Tom Clancys Jack Ryanserie hamna här


Sen har vi 40 lyckliga år skriven av en svensk som handlar om när VPK tar makten. UNDVIK den. POD är helt orealistisk

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Inlägg av SolitaryMan » 16 juni 2006, 13:25

The Man in the High Castle av Philip K Dick. Ett scenario där axelmakterna vann andra världskriget och USA har delats upp mellan Tyskland och Japan, samt i en marionettstat. Lite komplicerad metahandling där mycket kretsar kring en förbjuden skönlitterär kontrafaktisk bok där axelmakterna förlorade kriget!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2006, 18:03

In the presence of mine enemies av Harry Turtledove. Ett segerrikt Tredje rike har överlevt in i våra dagar, i OKW arbetar Heinrich Gimpel som en tillsynes helt vanlig byråkrat. Hr. Gimpel bär dock på en hemlighet, han är nämligen jude ...

Romanitas av Sophia McDougall - det Romerska riket har överlevt och behärskar större delen av världen. Kejsarens krigshjälte till broder och dennes hustru dödas i en olycka. Eller var det en olycka?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 18 juli 2006, 20:25

"London tillhör oss" om hur operation Seelöwe genomförts och lyckats och London därför är i tyskarnas händer - thriller om den brittiska motståndsrörelsen.

Skriven av Len Deighton som förutom några thrillers om andra världskriget (bland annat 'Guldstaden') och kalla kriget (bland annat 'Kroken', 'Linan' och 'Betet') dessutom skrivit de klassiska historieböckerna "Blixtkriget" och "Jaktpiloter".

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 18 juli 2006, 20:35

Krik Mitchell har skrivit en triologi där romarriket överlevde: "Procurator," "New Barbarians" och "Cry Republic".

/Marcus

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 juli 2006, 21:44

George Orwell 1984, sifi eller kontrafaktisk historieskrivning?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 19 juli 2006, 08:02

Psilander skrev:George Orwell 1984, sifi eller kontrafaktisk historieskrivning?
Inte kontrafaktiskt historia utan en framtidsvision.

/Marcus

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 augusti 2006, 14:48

Den australiensisk födde generalen Sir John Hackett skrev i början av 1980 två böcker om ett tänkt tredje världskrig där Sovjetunionen anfaller NATO. De heter Third World War: August 1985 (finns översatt till svenska som Tredje världskriget) och The Third World War: the untold story (den svenska översättningen heter om jag minns rätt tredje världskriget : det totala kriget).

De är rätt så intressanta med mycket teknik. Hackett själv var väl insatt i krigsscenariot då han varit befälhavare över brittiska rhenarmén samt NATO:s Norra armégrupp.

I samma genre har vi Tom Clancys Red Storm / Röd Storm.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 2 augusti 2006, 20:26

tyskaorden skrev:Den australiensisk födde generalen Sir John Hackett skrev i början av 1980 två böcker om ett tänkt tredje världskrig där Sovjetunionen anfaller NATO. De heter Third World War: August 1985 (finns översatt till svenska som Tredje världskriget) och The Third World War: the untold story (den svenska översättningen heter om jag minns rätt tredje världskriget : det totala kriget).

De är rätt så intressanta med mycket teknik. Hackett själv var väl insatt i krigsscenariot då han varit befälhavare över brittiska rhenarmén samt NATO:s Norra armégrupp.

I samma genre har vi Tom Clancys Red Storm / Röd Storm.
Jag gillar Röd Storm, är de lika? dvs gillar jag Clancy gillar jag Hackett?
Mvh Ola

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 2 augusti 2006, 20:33

Om jag inte minns fel så skriver han berättelsen som en samling tidningsartiklar, minnen odyl från efter kriget. Det är olika händelser och olika personer. Man följer inte en eller flera personer genom tiden

/CvD
Senast redigerad av 2 CvD, redigerad totalt 3 gång.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 3 augusti 2006, 21:02

mrsund skrev:
tyskaorden skrev:Den australiensisk födde generalen Sir John Hackett skrev i början av 1980 två böcker om ett tänkt tredje världskrig där Sovjetunionen anfaller NATO. De heter Third World War: August 1985 (finns översatt till svenska som Tredje världskriget) och The Third World War: the untold story (den svenska översättningen heter om jag minns rätt tredje världskriget : det totala kriget).

De är rätt så intressanta med mycket teknik. Hackett själv var väl insatt i krigsscenariot då han varit befälhavare över brittiska rhenarmén samt NATO:s Norra armégrupp.

I samma genre har vi Tom Clancys Red Storm / Röd Storm.
Jag gillar Röd Storm, är de lika? dvs gillar jag Clancy gillar jag Hackett?
Mvh Ola
Det var ett tag sedan jag läste böckerna. Men det är en del som skiljer dem åt, Clancy har amerikan som han är naturligt nog ett amerikanskt förband i centrum. Hackett är mer bredare och har inte något speciellt centrum. Men jag skulle tro att du även kan ha utbyte av Hacketts böcker om du gillar Clancy.

jenku
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 oktober 2006, 17:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av jenku » 20 december 2006, 16:31

"Stars and Stripes Forever" med uppföljare "Stars and Stripes in Peril" av Harry Harrison.
Scenariot är att Storbritannien tar det amerikanska inbördeskriget som anledning att intervenera och försöker "återta kolonierna". Mycket läsvärt!

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 20 december 2006, 18:12

jenku skrev:"Stars and Stripes Forever" med uppföljare "Stars and Stripes in Peril" av Harry Harrison.
Scenariot är att Storbritannien tar det amerikanska inbördeskriget som anledning att intervenera och försöker "återta kolonierna". Mycket läsvärt!

Tyvärr HELT orealistisk och Harrisson är en sk americawanker. USA och CSA begräver stridsyxan utan problem och gör inga fel medan britterna är stereotyper som aldrig gör något rätt

jenku
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 oktober 2006, 17:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av jenku » 20 december 2006, 22:10

mattep74 skrev:

Tyvärr HELT orealistisk och Harrisson är en sk americawanker. USA och CSA begräver stridsyxan utan problem och gör inga fel medan britterna är stereotyper som aldrig gör något rätt
Jo, visserligen, men faktiskt inte värre än Tom Clany på senare år....IMHO.

Skriv svar