Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 2 oktober 2010, 12:26

Norberg ett litet trevligt Bergsmans samhälle som ligger i Norra västmanland i Gränstrakterna mot Dalarna, ett litet samhälle utan all stress å jäkt som finns i många samhällen.. Den vad jag vet mest kännde Historiska personen som är föddd i Norberg är den svenske hövitsmannen Engelbrekt Engelbrektsson, född i en liten skogsby (Ingolsbenning) några kilometer norr om Norberg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Norberg :wink: Om engelbrekt står det om i wikipedia,, http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrekt_Engelbrektsson :) På stora Torget i Falun det står det en stor å maffig staty av Engelbrekt, denna staty i sej själv är ju värd att beskåda. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 23 oktober 2010, 09:19

Är på väg till Gävle idag,, tänkte tipsa om byn Valbo, som gett namnet åt Gävle´s stora Köpcentrum cirka 1 mil utanför Gävle. Å, medanns jag satt och tittade efter olika sevärdheter vid Valbo, så kom det opp en länk till www.valbobark.com å det jag själv då inte visste var att en viktig ingridiense i Urnor är Bark. :idea: så man lär sej alltid något nytt även när man ska tipsa om sevärheter.

uggelguggel
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 oktober 2010, 18:19

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av uggelguggel » 2 november 2010, 13:28

bor i Berlin och här är ju allt hit och dit och nytt och gammalt och återuppbyggt osv osv men om man intresserar sig för den tyska medeltiden ska man åka ut till förorten Spandau. de har ett fint litet centrum med en gammal kyrka (alt-stadt spandau) och en liten fästning där även svenska trupper passerat och uppehålligt sig på 1600-talet. det finns utöver det ett antal förorter med medeltida bakgrund.

och så hemma i sverige: i varberg får man inte missa:
den lilla societetsparken med tillhörande hus
det gamla turberkolossjukhuset som idag är en spaanläggning och andra slags klinker
om man vandrar kirng i centrum hittar man de finna äldre husen
de 7 olika platser som staden varberg legat på runt om i komunen
missa inte Axtorna heller! (i falkenbergs kommun i och för sig :milwink: )

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2010, 00:19

Restaurangen Domtrappkällan i Uppsala har sina lokaler i f d fängelsemiljö, i ett av restaurangens rum var under 1700-talet fängelse för studenter och man kan se gallret tydligt från Valvgatan.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 8 december 2010, 18:36

Stefan Lundgren skrev:Restaurangen Domtrappkällan i Uppsala har sina lokaler i f d fängelsemiljö, i ett av restaurangens rum var under 1700-talet fängelse för studenter och man kan se gallret tydligt från Valvgatan.

Stefan
Vart ligger detta ställe, är det i närheten av Domkyrkan? :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2010, 22:13

Domtrappkällan ligger vid Genomfarten om du känner till detta.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av lampros » 9 december 2010, 16:51

Domtrappkällaren ligger alldeles vid foten av Domkyrkan, åt nordöst skulle jag vilja säga. Man kan opckså säga att denna Domtrappkällare ligger mellan Genomfarten och Skytteanum.

Namnet, avlett av DOMTRAPPAN, är en trappa upp till Domkyrkan från aktuell gränd. Krogen i sig (Domtrappkällaren) var bra att äta på kring år 2000-2004: dyrt och bra.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2010, 14:41

Ville bara veta vart Domtrappkällan låg,, men nu när ni förklarat för mej,, så misstänker jag att det är det stället jag var in på sommaren för drygt 1 år sedan.. Ha det gott. 8-)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Johan Matsson » 13 december 2010, 12:16

Anders Nyman skrev:Norberg ett litet trevligt Bergsmans samhälle som ligger i Norra västmanland i Gränstrakterna mot Dalarna, ett litet samhälle utan all stress å jäkt som finns i många samhällen.. Den vad jag vet mest kännde Historiska personen som är föddd i Norberg är den svenske hövitsmannen Engelbrekt Engelbrektsson, född i en liten skogsby (Ingolsbenning) några kilometer norr om Norberg. http://sv.wikipedia.org/wiki/Norberg :wink: Om engelbrekt står det om i wikipedia,, http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrekt_Engelbrektsson :) På stora Torget i Falun det står det en stor å maffig staty av Engelbrekt, denna staty i sej själv är ju värd att beskåda. :D
Jag är rädd att jag skrivit detta förut någonstans men om du går ned till Slaggatan nedanför torget finns där en fontän jag misstänker du känner till. Går du en bit nedåt gatan och tittar tillbaka på den ser du tydligt att den föresteller ett hjalt, som jag misstänker har någåt med saken att göra.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av cats » 13 december 2010, 17:43

Vyer från östra norlandet.
kattpiskargränd.jpg
kattpiskargränd.jpg (75.18 KiB) Visad 3307 gånger
carlsro.jpg
carlsro.jpg (53.69 KiB) Visad 3307 gånger
pavis.jpg
pavis.jpg (51.18 KiB) Visad 3307 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av cats » 13 december 2010, 17:44

Lebell.jpg
Lebell.jpg (50.73 KiB) Visad 3307 gånger
äldsta köpmanngården i stan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 17 december 2010, 19:09

Ornässtugan där Gustav vasa blev nerhissad i dasset, är som ett frostigt julkort, där stugan ligger på sin udde i Runn. Har ni vägarna förbi där en fin vinterdag, stanna till då å njut av stillheten som vintern erbjuder där ute. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 28 januari 2011, 21:28

Hoppbackarna i Falun är väldigt vackra så här i Vintermörkret, lyser opp sin omgivning med många vackra lampor. Å, fast de ligger cira 2,5 mil från Borlänge så syns de i den södra delena av Borlänge,, så när man ser dem så där på långt håll, ser de ut som 2 stora Fiskespön någon har ställt ut mitt i mörka natten.. 8-) :idea:

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av nool » 18 februari 2011, 18:52

För alla som planerar en långhelg i Amsterdam kan jag varmt rekommendera att ägna en av dagarna till att besöka min hemstad, Utrecht. Resan tar ca en halvtimme med tåg och kostar ca 120 spänn tur och retur.

Utrecht är betydligt äldre och mysigare än Amsterdam och med betydligt färre haschturister.
Tyvärr finns väldigt få spår av den romerska befästningen kvar, men den medeltida stadskärnan är väl värd ett besök.Den gamla kanalen som rinner genom stadskärnan anlades i början av 1100-talet. Den nya kanalen är från slutet av 1300-talet. Domkyrkan som började byggas på 1200-talet (och som är tudelad efter en orkan på 1500-talet) är också fin och ligger ovanpå det ursprungliga romerska fortet.

Utrecht var fram till reformationen ett biskopsdöme, där biskopen var både andlig och värdslig ledare. Staden var den viktigaste och mäktigaste i de norra Nederländerna (i stort sett dagens Nederländerna)till och med 1500-talet.

Väl värt ett besök även vintertid: http://s243.photobucket.com/albums/ff11 ... =slideshow

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Vad vill ni visa i er stad med omgivningar?

Inlägg av Anders Nyman » 2 mars 2011, 16:59

Även om det är TRÅNGT i Mora denna vecka, Vasalopps och sportlovs veckan,, så kan jag rekommendera å fara ut i skogarna kring vasaloppsleden nu på söndag när stora vasaloppet går,, för det är en härlig upplevelse å stå där efter spåret å se alla entusiaster segla förbi i spåret. 8-)

Skriv svar