Jag läste tråden för ett tag sedan.
Vad man kan visa folk i Göteborgstrakten är några av våra döda städer. Det har sagts att Götaälvdalen är de döda städernas dal. Det finns många, och det finns många borgar i området.
Lödöse har ett bra museum. Det kan man besöka och lära sig mer om en av Sveriges äldsta medeltida städer. Det finns inget kvar, och man kan inte gräva ut folks tomter, men det är ändå intressant. Vi har åtminstone 3 andra försvunna städer, Nylöse, Älvsborgsstaden och Karl IXs Göteborg. Dessutom är det möjligt att Grönköping var en stad.
Borgar: Bohus fästning är något som barnen brukar älska. De byggde på den så sent som på 1600-talet och mycket av den finns kvar. Den ligger också mycket pampigt just där floden delar sig.
Nya Älvsborgs fästning är ett annat sådant besöksmål. Det är också på en ö och passande för picknick och annat.
Ragnhildsholmen är mysigt för en afton med kärestan. Fästningen ligger numera på Hisingen, och om man tar bilen till vänster från bron mot Kungälv så kommer man snart dit. Det finns inte mycket kvar av stenhuset, men där finns några valv och husgrunder. Naturen längs Nordre älv är också väldigt fin och om man har tur kan man få se falkar och annat.
Gullbergs skans, eller skansen lejonet. Denna skans ritades av Dahlberg, men här fanns redan på 1200-talet ett fäste varifrån Birger jarl skrev brev. Det kan vara intressant att ta sig dit en afton och njuta av skymningen i Göteborg.
Det finns i området även bronsåldersstigar och annat. Man kan gå till turistmyndigheten och få info om sådana på Hisingen. Vad jag vet ska de ha snitslade banor med text till diverse olika platser. Hisingen är också intressant eftersom där finns en del kvarvarande jordbruk.
Längre norrut finns platser som omnämns av Snorre. med sagorna i hand kan man själv söka sig till platser där olika småkungar slogs ihjäl.
Andra långgatan
Jag får nämna något som inte har med historia att göra. Andra långgatan är en ... internationell gata ... skulle man kunna säga, med allt vad det innebär. Krogarna och pubarna i området är väldigt mysiga.
Göteborgs teaterliv: teatrarna här är bra. Detsamma gäller operan. En afton på något av dessa etablissemang är väl värd sina pengar.
Maten, om man är i göteborg måste man äta på en restaurang med mat från västkusten. Det är stor skillnad i råvarornas kvalitet. Jag minns en gång när jag åt på restaurang i en mindre stad i mitten av Sverige hurusom räkorna var som masonit. Sådana är de inte här.
Nattlivet: Göteborg anses vara en av Europas coolaste städer med fantastiskt nattliv i form av svartklubbar och annat De som recenserar säger att sådant hittar man inte i Paris eller London.