Mentalsjukhus och mentalvård

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Mentalsjukhus och mentalvård

Inlägg av Sarvi » 18 april 2006, 13:34

Tusan vet var det här ska ligga, men eftersom det rör sig om geografiska platser så får det väl bli här...

Höromdagen var jag ute och snurrade i de östgötska skogarna. Eftersom mitt kartblad tog slut körde jag lite på känn, vilket förstås fick till resultat att jag åkte fel ett par gånger. Vad gör infödingarna med vägskyltar egentligen, äter dom? Bland annat hamnade jag i Bona, norr om Motala. Samhället (nåja - ett hus i klunga och resten spridda) består till största delen av Bona f.d. bruk, vars byggnader nu står mer eller mindre tomma, och delvis förfallna. Fotbollsplaner som inte sett en gräsklippare på säkert tio år... Det hela kändes vagt öststatsmässigt, och intrycket av Röda-armé-ockuperat preussiskt herresäte förstärktes när jag mötte en ryssgrön UAZ-469. Nåja, när jag väl lyckades ta mig hem igen så avslöjade en sökning på google att Bona var ett stångjärnshammarbruk under Godegård (f.ö. ett intressant resmål om man har vägarna förbi, vilket man aldrig har), för att i början av nittonhundratalet bli en av Statens uppfostringsanstalter för kriminella ynglingar. Sedan var det mentalsjukhus under namnet Västra Ny Sjukhus fram till 80-talet. Sedan flyktingförläggning och folkhögskola.

Så - vad har hänt med alla de mentalsjukhus som fanns i Sverige förr i tiden? På sextiotalet lär Sverige ha haft mer än trettiotusen vårdplatser "på institution". Institutionsvården har ju på gott och ont avvecklats, men under dess glansdagar fanns ju imponerande stora anläggningar som t.ex. Beckomberga sjukhus. Rivna?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 april 2006, 21:21

Vissa fortsatte att vara institution som till exempel min gamla gymnasieskola http://www.vipeholm.lund.se/vemarvifr.htm Först regemente sedan sinneslöanstalt.
Här är även en aktuell artikel från Sydsvenskan, tydligen har det doktorerats på experimenten som gjordes.
Obildbara sinnesslöa matades med 30 ton godis

Om jag inte minns fel så var mina klassrum placerade i den gamla baracken för sinneslöa män. Håller med imponerande hus var det, många fina och låg vackert inbäddade i naturen. Tyvärr hademånga förfallit och planer fanns på att riva många av byggnaderna.

/Martin

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 april 2006, 10:23

Vi hade ju Umedalens sjukhus i många år för sinnessjuka.
Nu mera används en del av lokalerna som replokaler för lokala band.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 25 april 2006, 16:18

Sundby mentalsjukhus fick nya ägare för ett antal år sedan, Jehovas Vittnen :roll: så man kan väl lite elakt säga att det fortfarande är ett mentalsjukhus

Skriv svar