Översättningshjälp med latin

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Översättningshjälp med latin

Inlägg av Morgan » 21 februari 2006, 07:47

Hej,

jag har en t-shirt som jag fick efter att ha deltagit i hårdrocksfestivalen Wacken Open Air i norra Tyskland. På ryggen står det en text på latin som någon kanske kunde vara vänlig och översätta? :)

"Praeterea censeo Wacken esse delundan"

Nån som har nån aning?

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2006, 08:37

Variant på känt citat: Preaterea censeo Cartagine esse delandam.

Bitvargen Cato den äldre avslutade varje framställning, oavsett ämne, på detta sätt: För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras. Så småningom fick också det romerska riket tummen ur och krossade arvfienden.

Vet inte huruvida "Wacken" har korrekt böjning men det spelar väl ingen större roll i sammanhanget - fast "delundan" har kanske blivit lite väl fel. Jaja.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 21 februari 2006, 10:08

Tack så mycket - har läst väldigt mycket om just Romarrikets historia, men kände faktiskt inte till det citatet. Mycket intressant vetande!

En rättelse av mig själv från min sida: Det sista ordet var "delandam", det var jag som hade stavat fel.

Wacken är under resten av året en fridfull, Nordtysk by där det, som jag uppfattat det , mestadels försörjer sig på jordbruk. Kanske andemeningen är denna: "För övrigt anser jag att Wacken bör förstöras så att det kan pågå en hårdrocksfestival där året runt."?

Morgan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 21 februari 2006, 10:28

Eller också anser de sig vara Catos och romarnas arvingar - och med sina spränghögtalare gör sitt bästa för att förstöra byn... Ungefär.

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 21 februari 2006, 13:05

Jkpg1977 skrev:Tack så mycket - har läst väldigt mycket om just Romarrikets historia, men kände faktiskt inte till det citatet. Mycket intressant vetande!

En rättelse av mig själv från min sida: Det sista ordet var "delandam", det var jag som hade stavat fel.

Wacken är under resten av året en fridfull, Nordtysk by där det, som jag uppfattat det , mestadels försörjer sig på jordbruk. Kanske andemeningen är denna: "För övrigt anser jag att Wacken bör förstöras så att det kan pågå en hårdrocksfestival där året runt."?
Om man skall vara lite petig (och det skall man väl?) så heter det "Praeterea censeo Carthaginem esse delendam". Men det intressanta, åtminstone för en gammal latinst, är att din första felskrvning "delundan" så när som på sista bokstaven är arkaism som t.ex. den erkänt gode stilisten Sallustius inte skulle tveka att använda. Och med tanke på hur motvals och bakåtsträvande Cato var så skulle det inte förvåna mig om det skulle skrivits "delundam" om han själv och inte Plutarkos (som är ca 250 år yngre) skött nedtecknadet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 februari 2006, 13:09

( Tog det första bästa exemplet jag hittade på nätet, då blir det därefter. Petighet rekommenderas! )

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 22 februari 2006, 11:06

Kreuz skrev:
Jkpg1977 skrev:Tack så mycket - har läst väldigt mycket om just Romarrikets historia, men kände faktiskt inte till det citatet. Mycket intressant vetande!

Om man skall vara lite petig (och det skall man väl?) så heter det "Praeterea censeo Carthaginem esse delendam". Men det intressanta, åtminstone för en gammal latinst, är att din första felskrvning "delundan" så när som på sista bokstaven är arkaism som t.ex. den erkänt gode stilisten Sallustius inte skulle tveka att använda. Och med tanke på hur motvals och bakåtsträvande Cato var så skulle det inte förvåna mig om det skulle skrivits "delundam" om han själv och inte Plutarkos (som är ca 250 år yngre) skött nedtecknadet.
Då borde det med andra ord stå "Praeterea censeo Wackenem esse delendam" på ryggen av min t-shirt, om man ska vara jättenoga med stavningen.

Morgan

Kreuz
Medlem

Inlägg av Kreuz » 22 februari 2006, 11:36

Ja i princip. Dock skulle man nog behöva latinisera Wacken lite och då skulle det möjligen bli något i stil med Vaccen -inis med ackusativ Vaccinem. Detta är dock bara en gissning. Staden kan mycket väl ha ett annat latinskt namn men det är mer än jag känner till.

Nästa problem är vilket genus Vaccen är, vilket påverkar hur delendus skall böjas. Enligt google och mina begränsade tyskakunskaper verkar dock Wacken vara femininum vilket jag inte ser någon anledning för latinet att ändra på. I så fall är delendam rätt form (i övriga genus delendum).

Skriv svar