Litteratur om medeltiden

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Litteratur om medeltiden

Inlägg av Marcus » 5 mars 2006, 10:04

Denna tråd är avsedd för information om referenslitteratur, avhandlingar etc om denna perioden, såväl nyutkommen sådan som äldre sådan.

När ni rekommenderar en bok, skriv något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.


ps. diskussioner om litteraturen hör som vanligt hemma i avdelningen Historiska Källor & Litteratur, denna tråd är tänkt att vara en förteckning att utgå ifrån när man vill ha lästips i ämnet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 8 mars 2006, 09:50

Angående Jeanne d'Arc.

Den troligtvis bästa boken som skrivits i ämnet är Albert Bigelow Paines "Flickan i den vita rustningen" (jag har själv läst det engelska originalet som heter The Girl in White Armour : The story of Joan of Arc) från 1967. Boken ansågs på sextiotalet vara en så uttömmande och god beskrivning av Jeanne d'Arc och hennes liv att författaren faktiskt förlänades den franska hederslegionen.

Cheers.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 16 april 2006, 19:39

Stora Döden
av Dick Harrison.

Den här boken är bra och relativt lättläst (rolig, dessutom), trots att den innehåller en hel del fakta. Mkt utförlig skildring av digerdöden, som härjade i Europa främst under 1300-talet. Ger dessutom en översiktlig bild över pestepidemier och deras uppkomst, spridning, konsekvenser etc.

Gud vill det!
av Dick Harrison

...skildrar de nordiska korsfararnas framfart under perioden 1095 och fram till 1520-talet. Det pågick fler nordiska korståg än man kanske tror..! Man får också en översikt över korstågen i stort i Europa, och ämnet kopplas till övrig samhällsutveckling.

Det medeltida Stockholm
av Göran Dahlbäck

...handlar just om det medeltida Stockholm. Ganska lättläst, mkt bilder.

/Mäster Grå

Tjalle_g
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:52
Ort: Småland

Inlägg av Tjalle_g » 15 september 2006, 21:21

:) "Medeltid" av Erik Osvald. Det är en liten nätt bok om drömmen om ett enat Europa. I centrum står kristendomens genombrott.Genom kyrkans män spreds lärdom och kunskap.Språken utvecklades och sattes på pränt.Detta var början till dagens europeiska kultursfär.I denna antologi medverkar nio skribenter:forskare,författare och vetenskapsjournalister.Här berättas Om Kalmarunionen,den nordiske gemenskapen som instiftades för 600år sedan.Och här diskuteras hur man mätte tiden,tillverkade böcker och färdades under medeltiden.En utomordenlig lärorik kunskap om medeltid i denna bok, som facinerar mig mycket. :D Mvh Tjalle_g 8-)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 15 september 2006, 23:22

När det gäller tidig medeltid och i synnerhet brytningstiden mellan det västromerska rikets upphörande och etablerandet av små kristna riken i Europa har vi Dick Harrisons Krigarnas och helgonens tid. En bok som belyser hur det katolska Europa utvecklades politiskt, socialt och ideologiskt under tiden ca 400-800.

Den dynamiska medeltiden

Historikern Michael Nordbergs bok gavs ut första gången 1984 och har vid det här laget blivit en klassiker. En utmärkt syntes som en gång för alla gör upp med föreställningen om "den mörka medeltiden" samtidigt som den presenterar modern historieforsknings syn på den här perioden. Tväker främst perioden ca 1200-1400

Renässansmänniskan" - 1400-talets Italien - myter och verklighet

Nordbergs uppföljare till Den dynamiska medeltiden som den här gången gör upp med den lika ingrodda föreställningen om den gyllene renässansen i kontrast mot den mörka medeltiden. Polemiserar med Burkhardt och pekar på hur man under senare tid gått på renässanshumanisternas egen propaganda

Här har vi tre mycket bra böcker som tillsammans täcker perioden ca 400-1500. Spelar ingen roll om man är nyfiken novis eller bildad medeltidskännare - är man intresserad av medeltiden är de här böckerna "något man måste läsa"

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 11 april 2010, 10:29

Ny bok om Nordens Robin Hood; Rovriddarnas tid

Om några veckor kommer min bok om grevedråparen Niels Ebbesen.
Lagom till premiären av storfilmen om Robin Hood.
Bakom romanen ligger en mycket omfattande forskning. Mycket nytt material presenteras i boken!
På länken nedan kan man läsa avsnitt ur boken.
Nytt på webben är ett sex sidor långt utdrag ur efterordet: "Vem var Niels Ebbesen".
Här ritar jag om släktbanden mellan den tidens mäktigaste släkter ganska ordentligt...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 30 maj 2010, 11:56

Boken ute. kan köpas på länken nedanför.
Kraftigt utvecklat Intro till nästa bok om Visby 1361 - invasionen; kan läsas på andra länken.
Då när hela världen stannade upp!
Valdemar Atterdags kunskapare - Visby 1361
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 12 juni 2010, 11:33

Rovriddarnas tid

Sammanfattning av 5 läsarrecensioner:
+ "Svårsläppt sträckläsningsbok". (5st).
Positivast: "Bästa historiska romanen efter 'Katedralen vid havet' av Falcones!"
- "För många namn/personer". (4st)
"Fast man upptäcker snart att namnen inte behövs". (2st)
"För liten text, men inget problem efter några sidor..." (2st)
Bästa avsnittet:
"Mötet mellan Niels och Gro". (2st!)
"Eländet i Randers kloaker". (1st)
"Striden vid Skjern borg". (1st)

Min reaktion:
Tack! Skicka gärna in fler reaktioner!
Blir det en dansk upplaga så kommer en professionell redaktör säkert att stryka en del namn och boken blir på ca 560 sidor. Det format den var satt i från början.
Blev lite förvånad över att två tyckte bäst om kärlekshistorien. Kul!
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Camilla.dk » 13 juni 2010, 13:07

Vi ser frem til et dansk oplag Valdemar Sappi! Tillykke med de gode anmeldelser.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: 13 juli 2009, 18:02
Ort: Danmark
Kontakt:

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Karsten Krambs » 16 juni 2010, 15:12

Hej Anders,
Tillykke med den ny bog - og de fine anmeldelser.
Lidt sent - men jeg har først set dit indlæg nu.
Mange hilsner fra
Karsten

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av lampros » 16 juni 2010, 18:01

Intressant med dina böcker "Valdemar Sappi". Hur många sidor är "Rovriddarnas tid" på? Hårdpärm, mjukpärm?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 juni 2010, 18:55

Det är en riktig tjockis i hårdband. Först satt i 560 sidor, men hade bara råd med 400 och mindre stil.
Vill du känna på den så finns den i Stockholm på Hedengrens och Söderbokhandeln som jag känner till.
Vilka bokhandlare som köper genom Förlagssystem har jag ingen aning om.
Boken är mycket billig i förhållande till innehåll och omfång. Särskilt för er danskar.
Se: http://niels-ebbesen.com/horneman
160 Dkr er vel ikke noget at snakke om Karsten og Camille. Köb den!
Det skall göras en turistbroschyr i Randers utifrån min bok.
Ännu en läsare tyckte att det bästa med boken är att den är full av finnurliga anekdoter och kluriga historier.
En av mine danske venner skrev så här: "Min far er begyndt at læse den. Han synes den er rigtig god! Og han anede ikke, at Danmark havde været i så alvorlig en situation før i tiden."
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 23 juni 2010, 21:19

Pratar på Aarhus Medeltidsmarkand 16/7 11.30: http://aamm.dk/
Vidensteltet: Frihedskæmperen Niels Ebbesen - myte og virkelighed.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Jan Eskildsen
Tidigare medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2007, 12:53
Ort: Danmark

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Jan Eskildsen » 29 juni 2010, 12:49

Titler

Nora Berend (ed.) Christianization and the Rise of Christian Monarchy.
Forskere fra adskillige europæiske lande fortæller om kristningen og herskernes konvertering m.v.

Nils Blomkvist: The Discovery of the Baltic. Omfangsrig bog, hvori forfatteren samler op på megen viden om sydlige landes kendskab til f.eks. Kalmarsund m.v.

Henrik Janson: Templum Nobilissimum. Et must for alle, der vil vide mere om, hvad Adam af Bremen skrev, og hvilket af det, som passer.

Mats Roslund: Gäster i huset. Om slavernes - og andre folkeslags tilstedeværelse i lande omkring Østersøen

Ingemas (red.): Middelalderens Danmark. En forholdsvis ny, gennemillustreret bog, som kan læses af alle. Skrevet af fagfolk inden for historie, arkæologi m.v.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Litteratur om medeltiden

Inlägg av Valdemar Sappi » 6 juli 2010, 09:40

Läser just slutet på romanen "Ödets hav" av Elisabet Nemert. Om Gotland runt invasionen 1361 bl.a. Men intressantast är beskrivningen av Novgorod. Någon här som läst boken och har synpunkter på den historiska beskrivningen?

Min nästa bok kommer att handla om ungefär samma period. Namnet blir kanske "Den största lögnen".
Här kan man läsa ett testavsnitt "En dörr spikas igen": http://niels-ebbesen.com/kunskaparna.htm
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar