Danmarks/Nordiska statsvapen

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Danmarks/Nordiska statsvapen

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 21:58

Suttit o bläddrat på wikipedia (kanske inte den bäste referensen) och det slog mig när jag kollade i den engelska versionen respektive den svenska versionen att Danmark hade två olika statsvapen. Den man hittar på den svenska versionen liknar sveriges statsvapens uppbyggnad (se bild), medan den engelska versionen anger skölden (se bild) som statsvapen (coat of arms). Vilken är det egentligen som är Danmarks statsvapen?

Och en fråga som uppstår om det är skölden som räknas som danmarks statsvapnen: Detta innebär då att både Norge, Finland och Danmark har en sköld som statsvapen (enligt wikipedia), varför har således inte Sverige också en sådan, eller är statsskölden den man finner i sveriges statsvapen med draperi (se min andra post för bild)?

Hade varit glad om någon med kunskap hade kunnat reda ut vad som är statsvapen eller vilket symbolvärde de olika vapnen har.

Mvh
John J.
Bilagor
100px-Danska_riksvapnet.jpg
100px-Danska_riksvapnet.jpg (4.03 KiB) Visad 3481 gånger
110px-Denmark_coa.JPG
110px-Denmark_coa.JPG (9.25 KiB) Visad 3478 gånger

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 maj 2006, 22:05

Precis som Sverige har Danmark ett stort och ett litet riksvapen, bägge kan ses härhär

/CvD

Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 22:12

Och det samma gäller Norge och finland, har de ett litet riksvapen (skölden) samt ett större liknandes de Sverige/Danmark har? Och om Finland har, hur används det då Finland är en republik utan monark?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 maj 2006, 22:15

Johnnie skrev:Och det samma gäller Norge och finland, har de ett litet riksvapen (skölden) samt ett större liknandes de Sverige/Danmark har? Och om Finland har, hur används det då Finland är en republik utan monark?
Mig veterligen har Norge och Finland enbart ett vapen. Ett statsvapen behöver inte ha något med en monark att göra, se exvis Estland. Monarkens vapen utgörs av den lilla skölden i mitten (hjärtskölden) av de svenska och danska stora riksvapnen

/CvD

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2006, 00:10

Norge har ett stort och ett litet riksvapen, det stora är mer att betrakta som kungens personliga vapen och kan ses på denna bild från det norska kungahusets hemsida:

Bild


Bild
Norges lilla riksvapen främst brukat av staliga myndigheter.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 maj 2006, 19:28

Helt plötsligt förstår jag varför det finns hjärtan på danska mynt. Eller?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Danmarks/Nordiska statsvapen

Inlägg av Schwemppa » 28 april 2009, 14:50

Ett stort statsvapen för Finland föreslogs 1936, men antogs aldrig. Krigen kom emellan får man anta... Synd egentligen :wink:
Bilagor
storavapnet.png
storavapnet.png (63.73 KiB) Visad 2972 gånger

Skriv svar