Makt över människor

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Makt över människor

Inlägg av Mäster Grå » 18 maj 2006, 20:59

Igår var jag i Malmö på en liten musei-vandring! Jag var först på det ganska nystartade Koggmuséet, vilket innehar två kopior av medeltida fartyg -en 1300-talskogg och ett lite mindre holländskt skepp från 1400-talet. Man kan vara med och segla skeppen också, vilket jag tänker göra senare i sommar. Ganska intressant, faktiskt. Någon annan som varit där? Vad tyckte ni?

Nåväl... Mitt andra museibesök var på Malmöhus slott, vilket inhyser flera olika muséer i sina lokaler. Konstmuseum, vilket jag inte ägnade någon vidare uppmärksamhet just igår, ett naturmuseum och ett stadsmuseum. Stadsmuséet visar helt logiskt Malmö stads utveckling från 1200-talet och framåt (en avdelning om förhistorian på platsen finns också).

Hur som helst har man nu även en nystartad permanent utställning med namnet Makt över människor. Denna visar bla Malmöhus slotts historia som fängelse. Fokus ligger dock inte på själva fängelset som sådant, utan på historier kring de fångar som suttit inspärrade där, hur man behandlade dessa etc.

Jag var ganska hurtig när jag klev in i utställningen, men när jag gick därifrån var det med lätt darrande ben... och jag kände mig just då totalt maktlös. Om det var syftet med utställningen, så måste jag verkligen säga att de som gjort den har lyckats väldigt bra. Det var länge sedan något musei-besök berörde mig så starkt som detta. Rekommenderas verkligen, men inte för alltför känsliga personer... :| Det tog en stund innan lilla jag hade hämtat mig.

/Mäster Grå

mustamato
Medlem

Re: Makt över människor

Inlägg av mustamato » 19 maj 2006, 01:48

Mäster Grå skrev:Igår var jag i Malmö på en liten musei-vandring! Jag var först på det ganska nystartade Koggmuséet, vilket innehar två kopior av medeltida fartyg -en 1300-talskogg och ett lite mindre holländskt skepp från 1400-talet. Man kan vara med och segla skeppen också, vilket jag tänker göra senare i sommar. Ganska intressant, faktiskt. Någon annan som varit där? Vad tyckte ni?
Helt okej, men man måste nog givetvis ha ett någorlunda intresse för att finna det intressant givetvis. Träffat på en som var med i projektet att bygga dessa kopior. Det var ett AMS-projekt med arbetslösa med ett par eldsjälar som ledare. Första dagen ska AMS-folket ha dykt upp och bestått av en salig blandning med allt från arbetslösa akademiker i kostym och lågskor till långtidsarbetslösa gamlingar som inte hade haft en hammare i handen på tjugo år, och unga som inte ens visste vad en kogg var. De hade med andra ord skrapat ihop vad som fanns tillgängligt i databasen just då utan hänsyn till någonting. Men till synes fungerade det ändå (när man finjusterat arbetsstyrkan lite :wink:).
Mäster Grå skrev:Hur som helst har man nu även en nystartad permanent utställning med namnet Makt över människor. Denna visar bla Malmöhus slotts historia som fängelse. Fokus ligger dock inte på själva fängelset som sådant, utan på historier kring de fångar som suttit inspärrade där, hur man behandlade dessa etc.

Helt nystartad är den inte, jag besökte den för två år sedan och blev imponerad, den är mycket bra. Påminde en del om Fängelsemuseet (Vankilamuseo) i Tavastehus i Finland som är inrett i ett "gammalt" (använt till 1990-talet) fängelse. Upplägget var ungefär det samma där mycket fokus låg på personerna som satt i fängelse snarare än stenmurarna i sig.

Man kan ju dock misstänka att personerna ifråga kanske inte alltid skulle ha gett sitt samtycke till att få sina liv uppfläkta på ett museum till allmän beskådning.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem

Inlägg av Mäster Grå » 19 maj 2006, 10:34

Man kan ju dock misstänka att personerna ifråga kanske inte alltid skulle ha gett sitt samtycke till att få sina liv uppfläkta på ett museum till allmän beskådning.
Det håller jag med om. Det är svårt med den etiska aspekten av det hela; vad man får ställa ut och vad man, av hänsyn till avlidna och deras släktingar, inte bör ställa ut. Samma fråga har uppkommit förut, exempelvis i samband med en utställning där kranier från medeltida människor ställdes ut. Men i den här utställningen tycker jag nog att det är ännu mer aktuellt, eftersom personerna ifråga inte bara är representerade i form av skelett, utan i vissa fall har fått hela sin livshistoria, namn och födelseår utställda, utan att kunna ge sitt samtycke till det. Händelserna ligger dessutom nära i tid, de flesta av fångarna levde ju under 1800- och början av 1900-talet.

/Mäster Grå

Skriv svar