A26

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

A26

Inlägg av Torbjörn J » 15 mars 2006, 11:10

Läste lite kort om denna framtida svenska u-båt och det verkar vara ett intressant projekt, men för mig som inte kan så mcket om området undrar jag om någon kan förklara skillnaderna mot de u-båtar som Sverige har idag?
A26 ska vara oceangående, varför är inte dagens svenska u-båtar det? Är det bara för att behovet av funktionen inte funnits?
Vidare kanske man ska montera en AKAN på den som ska fungera i u-läge, ner till 14 m, hur f-n funkar det?
/Tobjörn

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Re: A26

Inlägg av Ja77 » 15 mars 2006, 14:19

Torbjörn J skrev:om någon kan förklara skillnaderna mot de u-båtar som Sverige har idag?
A26 ska vara oceangående, varför är inte dagens svenska u-båtar det? Är det bara för att behovet av funktionen inte funnits?
Vidare kanske man ska montera en AKAN på den som ska fungera i u-läge, ner till 14 m, hur f-n funkar det?
/Tobjörn
Det är som bilmodeler, de olika modelerna följer varandra, de blir lite mer bränslesnålare får lite bättre vägegenskaper etc.
Så A26 blir nog lite tystare, har ett bättre/starkare Stirling maskineri bättre sensorer etc. Den stora nyheten är att A26 kankse får/blir utrustade med egna "miniubåtar" som ska fungera som spanings eller vapenplatformar.

Eftersom ubåtsvapnet var gjort för att hindra stormakt röd att invadera sjövägen så behövdes inte lång räckvid. Genom att dra ner på tex mat/bränsleföråden kunde man tex bygga ubåten mindre alternativt ha tynger beväpning. Nu när stormarkt röd inte är samm hot, så vill man kunna använda ubåtarna utrikes....

Kan du posta länken där de skriver om AKAN.....

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 15 mars 2006, 14:26

Jag läste om A26 och AKAN i senaste numret av PROTEC s. 7 som finns att ladda ner på länken under
http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=246

Grejen med AKAN var att den skulle fungera som egenskydd vid ytläge men även i u-läge. Det står att man just nu studerar en AKAN i kaliber 25-30 mm för ändamålet, varvid jag tänkte att någon kanske hört talas om en som kan användas i just u-läge.
/Torbjörn

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 15 mars 2006, 19:36

Den akan det snackas om lär ju sitta på periskopet eventuellt, tror inte dom skjuter med den från u-läge direkt.. :lol:

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 15 mars 2006, 19:38

DE tycker jag låter lite kostigt att ha en kanon som kan skjuta under vattnet. Måste va svårt att sika och inte mycke energi kvar i kulorna efter en massa vatten i vägen . Ubåten är ju som sårbaras när den dyker,,

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 16 mars 2006, 00:30

Jamen det är ju klart som fan de inte skjuter den under vattnet grabbar !! Den ska ju sitta på periskopet typ LEMUR för ubåt. Skärpning...! :roll:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 16 mars 2006, 08:58

En periskopmonterad AKAN tror jag på när jag ser den. Det blir rätt biffiga grejor till lavett/periskop för att ta upp krafterna, särskillt om "pinnen" skall medge eld från 14 m djup.

J.K Nilsson

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 16 mars 2006, 09:38

J.K Nilsson skrev:En periskopmonterad AKAN tror jag på när jag ser den.
Bild
:lol: Edit2: För att undanröja missförstånd så är detta ingen AKANtestrigg på Gotland utan bara en "klippa och klistra" övning i MSpaint. :)

Edit: "en mer hydrodynamiskt gynnsam form" Vad är mest hydrodynamiskt tro? Okunnig som jag är trodde jag ubåtarna redan var så hydro... dom kunde bli. :)
Varför bygger man inte ubåtar i komposit, restprodukter som är miljöfarliga, hållfasthet? Kommer hon att ha stirling som huvudmaskineri? Havsgående... undrar vilken skrovform det blir? Hursomhelst ska det bli intressant att se designen.
Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 16 mars 2006, 10:01

Och hur mår en kanon i saltvatten? Det är inte frågan om bondsmide från VK 2 vi talar om här. Skall mauser eller oerlekon leverera så blir det till att göra tillsyner oftare än ubåten måste fylla på diesel. Det känns mycket spekulativt detta.

J.K Nilsson

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 16 mars 2006, 10:18

J.K. Nilsson: Det var mer ett "tongue in cheek" argument. Har ingen aning om/hur de kan ha löst det, vet att det finns austenitiskt rostfritt stål men det går kanske inte att använda här.
Mvh/ Sören

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 16 mars 2006, 10:19

Givetvis får hon stirling, den e ju svensk :) Enligt de uppgifter jag sett så innebär oceangåendet att hon kommer att kunna korsa Atlanten i 9 knop utan bunkring. Så de får väl lite större bunkerkapacitet än Gotland-klassen. Deplacementet är ändå detsamma 1 400 ton.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 16 mars 2006, 11:48

J.K Nilsson skrev:En periskopmonterad AKAN tror jag på när jag ser den. Det blir rätt biffiga grejor till lavett/periskop för att ta upp krafterna, särskillt om "pinnen" skall medge eld från 14 m djup.

J.K Nilsson
Man kan ju använda rekylfri akan (Rheinmetall RMK 30)
Varför man ska ha en akan på en ubåt förstår jag dock inte.
Jobbigt att ladda om dessutom.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 16 mars 2006, 12:45

steben skrev:Givetvis får hon stirling, den e ju svensk :) Enligt de uppgifter jag sett så innebär oceangåendet att hon kommer att kunna korsa Atlanten i 9 knop utan bunkring. Så de får väl lite större bunkerkapacitet än Gotland-klassen. Deplacementet är ändå detsamma 1 400 ton.
Från början är Stirling motorn inte Svensk......och Kockums är numera Tyskt.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 16 mars 2006, 17:43

KA skrev:
steben skrev:Givetvis får hon stirling, den e ju svensk :) Enligt de uppgifter jag sett så innebär oceangåendet att hon kommer att kunna korsa Atlanten i 9 knop utan bunkring. Så de får väl lite större bunkerkapacitet än Gotland-klassen. Deplacementet är ändå detsamma 1 400 ton.
Från början är Stirling motorn inte Svensk......och Kockums är numera Tyskt.

Obetydliga detaljer....:D :) ;)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 16 mars 2006, 18:27

Olof Larsson skrev:Man kan ju använda rekylfri akan (Rheinmetall RMK 30).
I och för sig och den ökade laddningsvikten spelar inte lika hög roll som på flygplan.

J.K Nilsson

Skriv svar