Automatväxellåda

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Automatväxellåda

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 mars 2006, 23:14

Är det någon som kan förklara varför en automatväxellåda drar mer bensin (eller vad man nu kör på) än manuellt växlande? Även om jag förstått att nyare modeller har minskat skillnaden verkar det ju ologiskt, eftersom en automatlåda enligt min erfarenhet växlar "lugnare" och verkar bidra till en generellt lugnare körning och mindre körande på höga varvtal.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 mars 2006, 23:22

En automatlåda har en s k momentomvandlare, där ingående axel (från motorn) och utgående (till drivaxlar) möts. När du gasar slirar ingående axeln i automatlådeoljan och ingreppet i drivningen fördröjs därmed. Detta är samma effekt som du på en manuell bil får med hjälp av kopplingen. Problemet är att slirandet aldrig riktigt försvinner (på nyare aut-bilar låses dock omvandlaren på högre växlar, s k lock-up) och motorn drar därmed mer soppa.

Problemet är minskat med lock-up, bra programmering (vissa aut-lådor växlar ner så fort du andas mot gaspedalen, inte bra för förbrukningen) och bättre mekanik. Fler växellägen (för bara ett par år sedan var fyra växlar vanligast) minskar också förbrukningen.

Ska du köpa en automatbil? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 8 mars 2006, 03:03

När det gäller körning med automatlådor så är det himmelsvid skillnad mellan bil och bil.

De flesta i min generation har den klassiska amerikanska lådan i ryggmärgen. Vilken i stort sett byggdes likadan från 50-talet och ut seklet. Grunden var en motor med stort vridmoment, låg kompression och lågt varvtal till vilket man lade en rejält tilltagen låda. En låda med få växelsteg. Fast de hade en gigantisk "converter". Resultatet blev ett tekniskt sett perfekt ekipage. Växlar lugnt och stilla. Samtidigt som det är i det närmaste outslitligt. I drosktrafik körde man si så där 50.000 mil mellan varje renovering. Och en renovering var inte särdeles omfattande. MEN på den tiden var inte bränsleförbrukning en faktor som tillmättes någon betydelse.

Kontrasten är skriande gentemot dagens ekipage. Då har man högvarviga motorer med litet vridmoment men med hög kompression. Lådan är liksom allt annat minimaliserad. Och optimerat för låg bränsleförbrukning. Till detta har man lagt diverse funktioner som skall göra körningen enklare och säkrare för orutinerade förare. För att lösa detta rent tekniskt har man producerat särdeles komplicerade ekipage. De växlar lugnt och stilla. De är härliga att åka med eller att köra. MEN hållbarheten är annorlunda. En Merc i drosktrafik håller numera högst 15.000 mil innan lådan skall renoveras. Och då talar vi om en omfattande renovering.

En annan praktisk detalj att hålla i minnet är att funktionerna varierar högst avsevärt mellan de olika bilfabrikaten. Jag kör emellanåt en Mercedes E-type som droska. Och den måste köras på ett helt annat sätt än man till exempel kör en Volvo eller en japan. För att inte tala om ifall man jämför med en klassisk jänke. Skillnaderna blir speciellt uppenbara när man talar om vintertrafik.

När man slutligen skall bedöma olika bilars egenskaper är det en annan komponent som är sorgligt undervärderad. Jag tänker då på bakaxeln. Hur denna är utformad och vilken utväxling som är där har stor betydelse för helheten. Automatlådan är alltså en ev de ingående komponenterna i vad yankees kallar "the drive train" det vill säga kedjan motor - växellåda - bakaxel - hjul. Dessa komponenter måste "mathca" varandra. Det vill säga ändrar man på en så förändrar man förutsättningarna för de andra.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 mars 2006, 13:38

Jag har aldrig kört en automatväxlad bil, det måste väl vara svårt om man som jag bara har kört manuellt växlade?
Jag menar det måste väl vara lätt att ''glömma'' att man kör en automatväxlad, och så undrar man kanske var f*n kopplingen sitter, mm? :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 mars 2006, 15:52

De är lätt att trasla ihop fötterna . DE svåra i början märkete jag va att man inte ska ha en fot på bromsen och en på gasen när man kör

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Automatväxellåda

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 mars 2006, 16:17

Mathias Forsberg skrev:Är det någon som kan förklara varför en automatväxellåda drar mer bensin (eller vad man nu kör på) än manuellt växlande? Även om jag förstått att nyare modeller har minskat skillnaden verkar det ju ologiskt, eftersom en automatlåda enligt min erfarenhet växlar "lugnare" och verkar bidra till en generellt lugnare körning och mindre körande på höga varvtal.
Jag har kört mycket med automatväxel, men det dra så in i h_____ med bränsle, nu går bilen som jag kör inom jobbet på diesel, men jag har koll på hur mycket bränsle jag förbrukar, det är ungefär lite drygt en kvart tank varje gång och speciellt när man skall ta fart på halt väglag så gör det lite extra att det går lite mer bränsle. Men jag tycker att det finns lite fördelar med automatväxling, man slipper iallafall att växla upp eller ner och slipper iallafall vara beredd med kopplingen när man går ner i låga farter. Eftersom man bara använder en fot på pedalerna så kan en automatväxlad bil var väl adapterat för en handikappad person.

Stefan

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 8 mars 2006, 16:52

En till mig närstående person blev på grund av sjukdom tvungen att skaffa en automatväxlad bil. Eftersom att han gillade sin nuvarande bil så mycket, så skaffade han en likadan som han redan hade, fast med automatlåda istället. Nu drar hans bil i genomsnitt 0,1 liter mindre per mil än när han åkte manuellt växlad bil. Bilen i fråga är en Mercedes E280T av 2003 års modell. Så visst går utvecklingen framåt.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2006, 17:08

Donkeyman skrev:Automatlådan är alltså en ev de ingående komponenterna i vad yankees kallar "the drive train" det vill säga kedjan motor - växellåda - bakaxel - hjul. Dessa komponenter måste "mathca" varandra. Det vill säga ändrar man på en så förändrar man förutsättningarna för de andra.
Det finns faktiskt en svensk term, "drivlina" brukar användas.

En slitagepåverkande faktor på moderna bilar är att dagens kunder är paniskt rädda för service. Därför har fabrikanterna långa serviceintervaller och på växellådorna finns inga oljebytesrekommendationer alls ibland. Rena döden.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 8 mars 2006, 19:14

Problemet är att det är inte så enkelt att byta olja i en automatlåda. Det är inte som på en motor där nästan all oljan rinner ned i tråget när motorn står stilla. På en låda kan man ta ned tråget, tömma ut oljan som står där och göra rent. Så sitter det oftast någon sorts filter där nere som man också kan fixa. Men merparten av oljan står inne i mekaniken och framför allt i convertern. Och den oljan kommer man inte åt att byta utan att ta ned lådan. På en vanlig jänkare står det bara någon liter eller två i tråget men det står 5-6 liter inne i converter och mekanik.

Trots detta bör man ta ned tråget då och då därför att sk****ten i systemet samlas givetvis där så det är lämpligt att göra rent någon gång då och då.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2006, 21:01

Nåjo, men var 6000:e mil eller så är ett byte nog att föredra trots jobbet. Det är ju i alla fall inte omöjligt. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 8 mars 2006, 21:02

Audi A2 3L och Lupo 3L har båda automatisk växellåda. De är snåååååla.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2006, 21:05

Dalmas skrev:Audi A2
OT: Den enda Audi som får mina käkar att sluta sig åtminstone något ur sin gäspning. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 8 mars 2006, 21:40

Gutekrigaren skrev:
Ska du köpa en automatbil? :)

Mvh Petter
Hehe, nej aldrig i livet :) Vem vill gäspa sig till döds på vägen? (det ska iofs sägas att det är ganska skönt när man kör i obekanta storstäder och måste koncentrera sig på skyltar, filer etc)

Har bara kört en automat en enda gång faktiskt, en Mercedes C-klass mellan Düsseldorf och Freiburg (hyrbil). Trots att jag körde 170-190 större delen av vägen och gjorde kickdowns ofta drog den förvånansvärt lite soppa (bensindriven). Det som är segt på höga varv är att man bara kan göra kickdown eller ligga och segtugga (händer ofta på femman i 130-140), då gissar jag att de som man själv kan "crossväxla" manuellt när man vill är bättre, och ger lite jämnare körning?

Men jag har funderat på varför automat drar mer i typ 10 år :)

/Forsberg

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 8 mars 2006, 23:24

Turbo, automatlåda och farthållare. Kort sagt jag åker bil.

Att ytterligare krångla till det hela för er är att en automatlåda använde många fler kugghjul för att åstakomma stegen. Man talar inte ofta om växlar utan om steg. Dessa är utformade som planetväxlar, se: http://www.idp.mdh.se/personal/lbk01/ku ... vaxlar.pdf För att dessa skall kunna ändra utväxling måste man låsa planetbäraren eller yttre solhjulet. Genom att detta görs antingen med bromsband eller med lameller. varje växling eller byte av steg görs inte helt förlustfritt samt att det är mycket fler rörliga delar som skall ha friktion. Vidare har man en hydraloljepump som skall drivas.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 8 mars 2006, 23:48

Så man kan alltså kortfattat och förenklat säga att en automat förbrukar mer bränsle därför att det är mer delar som kräver energi, i kombination med kopplingsslirandet som nämndes ovan?
Mvh Andreas

Skriv svar