Försvunna svenska flygare 1944

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Perruz
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 1 februari 2006, 23:02
Ort: Sverige

Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av Perruz » 14 mars 2006, 22:36

Hej

Tänkte höra om det är någon Skalmanit som sitter inne med info om följande händelse:

Den 7 Januari 1944 försvann ett spaningsplan som utgått från F2 i Hägernäs.
Trots nödsignaler och ett massivt spaningsuppbåd så återfans inte ett spår av flygplan eller besättning.
Piloten Lt. O Strandberg och Aspirant B G Liden försvann i Östersjön.

Det enda jag har hittat om detta är en not i en bok om F2-Hägernäs som Täby hembygdsförening gett ut.
Jag är lite nyfiken på detta då apiranten, Bertil Liden, som försvann var min svärfars storebror.
En mycket traumatisk händelse för familjen särskilt som Bertil lämnade efter sig två småpojkar.

Det går säkert att hitta info i krigsarkivet men jag har inte tid att rota där just nu.

MVH // Per

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av Stilleben » 15 mars 2006, 00:08

Perruz skrev:Hej

Tänkte höra om det är någon Skalmanit som sitter inne med info om följande händelse:

Den 7 Januari 1944 försvann ett spaningsplan som utgått från F2 i Hägernäs.
Trots nödsignaler och ett massivt spaningsuppbåd så återfans inte ett spår av flygplan eller besättning.
Piloten Lt. O Strandberg och Aspirant B G Liden försvann i Östersjön.

Det enda jag har hittat om detta är en not i en bok om F2-Hägernäs som Täby hembygdsförening gett ut.
Jag är lite nyfiken på detta då apiranten, Bertil Liden, som försvann var min svärfars storebror.
En mycket traumatisk händelse för familjen särskilt som Bertil lämnade efter sig två småpojkar.

Det går säkert att hitta info i krigsarkivet men jag har inte tid att rota där just nu.

MVH // Per
Detta är obekant för mig, som har sammanställt uppgifter kring nedskjutningar m.m. under krigsåren. Se t.ex. ""Bomber över Sverige" viewtopic.php?p=135304&highlight=#135304, där det bl.a. nämns att några spaningsplan, Caproni, skjutits ner av tyskarna under kriget, men det tycks inte vara något av dessa.

på webben har jag hittat http://hem.passagen.se/hankri/t2.htm och http://hem.passagen.se/hankri/t2_data.htm som handlar om HEINKEL HE 115 och spaningsverksamheten från Hägernäs under kriget, med en förteckning över haverier. Där finns den händelse du söker upplysningar om inte nämnd.

Men någon måste säkert veta mer!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 15 mars 2006, 03:56

SFF's 'krönika' över Flyget i Sverige, nämner heller ingenting om ett försvunnet
flygplan på detta datum. (Den är ganska noggrann vad gäller haverier och försvinnanden.)
Eftersom fpl. hade två mans besättning kan man utesluta T 2, samt även S 12 då ingen
av dessa rönte ett sådant öde. Vid F 2 fanns då även S 17BS och gamla S 5 spaningsplan,
bägge 2-sitsare. Det enda 'försvinnandet' under 1944 var en S 16 från F 11 - troligen
nedskjuten av tyskarna i maj då den spanade efter en annan S 16 som försvunnit dagen
innan. (Även den nedskjuten av Luftwaffe), Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 15 mars 2006, 04:00

Jag föreslår att du tar kontakt men ngn i ledningen i Svensk Flyghistorisk Förening om din fråga, de kan kanske leda dig vidare till någon som var med på den tiden i Hägernäs.

Läser man, som jag nu, äldre nummer av deras tidning från 90-tal så finns där mkt okänt, och uppletat historiskt som var okänt innan det publicerats i Svensk Flyghistorisk Tidskrift.

De äldre männen som skriver om dåtiden där har bra mkt bättre koll än var man hittar ngn annan stans, de var ofta med IRL.

Jag tror att det är där du möjligtvis kan hitta det du letar efter genom att få tips om någon "stofil" att fråga.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 15 mars 2006, 11:04

Perruz skrev:---Det enda jag har hittat om detta är en not i en bok om F2-Hägernäs som Täby hembygdsförening gett ut.----MVH // Per
Denna bok har jag faktiskt hittat på webben, http://www.frejaskolan.com/contents_htm ... k_tre.html och där står bl.a. följande:
"De flesta av de tragiska händelserna i F 2:s historia ägde rum i skärgården eller ute till havs. Åren 1929 och 1939 inträffade olyckor på själva Hägernäs (se tidigare nummer av Frejabladet). Hösten 1941 blev det en ny krasch. Flygingenjören B Järrestedt skulle provflyga en S 12 som varit inne för översyn. Av någon anledning blev en sväng för brant. Planet störtade alldeles intill vaktbyggnaden. De bränder som uppstod släcktes snabbt, men besättning och vaktman kunde inte räddas.

Några av olyckorna till havs förblev gåtfulla - de förolyckade anträffades aldrig. Ett sådant haveri skedde den 7 januari 1944. Löjtnant O Strandberg och aspirant B G Lindén (obs! Lindén, inte Liden, min anm.) tvingades i dåligt väder att nödlanda utanför Landsort. De sände nödsignaler och positionsuppgifter. Trots spaningar från 5 fartyg och 20 flygplan återfanns de aldrig. Flottiljchefen fick lämna det smärtsamma budskapet till de anhöriga. Senare anordnades en högtidlig minnesstund i gymnastikhuset."

Vidare har jag hittat en länk till "Marinsamverkande flottiljen F2 Hägernäs" , http://user.tninet.se/~pzx880j/f2/f2start.htm , och där framgår även att det finns en F2:s kamratförening. Möjligheterna att få fler upplysningar verkar alltså vara goda.
Senast redigerad av 1 Stilleben, redigerad totalt 15 gånger.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 15 mars 2006, 14:34

I boken "Att flyga är att leva" från 1975 finns O. Strandberg och B. Lidén med under In memoriam 1944..

Perruz
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 1 februari 2006, 23:02
Ort: Sverige

Inlägg av Perruz » 16 mars 2006, 00:22

Hej

Tack för input "Lindén" är en felskrivning han hette Bertil Lidén. Har sett en faksimil av Aftonbladet där namnet är rätt.
Får väl leta vidare.

MVH // Per

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Inlägg av sveahk » 16 mars 2006, 21:19

Hej!

I Bo Widfeldt's bok "In Memoriam" nämns under 1944 följande:

7.1.1944
Resoffasp Bertil G. Lidén (GFSU:2), flygförare.
Lt KF res Olle Strandberg, flygspanare.
S 17BS (F2), Nr 17166, motorstörning, nödlandning i öppen sjö.

Hjärtlig hälsning
Hans

Olle Strandberg
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 januari 2021, 17:15
Ort: Sverige

Re: Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av Olle Strandberg » 28 januari 2021, 17:30

Hej! "perruz"
Ang. haveriet utanför Landsort i januari 1944; jag råkar vara son till ljt. Olle Strandberg, navigatören, som var med på B17-planet. Jag har läst haveriutredningen som finns på Krigsarkivet.

Jag ser att det var länge sen du efterlyste uppgifter om olyckan i detta forum, men förhoppningsvis kanske du ser mitt svar nu och vill höra av dig till mig. Om du inte redan har material från haveriutredningen så har jag som du kan få.

Min pappa och mamma Inga-Britt umgicks en del med Bertil och hans fru innan olyckan.
Du får gärna ta kontakt med mig. Vore intressant att höra om du har mer uppgifter om händelsen.
Olle Strandberg - Täby

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28573
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av Hans » 28 januari 2021, 17:49

Välkommen Olle.

Även om kanske inte perruz hänger här längre finns det flera (detta inkluderar undertecknad) som är intresserade av all information. Berätta gärna.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av sveahk » 28 januari 2021, 19:30

Var nog ett av mina första Skalman-inlägg! Ja, jag säger också välkommen, och läser gärna mer om det hända...

Mvh Hans K

Olle Strandberg
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 januari 2021, 17:15
Ort: Sverige

Re: Försvunna svenska flygare 1944

Inlägg av Olle Strandberg » 29 januari 2021, 16:24

Nej, hen verkar inte vara aktiv här längre. Jag bara chansade. Skulle vilja ha kontakt med "perruz" ang. nämnda flyghaveri.

Skriv svar