DEL 1
Före 1856: En del s k för hästbanor(vagnar som drogs av hästar) började att anläggas i Sverige och framförallt i Värmland. År 1849 anlades den åtta kilometer långa "hästbanan" Frykstads järnväg mellan Frykstad-Lyckan som fick lokdrift sju år senare. Motståndet var i början stort mot att anlägga "järnbanor" som det kallades för och en av dessa var riksdagsmannen Leonard Fredrik Rääv som bl a hävdade att järnvägar bara förde olycka med sig.
1854: Riksdagen beslutade att staten skulle stå för stambanenätet.
1856: Frykstad-Lyckans järnväg blev den första banan med lokdrift i Sverige, deras ånglog Fryckstad var den första som fungerade i Sverige(tre år tidigare hade bl a "Förstlingen" tillverkas som fungerade sämre också). De första statsbyggda etapperna blev färdiga; Göteborg-Jonsered 15 km på Västra Stambanan och Malmö-Lund(16 km) på Södra stambanan.
1862: Blev Västra stambanan färdig mellan Stockholm-Göteborg; samma år kom de första svensktillverkade ångloken från Motala Verkstad. På den där tiden hade SJ m fl Enskilda järnvägar(EJ-banor) lok som blev tillverkade i England. När Västra stambanan invigdes så åkte kungaparet från Stockholm till Göteborg, på varje station så var det fest och längs med linjen stod rallarna med bl a bloss i händerna.
När stambanorna blev färdiga: Södra stambanan mellan Malmö-Nässjö-Falköping blev färdig 1864; Nordvästra stambanan mellan Laxå-Charlottenberg-(Oslo) öppnades 1871 och då kunde man åka tåg mellan de båda huvudstäderna. Östra stambanan mellan Katrineholm-Nässjö blev färdig 1871 och Norra stambanan blev Stockholm-Uppsala-Krylbo-Ånge blev färdig 1881 och hade då hållit på i drygt femton år. Den första etappen mellan Stockholm-Uppsala öppnades för trafik redan 1866. SJ stod också för mindre sträckor i landet som exempelvis järnvägen mellan Hudiksvall och Ljusdal, samt de bibanor som skulle gå från stambanan genom övre norrland som börjades att anlägga under slutet av 1880-talet.
1863: "Posten på räls", sex-sju man kunde jobba samtidigt i en postvagn och då måste dom hålla reda på alla adresser i Sverige.
1864: Den första bron byggdes av en stålkonstruktion över Göta älv när EJ-banan Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg(UWHJ) anlade sin järnväg; den första tågolyckan inträffades den 23 december 1864 i Sandsjö(har bytt namn) i Småland, sju personer omkom.
1865: Det första ångloket från Nykvist&Holm(NOHAB) leverades till UWHJ och fick namnet Trollhättan; det var 6,8 meter lång, vägde 15,9 ton, 100 hästkrafter och 21 km/h i högsta tillåtna hastighet.
1866: Kunde man åka på 130 mil järnväg(varav en tredjedel i enskilt ägor), fr Uppsala kunde man åka tåg till Göteborg, Malmö(då via Falköping), Norrköping och Kristinehamn, inom EJ-nätet till Nora och Arboga via Örebro, Borås(från Herrljunga). Sedan mellan Uddevalla-Grästorp, Ystad från en skånsk station och mellan Gävle-Falun(Gävle-Dala järnväg).
1870: Sammanbindningsbanan mellan Stockholm S och Stockholm N öppnades för provisorisk trafik och allmän trafik året efter. Norra station försvann i samband med den nya linjen och centralstationen anlades. Projektet kostade då 5,8 miljoner kronor och det motsvarar runt 240 miljoner kronor i vårt penningsvärde). Man började 1863, jobbade dag och natt, 600 meter långt bro byggdes över Riddarfjädern, 427 meter lång tunnel under det Södra berget och Klara sjö fylldes ut med 230 000 ton fyllningsmassor.
Under 1870-talet: Ny komfort, nya anordningar såväl säkerhet som rullande materiel blev installerat.
1874: Två privatvagnar och de enda i Sverige som tillverkades; den ena ägdes av kungafamiljen och den andre av brukspatronen Carl Ekman på järnbruket i Finspång.
Från NE
Ekman, Carl Edvard, 1826-1903, bruksägare och liberal politiker; jfr släktartikel Ekman. E. var 1856-84 ensam ägare av Finspångs bruk, som han utvecklade till en modern storindustri. Som förvaltare vid bruket hade han i början av 1850-talet infört lancashiresmide och nya metoder för rälsvalsning, och på 1860-talet mångdubblades produktionen av kanoner. E. rationaliserade också skötseln av brukets skogsegendomar, och på 1870-talet grundade han nya massa- och pappersfabriker vid Fiskeby. Vid bolagsbildningen 1884 blev E. chef för AB Finspångs styckebruk men lämnade 1893 den direkta ledningen av koncernen. E. var ledamot av borgarståndet 1859-60 och 1862-63 samt av första kammaren 1867-93. I första kammaren intog han en ledande ställning i den med Lantmannapartiet samverkande gruppen av godsägare, det s.k. skånska partiet, och var bl.a. ordförande i statsutskottet 1875-80.
1879: HMMJ(Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg) blev den första EJ-banan som förstatligaste efter endast sex år på nacken, skälet var att bolaget led av ekonomiska svårigheter.
Färgblidhet: Efter den svåra tågolyckan vid Lagerlunda i november 1875 fick Uppsalaprofesorn Frithjof Holmgren idén att kontrollera all järnvägspersonal i yttre tjänst. Trots att olyckan inträffade på en statsbyggd bana så visade tjänstemännen på SJ ett svagt intresse över hans förslag och eftersom han var inom läkarvärlden så vände han sig om till Uppsala-Gävle järnväg som nyligen hade öppnas och där blev intresset stark. En av cheferna på UGJ följde med honom på resan som tog två dagar under september 1876 och av de 266 män som blev testade så var 13 män färgblinda varav sju var helt färgblinda(en av dem var en lokförare) som fick avsked omedelbart på platsen, de andra blev omplacerade i mån av plats. I samband med Lagerlunda-olyckan så misstänkte man att en av lokförarna var färgblind eftersom han missade en stoppsignal. Efter Holmgrens tur 1876 infördes obligatoriska tester för syn och färgblindhet i Sverige.
Om Holmgren
1882: Den statliga banan "Norrländska stambanan" mellan Ånge-Storlien(norska gränsen med NSB-byggd linje från Storlien(lokbyte där) öppnades i sin helhet. Det var då det anordnades resor upp till fjällen.Från NE
Holmgren, Frithiof, 1831–97, läkare, professor i fysiologi i Uppsala från 1864; . H. inrättade 1862 det första fysiologiska laboratoriet i Sverige. Han publicerade ett flertal uppmärksammade skrifter i fysiologiska ämnen. H:s studier av färgblindhet gjorde honom internationellt känd. År 1874 beskrev han sin metod att med olikfärgade "sefirgarnsdockor", det s.k. ullgarnsprovet, påvisa färgblindhet. Metoden fick stor praktisk betydelse för personer i signaltjänst, t.ex. järnvägspersonal och sjömän.
1883: Fyra år tidigare så fick samtliga stationer samma tid i Sverige och dessförrinnan så var det en tidskillnad på 24 minuter i Sverige. Året 1883 så införde kanadesaren Stanford Fleming de 24 tidszoner som finns i världen för närvarande. Då Sverige fick en timme efter Greenwich-marginalen.
Läs mer: Lennart Lundmark; "Soltid, standardtid och sommartid" i Historisk tidskrift 1986.
1886: 450 mil järnväg, 65 % av nätet var i enskilt ägor, under 1870-talet har de enskilda järnvägsbolagen sexdubblat sin längd gentemot SJ och järnvägen sträckte sig från Ystad i söder till Solleftå i norr, det omfattande smalspårsnätet(891 mm) i Uppland och Västergötland började ta fart.
Spårvidder: Alla statsbyggda etapper anlades i normalspår(1435 mm) samt ett antal EJ-banor, tio spårvidder har förekommit i Sverige.
1435 mm(13 915 km, SJ samt ett antal EJ-banor) ex Gävle-Dala järnväg;
1217 mm(165 km, 4 bolag) bl a Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga järnväg
1188 mm(45 km, 3 bolag) bl a Vessman-Barkens järnväg.
1099 mm(19 km, 2 bolag), Frykstads järnväg och Kristinehamns järnväg.
1093 mm(63 km, 1 bolag), Köping-Uttersberg-Riddarshyttans järnväg.
1067 mm(577 km, 7 bolag) bl a Blekinge kustbanor.
891 mm(3 031 km, 43 bolag), bl a Stockholm-Roslagens järnväg med upptagna linjer och Gotlands järnvägar.
802 mm(222 km, 3 bolag), bl a Bredsjö-Degerfors järnväg.
750 mm(9 km, 1 bolag), Glava järnväg i Värmland, denna bana gick mellan ett glasbruk och dess utlastningsplats vid en obekant sjö(kollar upp denna uppgift senare).
693 mm(11 km, 1 bolag), Kroppa järnväg
600 mm(199 km, 10 bolag), Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg?[slarv av mig att inte anteckna detta bolag i mina anteckningar]
Totalt antal kilometer järnväg: 18 276 km
Största järnvägsnätet: 16 886 km 1938
Norbergs järnväg blev det första EJ-bolaget att breddas från 891->1188 mm 1856 och tjugo år senare till normalspår, detta har hänt vid 38 tillfällen fram till 1987 när f d Vislanda-Bolmens järnväg breddades från 891 till 1435 mm mellan Vetlanda-Järnforsen.
Två tillfällen har en spårvidd förminskat; 1878; Åtvidaberg-Bersbo järnväg, 9 km, 1188->891 mm och 1934 Stockholm-Roslagens järnväg(Stocksund-Långängstorp) 1 km från normalspår till 891 mm. I Växjö fanns en gång i tiden tre olika spårvidder; 1435 mm, 1067 mm och 891 mm.
Treskensspår har funnits på ett antal platser i Sverige.
Läs mer om spårvidder: http://www.historiskt.nu/diverse/sparvi ... rik_1.html
Källorna kommer vid avslutningen:
Stefan