A26
-
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
A26
Läste lite kort om denna framtida svenska u-båt och det verkar vara ett intressant projekt, men för mig som inte kan så mcket om området undrar jag om någon kan förklara skillnaderna mot de u-båtar som Sverige har idag?
A26 ska vara oceangående, varför är inte dagens svenska u-båtar det? Är det bara för att behovet av funktionen inte funnits?
Vidare kanske man ska montera en AKAN på den som ska fungera i u-läge, ner till 14 m, hur f-n funkar det?
/Tobjörn
A26 ska vara oceangående, varför är inte dagens svenska u-båtar det? Är det bara för att behovet av funktionen inte funnits?
Vidare kanske man ska montera en AKAN på den som ska fungera i u-läge, ner till 14 m, hur f-n funkar det?
/Tobjörn
Re: A26
Det är som bilmodeler, de olika modelerna följer varandra, de blir lite mer bränslesnålare får lite bättre vägegenskaper etc.Torbjörn J skrev:om någon kan förklara skillnaderna mot de u-båtar som Sverige har idag?
A26 ska vara oceangående, varför är inte dagens svenska u-båtar det? Är det bara för att behovet av funktionen inte funnits?
Vidare kanske man ska montera en AKAN på den som ska fungera i u-läge, ner till 14 m, hur f-n funkar det?
/Tobjörn
Så A26 blir nog lite tystare, har ett bättre/starkare Stirling maskineri bättre sensorer etc. Den stora nyheten är att A26 kankse får/blir utrustade med egna "miniubåtar" som ska fungera som spanings eller vapenplatformar.
Eftersom ubåtsvapnet var gjort för att hindra stormakt röd att invadera sjövägen så behövdes inte lång räckvid. Genom att dra ner på tex mat/bränsleföråden kunde man tex bygga ubåten mindre alternativt ha tynger beväpning. Nu när stormarkt röd inte är samm hot, så vill man kunna använda ubåtarna utrikes....
Kan du posta länken där de skriver om AKAN.....
-
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Jag läste om A26 och AKAN i senaste numret av PROTEC s. 7 som finns att ladda ner på länken under
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=246
Grejen med AKAN var att den skulle fungera som egenskydd vid ytläge men även i u-läge. Det står att man just nu studerar en AKAN i kaliber 25-30 mm för ändamålet, varvid jag tänkte att någon kanske hört talas om en som kan användas i just u-läge.
/Torbjörn
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=246
Grejen med AKAN var att den skulle fungera som egenskydd vid ytläge men även i u-läge. Det står att man just nu studerar en AKAN i kaliber 25-30 mm för ändamålet, varvid jag tänkte att någon kanske hört talas om en som kan användas i just u-läge.
/Torbjörn
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
J.K Nilsson skrev:En periskopmonterad AKAN tror jag på när jag ser den.
Edit2: För att undanröja missförstånd så är detta ingen AKANtestrigg på Gotland utan bara en "klippa och klistra" övning i MSpaint.
Edit: "en mer hydrodynamiskt gynnsam form" Vad är mest hydrodynamiskt tro? Okunnig som jag är trodde jag ubåtarna redan var så hydro... dom kunde bli.
Varför bygger man inte ubåtar i komposit, restprodukter som är miljöfarliga, hållfasthet? Kommer hon att ha stirling som huvudmaskineri? Havsgående... undrar vilken skrovform det blir? Hursomhelst ska det bli intressant att se designen.
Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 17 gång.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Man kan ju använda rekylfri akan (Rheinmetall RMK 30)J.K Nilsson skrev:En periskopmonterad AKAN tror jag på när jag ser den. Det blir rätt biffiga grejor till lavett/periskop för att ta upp krafterna, särskillt om "pinnen" skall medge eld från 14 m djup.
J.K Nilsson
Varför man ska ha en akan på en ubåt förstår jag dock inte.
Jobbigt att ladda om dessutom.
Från början är Stirling motorn inte Svensk......och Kockums är numera Tyskt.steben skrev:Givetvis får hon stirling, den e ju svensk Enligt de uppgifter jag sett så innebär oceangåendet att hon kommer att kunna korsa Atlanten i 9 knop utan bunkring. Så de får väl lite större bunkerkapacitet än Gotland-klassen. Deplacementet är ändå detsamma 1 400 ton.
- hoffe_salem
- Medlem
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
- Ort: sthlm
KA skrev:Från början är Stirling motorn inte Svensk......och Kockums är numera Tyskt.steben skrev:Givetvis får hon stirling, den e ju svensk Enligt de uppgifter jag sett så innebär oceangåendet att hon kommer att kunna korsa Atlanten i 9 knop utan bunkring. Så de får väl lite större bunkerkapacitet än Gotland-klassen. Deplacementet är ändå detsamma 1 400 ton.
Obetydliga detaljer....
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön