Världens största passagerarfartyg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Världens största passagerarfartyg

Inlägg av varjag » 28 februari 2006, 08:33

Royal Caribbean Cruise Lines has beställt ett nytt fartyg som kommer att bli 50%
större än Cunards 'Queen Mary II'. Project Genesis blir ett fartyg om 220 000
ton som skall ta 5400 passagerare. Priset beräknas till US $ 1 240 000 000 - och
fartyget kan komma att byggas i Finland. Varjag
http://www.msnbc.msn.com/id/11199685/

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 februari 2006, 08:49

Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.

Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 februari 2006, 11:01

Donkeyman skrev:Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.

Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
Ha...det hade jag inte tänkt på!
Fråga till forumets marine expert????? Dessa enorma kryssningsfartyg som byggts och planeras.....Hur är dessa fartyg
klassade? Jag - har en känsla av att dessa enorma 'sommarverandor' - som enbart seglar i ganska lugna hav och vatten -
lätt kunde råka i svårigheter om de kom ivägen för verkligt dåligt väder på ilsknare latituder? Vindfånget - syns öka med
varje ny design - och man anar 'vekhet' med alla dessa kollossala överbyggnader på skrov med - hur mycken under-vattenskropp?.......Varjag

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 28 februari 2006, 12:30

Jag är ingen marin expert, men jag arbetar med datorsystem som används för bla fartygskonstruktion.
En rätt tydlig trend är att man förlitar sig allt mer på aktiv stabilitet, dvs genom stabilisatorer och andra
hjälpmedel.

Vid förlust av framdriften, eller haveri på dessa aktiva system kan jag tänka mig att det blir
ganska spännande.

Med tanke på storleken är det kanske meningen att fören ska förtöjas vid destinationen, och aktern i hemmahamnen?
Man kan sedan köra över till andra sidan via bildäcket. Miljövänligt blir det också, eftersom man man använda landström.

/Otto

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 28 februari 2006, 12:54

Tack Otto för den posten...aktiv stabilitet.... jaha. Det var precis ngt sånt jag gissade. I klartext - så
länge allt funkar - är allt väl. Om inte - vågar ingen tänka! Vad beträffar akterförtöjning i destinationshamnen och
landgång ute i avgångshamn så tycker jag att det har gått elefantasis - i kryssningsindustrin. Lite liknande vad
som skedde på Atlantfarten för 100 år sedan. Man undrar över visheten - att samla 5000-6000 personer på samma
köl - och helt lita till tekniken. Brand - är väl det största hotet på dessa 'flytande hotell', kollision det andra - och
enligt sannolikhetslagen, kommer bägge att inträffa förr eller senare. Jag erinrar mig sagan om REFANUT - som
vad jag minns, fastnade bland de danska öarna - då hon var för lång för att 'klara svängen' mellan dem. Men
så var REFANUT också så väldig att 'jungmän som gick till väders - var grånade matroser innan dom kom ned på
däck igen....' :wink: , Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 28 februari 2006, 19:39

varjag skrev: Dessa enorma kryssningsfartyg som byggts och planeras.....Hur är dessa fartyg
klassade? Jag - har en känsla av att dessa enorma 'sommarverandor' - som enbart seglar i ganska lugna hav och vatten -
lätt kunde råka i svårigheter om de kom ivägen för verkligt dåligt väder på ilsknare latituder? Varjag
Njaäääeeeeehhh.

Sjövärdigheten är nog som den skall. Tror nog att den till och med är beräknad med råge. Men OM något händer blir det onekligen en våldsam katastrof. Men inte ens en sådan når upp till digniteten av de Tyska fartyg som torpederades i Östersjön i slutet av WW2.

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 28 februari 2006, 20:03

Som Donkeyman skrev är det säkert så att man uppfyller gällande krav på säkerhet.

Jag frågade en av mina kunder om detta, och hans åsikt är att mycket av utvecklingsarbetet
med stabilisatorer mm, är för att "ta bort obehaget med sjötransport", dvs man ska som
passagerare uppleva det som om man är vore på landbacken oavsett väder. 8O
Kanske enklast att titta på "Titanic" eller "The Last Voyage" hemma i tv-soffan om man
inte trivs på sjön.

Den moderna tekniken på konstruktionsområdet med simuleringar som ersatt modellförsök mm, gör
att man kan undvika många fatala misstag i konstruktionsarbetet. Men samtidigt ger de nogrannare
beräkningarna möjlighet att minska på mariginalerna, och ändå uppfylla gällande regler.

Saker man överhuvudtaget inte kunde simulera/testa förr i tiden men som nu tas med i
beräkningarna tidigt under konstruktionsarbetet är:
- hur passagerarna ska evakuera fartyget (tex trappors kapacitet)
- brandgasers spridning

Så enligt min sagesman är det färre fall av "hoppsan - tänkte inte på det" i moderna konstruktioner. :roll:

/Otto

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 1 mars 2006, 00:09

Är det inte så också att höga (stora) skeppssidor gör fartygen svårvälta? Dvs fartygssidan är så stor att den inte kan pressa undan vatten nog för att sjunka ner (eller hur det nu är Arkimedes lag funkar...ni fattar).

Mvh Petter

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 mars 2006, 09:11

Donkeyman skrev: Men OM något händer blir det onekligen en våldsam katastrof. Men inte ens en sådan når upp till digniteten av de Tyska fartyg som torpederades i Östersjön i slutet av WW2.
Ah, det låter verkligen lugnande. :lol:

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 1 mars 2006, 13:55

Donkeyman skrev:Och nu börjar Finnarna slå i taket när det gäller "air draught" genom Stora Bält.

Finnarna var som bekant stora motståndare till Stora Bältbron just därför att deras varvsindustri skulle få problem med att få objekten under bron. Om jag inte missminner mig så skall denna skapelsen kompletteras med master, skorsten och diverse annat på utsidan av bron.
Det är alltså för grunt vid tunneldelen av Öresundsförbindelsen?

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Inlägg av FredH » 2 mars 2006, 09:19

"Aktiv stabilitet" är inget som räknas med vid beräknande av ett fartygs rätande hävarm, stabiliteten. Utan där gäller bara passivasystem som på alla andra fartyg. Alltså får itne fenor eller s.k. flume tankar räknas in.

Ett modernt passagerarfartyg konstrueras med ganska lätta material i överbyggnaden och ihopplagt med ballast och tyngre installationer långt ned i fartyget har de troligen inget problem med stabilitet så länge de är intakta. Du har den senaste olyckan, den som skedde nere i Röda Havet, där man råkar ut för brand, vattnet som användes för att släcka elden blir för mycket och fartyget slår runt. Undrar hur mycket vatten det handlade om?

Däremot får ett fartyg ha aktiva system som träder in vid en kollision t.ex. Ett exempel på ett sådant system är en möjlighet att flytta vikter inom fartyget för att motverka vikten av vatten som tränger in.

Djupet i både Flintrännan och Drogden är ramat till 8,4m, såg ingen uppgift på djupgående på detta "lilla" fartyg. Flertalet stora kryssningsfartyg ligger på djupgåenden runt 8m idag.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 mars 2006, 11:02

Tack FredH för dom uppgifterna. Om 'de flesta' - bara drar c:a 26 fot så har det nog att
göra med djupet i de hamnar de besöker - även om det förefaller lite, med hänsyn till de höga
överbyggnaderna. Om, som Donkeyman skrev, det nya jättefartyget tvingas gå under Stora
Bältbron minus skorsten/mast(er) - innebär det ju att hon drar betydligt mera vatten. Utan
erfarenhet av moderna fartyg/skeppskonstruktioner - tittar jag med förvåning på dessa
skapelser och frågar mig, vid hur många graders krängning kan dom 'recover' - och hur stor
krängning (Gud Förbjude...) behövs det för att de obönhörligen skall kantra? (I erinran om att
RMS QUEEN ELIZABETH kom 'nära döden' i en sån episod i Atlanten 1944), Varjag

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 2 mars 2006, 12:19

En sak som slog mig 9*2 livbåtar 6000 ombord över 300 på varje livbåt (om de gula sträken på bilden är livbåtar) Jag gissar att de finns hopfälbara livflottar men de kan inte vara roligt att försöka evakuera en sådan best... särskilt inte när båten har slagsida och gör ena sidans livbåtar "värdelösa"

varjag: Håller med dig att båten har nog en väldigt dålig 'recover' med den massiva överbyggnaden.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 mars 2006, 12:27

Precis som på alla andra passagerarfartyg så räcker inte enbart livbåtarna till alla, man använder gummiflottar för de flesta. Fast de där ser ju inte ut att vara några småjollar, heller....

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 mars 2006, 13:01

så räcker inte enbart livbåtarna till alla,.....hmmm - det här luktar TITANIC! Javisst -
att evakuera 6000 pax i livbåtar från ett nödställt fartyg - är en utopi! Speciellt som
'kryssningspassagerare' traditionellt mest består av två kategorier - "newlyweds and
almost deads". Som medlem av den senare kategorin (:roll: ) - gissar jag att loppet
mot 'störst och mest' bland kryssningsrederierna, förr eller senare - kommer att
resultera i en katastrof genom brand/kollision/kantring - som kommer att skaka den
marina historien. Varjag

Skriv svar